Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Romppa12 - 18.10.2019, 19:58:05
-
Aloitin tälle nyt uuden osion. Eli viime talvena samoja ongelmia. Eli ei lähde alle 5 asteessa kylmäkäynnistyksellä millään käyntiin. Viime talvrna tein ohivuototestin ja totesin et pari suutinta vuotaa. Ja kylmänä kokeilin lämmittää suuttimia joka auttoi ja lähti ku palmun alta. No vein suuttimet huoltoon ja totesivat että pari suutinta vuotaa ja yksi on siinä rajalla. Ne korjasivat vain ne kaksi suutinta.
No laitoin suuttimet kiinni ja lähti hienosti käymään ja kävi todella pehmeästi. Kuukauden ajan lähti volvo todella hyvin käyntiin mutta sitten ilmeni samat ongelmat. Eli voiskohan johtua tuosta yhdestä suuttimesta mikä oli rajalla? Täytyy taas tehdä se ohivuoto testi kun jaksaa.
-
Mulla johtui yhdestä suuttimesta joskin se oli lähellä rajaa vain lämpimänä, kylmänä meni pahasti yli, tuossa vielä se video ja rajat punaisia viivoja https://www.youtube.com/watch?v=fD9yaaq9jeY (https://www.youtube.com/watch?v=fD9yaaq9jeY). +8 alkoi olla jo vaikea startata.
Eli foorumilta Kulmamiestä lainattu: "
Valmistajan sallima ohivuoto on 40ml/min, mutta se tuntuu hirmu suurelta. Pienempikin vuoto aiheuttaa jo selvästi huonontunutta kylmäkäynnistyvyyttä. Itse pitäisi rajana noin 15-20ml/min. Mittaus kuuluu suorittaa tyhjäkäynnillä."
-> puolilämpimällä ja kylmällä mitattu, kuskinpuoleisin ei pysy ohjearvoissa vaan ylittää ne 30 sekunnissa.
Mun nuo punaiset merkinnät on siinä 40ml:ssä, laskut tehtävä desimeterinä niin muuntuu nätisti litroiksi.
Jos suuttimet on kunnossa, nämä kyllä käynnistyy ilman hehkuja ym. Yleensä jos ongelmat alkaa juuri tossa nollan lähistyessä ne on korjaamotopicissa olleet dieselissä suutinpuolella. Voit toki varmistaa lisävirralla että akku ei ole ongelma starttia pyörittäessä.
-
Okei kiitos. Täytyy nyt tehdä uus testi. Viime talvena tosiaan 1 ja 5 suutin vuosi ja suutin huolto sano et yks oli siin rajalla ettei ne sitä huoltanut. Täytyy viiä uudellee.
-
Kurkkasin muuten volvon pellin alle suuttimin juurii. Niin ykkössuuttimessa on ympärillä jotain öljyn näköstä nestettä... tai siis se on kovaa ainetta siin mutta nöyttää öljyltä. Mitähän on mahtannu tapahtua? Ei kai vaan se pahi.... eli suuttimen pohja vuotanut ja kauan :-[
-
Vuotanee palotilaan joo. Liekkirengas tms. falskaa. Toivottavasti ei ole kovin jumissa.
-
Kyll alkoi pelottaa että jumissa on :/ kun näki kuinka paöjon sitä "tervaa" siinä ympärillä on. Ja se oli siitä suuttimesta mikä oli keväällä huollossa. Kun siis näytti et suuttimen juuresta asti aivan täynnä sitä kivikovaa "öljyä"ympärillä ja paksukerros :( eli vuotaako suuttimen pohja?
Ja samalla huomasin että kun pa putket tulevat suuttimiin niin se mihin se tulee niin oli kostea kanssa.
-
Hmm jos se vuosi sitten on irroitettu, niin luulisi että ei vuotaisi vielä ja ei ainakaan olisi jumissa.
