Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Emäntäkoulun Herra - 29.10.2019, 13:14:05
-
Otsikon autosta on paljastumassa ilmeisen kylmä talvikulkine. Moottorin lämmöt nousee normaalisti, mutta lämmönsäädöt maksimiasennossa suuttimista tulee vain 48 -asteista ilmaa moottoritietä ajettaessa. Kun siirryn nurkkapyöritykseen, laskee lämmöt alle 40 asteeseen ja parkissa alle 30 asteeseen. Kuitenkin moottorin lämmöt pysyy normaalissa. Onko nämä tosiaan näin kylmiä vehkeitä? Ardic ei ollut päällä näissä mittauksissa, kun ei lähde päälle. Minkälaisia arvoja kanssavolvoilijoilla on?
-
Paljonko on kilsoja mittarissa, oisko kenno tukossa? Ei nämä saunoja ole mutta olen tarjennut.
-
242tkm. Itsellänihän alkaa auto puhaltamaan lämmintä vasta kun lämmöt on lähes puolessa välissä.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883.msg1061174309;topicseen#new (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883.msg1061174309;topicseen#new) ton sivun lukemien perusteella aika normaalit lämmöt olis ilman ardicia, jonka kunnostamista muutenkin suosittelen lämpimästi.
-
Katso OBD:n kautta mitä ne lämmöt oikeasti on, muistaakseni 65 asteessa mittari näyttää jo "normaalia". D5 itsellä kyllä pysyi lämpimänä ilman lisälämmitintä pikkupakkasilla, maskin peitto vielä paransi asiaa.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883.msg1061174309;topicseen#new (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883.msg1061174309;topicseen#new) ton sivun lukemien perusteella aika normaalit lämmöt olis ilman ardicia, jonka kunnostamista muutenkin suosittelen lämpimästi.
Ardic on menossa elvytykseen parin viikon sisään. Pirautin omamekaanikolle, joka totesi että kuvauksen perusteella voisi olla kennovika. Hän myös sanoi, että ardicilla ei olisi vaikutusta sisälle puhaltavan ilman lämpötilaan. Mitä mieltä tästä?
-
Viime talvi tuli oltua ilman Ardiccia, ja kylmähän tuo oli. Mutta eipä ne lämmötkään nousseet oikein millään kun pakkasta alkoi olla-15 ja alle.
Ts. ilman lisälämmitystä tuo D5 ei riitä pitämään kabiinia lämpimänä. Ja polttoaineen kulutuskin kasvaa kun normilämpöä ei tahdo saavuttaa.
edit: hehku oli sökö, vianetsintä+korjaus 375€ Wetterillä :o
-
No näin minäkin muiden kokemuksista olen ymmärtänyt, että ardic auttaa sisälämmöissä. Kummallista jorinaa merkkiliikkeessä
-
No näin minäkin muiden kokemuksista olen ymmärtänyt, että ardic auttaa sisälämmöissä. Kummallista jorinaa merkkiliikkeessä
Lisälämmitin lämmittää vettä, joka lämmittää sisäilmaa kennon välityksellä. Jos moottori on oikeasti 90-asteinen, ei lisälämmitin tee mitään eroa. Pitäisi siis edelleen tietää se moottorin lämpötila, niin sitten voi sanoa auttaako se vai ei. Pikkupakkasella D5:n pitäisi kyllä pysyä lämpöisenä, jos ei ole termarivikaa tai sitten jotain kenno-ongelmaa tms.
-
Niin se termarihan voi jumittua auki ja päästää lämpöjä karkuun. Voi kokeilla käsin letkuja missä lämpö menee.
-
Täällä sama juttu mutta bensakoneella ilman lisälämmittimiä, ei tule kovinkaan kuumaa suuttimilta. Toisena autona v70 samalla koneella ja lykkää kyllä todella eri tahtiin lämpöä. Kenno tuohon 90:seen on vaihdettu ilman muutoksia, ja kyseessä alkuperäinen kenno. Termostaatti ehkä seuraavana listalla..
-
Läpät taas kertaalleen kalibroitu ja antoi myös koodin CCM-0070, eipä tuolla kuitenkaan vaikutusta ollut. Sisäkierron kun kytkee manuaalisesti päälle niin hiukan paranee kun ei saa kylmää ilmaa suoraan kennolle. Jotain pitäisi seuraavaksi keksiä.
-
Melko varmasti kenno tukossa jos lämmöt nousee normaalisti.
Just tutkittiin kaverin auton tukossa olevaa kennoa. Oli jotain harmaata paikka-aine möhnää jumahtanut kennoon. Hiukan auttoi sitruunahapon kierrätys uutta kennoa odotellessa.
-
Juurihan tuonne ylemmäs kerroin että kenno vaihdettu..
-
Juurihan tuonne ylemmäs kerroin että kenno vaihdettu..
Jeps, jos ei ole vielä testattu niin kennolle menevän vesiletkun pitäis tuntua tuliselta.
-
Jokos oli kokeiltu mitä toisessa topicissa, ilmanohjausläppien kalibrointia vidalla (CCM-moduuli)
-
Kalibroitu on, ilman muutoksia. Vesi kiertää niin kuin pitääkin. Moottorin lämmöt tarkastettu. Kyllä tämä lämpeämättömyys liittyy jotenkin tuohon ilman kiertoon koska sisäkierron kun kytkee päälle niin paremmin hönkii kuumaa. Pitäisi vielä testata miten tuo ilmanlaadun tunnistimen ohitus muuttaa tilannetta, se kun sulkee tuon tuloilma kanavan ( valtava rööri rintapellissä ), toki tuo sisäkierto taitaa sulkea sen myös..
-
Jossain toisessa topicissa oli uusi kenno asennettu niin että lämmönohjaus ei mahtunut kääntymään kunnolla
-
Volvon alkuperäinen kenno paikallaan ja vidan mukaan moottorien liike on pyydetty 100%
-
Näköjään tasan vuoden välein saa painia saman ongelman kanssa. Ei hytti lämpene.
-kenno vaihdettu
-nesteet vaihdettu
-termostaatti vaihdettu
-sisäilman lämpötila tunnistin toimii
-nesteet kiertää niin kuin kuuluu
-läpät ja säätömoottorit toimii ja kalibroitu
-moottorin lämmöt ok
-vida ei herjaa mitään ja kaikki arvot kohdillaan
Ei vaan lämpene, alkaa keinot ja usko loppumaan tämän xc90 kanssa, kesäauto taitaa olla..