Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mika70 - 20.10.2011, 21:50:26
-
Morjensta pöytään?
Onko jengi asennellut noita muutossarjoja volvoon? Kyselisin lähinnä kokemuksia? Onko paremmat kuin halogeenit ja minkä merkkiset kannatais ostaa? Tärkein komponentti näissä vissiin ballasti, joka on kallein osa, ja käytänössä kaiketi määrää laadun?
Mut mikä olis hyvä, jossain 100-130€ hintaluokassa?
Niin ja onko poliisisetä tukistanut kovasti? :nohnoh
-
Onhan nuo tullut asenneltua, ja on paremmat kuin halogeenit. Itsellä tosin vielä vaihettu umpion projektorit parempiin ja D2S kantaan H7:n sijaan. Piritekin ballastit on, taitaa kohta tulla jo toinen vuosi täyteen. Joskus jättänyt syttymättä, mutta nykyään on aina toiminut.
Ja niistä xenoneista voi tulla sitten harmia, jos suoraan kytket ne. Mm. Hajoittaa pyyhkiänmoottoria, CEM:iän tms.
Kannattaa lueskella läpi:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9283.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9283.0)
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51664.00 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51664.00)
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64540.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64540.0)
Eikä oo poliisit sanonu mitää, vaikka joskus pysäyttänytkin. 8)
-
:idiot2: Jeesus mitä patentteja pitäis alkaa väsäämään.. Saapa nähä, taitaa jäädä vaihtamati. Laitoin sulle Pietilä privallakin kysymystä, kun näin et olit vielä onlinessa, mut et vissii hokannu?
Noh, ainakin testataan tutun asentajakaverin kans noita valoja, mut vedetään kyl akulta suoraan piuhat, ettei kärtsää mikään. Jos toimii, niin jätän paikoilleen, mut jos vähänkään temppuilee, niin en laita..
-
Xsenonkauppa.fi tuolta tilasin muutossarjan ja hyvin on pelittänyt n. 3v, sarja meni mukana tulleen ohjeen mukaan
eikä tarvinnut mitään omia virityksiä,jatkojohdot otin samalla, pallastimien sijoittelun helpottamiseksi,
katsastuksessa mennyt läpi, lähivalo linssit ovat kuulemma xsenonkelpoiset.
-
Joo en huomannut. On kone 24/7 päällä, eli sivukin on auki. Eli vaikka oon onlines, niin en välttämättä ole paikalla. :)
Ja tosiaan joo, ne voi toimia ilman, että tekee tuota. Itse kyllä ainakin suosittelen sen laittamaan.
Tossa tuon swedespeeden foorumilta taulukkoa, miten on joillakin pelittänyt: http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls (http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls)
Ja sehän voi toimia vaikka päivän, kuukauden tai vuoden ja hajota sitten, tai ei ollenkaan. Arpa peliä.
Ja tuo katsastus asiaan vaikutaa taas se, että kuin tarkkaan ne syynää ne. Lähivalo on hyväksytty kyllä xenoneille, mutta siihen tarvitsisi vielä automaattisenkorkeuden säädön.
Itselläkin kyllä meni läpi xenoneilla. 8)
-
Mites noi CAN BUS xenonsarjat? ----> http://www.epdtuning.com/canbus-vayla-xenonsarja-p-793.html
Tarviiko nuokin väliinsä vielä konkka/diodi virityksen?
-
Mites noi CAN BUS xenonsarjat? ----> http://www.epdtuning.com/canbus-vayla-xenonsarja-p-793.html
Tarviiko nuokin väliinsä vielä konkka/diodi virityksen?
Kyllä niilläkin samanlailla voi hajota. Eli tarvii. Ja kuten tuolta xls tiedostosta näkee, niin kahella tyypillä joilla ollut Can-Bus sarjat ja ei muuta, niin toisella hajonnu pyyhkiöiden moottori samana päivänä ja toisella seuraavana päivänä.
-
Tere,
Kysyin samaa asiaa jossain toisessakin topicissa, mutta sama kysymys tänne kun viimeksi selvä vastaus jäi saamatta:
Jos laitan cobra xenonit relejohtosarjalla niin onko ihan yks ja sama ostaako slim- vai canbusproballastit, koska virta tulee suoraan akulta? Heräte johtoon ilmeisesti se konkka laitettava, jottei rele räpätä ja valot välky.
Ja releen kautta kun kytkee niin ei ilmeisesti ole mitään simppeliä keinoa saada "vikavaloa" sammumaan?
-
Tere,
Kysyin samaa asiaa jossain toisessakin topicissa, mutta sama kysymys tänne kun viimeksi selvä vastaus jäi saamatta:
Jos laitan cobra xenonit relejohtosarjalla niin onko ihan yks ja sama ostaako slim- vai canbusproballastit, koska virta tulee suoraan akulta? Heräte johtoon ilmeisesti se konkka laitettava, jottei rele räpätä ja valot välky.
Ja releen kautta kun kytkee niin ei ilmeisesti ole mitään simppeliä keinoa saada "vikavaloa" sammumaan?
Joo eli vissiin, kun suoraan akullta virrat ottaa ja laittaa releellä toimimaan, niin ongelmia ei pitäisi tulla...? Eikös tuolla http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting) foorumilla niin puhuttu, joku englantia osaava vahvistakoon.
Ja vastukset on tietenkin yksivaihtoehto. Silloin tosin menee sitten hukkaan 2x50wattia koko ajan, kun valot päällä, mutta haittaako se periaatteesa? Ja ne sitten lämpenee, niin pitikö niissä ottaa vähä paikkakin huomioon mihin ne pistää?
Tai antaa olla koko ajan ruudussa varoitus kolmioa ja lukea vika polttimoissa, vai miten se näkyikään. Tosin senhä saa aina pois ku painaa read nappia vai pitikö pyöräyttää sitä viiksen nappia? Tosin se sitten täytyy tehä joka kerta kun auton käynnistää. Itseä se häiritsisi, kaikkia ehkä ei. 8) Eli helpostihan tuon linkissä olevan kbowenkin rakentaa. ;)
-
Autossani (V50 vm. 2009) on ns. huomiovalot, eli ajovalot palavat myös kytkimen 0-asennossa. Kyseisen toiminnon pystyy Volvo-korjaamo ainakin ohjekirjan mukaan (ohjelmallisesti?) kytkemään pois käytöstä. Olen myös antanut kertoa itselleni, että ajovalojen jännitteenalennus toimii polttimoiden eliniän pidentämiseksi ainoastaan näitä huomovaloja käytettäessä.
Tiedustelenkin raadin mielipidettä siihen, että jos huomiovalot kytketään pois käytöstä (ajovalot ovat pimeänä kytkimen 0-asennossa) tarvitaanko lisäksi konkka- ym. virityksiä. Näillähän ompi tarkotuksena suodattaa hakkurilta tuleva sähkö. Eli onko hakkuri edelleen käytössä, vaikka huomiovalot on deletoitu?
- Esa -
-
Pitäis olla niin, että jos päivität pois käytöstä, niin sillon pitäs toimia normaalisti. Eli ei tartte konkka/diodi viritelmää väliin.
Tosin jossain ollut puhetta, ettei merkkiliike mielellään tee päivitystä.
Mene ja tiedä..
-
Noniin, nyt on hankittu Cobra xenonit volvon keulalle ja relejohtosarja. Kondensaattorikin on juotettu johdonpätkään kiinni, jotta saa tasaista jännitettä releelle.
Kysymys kuuluukin: Tuleeko kondensaattorin miinus releelle vaiko auton alkuperäisiin johtoihin kiinni, josta jännite otetaan?
EDIT: Sorry, kyselin tyhmiä! Nyt on xenonit asennettu ja valot säädetty, uskomaton ero alkuperäisiin, eikä onneks liian sinertävä omaan makuun tuo 6000K 8)
-
Ystävällinen Volvo-merkkikorjaamo poisti 60 e korvausta vastaan kärryni huomiovalot käytöstä (Volvo ohjelmapalikka # 30679690). Sitten Cobra Canbus Pro:t paikalleen ilman rele-, konkka- ym virityksiä ja yllätys yllätys, ei mitään ongelmia eli kaikki näyttäisi pelaavan kuten pitääkin! Ja musta kaamosyökin muuttui lähes päiväxi...
-
Tarkoitaako tuo huomiovalojen poisto siis sitä että valoautomatiikka ei toimi ja valot täytyy aina kääntää manuaalisesti päälle. No samapa se, eilen illalla tilasin tarvikkeet tuota konkka/diodi purkkia varten :)
-
Omassa kärryssäni (V50 vm. 2009) pelaavat valot ym. ohjelmistopaketin asennuksen jälkeen seuraavasti:
- Kun valokytkin on 0-asennossa ovat kaikki valot pimeänä
- kun em. kytkin on ajovalot päällä-asennossa palavat ajovalot, kun virta-avain on käännettynä II-asentoon.
Eli valokytkimen voi rauhassa jättää valot päällä-asentoon, koska ajovalot sammuvat kun virta-avaimen kääntää pois II-asennosta. Vastavuoroisesti ajovalot syttyvät, kun moottorin käynnistää eli virta-avain käännetään II-asentoon.
Olen ymmärtänyt valokytkimen 0-asennossa palavien ajovalojen, ns. huomiovalojen, idean olevan siinä, että tällöin polttimoille syötetään normaalia matalampi jännite, joten ah niin kalliiden H7-polttimoiden käyttöikä kasvaa. Normaalin käytön kannalta ko. toiminto on lähinnä turhaa hifistelyä varsinkin, kun polttimoiden vaihtaminen ei nykyVolvoissa vaadi edes puskurin irroittamista.
