Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mkkmn - 26.10.2019, 19:59:54
-
Apua kaivataan, epätoivo iskee!
Lyhyesti selitettynä:
Startti pyörittää moottoria todella pirteän oloisesti mutta auto ei käynnisty.
Auto lähtee käyntiin ainoastaan hinaamalla vaihde päällä ja samaan aikaan starttaamalla.
Ongelma paikallistettu kampiakselin anturilta tulevaan rpm signaaliin.
Anturi itse on kunnossa ja toimiva. Toiminta tarkistettu oskilloskoopilla anturin päästä sekä ecun pinneiltä, sin aalto täysin pätevän näköistä.
Rpm tieto menee siis eculle asti mutta obd:n kautta luettaessa tietoa ei tule, näyttää siis 0rpm vaikka kuinka hinkuttaa starttia. Myös kierroslukumittarin viisari makaa siellä nollassa (ajoittain hyppii miten sattuu 80-250-4000rpm).
Alkuun epäilyksenä oli, että ecu on rikki. Tämä vaihtoehto on nyt poissuljettu uudella eculla.
Vaihdettua/korjattua osaa: nokka- ja kampiakselin anturit, ecu, startti, johdot, siirtopumppu, pa suodatin, releitä, sulakkeita, akku
Startatessa railipaineet reilusti yli viiterajan.
Ilmeisesti ecu ei edelleenkään anna suuttimille avautumiskäskyä.
Hinattaessa kierroslukumittarille ja testerille tulee täysin pätevää rpm tietoa, toisin kuin startatessa.
Kun auton saa käyntiin, niin se toimii moitteetta. Rpm tieto mukailee täydellisesti koneen kierroksia.
Mistä ihmeestä vikaa lähtisi seuraavaksi selvittelemään?
Suurenmoiset kiitokset, jos täältä saisi edes suuntaa antavaa neuvoa.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Lisänä vielä se, että moottorin ja ulkoilman lämpötilalla ei ole minkäänlaista merkitystä. Vaikka auton sammuttaa hinauskäynnistyksen ja lämpimäksi käytön jälkeen ja starttaa samantien, niin ei inahdakaan.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Tämä nyt on täyttä hakuammuntaa.. Ettei sielä vaan ole jokin kontaktihäiriö, maadoitus, liittimessä hapettumaa taikka johdin hiertymä. Tälläinen tuli mieleen kertomuksestasi jotta lähtee käyntiin kun vedetään ja startataan. Tuolloin heikko kontakti yhdistää riittävästi mutta paikallaan ollessa tärinä yms liike ei aiheita riittävää kontaktia. Esim maadoituspisteitä on useita jne.
-
Moottorin maajohto on kiinni vaihteistossa vähän startista alaspäin. Niitä on joskus katkennut liittimen juuresta.
Oletko kokeillut apuvirralla? Kaapelit kiinni suoraan koneeseen ja konehuoneen virtapisteeseen.
-
Kaverin auto oli ja tuollainen. Ensin käynnistyi huonosti ja lopulta ei enää ilman hinaamista. Niin uskomattomalta, kun se tuntuukin, vika oli starttimoottorissa, vaikka sekin pyöritti moottoria ihan normaalisti.
Sama vika oli myös yhdessä S80 vaparikutosessa.
-
Kyllä, samalla tavalla viallisia startteja on tullut itsellekin vastaan. Taitaa imeä niin paljon virtaa, ettei vaan riitä muualle.
-
Kiitos vastauksista. Startti on vaihdettu kunnostettuun. Tämä ei tietenkään kerro sen kuntoa varmasti hyväksi. On annettu apuvirtaa suoraan akulle, sekä konehuoneen napoihin, näillä ei vaikutusta.
Eilen mittailin akun jännitteen laskua. Akun navoista startatessa: 10.8v
Konehuoneen + navasta ja rungosta startatessa: 9.5v.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Jopas on alhainen jännite tuo 9.5v .. Ite en ole koskaan noin alhaista tulosta saanut käynnistettäessä. Maadoitukset kattoisin vielä kunnolla, samoin kaapelikengät ym. Järjestelmän jännite jos putoaa alhaiseksi voi jokin muu elektroniikka kärsiä.
-
Näin on. Täytyy tutkailla niitä johtoja ja liitoksia, kunhan töiltä kerkeää [emoji106]
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
Maadoitukset tarkistettu, akunkengät ja muut kontaktipinnat hiottu kiiltäviksi. Vika ei poistunut em toimista huolimatta.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
No mutta ei kai se auto lähde noin alhaisella jännitteellä käyntiin.
Jos kokeilisit ladata akun, varmistaisit, että jännite on reilu 12 V ja hehkuttaisit loppuun ja starttaisit.
-
Minkä merkkinen se on se kunnostettu uusi starttimoottori? Ne kaikkein halvimmat kikkareet ei toimi edes 300tkm ajetun alkuperäisen veroisesti.
Useampi tullut vastaan noita halpapaskeita mitä motonetistäkin saa, että ei toimi edes ensimmäistä käyttökertaa kun saa autoon paikoilleen.
-
Johdot tutkittu läpikotaisin yleismittarilla ja oskilloskoopilla. Mittausten perusteella kaikki kunnossa [emoji848]
Pajalla sanottiin, että seuraavaksi aletaan vaihtamaan suuttimia.
Voiko suuttimissa olla vuotoja/vikaa, vaikka railipaineet nousevat riittävästi startatessa? (380 000 hpa)
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
@chili
Akun lepojännite 12.6v, käynnistäessä noin 11v, joka on täysin normaali jännitelasku
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
-
@kenppi
Starttivika poissuljettu laittamalla varmasti toimiva startti isän autosta minun autoon.
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla