Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: axor - 15.10.2019, 18:19:44
-
Hetkellisen kulutuksen mittari näyttää 40 km:n välein, että polttoainetta menee n 3 ltr enemmän. Toisinaan myös dieselin hajun tuntee. Tämä kestää n 10 min. Pdf on uusittu jossain vaiheessa, veikkaan 120-140 tkm:ssä. Nyt ajettu 195 tkm. Volvon merkkihuollossa tutkittiin asiaa ja pdf:n mittaus antoi ristiriitaista tietoa, paine oli aivan tapissa mutta massa (=tukkoisuus) näytti aivan alakanttiin. Eivät osanneet suoralta kädeltä sanoa missä vika, eikä ehdotettu pdf:n vaihtoa. Vikakoodeja ei näkyvissä. Olisko arvauksia/kokemuksia?
Toinen asia, jota yritettiin saada kuntoon, on oikealle puoltaminen. Nelipyöräsuuntaus on tehty kahdella korjaamolla yht.6 kertaa ja ei korjaannu. Nyt sanottiin, että kun pyörissä ei ole pystykulmien säätömahdollisuutta, pelkkä aurauksen säätö ei auta. Ja tähän olisi tyytyminen. Pitäisikö säätää perstuntumalla hieman lisää aurausta oikealle tai haritusta vasemmalle pyörälle tai vähän molempia. Nyt on vain tehty just niinkuin kone näyttää.
-
Volvon ohje ennen mittausta
Huom! Pyöränkulmia tarkastettaessa ja säädettäessä pitää noudattaa tarkoin valmisteluohjeita.
Koska myös auton takapyörissä on säädettävä aurauskulma, pitkää etupyörien aurauskulma aina säätää suhteessa auton ajogeometriseen akseliin (thrust-linjaan). Näin saadaan mahdollisimman hyvä vakaus ja minimoidaan renkaiden kuluminen.
Kaikki mittaukset tulee suorittaa neljän pyörän suuntaukseen tarkoitetulla laitteistolla.
Kaikki mittaukset pitää suorittaa auton ollessa tyhjänä.
Kaikki mittaukset suoritetaan polttonestesäiliö täynnä.
Tarkasta kaikkien pyörien rengaspaineet ennen mittausta.
Huom! Etuakselilla voi säätää vain aurauskulman. Sitä vastoin Camber-kulma tarkastetaan.
Tarkasta, että väljyyttä ei esiinny:
ohjausvaihteessa tai raidetankojen nivelissä
pyöränlaakereissa
ylemmässä joustintuen kiinnityksessä
pallonivelissä tai tukivarren holkeissa.
Jos jossakin näistä osista on väljyyttä, se pitää poistaa ennen pyöränkulmien tarkastusta ja säätöä.
Tuolla hyvää tietoa https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html (https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html)
-
Tosiaan nelipyöräsuuntaus on tehty kuuteen kertaan. Mutta osaakkos sanoa tuohon toiseen ongelmaan jotain, kun allekirjoituksessasi sulla ilmeisesti ollut samanlainen auto.
-
Tuohon puoltamiseen: kokeile vaihtaa etupyörät keskenään puolelta toiselle, niin saattaa lopettaa puoltamisen, aikoinaan omaan autoon näin tehty Michelineille ja kulki tämän jälkeen suoraan.
-
Tosiaan nelipyöräsuuntaus on tehty kuuteen kertaan. Mutta osaakkos sanoa tuohon toiseen ongelmaan jotain, kun allekirjoituksessasi sulla ilmeisesti ollut samanlainen auto.
Kulutukseen en valitettavasti osaa sanoa, yrittäiskö tuo regeneroida hiukkassuodatinta mutta jostain syystä polttoa ei tapahdu. Ajeletko lyhyitä pätkiä? myös polttoa voi tapahtua tuossa ajossa.
Itse ajelen pitkää työmatkaa moottoriliikennetiellä ja aina silloin tällöin huomaan kun poltto alkaa, (rullatessa vapaalla hetkellinen ei men nolliin vaan pyörii 2 - 3 l:ssa.
Ei volvolla tehny pakkopolttoa?