- Esa -
-
OK, no sittenhän tuo on helpoin/fiksuin muutos jos haluaa käyttää xenoneita. Omaan nyt tulee kuitenkin tuo diy-purkki kun osatkin on jo tilattuna.
Tuli vaan mieleen että jos valoja pitää koko ajan II-asennossa (vaikka ilman tuota ohjelmamuutostakin) niin eikös valojen pitäisi toimia ihan normaalisti ilman "huononnettua" jännitettä?
-
Näin voi olla. On todennäköistä, että ballastit sekoavat/sekoittavat samaan virransyöttöön liitetyn auton oman eletroniikan huomiovaloja varten "silputun" jännitteen vaikutuksesta. En ole kuitenkaan asiaa mitenkään henkilökohtaisesti todentanut, joten edellä esitetty on siis vain valistunut arvaus.
- Esa -
-
OK, no sittenhän tuo on helpoin/fiksuin muutos jos haluaa käyttää xenoneita. Omaan nyt tulee kuitenkin tuo diy-purkki kun osatkin on jo tilattuna.
Tuli vaan mieleen että jos valoja pitää koko ajan II-asennossa (vaikka ilman tuota ohjelmamuutostakin) niin eikös valojen pitäisi toimia ihan normaalisti ilman "huononnettua" jännitettä?
Mun autossa xenonien jännitteen kytkevä rele sirisee jonkin verran valokytkimen II-asennossakin eli PWM-sähköä sieltä tulee. Ja siis itsetehdyllä relejohtosarjalla kytketty halpissetti.
-
Morjens!
Elikkä omistan kanssa facelift v50 vuosimallia 2008 ja aikeina on ollut asentaa jälkiasennusxenonit keulalle onnettomien lyhkäsien takia! On vaan pistänyt vähän harkintaan näiden pyyhkijänmoottorin rikkoutumisien vuoksi tämä asennus!
Elikkä tällä päiväajovalojen poiskytkennällä ja canbus xenon muutossarjalla tämä ilmeisesti onnistuu ilman, että pyyhkijät sekoaa?
Olen ajatellut kyseistä sarjaa, näyttäisi ainakin laadukkaalta. Kertokaa viisaampana mitä mieltä olette aikeistani!
http://www.modificars.fi/tuotteet/xenon-muutossarjat
ja tuolta sitten slim ballastit!
-
oisko porissa päin ketään kuka laittais mun v50 xenonit? hyvästä työstä hyvä korvaus.
edit: valot asennettu
-
8<
Elikkä tällä päiväajovalojen poiskytkennällä ja canbus xenon muutossarjalla tämä ilmeisesti onnistuu ilman, että pyyhkijät sekoaa?
Ei välttämättä, saattaa se pyyhkijämoottorin ohjauspiiri hajota sittenkin.
Olen antanut itseni ymmärtää että hajoaminen johtuisi siitä että ballastit päräyttää sähköisen häiriön sinne auton valojohtoihin ja ajanoloon se ohjauspiiri saattaa siihen kypsyä.
Parhaimman suojan saa ymmärtääkseni releistämällä ballastin irti alkuperäisistä valojohdoista.
Voin olla väärässä, viisaammat korjannevat.
-
Mitä nyt tarkoitatte tuolla huomiovaloilla? Eikös tuolla jenkki foorumilla ollut, että jos on DRL eli päivävalot ja ne poistaa käytöstä? Ja eihän nuita päivävaloja ole kuin uusimmissa? Että mitä se auttaa laittaa niin, että 0-asennossa ei pala, varsinkaan niissä vanhemmissa missä ei ole päivävaloja? Vai käsitinkö itse vääri, englantia kun ei oikein osaa, niin hankala tuolta lukea.
Ei välttämättä, saattaa se pyyhkijämoottorin ohjauspiiri hajota sittenkin.
Olen antanut itseni ymmärtää että hajoaminen johtuisi siitä että ballastit päräyttää sähköisen häiriön sinne auton valojohtoihin ja ajanoloon se ohjauspiiri saattaa siihen kypsyä.
Parhaimman suojan saa ymmärtääkseni releistämällä ballastin irti alkuperäisistä valojohdoista.
Voin olla väärässä, viisaammat korjannevat.
Näin itsekki sen ajattelen, että ei kait se mitenkään estä ballastilta autolle päin menevää virtaa, vaikka kuinka 0-asennosta valot on pois, siksipä tuo konkka diodi tuola on. Diodistahan kun ei virta kulje kuin yhteen suuntaan, niin ei pääse ballasteilta virtaa autoon päin, ainoastaan polttimoille.
Vai onko se niin, että kun sinne menee pwm-sähköä, niin ballastit herkemmin sekoaa? Ja näin ollen nakkaa virrat takas autoon päin.
Mikamars:han nuista oli hyvin perillä, mutta ei näytä enään pyörivän täällä. :-\
-
Pietilällähän ei ole releitten kautta valot. Pelkästään konkka+diodi purkki kojelaudan alla?
-
Pietilällähän ei ole releitten kautta valot. Pelkästään konkka+diodi purkki kojelaudan alla?
Tiedän Pietilän puolesta vastata, että konkka/diodi boksi on kojelaudan alla. Pietilä tekaisi mulleki tuon boksin, en vaan ole kerrennyt valoja asentelemaan.
Viikonloppuna ois tarkotus asentaa, jos ehtii.. :pomo:
Oli muuten kaveri fiksun laitteen väsännyt! Kiitokset vielä Pietilälle! 8)
-
Pietilällähän ei ole releitten kautta valot. Pelkästään konkka+diodi purkki kojelaudan alla?
Tiedän Pietilän puolesta vastata, että konkka/diodi boksi on kojelaudan alla. Pietilä tekaisi mulleki tuon boksin, en vaan ole kerrennyt valoja asentelemaan.
Viikonloppuna ois tarkotus asentaa, jos ehtii.. :pomo:
Oli muuten kaveri fiksun laitteen väsännyt! Kiitokset vielä Pietilälle! 8)
Jep ei ole releitten kautta, vaan juurikin konkka+diodi, niinkuin mika70 sanoikin. Kohta siis toinen vuosi täynnä kun on tuolla ollut, eikä ole ongelmia ollut sen suhteen, eikä palaneista polttimoista valittele. :) Ja kiitokset mika70:lle vielä hyvästä vaivanpalkkiosta! :)
-
Jep ei ole releitten kautta, vaan juurikin konkka+diodi, niinkuin mika70 sanoikin. Kohta siis toinen vuosi täynnä kun on tuolla ollut, eikä ole ongelmia ollut sen suhteen, eikä palaneista polttimoista valittele. :) Ja kiitokset mika70:lle vielä hyvästä vaivanpalkkiosta! :)
Äsken kävin postista paketin joka sisältää tarvittavat komponentit konkka+diodi purkkia varten, vielä kun ehtisi kasaamaan. 40e maksoi osat postikuluineen sisältäen muovikotelon ja sellaiset kunnolliset liittimet millä boxin saa auton johtoihin kiinni.
-
Doidii valot asennettu. Aikamoinen härdelli oli. Kehotan välttämään halpoja sarjoja! Ite ostin 70€ sarjan ja ihan perseestä! Toinen ballasti levis välittömästi. Valo vilkkui ku viimestä päivää. Kaveri lainasi omansa, kun sattui olemaan ylimääräinen.
Lisäksi cruise lakkasi toimimasta. Syytä en vielä tiedä. Täytynee kokeilla akunkengän irroittamista vähäksi aikaa, josko alkaisi pelittämään.
Jos ei, niin sitten etsiä sulaketta ja tsekkailla CEM boksia, oisko siellä jotain..
Siis kytkin valot siten, että CEM boksiin laitetiin Konkka/diodi härpäke väliin ja valot kytkettiin muuten normaalisti mukana tulevilla johtosarjoilla. Ei herjaa palaneita polttimoita siis.
Nyt kyllä näyttäis toimivan, joskin toisella puolella on eri ballastin, mut eipä sillä kai väliä, kun toimii.
Valot kyllä parani tosi paljon. Sopivan valoisetkin on, ei liian siniset. (5000k).
Joten älkää ostako mitään muutaman kympin paskoja. Ite vaihdan CanBus ballastimiin, jos/kun nämä nyk. hajoo.
Lisäksi Pietilälle isokäsi konsultoinnista sekä vian etsinnässä! Mies ei puhelinkuluja ole säästelly, kun viestejä ollaan vaihdettu!
* Respect* 8)
-
Jep ei ole releitten kautta, vaan juurikin konkka+diodi, niinkuin mika70 sanoikin. Kohta siis toinen vuosi täynnä kun on tuolla ollut, eikä ole ongelmia ollut sen suhteen, eikä palaneista polttimoista valittele. :) Ja kiitokset mika70:lle vielä hyvästä vaivanpalkkiosta! :)
Katsastukseen halogeenien vaihto? Vai onko ollut mitään sanomista noista?
-
Doidii valot asennettu. Aikamoinen härdelli oli. Kehotan välttämään halpoja sarjoja! Ite ostin 70€ sarjan ja ihan perseestä! Toinen ballasti levis välittömästi. Valo vilkkui ku viimestä päivää. Kaveri lainasi omansa, kun sattui olemaan ylimääräinen.
Lisäksi cruise lakkasi toimimasta. Syytä en vielä tiedä. Täytynee kokeilla akunkengän irroittamista vähäksi aikaa, josko alkaisi pelittämään.
Jos ei, niin sitten etsiä sulaketta ja tsekkailla CEM boksia, oisko siellä jotain..
Siis kytkin valot siten, että CEM boksiin laitetiin Konkka/diodi härpäke väliin ja valot kytkettiin muuten normaalisti mukana tulevilla johtosarjoilla. Ei herjaa palaneita polttimoita siis.
