Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 11.10.2019, 21:55:04
-
Maantiellä ajaessa auto yllättäen sammui. Samalla näyttöön tuli: Ajonvakautus huolla heti.
Lähti vielä käyntiin mut sammui heti uudestaan.
Tämän jälkeen kokeiltu akkuboottia 15min miinuskaapeli irti.. Matka jatkui n. 20km ja auto sammui. Näytössä uudelleen: Ajonvakautus huolla heti.
Samaa akkuboottia sitten loppumatka kunnes lopulta kotona. Laitoin merkille että mittaristosta hävisi kello jossain vaiheessa. Ylhäällä sisävalojen luona olevat punaiset valoivat kokoajan.
Voisko pelkästään vanha akku tehdä tämän kaiken? Näyttää pelkästään Abs:llä olevan 30A sulake.
Mikä olisi akun jälkeen seuraava kohde jos ei tule kuntoon?
Ei muita koodeja näytössä tämän aikana.
-
Laturi, jos lataa niin auto kyllä käy huonollakin akulla :(
-
Laturi, jos lataa niin auto kyllä käy huonollakin akulla :(
Sama ajatus itselläkin. Paljon mahdollista että vika on muualla.
Foorumilla joillakin oli käynyt sekoilemaan lopussa olevan akun takia. En ole vielä päässyt testaamaan vesisateen takia.
-
Voiko kotikonstein tarkastaa joitain paikkoja?
Sähköpuolelta löytyy kokemusta.
Onko jotain releitä jne.
-
Kokeilin kahdella erillaisella laturilla ladata akkua. Normilaturi näytti että akku ei ota virtaa vastaan mutta sitten sulake paloi laturista. Älylaturi sytyttää jonkin valon mikä ei normaalisti palaisi.
Ehkä toivoa on että vika olis akussa. Lepojännite 13v mikä ei vielä ehkä kerro mitään kun ei kuormaa.
Kokeilen kohta toisella akulla.
-
En tähän hätään vielä kerennyt saamaan akkua. Missä sijaitsevat auton maadoitukset ja muut tärkeät liitokset?
Akulta lähtevä paksu maapiuha lähtee jonnekkin suojakotelon sisään eikä tietoa minne menee.
Näköjään auton ohjekirjassa seuraavat ohjeet näkyvän vikakoodin tullessa:
AJONVAKAUTUS VAATII HUOLLON tarkoit-taa, että järjestelmä on suljettu vian vuoksi.–Pysäyttäkää auto turvalliseen paikkaan jasammuttakaa moottori.> Jos ilmoitus on edelleen olemassa, kunmoottori käynnistetään uudelleen - aja-kaa korjaamolle. Valtuutettua Volvonteknistä palvelua suositellaan.
-
Voikos olla vaan tommonen ABS-kehä rikki:
https://www.youtube.com/watch?v=cqYm8AdbfF0
Kaverilla olis Vida mut on toisella puolella Suomea.
-
Ettei olisi DEM-yksikössä vettä ja kaataisi nopean can-väylän, jossa ajonvakautus ja moottorinohjaus ovat myös?
-
Ettei olisi DEM-yksikössä vettä ja kaataisi nopean can-väylän, jossa ajonvakautus ja moottorinohjaus ovat myös?
Juuri vaihdettu uusi tuulilasi. Voiko vesi päästä jotain muuta kautta?
Edit: Vanhan lasin liimaukset olleet puutteelliset. Ei liimaa joka välissä.. Ilmeisti alkup. lasi ollut.
-
Nyt kokeiltu toisella akulla ja auto toimii tosi hyvin! Valotkin kirkkaat ja kulkee sähäkästi.. Keskikonsolista kuului ekalla kerran jokin kumma ääni.. Olisko virranpuutteen takia kalibroitunut tai jotain.. Jokatapauksessa toimii!! :) ELK
-
Kannattaa laturin kunto ja tuotto katsoa varmuudeksi. S40 hyydytti yhden akun huonon laturin takia.
-
Keskikonsolin ratatata ääni on ilmastoinnin läppämoottorit, normaalia
-
Eipä tullutkaan kuntoon.. Tielle meinaa jättää..
