Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: Tiiliseiska - 30.10.2019, 17:10:08
-
Terve. Tästä aiheesta tuskin tällä tiiliskivien ja pyörillä liikkuvien patonkien palstalla on hirveästi ollut, hakemallakaan en mitään löytänyt mutta nyt lähetään jauhamaan oikein urakalla jos vain tarpeeksi löytyy aihetta ::) onkohan kukaan vielä tähänkään päivään mennessä lähtenyt hakemaan mitään hyötyä tekemällä aerodynaamisia päivityksiä vanhoihin Volvoihin? Paneelirakojen teippaaminen ja sheivaaminen on vanha juttu ja siitä ei todennäköisesti faktaa heti ole kellään esittää kiihtyvyyden tai kulutuksen puolelta koska vaikutus yksinomaan voi olla marginaalinen ja vaikuttaa oikeasti tuntuvasti vasta kovissa vauhdeissa. Lähinnä mietityttää nk. Flat floor ja varapyöränkoteloiden alueen sheivaukset/silotukset ja keularakenteen muutokset ja niillä saavutetut edut, joko aerodynaamisen vastuksen lisäämisellä tai vähentämisellä. Downforce, tuulenohjaimet ja drive - eko mallin kaivonkannet sun muut herättää mietteitä. Kaikki höpinät ja löpinät on tervetulleita.
Henkilökohtainen pällistely on aiheuttanut semmoisen mietteen ettei tuonne paljoa parannuksia voi tehdä akselistorakenteiden takia, toivon että joku todistaa tämän luulon luuloksi ennenkuin itse täytyy kokeilla. (Koskien luonnollisesti kaikkia Volvoja mutta eritoten 200/700 ja p80 korimalleja.)
-
Madallus on yksi konsti. Sitten auton alle alipaine, jolla saadaan downforcea. Konehuoneestakin ilma poistuu yleensä auton alle vaikka varmaan parempi olisi ohjata se konepellin kautta ylös tai sivuille. Matala etulippa sekä helmat ja taakse jonkinlainen diffuusori. Alustaan jotain kotelointia suoralla muovilla, hiilikuidulla tai alumiinilla jos mahdollista. Nämä nyt tuli vaan mieleen vaikka mitään kokemuksia ei ole.