Nyt kyllä näyttäis toimivan, joskin toisella puolella on eri ballastin, mut eipä sillä kai väliä, kun toimii.
Valot kyllä parani tosi paljon. Sopivan valoisetkin on, ei liian siniset. (5000k).
Joten älkää ostako mitään muutaman kympin paskoja. Ite vaihdan CanBus ballastimiin, jos/kun nämä nyk. hajoo.
Lisäksi Pietilälle isokäsi konsultoinnista sekä vian etsinnässä! Mies ei puhelinkuluja ole säästelly, kun viestejä ollaan vaihdettu!
* Respect* 8)
Joo eipäs mitään!! :)Eli vielä tarkastaa tosiaan sieltä CEM:stä, että ei se sulake nr. 68 oo irronnut/palanut, eikä oo taittunut ne pinnit siitä itse koko johtonipusta/liittimestä, kun on asentanut niitä.. Ne ois nyt kyllä mitä tosta ois vielä voinu keksiä, missä vois olla? Vai oisko kellää mitään ideaa missä vois olla?
Katsastukseen halogeenien vaihto? Vai onko ollut mitään sanomista noista?
Riippuu katsastus paikasta. Itsellä meni läpi. Umpiothan on lyhyille valoille hyväksytyt xenoneille. Ainut mikä jää uupumaan, on siis automaattinenkorkeudensäädin. Eli jos tahtoo vaihtaa katsastukseen, niin nuita konkka+diodi juttuja ei tarvi purkaa, koska normaali halogeenitkin toimii tuolla. Eli normaalisti vaihto vaan halogeeneihin, aikaa menee joku 10-15min.
-
Moro!
Elikkäs minkälainen konkka/diodi viritys teiltä nyt löytyy ja mihin väliin kytkettynä? Pakkohan nuo xenonit on keulalle saada, kun omat halogeenit on niin surkeat että oikeen hävettää!
Jos löytyy kuvia tai tarkempia ohjeita asennukseen niin saapi laitella!
-
Moro!
Elikkäs minkälainen konkka/diodi viritys teiltä nyt löytyy ja mihin väliin kytkettynä? Pakkohan nuo xenonit on keulalle saada, kun omat halogeenit on niin surkeat että oikeen hävettää!
Jos löytyy kuvia tai tarkempia ohjeita asennukseen niin saapi laitella!
Ihan vaan semmonen konkka/diodi viritelmä, mikä on rakennettu tollaseen koteloon. Ja kytketty sinne CEM:ltä lähtevään johtonippuun, missä siis kulkee nuo valojen virrat, eli tähän ->
(http://i8.aijaa.com/b/00765/8949678.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007658949678.jpg)
(http://i11.aijaa.com/b/00298/9052813.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002989052813.jpg)
(http://i11.aijaa.com/b/00903/9052814.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=009039052814.jpg)
Ja tosta paremmat ohjeet -> http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting)
-
mites tuo maadoitus, runkoon vai lampun liittimestä?
-
mites tuo maadoitus, runkoon vai lampun liittimestä?
Ballastimen vai kbown? Itsellä ballastin maadotettu ihan lampunliittimestä ja kbow on runkoon tuonne verhoilun alle pulttiin.
-
Moi!
Kiitoksia oikeen paljon kuvista! Onkos tämä sama systeemi myös facelift mallissa, vm 2008--->? Itsellä kyseinen pirssi ja pitääpi alkaa rakentelee kyseistä boksia että saa xenonit keulalle!
-
nyt ois boxi rakennettu ja laitettu kiinni, mites paljon noi diodit lämpöä kestää? lämpes vaan todella kuumaks kun auto oli käynnis
-
Doidii valot asennettu. Aikamoinen härdelli oli. Kehotan välttämään halpoja sarjoja! Ite ostin 70€ sarjan ja ihan perseestä! Toinen ballasti levis välittömästi. Valo vilkkui ku viimestä päivää. Kaveri lainasi omansa, kun sattui olemaan ylimääräinen.
Lisäksi cruise lakkasi toimimasta. Syytä en vielä tiedä. Täytynee kokeilla akunkengän irroittamista vähäksi aikaa, josko alkaisi pelittämään.
Jos ei, niin sitten etsiä sulaketta ja tsekkailla CEM boksia, oisko siellä jotain..
Siis kytkin valot siten, että CEM boksiin laitetiin Konkka/diodi härpäke väliin ja valot kytkettiin muuten normaalisti mukana tulevilla johtosarjoilla. Ei herjaa palaneita polttimoita siis.
Nyt kyllä näyttäis toimivan, joskin toisella puolella on eri ballastin, mut eipä sillä kai väliä, kun toimii.
Valot kyllä parani tosi paljon. Sopivan valoisetkin on, ei liian siniset. (5000k).
Joten älkää ostako mitään muutaman kympin paskoja. Ite vaihdan CanBus ballastimiin, jos/kun nämä nyk. hajoo.
Lisäksi Pietilälle isokäsi konsultoinnista sekä vian etsinnässä! Mies ei puhelinkuluja ole säästelly, kun viestejä ollaan vaihdettu!
* Respect* 8)
Nyt löytyi syy cruisen toiminan katkeamiseen. Olin huolimattomuuttani yhdistänyt kbowen väärään piuhaan, perkele! :idiot2:
Onneksi ei ehtinyt rikkoa mitään. Eli, kun asennatte kbowea, niin olkaa HELEVETIN tarkkoina niiden piuhojen kanssa!
Ja riipelle: ainakaan mulla ei lämpene kovasti toi härpäke. Joten kandee varmaan tsekkailla ootko rakentanu oikeen sen.
Pietilä varmaan osaa neuvoo sua..
On avittanut meikäläistä isosti! :pomo:
-
Moi!
Kiitoksia oikeen paljon kuvista! Onkos tämä sama systeemi myös facelift mallissa, vm 2008--->? Itsellä kyseinen pirssi ja pitääpi alkaa rakentelee kyseistä boksia että saa xenonit keulalle!
Taitaa muuten olla sama, mutta kannattaa selvittää nuo piuhat... Kun tuossa jenkkifoorumilla on Appendix A: 2004.5 -2007 Volvo S40/V50 CEM wires:
Pin 25 green-violet (passenger)
Pin 37 green-white (driver)
Voisin huomenna katsoa Vida:sta, onko samat piuhat, tai sitten joku asiasta tietävä voi kertoa tai kattoa Vidas:ta. Sattaa myös olla tuolla jenkkifoorumilla juttua, onko samat vai ei?
nyt ois boxi rakennettu ja laitettu kiinni, mites paljon noi diodit lämpöä kestää? lämpes vaan todella kuumaks kun auto oli käynnis
Ei niiden kyllä käsittääkseni pitäisi lämmetä ainakaan paljoa. Koska tuollakin jenkkifoorumilla ne on tuon laatikon täyttänyt vielä silikoonilla, joten ei siellä paljon ilma pääse kiertämään. Ja myös kun osat kävin ostamassa varmistin vielä, että eihän nuo kuumene ja myyjä sanoi, että ei.
-
tarvii kattoo miten se kestää. kyllä pitäis olla rakennettu oikein kun sen mittasin ohjeiden mukaan ennen asennusta ja
tarkastin autostakin oikeat johdot, missä kulkee virta valot päällä ja pois(oli meinaa kaks vihree/valkoista johtoa)
-
Itse ajattelin laittaa alumiini levyn diodeille juurikin tuon jäähdytyksen takia, tuskin on tarpeellinen mutta tuleepahan hifisteltyä. En ymmärrä miksi boxi pitää täyttää silikoonilla, jos juotokset on kunnollisia niin kyllä ne osat siellä paikallaan pysyy.
-
tarvii kattoo miten se kestää. kyllä pitäis olla rakennettu oikein kun sen mittasin ohjeiden mukaan ennen asennusta ja
tarkastin autostakin oikeat johdot, missä kulkee virta valot päällä ja pois(oli meinaa kaks vihree/valkoista johtoa)
Kyllähän se kestää pitäis jos siellä ne oikeat diodit on. Ja juuri siksi kannattaa tarkastaa myös niistä pinni numeroista ne johdot. Kun siellä on niin lähellä olevia värejä.
Itse ajattelin laittaa alumiini levyn diodeille juurikin tuon jäähdytyksen takia, tuskin on tarpeellinen mutta tuleepahan hifisteltyä. En ymmärrä miksi boxi pitää täyttää silikoonilla, jos juotokset on kunnollisia niin kyllä ne osat siellä paikallaan pysyy.
Ehkä vähän hifistelyä joo. Itsekkään nuita en oo täyttänyt, mutta laittanut muutamista kohdista koteloon kiinni, että ei pääse osat tärisee/hakkaan koteloon. Ehkä juuri tämän takia jenkit täyttänyt nuo. Kun eihän sitäkään haittaa ole.
-
Moi!
Kiitoksia oikeen paljon kuvista! Onkos tämä sama systeemi myös facelift mallissa, vm 2008--->? Itsellä kyseinen pirssi ja pitääpi alkaa rakentelee kyseistä boksia että saa xenonit keulalle!
Nii tosiaan näyttäs olevan samat johot Vidasta kun katoin. Eli 25=Lähivalo, vasen, jännitteensyöttö ja 37=Lähivalo, oikea, jännitteensyöttö.
