Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: LexT5 - 27.10.2019, 00:36:39
-
Terve
Nyt kiinnostaisi tietää miten tämä kyseinen malli ahtaa, eli miten ecu määrittelee ahdot että milloin avataan hukkaportti ja milloin paineet kierretään imuputkesta sisään.
Autossa on Harisilta hommattu stage 1 lastu.
Näin olen ymmärtänyt että IMM mittaa ilman määrän, sitten siinä on ulkoilmanpaine anturi sekä lambda jonka avulla se sitten säätää paineita. Jäikö jotain yli?
Miten ecu tietää minkä lämpöistä imuilma on? tässä mallissa ei ole mitään Map-tunnistinta eikä mitään imuilmalämpötilaa mittaavia palikoita.
Auton pitäisi ahtaa peak 1.2-1.3 Bar mutta nyt ei saa millään edes 0.7...
Maininnan arvoinen juttu, vaihdoin kesällä moottorin, sama tekniikka sama 2.3t5, eli virranjakajalla bosch 4.4motronic. Mutta kuumilla keleillä se toimi normaalisti ja ahtoi nätisti 1.3 baria. Olen täysin neuvoton...
Ahtovuoto se ei ole, koska tämä ongelma on vain silloin tällöin ja mahdoton ennustaa
Aikamoinen pähkinä ja toivoisin saada vastaukseksi velhojen viisauksia ::)^^ itse en keksi enää mitään, MAF vaihdettu, ahtopaineensäädin mallia IPD, lambdoja odottelen saksasta, bosch molemmat
(https://i.ibb.co/HNdk6zR/lolvo.jpg) (https://ibb.co/HNdk6zR)
(https://i.ibb.co/HNdk6zR/lolvo.jpg) (https://ibb.co/HNdk6zR)
-
Syy miksi vaihdoin moottorin niin epäilin turbon toimintaa ja otin hukkaportin letkun irti säätimestä. Sinne meni ne kiertokanget :idiot2: oli vähän tyhmää mutta oppisinpa läksyni
-
ilmeisesti kuitenkin ahtoja löytyi koska kanget meni solmuun.
oletko kokeillut uudella orkkis ahtopaineen säätöventtiilillä? mulla oli vuosikymmenen vaihteessa
omassa T5 koneisessa tuo IPD:n säädin ja se rupesi takeltelemaan jo 5kk käytön jälkeen.
oireet olivat että välillä ahtoi ja välillä ei, palasin takaisin orginaaliin.
-
Aikani tappelin 850:n yliahtamisen kanssa ja jossain tuli vastaan, että ecu ohjaisi ahtopaineensäädintä ilmamassamittarin, kierrosluvun ja kaasun asennon mukaan.
-
UUTTA TIETOA!
Kävin diagnosiissa Aurinkotien autossa, on muuten fiksuja velhoja siellä suosittelen lämpimästi;
Kopion nyt heidän tekstin tähän:
"Ahtopaine ei nouse kuin aika ajoin -> Auto tuotu illalla jotta pääsee aamulla lukemaan moottoriohjainlaitteen datan ennen käynnistystä -> ilmamassa arvo normaali tyhjäkäynnillä ->Kiihdytyksessä ilmamassa tieto saavuttaa maksimin->ahtopaineen säätö perustuu moottorin kierroslukuun, ilmamassaan ja kaasuläpän asentoon-> ilmamassamittarin arvon saavutettua maksimi lukeman moottori alkaa rajoittaa ahtopainetta -> Moottorinohjaus ei riitä tämän moottorin viritysasteelle->paras ratkaisu laittaa kilpakäyttöön tehty moottoriohjainlaite->Sporttiauto erikoistunut näihin"
Onko mahdollista että ohjelmassa on vika? Onko Ecussa menny joku komponentti rikki.
Elän ainakin uskossa että Harisen pojat osaavat hommansa :(
Saman sähköpostin lähetin nyt heille ja odottelen vastausta
-
UUSI TIETO JATKUU!
Tämähän on aikamoinen mysteeri; Päätin nyt kännissä ja läpällä laittaa bilteman huijaus palikan (manual boost controller) kompressorin ja hukkaportin väliin; ahtopaineet nyt kerääntyy ja nousee todella ripeästi, Mutta en saanut sitä millään yli 0.7 baarin paineeseen vaikka käänsin ruuvia vaarallisen monta kertaa (20x).
