Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: juhahoo - 15.10.2019, 12:27:49
-
Onko foorumilla elektroniikkaan perehtyneitä?
Kiinnostaa tietää IPCU releen toiminnasta. Kytkiksen perusteella IPCU rele on laite jossa on 4-5 signaalia: mm releen kontaktit jotka ohittaa auton normaalin PWM signaalin toimilaitteen ja ohjauksen väliltä, siksi se piuha pitää poikkasta ja korvata releellä. Eli kun rele ei vedä on auton oma toimilaite käytössä, kun rele vetää on ulkoinen ohjaus käytössä.
IPCU rele on esiohjelmoitu tietylle pulssisuhteelle, eli kun rele saa sähköä se vetää kontaktit niin että pakottaa ohjauksen ulkoiselta laitteelta ja tällöin syötetään releen oma signaali puhallinohjaimelle. Tämä esiohjelmoitu PWM siis ohjaa tällöin puhallinta.
Kysymys johon en tiedä varmaa vastausta: mitä tarkoittaa signaalissa: 400Hz/8V/30%/high?
Oma mutu on että:
8V on ohjauksen signaalin amplitudi eli signaalin maximi (amplitudi) jännitearvona, esim eri autot käyttää ohjaussignaaleissa erilaisia jänniteitä.
400Hz on PWMn taajuus eli taajuus jolla pulssisuhde esiintyy.
30% on PWM pulssisuhde, eli signaali on 70% OFF, 30% ON = puhaltimen suhteellinen nopeus, eli abaut 30% puhallus.
HIGH tarkoittaisi että ohjaus tuottaa vain positiivisen jännitteen ulospäin, low taas vetää ohjausta pelkästään alas eli maahan ns Open collector lähtö. Jos käytetään low tilaa ei jännitearvolla (esimerkissä 8V) ole merkitystä.
Sellainen vielä, että IPCU rele ei ota kantaa mihin puhallusilma menee koska läpät on jossain asennossa ja tätä ei IPCU voi ohjata. Eli kandee asettaa läpät niin että ilma menee sinne minne haluaa, esim pelkästään ylös tai ylös ja keskelle, kun auton sammuttaa ja laittaa lämppärin ajastimen päälle. Tähän tarvittaisiin taas joku muu härpäke joka osaisi ohjata läppien ohjainmoottoreita.
-
Käytetään nimenomaan auton sisätilapuhaltimen säätimen ohjaukseen. Säätöarvot ovat ohjelmoitavissa ja ovat autokohtaisia.
Ei vaikuta tosiaan muuhun kuin puhallinnopeuteen. Yleensä se kytketään sarjaan auton omaan järjestelmään ja muuta ei tarvita, koska rele päästää läpi korkeammat kuin säätöarvo on. Eli puhallinnopeutta voi säätää ilmastointipaneelista vaikka IPCU rele olisi aktivoituna.