Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Möykky - 29.10.2019, 17:34:14

Otsikko: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Möykky - 29.10.2019, 17:34:14
https://www.youtube.com/watch?v=1B5I-ZncBxc Meneekö näin helposti?
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: nepu10 - 29.10.2019, 18:02:27
Kohtuu helppo homma kyllä. Tarkistaa vain oikeanlaisen mallin ennenkuin hommaa uuden S*
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: turkoosi - 01.11.2019, 21:01:33
Ja pyöränkulmien säätöön sitten välittömästi toimenpiteen jälkeen, nimim. "oon sen virheen menny tekemään..." :buck2: parituhatta kilsaa alatukivarsien vaihdon jälkeen näky kudokset renkaan sivuista (no oli vanhat kitkat niin ei ollut iso menetys).

Ja tdi ja bensaturbot(4 pulttia per tukivarsi) se yksi pultti ei tule kokonaan pois sieltä ilman ylimääräistä häslinkiä mutta jos näyttää olevan ok niin ei ole välttämätöntä vaihtaa yleensä.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Möykky - 03.11.2019, 19:40:51
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Lankku - 03.11.2019, 20:37:39
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.
Pulttien reiät eivät ole tiukat korissa tai tukivarressa ja tukivarsissa on pieniä mittaeroja. Voihan se olla, että pyörän asento osui sattumalta kohdalleen tai auraus heittää juuri sen verran, ettei rengas vielä kulu väärin.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: RILLUV70 - 03.11.2019, 22:00:49
Mulla on -99 bensaturbo missä on kahdella pultilla kiinnitys.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Spude1 - 04.11.2019, 07:24:14
Mulla on -99 bensaturbo missä on kahdella pultilla kiinnitys.
Sama täällä vm.98, ei näköjään turboissa ole välttämättä 4 pultilla.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Möykky - 04.11.2019, 10:35:33
Joo, kahdella pultilla on tämäkin koussikka.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: turkoosi - 04.11.2019, 15:06:46
Minkä takia kulmien säätöön? Osa vaihtuu toiseen samanlaiseen (ehjään), eihän siinä mikään muutu.
JK: Edellisen tukivarren vaihdatin n, 5 vuotta sitten, ei tuolloinkaan mitään kulmia säädetty, ja kumit ovatten ok.

No hyvä niin, minulla tosiaan sojotti sen verran eri suuntiin renkaat tukivarsien vaihdon jälkeen että varsinkin oikean puoleinen kului toiselta reunalta "kankaille" aika äkkiä mutta ei ollut iso vahinko sinällään. Jos on vielä hyvät renkaat niin kulmien säätö maksaa yleensä vähemmän kuin uusi rengassarja. Tosiaan kuten mainittu niin ne uudet tukivarret ei ole ihan välttämättä 100% alkuperäisten mitoissa kun niitä tehdään tsiljoona ja muotit vaihtuu tai muuttuu pikkusen.

Sama täällä vm.98, ei näköjään turboissa ole välttämättä 4 pultilla.

joo no en minä niistä mitään tiedä kun en ole omistanut bensaturboa ::) kun omaan tdi koneiseen katselin uusia niin motonetin katalookissa vaan luki että turbomalleissa yleensä 4 pulttiset.

Joo, kahdella pultilla on tämäkin koussikka.
Sitten taisi olla enemmän valinnan varaa kotimaankin varaosaputkissa, noita 4pulttisia tais olla vaan kallis ja kalliimpi eikä ne kestä sen paremmin kuitenkaan :P ens kerralla sitten vaikka autodocilta...
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Jannek69 - 06.12.2019, 14:22:42
Ei tukivarren vaihdon jälkeen sen kummempia pyöränkulmien säätöjä tarvita kuin aurauksen säätö, mikä pystyy itse tekemään.
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: Scraab - 09.12.2019, 08:47:35
Ei tukivarren vaihdon jälkeen sen kummempia pyöränkulmien säätöjä tarvita kuin aurauksen säätö, mikä pystyy itse tekemään.
Ihan mielenkiinnosta kyselen: Jos tukivarsi eroaa alkuperäisestä niin, että auraus muuttuu, mikä mielestäsi estää silloin camber-kulman muuttumisen? Sotii vähän alkeisgeometrian sääntöjä vastaan ::)
Otsikko: Vs: Mk1 alatukivarren vaihto
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 09.12.2019, 12:42:05
Jos ei irrota pyörän napa-asetelmaa joustintuesta, niin vaikka tukivarressa olisi millainen mittavirhe, ei camber muutu mihinkään, tai muutos on merkityksettömän pieni ja mahtuu sallitun toleranssin sisään. Geometrian laskuja kannattaa treenata.