-
millanen valokuvio mulla on? mulla näyttää tienreuniolla pitkälle ja keskeltä loppuu tuo valo paljon aikaisemmin
eli kuovio on V:n muotoinen, kaipisi tohon keskelle tietä kanssa valoa.
onko ihan ominaisuus vai pitäiskö lamppuja suunnata? polttimot ovat kunnolla paikoillaan
-
Itse en ole valokuvioita pahemmin säätänyt, tässä muutamat tärähtäneet kuvat, kun ei oikein onnistu tuo pimeässä kuvaaminen. :buck2:
(http://i3.aijaa.com/b/00067/9207697.jpg) (http://aijaa.com/000679207697.jpg)
Lyhyet
(http://i6.aijaa.com/b/00136/9207657.jpg) (http://aijaa.com/001369207657.jpg)
(http://i4.aijaa.com/b/00569/9207674.jpg) (http://aijaa.com/005699207674.jpg)
Pitkät
(http://i1.aijaa.com/b/00050/9207624.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000509207624.jpg)
(http://i8.aijaa.com/b/00325/9207675.jpg) (http://aijaa.com/003259207675.jpg)
Nuissa kuvissa tuonne aivan mutkan päähän vajaa 200m.
Itellä siis tuonne vaihdettu eri projektorit, Boschin E46:t. Ja itsellä on vielä tummimmat lamin-x kalvot valoissa. Melkein voisi nuihin pitkiinkin vaihtaa xenonit. Ei paljoa eroa ole kun vaihtaa halogeeni pitkät päälle, ehkä vähä enempi mitä kuvat antaa ymmärtää. Itsellä tosin ei merkitystä paljon ole valoilla, kun katuvalo alueella tulee vain ajettua, tänäkin talvena tarkoituksella vaan käynyt pimeällä tiellä testaamassa nuita. Ihan mielenkiinnosta tullut silti laiteltua näitä. :)
-
mul ois ny jäänyt ylimääräiseksi tuo konkkahässäkkä kun auto meni vaihtoon, jos jotain kiinnostaa ostaa niin 40e pitäisi saada.
toimii eikä oo autossa vikoja ilmennyt boxin kanssa
-
Moro!
Mua vois kiinnostaa ostaa toi konkkahärdelli teikäläiseltä Riipe! Olikos samanlaiset kuin ylläolevissa kuvissa? Olikos sulla niitten kanssa jotain lämpeämisongelmia? Ja minkä merkkiset jälkixenonit sulla on ollu keulalla noitten kans?
- Tuure
-
luulin että lämpes liikaa mutta toiminut ainakin on. konkat on pykälää isommat mitä ohjeissa. ja rakenettu pakasterasiaan.
mul on nuo cobran can-bus. jos tarkoitat valotehoa niin ei ihan noin hyvät mutta noissa kuvissahan kaverilla taitaa olla
vaihdettu vielä noi projektorit?
-
Moro! Pistäs kuvat siitä boksista mun spostiin! tuure_v@hotmail.com
Auttoko muuten paljon valotehoon verrattuna halogeeneihin nuo seenonit?
-
luulin että lämpes liikaa mutta toiminut ainakin on. konkat on pykälää isommat mitä ohjeissa. ja rakenettu pakasterasiaan.
mul on nuo cobran can-bus. jos tarkoitat valotehoa niin ei ihan noin hyvät mutta noissa kuvissahan kaverilla taitaa olla
vaihdettu vielä noi projektorit?
Moro! Pistäs kuvat siitä boksista mun spostiin! tuure_v@hotmail.com
Auttoko muuten paljon valotehoon verrattuna halogeeneihin nuo seenonit?
Joo tosiaan itsellähän on myös umpioihin vaihettu nuo Bosch E46 Bi-Xenon Bixenon Projectorit. http://www.youtube.com/watch?v=jvxUWYKA3_Y
Ja oman muistin mukaan, kyllä jo kun halogeenit vaihtoi xenoneihin, on valoteho parempi.
-
Mistäs tuommoset projektorit löytäis ja mitä ne kustanti? Oliko vaikea asentaa?
-
Mistäs tuommoset projektorit löytäis ja mitä ne kustanti? Oliko vaikea asentaa?
Itse ostin käytettynä nuo tältä foorumilta, että en tiedä mistä nuo siis alunperin oli tilattu. Jostain ulkomailta. Eli tuohon tarvii nuo projektorit, linssit, liitosjohdot ja bi-xenon kontrollerit.
Kanta nuissa on D2S joten tarvii nuo liitosjohdot siihen. Tai jos ostaa suoraan D2S xenon-sarjan, sillonhan ei tarvi tehdä tuota muutos johtoa H7->D2S. Ja tuon kontrollerin, että se aukasee tuon läpän, kun kytkee pitkät päälle. Eli tuossa siis tulee nuo lyhyetkin pitkien avuksi, kun kytkee pitkät päälle.
Asennus on todella helppo. 3 ruuvilla on projektori kiinni ja sitten pitää heräte ja maa otta pitkiltä siihen kontrolleriin, että se kytkee sen läpän auki, silloin kun kytkee pitkät päälle.
(http://www.wolstentech.com/products/bixenon/wolstentech_bixenon_diagram.png)
Tuo kontrolleri varmaan ois helppo ite tehä. Mutta esim nopealla googlauksella täältä näyttä saavan tilattua: http://www.wolstentech.com/products/bixenon/bixenon.php (http://www.wolstentech.com/products/bixenon/bixenon.php)
(http://www.wolstentech.com/products/bixenon/bixenon2.jpg)
Ja vissiin tuolta kyselemällä onnistus tilamaan ja tietämään hinnan: http://www.auto-electronic.net/AL-Bosch-bi-xenon-Projector.htm (http://www.auto-electronic.net/AL-Bosch-bi-xenon-Projector.htm)
Jännä, että ei suoraan missään oo myynnissä. Tai varmaan on, mutta pitäs vaan löytää missä. :D
-
Katsastukseen halogeenien vaihto? Vai onko ollut mitään sanomista noista?
Tulipa mieleen päivittää tähän vanhaan ketjuun.. Katsastuksessa eivät puhuneet mitään xenoneista, eli läpi meni. Varmaan tuokin riippuu katsastajasta ja siitä kuinka virkaintonen on..
Onko kukaan muu joutunu vaikeuksiin katsastuksessa tai poliisisetän kanssa?
-
Moi!
Olisiko kenelläkään myynnissä kyseistä konkkaboksia?
Mitenkähän muuten xenonit toimis jos tekis kytkennän releistämällä! Silloinhan ei pitäisi mennä virtapiikkejä jotka hajottaa pyyhkijänmoottorin?
-
Releistämälläkin toimii, mut vikavalo palaa. Poltimoita herjaa..
Hommaa konkka/diodi-hässäkkä, niin pääset helpomalla. Itellä ollut vuoden käytössä xenonit ja meni katsastuksestakin läpi ilman huomautuksia.. 8)
-
Moi!
Olisko kukaan innokas tekemään kyseistä boksia tai luopumaan omasta?
ja minkäsmoiset xenonmuutossarjat mika70 teikäläisellä nykyisin on? Eli onko Canbus vai normit?
T. Tuure
-
Moi!
Olisko kukaan innokas tekemään kyseistä boksia tai luopumaan omasta?
ja minkäsmoiset xenonmuutossarjat mika70 teikäläisellä nykyisin on? Eli onko Canbus vai normit?
T. Tuure
Itse voisin periaatteessa tuon boksin väsätä, mutta siinä on se vaan, että mitään vastuita en ala alottamaan jos hajoittaa jotain tms. Siksihän nuo ois parempi itse tehdä.
Ja vielä se asennus jäisi itselle, eli siinäkin vaiheessa tosiaan tarkkana pitää olla, kun siellä on samanvärisiä johtoja vissiin ainakin kahdet. Pinneistä tosin kun laskee, niin selviää oikeat.
Itsellä tosiaan oma tekemä boksi reilua toista vuotta alkaa olemaan jo ja ei mitään ongelmaa ole ollut. Ei ilmotuksia palaneista polttimoista, ei välkkymisiä, ei sammumisia, kärvähtäneitä pyyhkiänmoottoreita.
Mahtaakoha Mika70:lla olla vielä se mun tekemä boksi? Taitaa sekin kohta vuoden olla ollut, jos on se sama. Onko siinä ollut mitään ongelmia?
Tulipa mieleen päivittää tähän vanhaan ketjuun.. Katsastuksessa eivät puhuneet mitään xenoneista, eli läpi meni. Varmaan tuokin riippuu katsastajasta ja siitä kuinka virkaintonen on..
Onko kukaan muu joutunu vaikeuksiin katsastuksessa tai poliisisetän kanssa?
Ja ei tosiaan mitää ongelmaa katsastuksen/poliisien kanskaan ole ollut. 8)
Editi: Tossa tota vanhaa listaa http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCwQFjAB&url=http%3A%2F%2Ftheeshadow.com%2Ffiles%2Fvolvo%2Fp1hid.xls&ei=NyqQUJ25OMPf4QT_joCACg&usg=AFQjCNECC3uK5W2_6RARAD34L8CJmluelA (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCwQFjAB&url=http%3A%2F%2Ftheeshadow.com%2Ffiles%2Fvolvo%2Fp1hid.xls&ei=NyqQUJ25OMPf4QT_joCACg&usg=AFQjCNECC3uK5W2_6RARAD34L8CJmluelA)
Ei oo tainnu tohon uusia tulla, mutta tuostaki aika hyvin antaa tuota kuvaa. Kaikki kellä KBOWE tai DRL disabloitu niin ei oo ongelmia. Ja aika usealle tullut juurikin tuo WWM ( eli ne pyyhkijät) jolla ei ole mitään ollut.
-
Moi!
Olisko kukaan innokas tekemään kyseistä boksia tai luopumaan omasta?
ja minkäsmoiset xenonmuutossarjat mika70 teikäläisellä nykyisin on? Eli onko Canbus vai normit?
T. Tuure
Ihan normi xenonit, ei canbus. Ja juurikin tuo pietilän tekemä "kbowe" boksi on ja ei mitään ongelmia ole ollut.