-
Joo sitä minäkin,ja putsasin sillon kunnolla pinnat ja tietenkin uudet prikat pohjalle. Täytyu nut kun saa auton ajosta niin kattoo mitä se on :/ laitan kuvan kum kerkiän auto vaan koko ajam ajossa nii ei kerkiä oikeen tutkiin niin kyselen jo sillä valmiiks täällä :D
-
Joo itselläkin d5 kestää kilsoja niin eipä se juuri pihassa viihdy. Ei kuulu uusi tikityksiä kovaa kiihdyttäessä mikä kielisi palotilaan vuodosta?
-
En ole ainakaan huomannut. Täytyykin kuunnella.
-
Ei nakuta ajaessa. Ja nyt ei millään käyntiin ri sitte yhtään millää. Kai se täytyy vaan viedä suuttimet diesel firmaan...
-
Ongelmat jatkuu. Elo startilla ei millää käyntii mutta vetämällä lähtee aina damantie. Mistähän ettiä vikaa
-
Eikö lähde enää suuttimia lämmittämällä?
-
Joo sitä minäkin,ja putsasin sillon kunnolla pinnat ja tietenkin uudet prikat pohjalle. Täytyu nut kun saa auton ajosta niin kattoo mitä se on :/ laitan kuvan kum kerkiän auto vaan koko ajam ajossa nii ei kerkiä oikeen tutkiin niin kyselen jo sillä valmiiks täällä :D
Putsasitko pinnat kannesta sellaisella oikealla työkalulla? Laite jyrsii tiivistepinnan uudeksi..
-
Ei taida oikeen lämmitys enään auttaa. Ja kyllä ne tuli putsattua.
-
Kuinkas nuo kampiakselin ja nokka akselin asento anturit vaikuttaa? Et voiko olla kylmänävaan oireet.
-
Mulla on ollut yhdessä autossa (eri merkki) vastaava ongelma. Kylmänä ei sitten mitenkään käymään. Kun sai käyntiin niin pelasi ihan loistavasti. Vaati lohkonlämmittimen käyttämistä jo +5.
Kampiakselin anturin vaihdolla asia korjaantui.
-
Lähteekö käyntiin jos nappaat moottorin lämpötila-anturilta liittimen irti (termostaattikotelon kyljestä)?
Ongelmat jatkuu. Elo startilla ei millää käyntii mutta vetämällä lähtee aina damantie. Mistähän ettiä vikaa
-
Täytyy varmaan testata. Mitä jos se lähtee? Ja juu sama ongelma et alle 5-7 asteen lämmöstä ei kirveelläkä käyntiin.
-
Jos nappaat piuhan irti ja lähtee niin anturi vaihtoon. Idea tuossa, että kun tietoa ei tule niin silloin mennään max.kylmänä.
-
Eli siis kylmällä vai kuumalla koneella tuo testi :D
-
Just tommoisella 0-7c kylmällä koneella kun pitäisi suuttimien puolesta lähteä vielä käyntiin.
-
Joo. Mistähän sen vian löytäis. Kun kerran lähtee käyntiin nii aikka sammuttais heti kohta nii löhtee ku palmun alta.
-
No siis jos ei millään lähde käyntiin mutta lähtee kun ottaa lämpöanturin irti, niin vika on luultavasti siinä lämpöanturissa ja se pitää vaihtaa.
-
Onko vikakoodeja luettu? Mulla antoi vikakoodin kampiakselin anturista kylmänä käynnistäessä. Ja tosiaan toimi samoin kuin sinulla. Käyntiin kun sai, niin samantien saattoi sammuttaa ja lähti uudestaan hyvin käyntiin.
Koita se lämpötila-anturin toiminta kuten neuvottiin.
-
Joo koitan kun saan auton taas sillai et pääsee kokeilee.
-
Tuli muieleen et viimetalvena vaihdoin tuon kampiakselib anturin kun se oli ottanut jostain osumaa.
Onko se anturi siinä ylävesiletkulla vai missä se siis on? Missähän tuossa se termostaatti sihaitsee. Meinaa ylävesiletkultakin vaihdettiin viimetalvena anturi.