-
ilmeisesti kuitenkin ahtoja löytyi koska kanget meni solmuun.
oletko kokeillut uudella orkkis ahtopaineen säätöventtiilillä? mulla oli vuosikymmenen vaihteessa
omassa T5 koneisessa tuo IPD:n säädin ja se rupesi takeltelemaan jo 5kk käytön jälkeen.
oireet olivat että välillä ahtoi ja välillä ei, palasin takaisin orginaaliin.
Niin ja laitoin tilalle vakion ahtopaineen säätimen ----> ei muutosta toimintaan. Ecu sen avaa silti
-
Ainoa johtolankani on, että auto toimi ja ahtoi todella nätisti kesähelteissä, kun oli kuumimmillaan se 30astetta ulkona
-
Laita siihen säädettävä hukkaportin kello jäykemmällä jousella esim. 1,2bar niin alkaa toimimaan se mekaaninen paineensäädinkin.
-
Laita siihen säädettävä hukkaportin kello jäykemmällä jousella esim. 1,2bar niin alkaa toimimaan se mekaaninen paineensäädinkin.
Mistä mä sellaisen löydän? Ja olen kyllä kiristänyt sitä vakio tankoakin jo jonkin verran >_>
-
Laita siihen säädettävä hukkaportin kello jäykemmällä jousella esim. 1,2bar niin alkaa toimimaan se mekaaninen paineensäädinkin.
Muuten hyvä johtolanka, mutta luulisi että ruuvilla se sitten ahtaisi silti enemmän?
-
Mistä mä sellaisen löydän? Ja olen kyllä kiristänyt sitä vakio tankoakin jo jonkin verran >_>
Eipä se tangon kiristäminen itelläkään auttanut muuhun kuin ahtojen nousun nopeuteen.. eBaysta tilasin Mamban valmistaman kellon ja tulleineen tuli maksamaan noin 120€ ja jousia tuli 1,8bar asti siinä mukana. Omassa autossa sähköisellä paineensäätimellä jostain syystä ahtoi 1,6-1,7bar ja mekaanisella säätimellä paine ei noussut millään 0,8bar yli vaikka miten ruuvia käänti. Säädettävä kello 1,5bar jousella paikoilleen ja ruuvi 2 tai 3 naksua auki niin nyt ahtaa ilman ongelmia noin 1,3bar.
-
Eipä se tangon kiristäminen itelläkään auttanut muuhun kuin ahtojen nousun nopeuteen.. eBaysta tilasin Mamban valmistaman kellon ja tulleineen tuli maksamaan noin 120€ ja jousia tuli 1,8bar asti siinä mukana. Omassa autossa sähköisellä paineensäätimellä jostain syystä ahtoi 1,6-1,7bar ja mekaanisella säätimellä paine ei noussut millään 0,8bar yli vaikka miten ruuvia käänti. Säädettävä kello 1,5bar jousella paikoilleen ja ruuvi 2 tai 3 naksua auki niin nyt ahtaa ilman ongelmia noin 1,3bar.
Okeiiii, mielenkiintoista, pitänee harkita tuota vaihtoehtoa myös.
Tästä huolimatta nyt on varattu harisille aika 11.11 saadaan toivottavasti vastauksia ;)
-
Auto ohjeilmoitiin 3x kertaa ja pyydettiin lisää ahtoja solenoidilta.
Hukkaportin kello oli niin löysä että pakopaineet avasivat sen itsestään. Hienosti arvattu!!!
-
Töp tykkänään, kellon vaihtaminen ei auttanut ollenkaan, keräs paineita nopeasti mutta silti puolet puuttui.
Ratkaisu oli laaduttomat sytytysjohdot! Vaihdoin tilalle Boschin hienot johdot ja nyt pelittää ja ahtaa kunnolla. Toivottavasti auttaa jotakuta tämä mysteeri
-
Eipäs auttanutkaan....
Mutta pitkän tutkinnan jälkeen selvitin
(https://i.ibb.co/g97dy5x/IMG-20200327-162455.jpg) (https://ibb.co/g97dy5x)
Että tämä takaiskuventtiili joka lähtee imusarjasta evappiin oli rikki ja päästi paineet tankkiin. Sitä en tiedä miksi se välillä toimi mutta nyt ainakin tuntuu olevan kunnossa ^^