Toisaan voin suositella pietilän tekemää boxia. Asennuksen kans tarkkana, juuri kuten pietilä mainitsi. Itekin sössin aluksi. Laitoin väärän piuhan ja
cruise lakkasi toimimasta. Onneksi mitään ei hajonnut ja väärän piuhan kun laitoin oikeaan paikkaan, cruisekin palasi eloon ja toimii moitteetta.
Valot on toimineet tähän päivään asti täysin moitteetta, ei vilkkumisia tms... Ja ero halogeeneihin on suuri! :pomo:
-
Tuo konkkaboxi on ollut rakennettuna jo vaikka kuinka pitkään mutta autoon asti se ei ole vielä ehtinyt. Nyt kun päivät pimenee niin nousi taas esille xenonien asennus. Xenonsarja on vielä hommaamatta joten suositelkaapas laadukasta sarjaa V50:n lyhkäsiin asennettaviksi.
-
Tuo konkkaboxi on ollut rakennettuna jo vaikka kuinka pitkään mutta autoon asti se ei ole vielä ehtinyt. Nyt kun päivät pimenee niin nousi taas esille xenonien asennus. Xenonsarja on vielä hommaamatta joten suositelkaapas laadukasta sarjaa V50:n lyhkäsiin asennettaviksi.
Jaa-a. Itellä on paikoillaan sarja, jonka ostin kärkkäiseltä muistaakseni 79€. Ihan normi valot, ei canbus.
Merkkiä en nyt kyllä muista. Tästä ei varmaan paljon apua ollut, mutta varmaan näihinkin saa uppoamaan jopa satoja euroja, jos haluaa.
Omani ovat toimineet tähän asti moitteetta, vaikka ns halpisvalot ovatkin..
En tiedä miten paljon polttimoiden laadussa on eroja, joten varmaankin ballastimien laatu ratkaissee eniten..?
Viisaammat jatkakoon.. V:>
-
Täällä on myös käytössä Kärkkäisen halpisvalot ja pelaavat edelleen.
Ovat tosin vain talvisin paikoillaan, kesäkelit ajellaan halogeeneilla.
En tarkkaan muista asennusajankohtaa, olisko nyt kolmatta talvea menossa.
Kytketty releiden kautta ja vikavalo hoidettu vastuksilla.
-
Tuollaiset tilasin
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/sec6209320c5f/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H7%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H7%20Muutossarja%20CAN%204300K%22
-
Ostin bilteman canbus-boksit kärkkäisen xenoneille kaveriks, ei herjais vikavaloa muuten mut toinen ballasti paskana..ei ois kellää ylimäärästä 35w ballastia?
-
Lueskelin brittien Volvofoorumia ja siellä on ollut tapana maadoittaa xenonit (ballastien syöttö) suoraan auton runkoon, ei siis H7:n kannan miinukseen. Tämä kuulemma estää myös pyyhkijäongelmat.
Minulle tulee kuitenkin KBOWE koska se on jo odottaa lipaston laatikossa mutta ajattelin tehdä tuon lisämaadoituksenkin.
-
Moi!
Onko kenelläkään käynyt mielessä koittaa 55w muutossarjoja lyhkäsiin valoihin? Häiköseeköhän vastaantulevia jo häiritsevästi?
Entä onko kenelläkään muutossarjoja asennettu pitkiin valoihin?
T. Tuure
-
Toimisiko S40 '05:ssa ksenonit turvallisesti myös tälläisen vastuksella varustetun relejohtosarjan kanssa?
http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_56&products_id=163 (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_56&products_id=163)
Sähköä menee lämpönä harakoille, mutta onko muuten noiden aivoboksien yms. kannalta turvallinen ja toimiva ratkaisu?
-
Mullon vastuksella & relelillä toteutettu systeemi ollut jo muutaman talven ja hyvin toimii.
Ei ole poksauttanut lasinpyyhinmoottoria eikä mitään muutakaan.
Jos vaan sais aikaseksi niin laittas vastukset metallilevyyn kinni ja levyn lasinpesunestesäiliön pohjaan
kiinni. Ei menis vastusten hukkalämpö enää hukkaan.
-
Tällä forumilla on paljon juttua näistä Xenon-sarjoista sekä käyttäjillä aikeista ostaa tietynlaisia, merkkisiä tai mallisia, mutta varsinaiset ilmoitukset varsinaisista kaupan hyllyllä olevista ratkaisuista puuttuvat tai niistä käyttäjät unohtavat kertoa, miten lopputuloksen kävi.
Onko joillain kertoa 100% varmasti ja tyliin yli vuoden ilman ongelmitta toiminutta (ei ainakaan pyyhkijävikoja jne) kaupan hyllyltä saatavaa ratkaisua tai kittiä, mitä tarvitaan ja ilman diodi-konkka boksia? Tuotteen linkki, auton malli, vuosi malli olisi myös hyvä olla.
Haen itse sopivaa kittiä vuoden 2005-2007 mallin V50:elle.
-
Täällä on myös käytössä Kärkkäisen halpisvalot ja pelaavat edelleen.
Ovat tosin vain talvisin paikoillaan, kesäkelit ajellaan halogeeneilla.
En tarkkaan muista asennusajankohtaa, olisko nyt kolmatta talvea menossa.
Kytketty releiden kautta ja vikavalo hoidettu vastuksilla.
Tänään pimeni toinen 5000K poltin joten kipaisin Kärkkäiseltä "Varapolttimopari XENOX 4300K" 19 eur
ja laitoin paikoilleen. Ballastit edelleen samat.
EDIT: Setti on rakennettu autoon marraskuussa v.2010 joten todellakin kolmatta talvea mennään näillä.
-
Kopioin tähän n. pari vuotta sitten tälle samalle threadille kirjoittamaani:
"Ystävällinen Volvo-merkkikorjaamo poisti 60 e korvausta vastaan kärryni huomiovalot käytöstä (Volvo ohjelmapalikka # 30679690). Sitten Cobra Canbus Pro:t paikalleen ilman rele-, konkka- ym virityksiä ja yllätys yllätys, ei mitään ongelmia eli kaikki näyttäisi pelaavan kuten pitääkin! Ja musta kaamosyökin muuttui lähes päiväxi..."
Kärry on V50 1,6D vm.2009. Mitään ei ole hajonnut ja valot toimivat edelleenkin.
-
Nyt löytyi syy cruisen toiminan katkeamiseen. Olin huolimattomuuttani yhdistänyt kbowen väärään piuhaan, perkele! :idiot2:
Onneksi ei ehtinyt rikkoa mitään. Eli, kun asennatte kbowea, niin olkaa HELEVETIN tarkkoina niiden piuhojen kanssa!
Asentelin pari päivää sitten KBOWEn autoon. Xenoneita ei ole vielä asennettu ja kaikki tuntuikin toimivan normaalisti. PAITSI kun tänään yritin kytkeä cruisen päälle ::) Katselin sitten tuota Pietilän kuvaa http://i8.aijaa.com/b/00765/8949678.jpg (http://i8.aijaa.com/b/00765/8949678.jpg) ja yritin muistella mitä kytkin niin luulen että kytkin KBOWEn toisen piirin tuohon vasemmalla/takana olevaan johtoon.
No, eihän siinä auta kuin ottaa auki, uudet liittimet kävin jo hakemassa Motonetistä. Lievästi ketuttaa kun otin ton auki ja totesin että täähän on ihan selkee homma, nips naps poikki vaan ja loota kiinni :D
-
Asentelin pari päivää sitten KBOWEn autoon. Xenoneita ei ole vielä asennettu ja kaikki tuntuikin toimivan normaalisti. PAITSI kun tänään yritin kytkeä cruisen päälle ::) Katselin sitten tuota Pietilän kuvaa http://i8.aijaa.com/b/00765/8949678.jpg (http://i8.aijaa.com/b/00765/8949678.jpg) ja yritin muistella mitä kytkin niin luulen että kytkin KBOWEn toisen piirin tuohon vasemmalla/takana olevaan johtoon.
No, eihän siinä auta kuin ottaa auki, uudet liittimet kävin jo hakemassa Motonetistä. Lievästi ketuttaa kun otin ton auki ja totesin että täähän on ihan selkee homma, nips naps poikki vaan ja loota kiinni :D
Joo tuossa saa tosiaan tarkkana olla, että tulee oikeat piuhat. ;D
-
Joo tuossa saa tosiaan tarkkana olla, että tulee oikeat piuhat. ;D
Noniin, kytkennät korjattu. Eli väärä vihr.-valk. piuha oli kytkettynä.
-
Valopäivitystä olisi oma rassikin vaille.. mutta mahdollisimman laillista olisi kuitenkin tarkotus saada aikaseksi :D
Muuten taitaa lyhyiden vaihto xenoniksi olla ihan laillista, mutta se korkeudensäätö..
mitähän mieltä täällä ollaan tällasesta hellan automaagisesta korkeudensäätö systeemistä? mahtaako katsuri kelpuuttaa?
http://www.kkholding.fi/ajovalojen-korkeudensaatosarja-hella-taydellinen-p-136.html (http://www.kkholding.fi/ajovalojen-korkeudensaatosarja-hella-taydellinen-p-136.html)
EDIT: tosiaan, V50 facelifti kyseessä ja umpiona halogeenit.
-
Valopäivitystä olisi oma rassikin vaille.. mutta mahdollisimman laillista olisi kuitenkin tarkotus saada aikaseksi :D
Muuten taitaa lyhyiden vaihto xenoniksi olla ihan laillista, mutta se korkeudensäätö..
MUTU-tuntumalla ei kannata mennä. Jos oikeasti lailliseksi haluaisi niin orggis Xenon umpiot valopesureineen ainakin tarvitaan korkeuden säädön lisäksi.
