Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rauta_kanki - 12.10.2019, 16:53:03
-
Onko näissä käytetty säteilylämmitintä vai mitä? Koitin seurata johtoa, mutta se menee jonnekkin moottorin puolenvälin paikkeille enkä pääse näkemään, että mikä lämmitin tässä on. Eikö säteilijä oo öljypohjassa? Tässä ei ollu öljypohjassa mitään. V70 2.4 bensa kyseessä.
-
Lohkonkylessä säteilijä.
Letkulämmitin re480 tms on toinen mitä ne myy mut se näkyisi kennolle menevässä vesiletkussa.
-
Juu eiköhän se sitten oo säteilijä, ku ei kennon letkuissa ainakaan mitään oo. Huvikseen yleismittarilla koitin lämmittimen pistokkeesta ni mittari näytti vähän yli 70 ohmia vastukseks. Eli lämmittimen teho yli 700w. Taitaa kylläkin enimmäkseen ilmaston lämpenemistä aiheuttaa :-)
-
Eikös se letkulämmittimen paikka näissä ole siellä alla lauhduttimen letkussa ja mk1 mallissa siinä läppärin letkussa muistelisin kun niitä tuli joskus laiteltua
-
Eikös se letkulämmittimen paikka näissä ole siellä alla lauhduttimen letkussa
Juuri näin, eli se lämmitin asennetaan sinne lauhduttimen letkuihin ja lämmitysteholtaan huomattavasti parempi kuin tuo säteilijä..
Tuossa omassa V70:ssä tuo RE480..
-
Onhan niitä ranetettu kennon letkuihinkin mk 1 mallin mukaan.
Kennonhalkaisijoita siinäkohtaa.
-
Mistähän nämä yleensä hajoavat, kun viime keväänä tolppajohtoa kiinni laittaessa alkoi laukomaan automaattisulaketta, johdosta vai itse vastuksesta?
-
Emånnän -01 S60 oli säteilijä kärvähtäny ja oikosessa niin lauko tolpassa sulakkeen. Tuohon öljylauhduttimen letkuihin ollu mitään saumaa tai tilaa laittaa siihen tarjottua letkulämmitintä niin vaihdoin sen liikkeessä säteilylämmittimeen.
-
Muistatko, mitä kustansi säteilijän vaihto?
-
Emånnän -01 S60 oli säteilijä kärvähtäny ja oikosessa niin lauko tolpassa sulakkeen. Tuohon öljylauhduttimen letkuihin ollu mitään saumaa tai tilaa laittaa siihen tarjottua letkulämmitintä niin vaihdoin sen liikkeessä säteilylämmittimeen.
Mitähän erikoista siinä sitten on? Yhtään letkulämmitintä ei ole tarvinnut jättää laittamatta lämmönvaihtimen kylkeen. Siihenhän kuuluu yksi 90 mutka alkuperäisen letkun kaveriksi ja se tulee erillisessä asennussarjassa.
-
https://www.calix.se/files/2286d345c0fdcd7be5e0ed8df6748242.pdf/M15.pdf
Asennusohje kuvan kera mm. edellä mainittuun S60:iin ja kysyttyyn V70:iin.
-
Calix oli mulla 125€.
Metalliputket ja niin pienet letkunpätkät että palkin edessä pari senttiä väliä niin ettei mahtunu tuolla mukaan otetulla kulmaletkullakaan mitenkään pyörittäen väliin ja pohjamuovin alapuolelle jäänyt. Olisi tarvinnut poistaa pohjamuovi tai joko tehdå reikä / tiputtaa takapäätä useita senttejä alaspäin eikä saanut lämmitintä vieläkään mihinkään edes kiinnikään. Kiinnisaamiseksi pitäny katkoo metalliputket ja vetää molemmat pitemmillä lekuilla palkin taakse jolloin jotenkin järkevästi saanut paikoilleen.
Kaveri joka asensi osaa kyllä viritellä vaikka mitä kiinni mutta suositti joko toista letkuversiota lämppärin letkuihin tai samanlaista säteily niin emäntä sitten halusi tuon säteily. Asentanu noita kyllä V70, S80 ja S60 useitakin kymmeniä niin kuulemma väärän version liikkeestä saanut.tuohon autoon
Kone tuossa -01 2.3t 5 ja geartronic.
-
RE480 on oikea vastus, mitä sitten lie myyty. Ei sitä oikein saa kuin yhteen asentoon lämmönvaihtimen kupeeseen, jolloin mahtuu pohjamuovikin. Ainoastaan alkuperäisestä letkunpätkästä olen katkaissut molemmista päistä noin sentin, jottei se jää liian tiukalle mutkalle.