Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jon1.tur - 22.10.2019, 18:06:49
-
S80 t6 vm99 mittaristo temppuilee satunnaisesti kostealla kelillä.
Nopeus, kierros ja lämpömittari menee nollille, abs ja luistoneston valo syttyy, näytössä jarruvika pysähdy heti.
Herää takas henkiin kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan, eikä kuivalla kelillä tee tätä.
Missä mahtais olla vika? Abs boksi, cem, mittaristo vai onko johtosarjassa jotain paikkoja mitkä ottaa vettä herkästi?
Voiko joku rele vaikuttaa?
Sulakerasioissa ja cem boksin liittimissä ei näkynyt hapettumia eikä kosteutta.
Bensamittari, mittariston valot yms kaikki muut toimii normaalisti
-
Abs ja / tai cem, mittaristoissa ei vikoja ole ollut. Abs:stä voisi lähteä liikkeelle.
-
Ota apsien etupyörien liitin vuoronperään irti ja katso mitä tapahtuu, muistaaksen apumiehen puoleinen anturi kun on irti, niin nopeusviisari pysyy nollilla.
-
Tartteeko käyttää piuhan päässä nollauksessa jos absianturin liittimiä irrottelee?
Vähän epäilyttää voiko tuo abs tehdä tuon kun koneenlämpömittari menee nollille samalla kun nopeus ja kierrosmittarikin.
-
Ei ole tarvetta käyttää piuhan päässä, jos noita ABS-antureita irroittelee. Ottaen huomioon auton vuosimallin ja oireet, vika paikallistuu erittäin todennäköisesti vialliseen CEM-yksikköön.
-
Tartteeko käyttää piuhan päässä nollauksessa jos absianturin liittimiä irrottelee?
Vähän epäilyttää voiko tuo abs tehdä tuon kun koneenlämpömittari menee nollille samalla kun nopeus ja kierrosmittarikin.
Lähinnä tarkoitin että vika on abs ohjainlaitteessa, eikä niinkään antureissa. ABS ohjainlaitteesta on helpoin ja edullisinta lähteä liikkeelle.
-
Monituinen määrä vikavaloja syttyi, kun kuskinpuoleinen anturi oli tiesä päässä, mm abs-pumppu muka paskana, kaikki korjaantuivat tuon anturin vaihdon jälkeen, tosin, kyseessä vanhakooppanen kinneri, mutta "uudella tekniikalla"