-
Eli juu juurinin tuo termostaattikotelon anturi vaihdettu vuosi sitten.
-
Kannattaa silti kokeilla niin voi sen vian eliminoida.
-
Joo nyt on kokeiltu ei auttanut :(
-
Se että vetämällä lähtee heti niin voisi kertoa alhaisesta jännitteestä. Apuvirtaa voisi tarjota vaikka kone starttaisikin hyvin.
Joskus huono starttimoottori ottaa niin paljon virtaa ettei sähköä riitä enää muualle. Akku ja kaapelien liitokset hyvä tarkistaa myös.
-
Joo mieyitty on eytä sammutus solenoidi jää jumii jos ei jaksa vetää sitä auki. Täytyy kokeilla apuvirralla?
-
Joo mieyitty on eytä sammutus solenoidi jää jumii jos ei jaksa vetää sitä auki. Täytyy kokeilla apuvirralla?
Kaikki helpot kokeilut kannattaa kokeilla ennen kalliita.
-
Näin on. Mutta voiko tolla apuvirralla pois sulkea tuon jännite häviön?
-
Vikakoodeja ei ole ja hehkut oli tarkastettu? Jos on testerimahdollisuus niin seuraamaan livedataa, että nouseeko railpaine n.350bar mikä on edellytys käynnistymiselle.
-
Vikakoodeja ei ole ja hehkut oli tarkastettu? Jos on testerimahdollisuus niin seuraamaan livedataa, että nouseeko railpaine n.350bar mikä on edellytys käynnistymiselle.
Suhauta jarrucliineriä imuputkeen samalla kun starttaa. Nostaa koneen kierroksia ja sitä myöten rail-painetta, jolloin kone käynnistyy, jos syynä on rail-paineen vähyys startatessa.
-
Ookkei. Ja hehkut on kans vaihdettu vuosi sitten. Ja vikakoodit täytyy nyt nun saa sen auton taas nii lukea ne.
Mikähän ois "oikee" momentti suuttimille? Et mitä jos ne kiristää liikaa?
-
On muistaakseni vain 13Nm. Siis momentti millä suutin tulee kanteen.
Ookkei. Ja hehkut on kans vaihdettu vuosi sitten. Ja vikakoodit täytyy nyt nun saa sen auton taas nii lukea ne.
Mikähän ois "oikee" momentti suuttimille? Et mitä jos ne kiristää liikaa?
-
Okei ei sen enempää? Mitä jos sen laittaa kireemmälle? Palaako tiivisteet?
-
Nyt alkoi sammuilee volvo....
-
Ootko tehnyt/kokeillut mitään
-
En oo vielä kerinny tutkiin. Niin ostin käytetyt suuttimet testiin niin ne tarviis asentaa. Voiko nuo suuttimet vaikuttaa tuohon? Ja mietin kans että voiko akku taikka virtalukon pohja vaikuttaa jos vaikka sulkee sammutussolenoidin?
Mistä lähtis liikkeelle. Sen verran jo rahaa menny ettei viitti lähtee arpoo. Nuo suuttimet epäilyttää sen verran ku on havaittavissa ohivuotoa, ja ne vuotaa myös ulos päi... :-\
-
Lähde apuvirralla
-
Kolme suutinta jos on nyt korjattu, niin keskittyisin niihin kahteen jäljellä olevaan + sen yhden juuritiivisteen vuotoon.
En oo vielä kerinny tutkiin. Niin ostin käytetyt suuttimet testiin niin ne tarviis asentaa. Voiko nuo suuttimet vaikuttaa tuohon? Ja mietin kans että voiko akku taikka virtalukon pohja vaikuttaa jos vaikka sulkee sammutussolenoidin?
Mistä lähtis liikkeelle. Sen verran jo rahaa menny ettei viitti lähtee arpoo. Nuo suuttimet epäilyttää sen verran ku on havaittavissa ohivuotoa, ja ne vuotaa myös ulos päi... :-\
-
Kolme suutinta jos on nyt korjattu, niin keskittyisin niihin kahteen jäljellä olevaan + sen yhden juuritiivisteen vuotoon.
