Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jyrsivon - 21.10.2011, 11:27:28
-
Helou kaikki, foorumineitsyys heitetään menemään hienoissa tunnelmissa!
Väliaikaisen saksanautohortoilun jälkeen sain viimein tehtyä paluun volvon rattiin ja hyvinhän se alkoi.
V70 D5 vuodelta 2003 on nyt neljästi "pätkäissyt" kesken ajon vuorokauden sisään. Virrat ikäänkuin käyvät sekunnin murto-osan pois ja kytkeytyvät taas, samalla mittariston koko valoarsenaali luonnollisesti välähtää.
Mikä ihme tuo oire on?! Virtalukko? Joku kosketushärö?
Kiitellen jo etukäteen
-
Ei kai tässä auta muu, kuin koettaa pitää aihetta hengissä. Vollero pätkäisi taas tänä aamuna, eikä edelleenkään mitään hajua viasta.
-
Minkäslaista latausjännitettä on tarjolla?
-
Latausjännite oli ok, mutta startatessa kun mitattiin jännitehäviötä, niin sitähän oli. Uutta maadoituskaapelia kehiin ja nyt on ainakin päivä ajettu ilman tuota ongelmaa! Aika näyttää miten toimii... :)
-
Päivän tilanne, autossa uusi akku, laturi (edellinen sippasi muuten vain) ja akulta tehty ylimääräinen maadoitus tutun autosähkömiehen innoittamana parantamaan maadoitusta. Pätkiminen jatkuu ja on kutakuinkin säännöllistä, noin kerran pari sataa kilometriä kohti, yleensä vain pätkäisee, välillä sammuu kokonaan vauhdissa. Mitähän tässä lähtis seuraavana perkaamaan?!
-
Vikakoodeja luettu? Dice/vida kiinni ja seuraamaan graafisena syöttöpuolen tms tietoja ajon aikana? Voi seurata myös ohjainlaitteiden jännitteitä... Ehkä aloittaisin vianhaun noista... Ellei joku satu tietämään suoraan mahdollista vian aiheuttajaa...
-
Onkohan tässä ketjussa kyse samasta ongelmasta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7198.0
-
Akulta olikin jo maadotettu lisämaata runkoon. Mietin että pitäskö kokeilla maadoittaa moottorikin uudestaan auton runkoon jos maa häiriö on moottorin ja auton rungon välisessä maassa..ihan vaan villi arvaus ja mahollisuus sulkea sekin vaihtoehto pois.
-
Akulta olikin jo maadotettu lisämaata runkoon. Mietin että pitäskö kokeilla maadoittaa moottorikin uudestaan auton runkoon jos maa häiriö on moottorin ja auton rungon välisessä maassa..ihan vaan villi arvaus ja mahollisuus sulkea sekin vaihtoehto pois.
Koneen ja rungon välinen maadoitus on nyt suljettu pois, ei korjaantunut sen rapistelulla, vaikka aika epäilyttävän oloinen olikin ensikatsomalla. Eilen illalla räpelsin ja tänään oli vaimolla työmatkalla pari kertaa taas moottori nuupahtanut. Aika jännä tosiaan, että pelkkä moottori välillä ihan hetkeksi sammuu ja useimmiten jatkaa heti, vain toisinaan se sammuu tyystin.
No se on sitten vikakoodihommia seuraavaksi, jos ei tule sitä ennen foorumilaisilla uusia ideoita?!
-
Voisikohan olla tiedonsiirtovika cem ja moottrinohjaimen välillä tai sitten vika moottorinohjainyksikössä?
-
Kirjoittelin aikaisemmin samasta ongelmasta ja luulin että akku oli paskana. Auto toimikin akun vaihdon jälkeen kauan aikaa. Putsasin samalla kaikki liittimet mitä löysin. Nyt on taas sammunut muutaman kerran. Vikaa epäilen sulakerasian harmaassa liittimessä konepellin alla tai tehoboksin liittimessä. (KRC:N tehoboksi) Niitä olen heilutellut ja suihkuttanut niihin kontaktispreitä ja vika katoaa joksikin aikaa.