Aikaisempi keskustelu.
EDIT: H7 projektoriin ei suoraan kannata jokatapauksessa laittaa, koska siitä tulee ylöspäin heijastumaa ns. kuvio-shieldin rakojen takia.
Mikäli suunnittelet asentavasi autoosi jälkikäteen xenon-valot, huomioi seuraavat asiat:
"2.1 Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
Valaisimen täytyy olla kokonaisuudessaan hyväksytty siinä käytettävälle polttimolle. Normaaliin halogeenivalonlähteelle tarkoitettuun umpioon ei saa asentaa kaasupurkausvalonlähdettä.
Pesulaitteet
Kaasupurkausvalonlähteellä varustettujen lähivalaisimien yhteydessä tulee olla myös E-säännön n:o 45 mukaiset ajovalaisimien puhdistuslaitteet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 1.10.2000 tai sen jälkeen, tai jos kaasupurkausvalaisimet ovat jälkiasenteiset.
Suuntauksensäätölaite
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT hyväksytyillä ajovaloilla (esim. muuttotavara) ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta. Myöskään moottoripyörissä ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Tuollaisen xenon-valoille hyväksytyn umpion tunnistaa siitä, että siinä on lasissa merkittynä kirjan D.
DC= xenon-valoille hyväksytty lähivaloumpio
DR= xenon-valoille hyväksytty kaukovaloumpio
DCR= xenon-valoille hyväksytty lähi- ja kaukovaloumpio
-
MUTU-tuntumalla ei kannata mennä. Jos oikeasti lailliseksi haluaisi niin orggis Xenon umpiot valopesureineen ainakin tarvitaan korkeuden säädön lisäksi.
Joo-o .. eli eli summa summarum tilanne on tämä:
Halogen umpiota ei ole hyväksytty kuin H7 polttimolle & koska H7 xenon polttimoja ei ole E-hyväksytty, niitä ei voi asentaa.
Myöskään E-hyväksyttyjä D1S sarjaa ei tuohon umpioon voi asentaa, koska umpiota ei ole hyväksytty D1S polttimoille. -_-
Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee siis hommata jostain alkuperäiset (bi-?)xenon umpiot & asentaa niihin tuo korkeuden säätö kitti.. jäänee silti täysin alkuperäistä settiä edullisemmaksi vaihtoehdoksi :)
-
Joo-o .. eli eli summa summarum tilanne on tämä:
Halogen umpiota ei ole hyväksytty kuin H7 polttimolle & koska H7 xenon polttimoja ei ole E-hyväksytty, niitä ei voi asentaa.
Myöskään E-hyväksyttyjä D1S sarjaa ei tuohon umpioon voi asentaa, koska umpiota ei ole hyväksytty D1S polttimoille. -_-
Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee siis hommata jostain alkuperäiset (bi-?)xenon umpiot & asentaa niihin tuo korkeuden säätö kitti.. jäänee silti täysin alkuperäistä settiä edullisemmaksi vaihtoehdoksi :)
Nojaa.. Kannataako hifistellä näillä? Kaksi kertaa katsastanut auton halpis-xenoneilla,(viimeksi eilen), eikä mitään valitusta ole tullut valoista. Tietysti riippuu katsastusmiehestäkin?
-
Nojaa.. Kannataako hifistellä näillä? Kaksi kertaa katsastanut auton halpis-xenoneilla,(viimeksi eilen), eikä mitään valitusta ole tullut valoista. Tietysti riippuu katsastusmiehestäkin?
Ei se tosiaan kannata läheskään aina hifistellä.
Mutta näin semi-pessimistinä se kulmakunnan tarkin katsuri sattuu sattuu taatusti aina omalle kohdalle ;)
-
Ei se tosiaan kannata läheskään aina hifistellä.
Mutta näin semi-pessimistinä se kulmakunnan tarkin katsuri sattuu sattuu taatusti aina omalle kohdalle ;)
DuudX, jokos olet katsonut tätä projektia tarkemmin?
Tuli hommattua S40 kineettisellä tasolla joten ennen syksyä pitäisi yrittää laittaa valot kuntoon.
Yritin katsoa xenoneilla varustettua mallia, mutta kun tuli hieman kiire hankinnan kanssa niin tähän oli tyytyminen - ihan mukavalta peliltä kuitenkin tähän mennessä tuntunut. Vain kytkimen toiminta oudoksutti aluksi ja vaihdot 1 ja 1->2 olivat haastavia tottumattomalle, jotenkin vasta ylhäältä ottaa kiinni - lienee normaalia.
-
DuudX, jokos olet katsonut tätä projektia tarkemmin?
Tuli hommattua S40 kineettisellä tasolla joten ennen syksyä pitäisi yrittää laittaa valot kuntoon.
Yritin katsoa xenoneilla varustettua mallia, mutta kun tuli hieman kiire hankinnan kanssa niin tähän oli tyytyminen - ihan mukavalta peliltä kuitenkin tähän mennessä tuntunut. Vain kytkimen toiminta oudoksutti aluksi ja vaihdot 1 ja 1->2 olivat haastavia tottumattomalle, jotenkin vasta ylhäältä ottaa kiinni - lienee normaalia.
Käytännön toteutukset jääneet tekemättä vielä.. osittain tiukan aikataulun ja osittain autoiluun liittymättömien yllättävien kulujen takia.
Mutta käytännössä suunnitelmana olisi romuttamolta tms ostaa edukkaasti täydelliset alkuperäiset xenon umpiot & sitten korkeus-säädön tekisin kustannusten minimoiseksi tällä (http://www.kkholding.fi/ajovalojen-korkeudensaatosarja-hella-taydellinen-p-136.html) korkeudensäätösarjalla. (käytännön soveltuvuus vielä varmistamatta.)
Myös sähköjen riittävyys on vielä kysymysmerkki.. orkkis xenoneissa kun kaiketi tulee hiukkasen paremmin virtaa ja useammalla johdolla, vaikka sama liitin onkin. Käytännössä vaatinee virran vedon suoraan akulta tai jotain.
Vaihtoehtoisesti orkkis xenon umpio (ilman ballastia jne HALVEMPI) ja muutossarja+KBOWE+korkeudensäätö perään. <- lienee edullisin vaihtoehto laillisille jälkiasennus xenoneille(?)
Jos noi tuntuu menevän liian hankalaksi, niin halvemmalla & helpommalla pääsee toki tällä yleisellä "laittomalla" asennuksella. Eli orkkis halogen umpiot ja muutossarja sisään KBOWEn kera + katsastukseen halogenit tai "reilumpi" katsuri ::)
Suurinosa tosta löytyy tästäkin ketjusta btw.
Kytkimessä oli muuten itsellekin totuttelua. Toisaalta siirryin automaatista tähän ja sitä ennen oli ollut vain dieseleitä :D
-
Kiitos DuudX, vaikuttaa siltä, että laittomuuksiin tässä on sorruttava jos valotehoa haluaa edes kohtuullisella vaivalla parantaa.
Noh, itsellä ei vielä kokemusta millaista valoa nuista alkuperäisistä lyhdyistä lähtee etenkin, jos parhaat mahdolliset normi-polttimot tuonne asentaa. Edellisessä kulkineessa ( V70 ) oli kääntyvät bi-xenonit lisäpitkillä joten pientä eroa lienee odotettavissa.
( Niin ja tietysti tuo oli diesel ja automaatti kuten sitä edellinenkin. )
-
multa löytyy konkkaboxi 30€, myynnissä täällä palstalla
-
ja myyty konkkaboxi
-
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.
Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia :'(
Autoon on asennettu tarvike xenonit sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting
Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.
Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.
Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...
-
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.
Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia :'(
Autoon on asennettu tarvike xenonit sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting
Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.
Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.
Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...
Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.
-
Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.
Tässä linkki foorumille jossa selitetään melko yksityiskohtaisesti mikä aiheuttaa pyyhkijänmoottorin käristymisen/muita outoja sähkö ongelmia.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256
-
Tässä linkki foorumille jossa selitetään melko yksityiskohtaisesti mikä aiheuttaa pyyhkijänmoottorin käristymisen/muita outoja sähkö ongelmia.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256
Sinulla saattaa olla hieman laadukkaammat xenon ballastit kuin nuo minun 60€ saksasta tilaamani. Lueskelin Swespeed foorumilta oikein pitkän keskustelun hajonneista lasinpyyhkimen moottoreista ja hajoittajaksi väitettiin korkean (26000V) jännitteen aiheuttamaa "sähkömahneettista kenttää" joka sitten hoitelee lasinpyyhkijöiden LIN-piirin, laadukkaat ballastit eivät ilmeisesti lamppua sytyttäessä tuota niin paljon tuota kenttää kuin halvat kiinan ihmeet.
Joo, mutta tosiaan meinasin jos et oo nyt aukonut ja tutkinut, että juurikin se piiri on tuohoutunut tuosta sähkömagneettisesta kentästä, niin voihan ne pyyhkijät mennä muutenkin rikki ilman koko xenoneiden vaikutusta. Kun vielä siinä se toimintokin sitä varten on, että jos menee rikki niin jauhaa täysillä vähän aikaa.
Tai entä jos kbowessa on vaikka joku ollut pielessä tinasilta tullu tai joku pieni johon karva ollut, että on ohittanut sen schottky-diodin. Eikö se schottky-diodi siinä just ole sitä varten, että virta ei pääse väärään suuntaan kulkemaan, eli tässä tapauksessa pyyhkijänmoottorille.
Vai voiko schottky-diodi sitten mennä rikki niin, että se päästääkin virran kulkemaan molempiin suuntiin?
Itsellä on tuo piritekin xenon-sarja, hinta tais olla suomesta noin satasen pintaan.
