Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: bdbdbd - 26.10.2019, 14:45:12

Otsikko: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: bdbdbd - 26.10.2019, 14:45:12
P0340 vikakoodia pukkaa. Jakohihnan vaihdon jälkeen vikakoodi nokka- ja kampiakseleiden käynnistä epätahtiin, käänsin kampiakselia yhden hampaan, minkä jälkeen vikakoodiksi vaihtui tuo vika asentotunnistimen piirissä.

Kumpaa tässä nyt kannattaisi epäillä; ajoitus edelleen pielessä, vai tunnistin rikki? Vai jokin muu takavasemmalta? Muuten tuota tutkisi itsekin, mutta parkkipaikalla vesisadetta, niin helpompi kysyä ensin foorumilta.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: jose - 26.10.2019, 14:51:34
Toi vikailmoitus on asennontunnistimen vikahäiriö.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: bdbdbd - 26.10.2019, 16:59:37
Toi vikailmoitus on asennontunnistimen vikahäiriö.

Niin on, mutta erikoisena yhteensattumana vikakoodi tuli vasta kun käänsin kampiakselilta ajoitusta. Itse anturi on kyllä ehjän näköinen.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2019, 22:18:09
Nokka ei taida olla kohdallaan suhteessa kampiakseliin. Testerillä pystyy livedatana katsomaan onko mikä on tilanne.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: jamseil - 28.10.2019, 10:49:28
Miten nokat oli lukittu kun vaihdoit hihnan?

Turbossa kun on vvt molemmissa nokissa, niin nokkien takaurien lukitus on ainoa luotettava ratkaisu.
Lisäksi vielä hammaskehien lukitus toisiinsa tai molempia hihnapyöriä on pidettävä täydet myötäpäivään käännettynä hihnaa asennettaessa.
Pako vvt:ssä voi olla jousipalautus 0-asentoon (täydet vastapäivää), riippuu ilmeisesti vuosimallista.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: Lankku - 28.10.2019, 11:17:23
Turbossa tulee VVT myös imupuolelle -03 aikana, vanhemmissa on vain pakopuolella.

Ei jakopään tekoon tarvitse nokkia lukita. Tietysti jos haluaa käyttää huomattavasti enemmän aikaa. Ajoitusmerkit kohilleen ja maalimerkki pakonokan hihnapyörään, koska sen ajoitusmerkiä ei näe suoraan. Imuunkin voi maalimerkin laittaa, jollei päälikopassa oleva kolo riitä.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: bdbdbd - 31.10.2019, 13:53:05
Ei ollut lukittu, 80 000km aikaisemmin tehdyn vaihdon tekijä jo merkinnytkin noi tosi hyvin.

Nokkien ajoitusmerkit eivät ole ongelma, vaan kampiakselin. Sen merkin tarkkuus tuntuu olevan 2-3 hammasta, eipä ole kyllä ikinä tullut vaihdettua hihnaa tai ketjua autoon, missä olisi noin suurpiirteinen ajoitusmerkki.

Tosiaan tuo asentotunnistin löytyy vain pakonokka-akselilta.

Mutta siis vikakoodin mukaan kyse oli piiristä, mikä tässä herättää hämmennystä.
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: bdbdbd - 16.11.2019, 16:38:07
Palatakseni taas tähän; tietääkö kukaan miten/millä logiikalla moottorinohjaus päättelee vian olevan piirissä?
Otsikko: Vs: V70 2,4t P0340
Kirjoitti: mara h - 19.11.2019, 07:37:40
Varmaan tämän jokainen tietääkin, mutta laitampahan nyt kumminkin. Hihnan vaihhossa se löysä pittää saaha asennusvaiheessa sinne kiristimen puolelle, ennen kiristimen löysäämistä, tässä auttaa nokkien lukitus, mutta ei se ole välttämätön, mutta helpottaa.Jos sinne pitkälle puolelle jää yhtään löysää, on ajoitus keti hampaan pielessä, kun kiristimen löysää.