-
Alkaa nuo kelit paraneen, niin pitää niitä liitoksia konehuoneesta alkaa perkaamaan. Sen olen huomannut nyt talven mittaan, että peräkärryn vetäminen lisää pätkimistä. Viimeksi tänään noin 150km lenkillä pätkäisi noin 6-7 kertaa ja pahimmillaan teki kolme kertaa peräkkäin ihan sekunnin kahden välein. Silloin jo kävi mielessä, että tässäkö tämä nyt oli... Ensi viikolla pääsee naapuriin koodit lukaiseen, niin tulee nekin katsottua.
-
Moottorinohjauksen rele oli menollaan, nyt on pelannut jo tovin!
-
Vieläkö on toiminut? Onko rele konehuoneessa sulakerasiassa? Mitä maksoi?? :o
-
Vieläkö on toiminut? Onko rele konehuoneessa sulakerasiassa? Mitä maksoi?? :o
Minuakin kiinnostaa asia. Laittaisiko joku kuvan.
-
Nyt on sitten moottorinohjausyksikönrele vaihdettu. En vielä jaksa uskoa lopulliseen parantumiseen, toiminut nyt muutaman päivän. Hintaa tuli 16,50e volvolta. Releen varaosanumero on D5-02 seen 9441158. Lähinnä moottoria oleva 4-napainen neliskanttinen.
-
Nyt on sitten moottorinohjausyksikönrele vaihdettu. En vielä jaksa uskoa lopulliseen parantumiseen, toiminut nyt muutaman päivän. Hintaa tuli 16,50e volvolta. Releen varaosanumero on D5-02 seen 9441158. Lähinnä moottoria oleva 4-napainen neliskanttinen.
Kiitos informaatiosta. Nyt uusin varalta itsekin.
-
Onko Volvonne toiminut releen vaihdon jälkeen? Itellä pelas muutaman viikon ja nyt taas temppuilee.
-
On pikkasen vanha ketju, mutta oireet on meikäläisellä ajankohtaiset.
Onko tähän pätkimiseen löytynyt sitä todellista aiheuttajaa? Releen vaihto auttanut joillain ilmeisesti vaan hetkeksi?
-
On pikkasen vanha ketju, mutta oireet on meikäläisellä ajankohtaiset.
Onko tähän pätkimiseen löytynyt sitä todellista aiheuttajaa? Releen vaihto auttanut joillain ilmeisesti vaan hetkeksi?
Releen vaihto harvemmin auttaa tälläiseen vikaan. Viallinen CEM tai virtalukonpohja on todennäköisimmät syyt. Tuleeko oireet esiin vasta pidemmän reissun jälkeen? Tuntuuko virtalukko ihan ehjältä, vaikuttaako mitään jos ajon aikana hiukan liikuttelee avainta...?
-
Oireet tulee ihan satunnaisesti, joskus 5km ajon jälkeen ja joskus mennään 100km ilman pätkimistä.
Avaimen heiluttelulla ei ole mitään vaikutusta, ja muutenki tuntuu virtalukko ehjältä.
Mitenkäs tuota CEMiä vois ruveta tutkimaan?
Vikakoodit oli, järjestelmä rele ja jarrupoljinanturi. Autocomilla luettu.
-
Auto käynnissä voi cemmiä kokeilla lämmittää hiustenkuivaajalla, jos sillä saa vian esin on vika paikannettu.
-
Auto käynnissä voi cemmiä kokeilla lämmittää hiustenkuivaajalla, jos sillä saa vian esin on vika paikannettu.
Tämä kannattaa kokeilla. Hyvin tyypillinen 2003-2004 vuosimallin cem-vika, kokemusta on sadoista yksiköistä.
-
Muutama vuosi sitten kirjoittelin tänne kuinka omassa 02-D5 pätkimisen sai loppumaan.
Jos toi 03 malli on samanlainen niin tarkista konehuoneessa sulakerasian päässä oleva iso liitin. Siitä se punainen johto. Siinä liitoksessa oli syöpymä huonon kontaktin takia. Ota suurennuslasi avuksi.