Harmi kun ei ole tuota listaa päivitetty miten kaikilla on kestänyt, mutta tosiaan tuossaha kaikilla joilla on kbowe/drl kytketty pois on pyyhkijänmoottorit toiminut.
http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls (http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls)
-
Joo, mutta tosiaan meinasin jos et oo nyt aukonut ja tutkinut, että juurikin se piiri on tuohoutunut tuosta sähkömagneettisesta kentästä, niin voihan ne pyyhkijät mennä muutenkin rikki ilman koko xenoneiden vaikutusta. Kun vielä siinä se toimintokin sitä varten on, että jos menee rikki niin jauhaa täysillä vähän aikaa.
En voi mitenkään osoittaa, että sähkömagneettinen kenttä olisi hajoittanut piirin, mutta tuskin ketään voi myöskään osoittaa ettei se olisi hajoittanut.
Tai entä jos kbowessa on vaikka joku ollut pielessä tinasilta tullu tai joku pieni johon karva ollut, että on ohittanut sen schottky-diodin. Eikö se schottky-diodi siinä just ole sitä varten, että virta ei pääse väärään suuntaan kulkemaan, eli tässä tapauksessa pyyhkijänmoottorille.
Vai voiko schottky-diodi sitten mennä rikki niin, että se päästääkin virran kulkemaan molempiin suuntiin?
Käsittääkseni schottky-diodin tehtävä on estää "virtapiikkejä" kulkeutumasta CEM:iin päin eikä niinkään suojella pyyhkijänmoottoria joka on ihan eri suunnassa. Kbowen perimmäinen tarkoitushan on tasata jännite vakioksi autoissa joissa on käytössä PWM (Pulse Width Modulation).
Itsellä on tuo piritekin xenon-sarja, hinta tais olla suomesta noin satasen pintaan.
Harmi kun ei ole tuota listaa päivitetty miten kaikilla on kestänyt, mutta tosiaan tuossaha kaikilla joilla on kbowe/drl kytketty pois on pyyhkijänmoottorit toiminut.
http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls (http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls)
Mielestäni S40/V50 pyyhkijänmoottoreita ei ihan kauheasti ole hajonnut omia aikojaa, ei ainakaan mistään löydy juttua jossa jälkiasennus xenonit ei olisi ollut mukana, mutta sitähän ei koskaan saada tietää miksi juuri minun pyyhkijänmoottorini hajosi kaikista mahdollisista "turvatoimista" huolimatta.
Eikä minua tässä kohtaa lohduta tieto siitä että suurimmalla osalla kbowen asentaneista pyyhkimenmoottori on edelleen ehjä, koska minun pyyhkijänmoottorini on RIKKI!
Kunhan nyt saan auton kuntoon, niin xenon leikit kbowe-bokseineen on osaltani ohitse, koko homma arvelutti jo alun alkaen mutta piti vaan koittaa...
-
kimmogee, ainahan sitä pitää yrittää - ei vaan pidä odottaa, että aina onnistuu.
Itse päädyin tälläkertaa kuitenkin erilaiseen ratkaisuun.
Tuli tarve farmarille eli en lähtenyt xenoneita itse virittämään omaan S40:een vaan haussa on nyt V50/V70/XC70 ja jos sopiva V50 löytyy niin tuon on oltava ehdottamasti valmiiksi xenoneilla varustettuna. ( tuli meinaan yksi ilta todettua, että jopa meitin S70:ssä on paremmat valot kuin tuossa S40:ssä )
-
En voi mitenkään osoittaa, että sähkömagneettinen kenttä olisi hajoittanut piirin, mutta tuskin ketään voi myöskään osoittaa ettei se olisi hajoittanut. Käsittääkseni schottky-diodin tehtävä on estää "virtapiikkejä" kulkeutumasta CEM:iin päin eikä niinkään suojella pyyhkijänmoottoria joka on ihan eri suunnassa. Kbowen perimmäinen tarkoitushan on tasata jännite vakioksi autoissa joissa on käytössä PWM (Pulse Width Modulation).
Mielestäni S40/V50 pyyhkijänmoottoreita ei ihan kauheasti ole hajonnut omia aikojaa, ei ainakaan mistään löydy juttua jossa jälkiasennus xenonit ei olisi ollut mukana, mutta sitähän ei koskaan saada tietää miksi juuri minun pyyhkijänmoottorini hajosi kaikista mahdollisista "turvatoimista" huolimatta.
Pari asiaa.
Tuo Diodi estää kaiken sähkö menemisen toiseen suuntaan ja se on ihan helposti kokeiltavissa myös jälkeenpäin että toimii. Tärkeintä myös on noissa maadoitus, että se tulee kunnon paikkaan sekä kunnolla. Sama koskee ballastin maadoitusta runkoon ja eri paikkaan konehuoneessa, missä on muiden laitteiden maadoitukset. Kondensaattorin tehtävänä on tasata tuo jännite tai piikki.
Huomioitavaa on myös se, että Diodit käyvät aika lämpösenä (ei voi sormin puristaa niitä, polttaa) eli niihin kannattaisi laittaa myös jäähdytyssiilit kiinni. Oliko tälläiset kiinni?
Missä oli siis maadoitettu tuo?
Kuinka kauan kbowen kanssa noi kesti käytössäsi ennenkuin hajosi?
-
Pari asiaa.Huomioitavaa on myös se, että Diodit käyvät aika lämpösenä (ei voi sormin puristaa niitä, polttaa) eli niihin kannattaisi laittaa myös jäähdytyssiilit kiinni. Oliko tälläiset kiinni?
Missä oli siis maadoitettu tuo?
Kuinka kauan kbowen kanssa noi kesti käytössäsi ennenkuin hajosi?
Diodeissa ei ole jäähdytyssiilejä kiinni, koska rakennusohjeessa ei moisia mainittu.
Saattaapi olla että juuri maadoituksen takia nuo pyyhkimet hajosi, koska ballastit saivat maan ihan siitä H7 kannasta jolla lienee yhteinen maadoituspiste juurikin lasinpyykijöiden kanssa. Toisaalta Swespeed foorumilla joku asiaa syvällisesti pohtinut kaveri on melko vakuuttava sen asian suhteen, että ballastien korkeajännitteen tuottama magneettikenttä hoitelisi lasinpyyhkijöiden ohjauspiirin.
Muistelisin, että parisen kuukautta toimi kunnolla ja sitten eräänä syyskuun pakkas aamuna lasinpyyhkijät sekosi.
-
saisikos joku rakenneltua minulle tuollaisen konkkaboksin korvausta vastaan?
-
saisikos joku rakenneltua minulle tuollaisen konkkaboksin korvausta vastaan?
Ei löydy ketään tuttua tai tutun tuttua jolta se luonnistuisi? Tuossa kuitenki vielä se asennuskin jää. Elektroniikka-alalla amiksessa ketään opiskelemassa, koulussa varmasti onnistuisi tehdä?
Itse nuita olen nyt neljä rakentanut, itselle ja muutamille muulle. Itselle sen tein 2009/2010 ja siitä lähtien toiminut täysin moitteetta.
Itse kyllä tykkään nuita värkkäillä, mutta toisille se ei niin mukavaa ole tehdä koska vastuuta tuosta ei mitään voi ottaa jos itse laite hajoaa tai pahimmassa tapauksessa autosta jotain. Mikään kun ei oo varmaa 100%:sti. Ja tämän myös tehny heillekkin selväksi kelle tuon olen rakentanut. :)
Lukeekoha näitä muuten enään kukaan kelle tuo on tehty, että miten on pelannut?
-
Ei löydy ketään tuttua tai tutun tuttua jolta se luonnistuisi? Tuossa kuitenki vielä se asennuskin jää. Elektroniikka-alalla amiksessa ketään opiskelemassa, koulussa varmasti onnistuisi tehdä?
Itse nuita olen nyt neljä rakentanut, itselle ja muutamille muulle. Itselle sen tein 2009/2010 ja siitä lähtien toiminut täysin moitteetta.
Itse kyllä tykkään nuita värkkäillä, mutta toisille se ei niin mukavaa ole tehdä koska vastuuta tuosta ei mitään voi ottaa jos itse laite hajoaa tai pahimmassa tapauksessa autosta jotain. Mikään kun ei oo varmaa 100%:sti. Ja tämän myös tehny heillekkin selväksi kelle tuon olen rakentanut. :)
Lukeekoha näitä muuten enään kukaan kelle tuo on tehty, että miten on pelannut?
Joo, lukee kyllä, satunnaisesti. Mulla on sun tekemä boxi ja toimi moitteetta. Nyt oon kuitenkin jo ottanut veke sen, kun ei jaksanut räpeltää noiden huonojen/halpojen ballastimien kanssa, niin nykyään on normi polttimot taas käytössä.
Olis siis yks KBOWE vapaana, jos joku tarttee..?
-
Joo, lukee kyllä, satunnaisesti. Mulla on sun tekemä boxi ja toimi moitteetta. Nyt oon kuitenkin jo ottanut veke sen, kun ei jaksanut räpeltää noiden huonojen/halpojen ballastimien kanssa, niin nykyään on normi polttimot taas käytössä.
Olis siis yks KBOWE vapaana, jos joku tarttee..?
Tuohan siis kannattaa ostaa pois, jos jollakin oli tarvetta. :)
-
Yv tuupattu kaverille.
-
Kattelin tollasta: http://www.ebay.co.uk/itm/Upgraded-55W-HID-Xenon-Conversion-Kit-H1-H3-H7-H8-H9-H11-H4-3-6000K-8000K-10000K-/171649437703?ssPageName=STRK:MESE:IT&tfrom=171665705590&tpos=unknow&ttype=price&talgo=origal
Meinasin laittaa vm.2000 mk1 V70 pitkiin, onko noi turhankin "isot"? Eli riittäskö jotkut 35W myös? Katoin että nuo olis kyllä edulliset ja metallikannallakin. Vai pitikö tuossa jo olla can-bus paketti?