Tuli teksti moottoritehoa alennettu ja myös ajanvakautus vaatii huollon.
Tässä Vianorilta luettuja vikakoodeja:
vaimenninmoottori katkonainen
Uudelleen kierrätys katkonainen.
Ilmastointi säätömoottori katkonainen
Ajonesto:
Katkaisin hätävilkut katkonainen virheellinen signaali
Monitoiminto keskusrlektroniikka-CEM:
Katkaisin hätävilkut katkonainen virheellinen signaali
Sadetunnistin: signaali puuttuu
Edit:
Mahdollisesti auto vois toimia nyt kun kaikki vikakoodit nollaantuivat. Tietääkseni Vianorin jälkeen ei ole sammunut. Ehkä huono akku aiheutti noi vikakoodit ja jäivät kummitteleman. Toistaiseksi toimii..
-
Itse varmaan tyhjäkäynnillä puhaltelisin cem:iä hiustenkuivaajalla että saako sillä auton sammumaan
-
Itse varmaan tyhjäkäynnillä puhaltelisin cem:iä hiustenkuivaajalla että saako sillä auton sammumaan
Toistaiseksi edelleen toimii mut kokeilen tätä jos ilmenee vielä ongelmia.
Hiustenkuivaaja kuulostaa mukavalta. :)
-
Sähköä uupuu jostain kun järjestelmät kippaa? Virheilmot silloin täyttä arpajaista. Ensimmäinen sammuminen kuulostaa ihan PA-releen ongelmalta. Lähtee käyntiin silloin tällöin, mutta kuolee vaikka mitä tekisi. Jos sammuu vielä, niin tarkista onko PA-painetta, yhdysputken päässä on rengasventtiili, jonka neulaa painamalla pitäisi tirskahtaa bensaa ulos (älä sotke hihaasi, käytä keppia). Jos ei niin rele vaihtoon (hyvä idea ottaa hyppylanka matkaan mukaan).
Jos laturi on kunnossa (aika helppo tarkistaa, että nostaa jännitteen13-14V) niin akun vaihto ei mitenkään ole voinut korjata alkuperäistä ongelmaa. Ihan puhdasta höpölöpöä ja ymmärtämättömien löpinää. Virta "ajossa" ei tule akusta vaan laturista, pikemminkin päinvastoin ajossa virtaa menee akkuun. Maadoituskaapeliviat ovat mahdollisia, mutta nekin on aika monessa paikassa kiinni, joten kaikkien johtojen hapristuminen samanaikaisesti...
-
Sähköä uupuu jostain kun järjestelmät kippaa? Virheilmot silloin täyttä arpajaista.
Jos laturi on kunnossa (aika helppo tarkistaa, että nostaa jännitteen13-14V) niin akun vaihto ei mitenkään ole voinut korjata alkuperäistä ongelmaa. Ihan puhdasta höpölöpöä ja ymmärtämättömien löpinää. Virta "ajossa" ei tule akusta vaan laturista, pikemminkin päinvastoin ajossa virtaa menee akkuun. Maadoituskaapeliviat ovat mahdollisia, mutta nekin on aika monessa paikassa kiinni, joten kaikkien johtojen hapristuminen samanaikaisesti...
Paljon mahdollista että alkuperäinen ongelma on korjaamatta.
Laturi ok mitattu heti alkuunsa.
Toistaiseksi toimii kaikki normisti.
-
Dodii, vika ilmaantui ja auto jätti tielle. Virta-avaimesta kääntäessä kuului jostain töktöktök..
Akkubootti ei vaikuttanut mitenkään vaikka teki monta kertaa..
Taulussa loisti: Ajonvakautus huolla heti
Hinausautolla siniselle jossa vika löytyi nopeasti. Laitoin oikean vian tänne jos jollekulle olisi apua.
Vika: Moottoriohjauksen rele.
-
Kiitos että kerroit, oliko kallis rele
-
Kiitos että kerroit, oliko kallis rele
Vian etsintä ja rele yhteensä 70€. Ei ollut kallis vika. :)