Kerroin varmaan epäselvästi tai kirjoitin väärin :D siis alotetaan alusta. Eli kansi suutinta kotjattiin js kolmad oli rajalla ja ne ei hämeen dieselissä halunut korjata kolmatta. Ja ne kaksi mitkä huolsivat vuotaa nytten ulospäin suutinputkien vastakappaleesta, ei siitä liitoksesta mihin tulee polttoaineputki vaan siitä alemmasta kohtaa. Mutta nyt yritän saada aikaseks vaihtaa nuo käytetyt suuttimet :)
-
Huomasun kun kurkkasin kinepellin alle ja otin pitkästä aikaa sen muovin pois niin puskee öljyä imusarjan kannen välistä aika tosi reipoaasti.
-
Noni eli tuli vaihettua eilen/tänään ne suuttimet volvoon. Ensimmäisen putyn suutin oli nii lujaa kii,että trin hylsystä sopovan avaimen ja metrin jatkolls nitkuttelua loppujen lopuks 44 ja toinen kampee ylös. Muut löhtivät hrlposti.
Aamuneljältä sain kasaan ja löun käyntiin ei tarvinnut ees ilmailla ku lähyi hyvin. Käbi aina hybin mut vähän jostain tulee vielä ilmaa kun on läpinäkyväletku niin siinä menee aina ilmakuplia ja sit alkaa käynti ääni muuttua tuo tarvii vielä ratkasta. Osaako joku sanoa?
Mutta nyt alkaa oleen alkuperänen ongelma ratkennut lähti äsken käymään ilman mitään ongrlmia :)
-
Mitä kaikkea lieneekään käytetty irti, mutta dieselsuodattimen läheisyydessä usein on nämä ilmavuodot. Oliko se kannesta puskeva öljy siis dieseliä vai moottoriöljyä ja korjaantuiko tämä?
-
Imusarjan kannesta puski ihan moottoriöljyä läpi. En tiedä huohottaako vai onko turbo väljänä? Ahtaa kyllä normisti. Onneks katoin öljyt mitta tikusta ku oli melki minimi. Joo viime kesänä oli jokj vaihtanut siihen polttoainesuodattimen niin epäilen et on jäönyt vuotamaan sieltä vailla kuinka yrittänny tutkia sitä.
-
Kaikki vanhat volvot puskee öljyä imusarjaan, jos ei siellä välissä ole suodatinta, josta aiheesta löytyy juttua kerhon sivuilla. Huohotinletku menee imupuolelle, josta turbo sen painaa imupuolelle, jos ei olis turboa, ei olisi kyseistä öljyvuotoa. Itellä vuotaa tuo imukanavan sauma. Pari pultin kierrettä on korkannu. Ammatti asentaja kertoi, että vanhat 6mm pultit veks, ja 7mm tilalle. Ja kansi paikoillaan kun tekee uusia jenkoja.
-
Aaa se selittääkin. Mäkin tiivistin imusarjan uudelllee ku vähän vuosi ulos päin. Eli turbo siis ei välttämättä väljä. Onko tuohon mitään ratkasua ettei kaikkea öljyä söis huohottimen kautta jos öljy sieltä tulee?
-
Kyllä se nyt on paremmin lähteny käyntii akku on vaan aika huono vaikla on vuoden vanha. Mutta sen aikana menny laturi niin oisko akku ottannu itteensä?
-
Muut kuin agm:t ei oikein toivu uudenveroiseksi jos kerrankin tulee alijännite. Itsellä on vartat kestäneet 5 vuotta ilman vikoja kun olen yrittänyt latailla niitä viikonloppuisin.
-
Okei. Täytynee hakee uus akku niin saa kaikki vikanooditki pois ;D se akku on niin huono että valittaa tosiaan volvon ajotietokonekki alhasesta jännitteestä.