Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tassu70 - 28.10.2019, 09:32:26
-
pitäisi hommata jarrulevyt eteen 940 -91 131hp olen selaillut noita sivuja, rekisterinumeron perusteella esim, autonvavaraosat .fi antaa levyille 7 erinlaista levyn halkaisiaa, olisi suht edulliset levyt, onko noilla merkeillä ja ulkohalkaisialla suurta eroa mitkä tilaisi ??
-
pitäisi hommata jarrulevyt eteen 940 -91 131hp olen selaillut noita sivuja, rekisterinumeron perusteella esim, autonvavaraosat .fi antaa levyille 7 erinlaista levyn halkaisiaa, olisi suht edulliset levyt, onko noilla merkeillä ja ulkohalkaisialla suurta eroa mitkä tilaisi ??
no koko pitää olla just se mikä autossa on,ei kai nyt sentään seitsemää eri kokoa ple mutta 2 ja maksimissaan 3,onko autossa abs jarrut?
-
joo huomasin kun katsoin tarkemmin, ei ole abs,, ehkä se on sitten tuo 280 mm, paksuus 22mm
-
onko noissa mitään erikoista otettava huomioon kun vaihtaa levyt, joku kaverini sanoi että pitää irroittaa koko napa kun vaihtaa levyn ??
-
Eipä noissa mitään ihmeellistä ole, vanhemmissa 740 taisi olla napa ja jarrulevy ns yhtä puuta
-
Rengas irti ja mittaa. Mulla oli entisessä 740:ssä motonetin mukaan levy abs/bendixille mutta 262mm mahtui vaan paikalleen. :D
-
onko noissa mitään erikoista otettava huomioon kun vaihtaa levyt, joku kaverini sanoi että pitää irroittaa koko napa kun vaihtaa levyn ??
ei tarvitse sinun autossasi ottaa napaa irti,jarrusatula ja kiinnitysrauta ja 10m kannalla oleva ohjuritappi mikäli on paikallaan,kuusiokolo millä kiinnitysrauta on kiinni niin on 10mm ja lyö se hylsy sitten pohjaansaakka eli putsaa kököt pois niin hylsy menee pohjaan. ;)
-
Paljon kiitoksia näistä tiedoista, Eiköhän tuo onnistu levyn vaihto :) pitää mennä johonkin teese itse halliin... ei oikein pihalla onnistu..
-
joo huomasin kun katsoin tarkemmin, ei ole abs,, ehkä se on sitten tuo 280 mm, paksuus 22mm
Ja tuokaan ei aina päde.
Oli kerran työn alla -93 940 jossa abs levyt ja satulat mutta ei abs:ia.
Paras on kun sen verran käyttää rengasta irti että voi mitata ja tunnistaa osat.
-
Ja tuokaan ei aina päde.
Oli kerran työn alla -93 940 jossa abs levyt ja satulat mutta ei abs:ia.
Paras on kun sen verran käyttää rengasta irti että voi mitata ja tunnistaa osat.
Jep. Minullakin oli vm. -92 940 jossa sama juttu eli ei ABS-systeemiä mutta etujarruosat oli ABS-mallia. Piti aina jarrupaloja tai jarrulevyjä ostaessa olla tarkkana mitä ostaa.
-
onko noissa mitään erikoista otettava huomioon kun vaihtaa levyt, joku kaverini sanoi että pitää irroittaa koko napa kun vaihtaa levyn ??
Jarrulevy voi olla karsean lujasti ruostunut napaan kiinni. Itselläni oli ja piti ihan uhkalujaa iskeä halolla jotta vanha lähti pois navan päältä. Kannattaa koittaa ensin jotain CRC-spraytä sinne väliin uittaa josko auttaisi irtoamista vähänkään. Takapuolelta ei taida mahtua ruiskuttamaan ollenkaan.
(Yhdessä Transiitissa ei irronnut edes prässillä vaan levy hajosi puristaessa siten että navan päälle jäi jarrulevyn sisäkehä. Tämä oli sitten pakko rälläkällä halkaista ja särkeä paikallaan. Oli kova jopi kun jouduin sitä prässiyritystä varten irrottamaan koko napa-asetelman. Helpompi olisi ollut heti rälläköidä levy halki mutta kun en tiennyt etukäteen eikä "pohjolan hallissa" ollut siinä kohtaa sähköjäkään.
-
Jarrulevy voi olla karsean lujasti ruostunut napaan kiinni. Itselläni oli ja piti ihan uhkalujaa iskeä halolla jotta vanha lähti pois navan päältä. Kannattaa koittaa ensin jotain CRC-spraytä sinne väliin uittaa josko auttaisi irtoamista vähänkään. Takapuolelta ei taida mahtua ruiskuttamaan ollenkaan.
(Yhdessä Transiitissa ei irronnut edes prässillä vaan levy hajosi puristaessa siten että navan päälle jäi jarrulevyn sisäkehä. Tämä oli sitten pakko rälläkällä halkaista ja särkeä paikallaan. Oli kova jopi kun jouduin sitä prässiyritystä varten irrottamaan koko napa-asetelman. Helpompi olisi ollut heti rälläköidä levy halki mutta kun en tiennyt etukäteen eikä "pohjolan hallissa" ollut siinä kohtaa sähköjäkään.
jos lujassa niin halko huono kun antaa periksi mutta leka ei,joskus on lujaa joo mutta pääsääntösesti lähtee ihan kevyin lyönnein..
-
Mulla piti aikonaan merikontin levy halkasta kun ei muuten lähteny irti.
-
Halkaisijan lisäksi pitää mitata levyn korkeus. En tarkoita paksuutta vaan navan korkeutta levyn pinnasta.
Se satulan pitimen pultit ei välttämättä lähde kuin laikalla pikkumirkeli mahtuu onneksi hyvin.
Pultit kun laittaa punaseksi voi jäähtymisen jälkeen pyöritellä kepeästi pois.
Keskiöön ei kannata kauheasti lekalla mättää jos levy istunut. Siinä saa herkästi laakeri kipeää.
Lämmittämistäkin vain harkiten.