Saa linkittää ja vinkittää.. Suomesta Cobran h7 sarjaa näytti saavan 89e...
edit: näyttipä menneen ihan persiilleen tää alue minne postasin.. osui vaan silmiin otsikon perusteella.
-
Pitääkö tuo diodi härdelli laitta myös silloin kun autossa on jo bixenonit tehdas asennettuna ja meinaa laittaa näihin umpiossa oleviin halogeeni pitkiin xenon muunnossarjan. Autohan siis volvo v50 vm.2006
-
Mulla s40 jossa vakio xenonit, sekä pitkissä 55w ja sumareissa 35w jälkiasennussarjat. Vuodenpäivät pelas hyvin kunnes viime perjantaina kärähti pyyhkijöiden moottori kesken katsastuksen. Itse tilasin relesarjan noille pitkille.
-
Auttaakohan tämä sarja estämään edes teoriassa vahinkoja? http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/33_56/products_id/382 (http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/33_56/products_id/382)
edit: Taidan päätyä Finnxenonin 35w sarjaan ja heiltä löytyvään relejohtosarjaan 50 watin vastuksilla. Laittaa vastukset kiinni alumiinilevyyn ja keksii jonkin paikan, jota saavat lämmittää :)
-
Ei ole kukaan vielä vastaillut noiden pitkien osalta, tarvitseeko niille tehdä samat viritykset kuin lähivaloille? Pitkissä ei varmaankaan tota PWM:ää ole joten konkkia ei tarvitse viritellä. Maadoitukset toki kannattaa tehdä kunnolla, mutta tarviiko releitä ja diodeja viritellä? Olisi kaverilla cobran setti joutilaana ja haluisin lisää valotehoa pitkiin, mutta jos menee liiaksi säätämiseksi niin pärjään kyllä niillä vakio pitkilläkin :D
Edit:
Toisesta ketjusta löysin juttua aiheesta ja linkin, jossa joku on selvittänyt mistä nuo hajoamiset johtuvat: (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this&p=2194664&viewfull=1#post2194664)
The 26.000v runing through the cable produce a magnetic field that might interference with the electronics around.
In most of the cases nothing happen or only small issues like AM/FM radio intereference, Digital clocks reseting, speedometer needles going crazy & reseting, sudden wiper blades movements when turn on the HID with no more inconvenience nor long lasting side effects.
As long as the HID is off the problems go away & most of the problems only show up during the 3-4 seconds HID start up.
(this problems also occur in cars without CANBUS Line)
But turns out the Volvo , Peugeot 407, Audi A3 8P, Golf V, Seat Leon 1P, have some parts specially vulnerable to this HID interference.
As an example I can tell you that if you were able to install the HID bulbs & ballas with a 10meter cable far away from your wiper motor & car electronics you wouldn't suffer any damage at all.
The only problem here is the PROXIMITY of the HIGH VOLTAGE cables to your car electronics.
Any electronics within the range of the electro-magnetic field generated by the 26.000v is vulnerable & might fail.
This is the reason why is useless to install the Relays, battery harness, use the fog lights circuit, warning cancellers, etc...
As long as the HID bulbs & ballast are close enough to your car electronics the wiper motor might fail.
Jos jollain on tietämystä aiheesta enempi, niin eikö tuon häiriön saisi suodatettua laittamalla ballastilta polttimolle menevään johtoon pari häiriönpoisto ferriittiä? Ja myös pyrkiä laittamaan kaapelit siten etteivät ne olisi ainakaan kiinni auton omissa johdoissa?
-
Jos jollain on tietämystä aiheesta enempi, niin eikö tuon häiriön saisi suodatettua laittamalla ballastilta polttimolle menevään johtoon pari häiriönpoisto ferriittiä? Ja myös pyrkiä laittamaan kaapelit siten etteivät ne olisi ainakaan kiinni auton omissa johdoissa?
Xenoneista kokemus on nolla, mutta yleisellä tasolla ferriittejä jos laittaa, niiden pitää olla ballastin jännitesyötössä, eli ballastin ja akun välissä. Kondensaattori voisi kanssa toimia, eikös sellaisia ole näissä viritelty?
Lampuille menevät kaapelit kauaksi olemassaolevista johdotuksista ja jos olisi vielä suojakuorellinen johto niin aina parempi. Mun käsityksen mukaan nämä ei ole niinkään ongelma vaan virransyötön kautta kytkeytyvät häiriöt.
-
Vähän ehkä ohi aiheen, mutta onko ledi muutossarjan kanssa samoja probleemia pyyhkijöiden jne kanssa? :idiot2:
-
Tilasin myös kiinan ledi muutossarjan kokeiluun, saa nähdä mitä tuleman pitää.
-
LED-valoissa ei esiinny korkeita jännitteitä joten em. ongelmaa ei pitäisi olla.
En ole täysin samaa mieltä ongelman juurisyystä tuon edellä viitatun artikkelin kanssa mutta ilman muuta korkeajännitteinen pulssi saattaa aiheuttaa ainakin osan ongelmasta. Samaan aikaan jossain pitää olla puutteellinen suojaus tai maadoitus tms. jotta pysyviä vahinkoja syntyisi.
-
Tilasin myös kiinan ledi muutossarjan kokeiluun, saa nähdä mitä tuleman pitää.
Kerrohan sitten miten toimii ledit, itsekin otin omasta xenonit pois kun lueskelin näitä kauhutarinoita pyyhkijänmoottorista jne.
-
http://www.ebay.com/itm/121918478544?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/121918478544?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT) Jälkikäteen aloin tuumimaan että mahtuuko tää mötikkä v50 umpioon? Tuumasin myös näitä tilalle: http://www.ebay.com/itm/NEW-H7-60W-6400LM-CREE-LED-Car-Headlight-Kit-Beam-Bulbs-6000K-White-High-Power-/172225506791?hash=item281970ade7:g:aCwAAOSwR5dXTcJa&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/NEW-H7-60W-6400LM-CREE-LED-Car-Headlight-Kit-Beam-Bulbs-6000K-White-High-Power-/172225506791?hash=item281970ade7:g:aCwAAOSwR5dXTcJa&vxp=mtr)
-
http://www.ebay.com/itm/121918478544?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/121918478544?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT) Jälkikäteen aloin tuumimaan että mahtuuko tää mötikkä v50 umpioon? Tuumasin myös näitä tilalle: http://www.ebay.com/itm/NEW-H7-60W-6400LM-CREE-LED-Car-Headlight-Kit-Beam-Bulbs-6000K-White-High-Power-/172225506791?hash=item281970ade7:g:aCwAAOSwR5dXTcJa&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/NEW-H7-60W-6400LM-CREE-LED-Car-Headlight-Kit-Beam-Bulbs-6000K-White-High-Power-/172225506791?hash=item281970ade7:g:aCwAAOSwR5dXTcJa&vxp=mtr)
Kyllä siellä pitäis olla sen verran tilaa että mahtuis nuo ensimmäisetkin, tosin sen paikalleen "lukittamisen" kanssa voi tehä tiukkaa sen "jousen" tai lukon paikalleen saamisen kanssa :idiot2:
-
Joo niinkuin ounastelinkin niin sitä polttimon lukitus"jousta" ei saa mahtumaan paikalleen tommosen mötikkäledin kanssa, mutta pysyy kuitenkin kiinni melko jämäkästi, kun johto on sen verran järeää tekoa, että se tukee takakanteen sen verran hyvin, ettei polttimo pääse heilumaan yhtään ::)
Valoteho ainakin omissa ebay:n v16 turbo led h7 6000k ei häviä yhtään entisille 35w xenon sarjalle ja valokuviokin pysyy kohtalaisen siistinä :)
-
http://m.ebay.com/itm/NIGHTEYE-60W-8000LM-H7-LED-Headlight-Kit-Car-Auto-Fog-Light-Lamp-Bulbs-White-/282225605174?hash=item41b5f4fa36%3Ag%3Ap6EAAOSwsTxXifW3&_trkparms=pageci%253Aab7353a2-14a9-11e7-906f-74dbd1800509%257Cparentrq%253A1b3a5dc815b0a787395212fffff04fec%257Ciid%253A2 (http://m.ebay.com/itm/NIGHTEYE-60W-8000LM-H7-LED-Headlight-Kit-Car-Auto-Fog-Light-Lamp-Bulbs-White-/282225605174?hash=item41b5f4fa36%3Ag%3Ap6EAAOSwsTxXifW3&_trkparms=pageci%253Aab7353a2-14a9-11e7-906f-74dbd1800509%257Cparentrq%253A1b3a5dc815b0a787395212fffff04fec%257Ciid%253A2)
Tuollaiset tuli ostettua,epähuomiossa unohtui canbus malliset ottaa. helppo asentaa ja lukitusjousen saa paikalleen, koska renkaan voi irroittaa. Paljoa ei todellakaan tilaa jää umpioihin, mutta ilman väkivaltaa solahtaa paikalleen.
(https://s9.postimg.org/9yya2hfjv/IMG_3707.jpg) (https://postimg.org/image/9yya2hfjv/)
(https://s9.postimg.org/lcktdoq2j/IMG_3708.jpg) (https://postimg.org/image/lcktdoq2j/)
(https://s9.postimg.org/l13d0x9mj/IMG_3709.jpg) (https://postimg.org/image/l13d0x9mj/)
(https://s9.postimg.org/7lgcbh14r/IMG_3712.jpg) (https://postimg.org/image/7lgcbh14r/)