Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jepajee - 31.10.2019, 20:14:10
-
Juu. Ostin väliaikais autoksi vm. -96 850:n, moottorina 2,5 10v. Kotiin päästyä auton tyhjäkäynti alko humppaanaan 1000-2000 välillä. Lisäksi vedot hukkui kotimatkalla ja huippunopeus on huimat 120km/h... Kaasuläpältä imusarjan oikeaan päätyyn menevän letkun kumiosat oli poikki molemmista päistä, pikakorjauksena vedin uuden nylonputken suutintukkia myöten, kun melkotympeässä paikassa siellä imusarjan janlohkon välissä se alkuperäinen. Sillä konstilla ja tyhjäkäynti venttiilin vaihdolla tyhjäkäynti normalisoitui, kunnes kävin parinkilometrin testilenkin ja pysähtyessä alkoi heti humputtaa. Kun auton sammuttaa, tyhjäkänti jää n. 900rpm tuntumaan. Kliineriä ruiskittu pitkin konehuonetta ilman vaikutusta. Mistä vikaa pitäisi seuraavaksi etsiä?
Kuinka imuilman lämpötunnistin yleensä oireilee? Tai nokan asentotunnistin?
-
Kuinka imuilman lämpötunnistin yleensä oireilee? Tai nokan asentotunnistin?
Lämpötunnistin: joko korkea tyhjäkäynti, rikkaalla käynti tai huono kylmäkäynnistys.
Nokka-akselin asenotunnistin: tehottomuus ja/tai huono/pitkä käynnistys.
-
Lämpötunnistin: joko korkea tyhjäkäynti, rikkaalla käynti tai huono kylmäkäynnistys.
Nokka-akselin asenotunnistin: tehottomuus ja/tai huono/pitkä käynnistys.
Nokan tunnistin saattaa olla viallinen. Onko siihen olemassa jotain testiä?
-
Oletko lukenut tai luetuttanut vikakoodit?
Tyhjäkäynnin seilaus voisi paremmin viitata imuvuotoon. Tarkista se koneen päällä 3" haitariputki tarkasti.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48811.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68190.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15390.0
Jos käynnistyy kuitenkin ja autolla voi ajaa eikä herjaa nokka-akselista vikakoodia niin tuskin vika siinä on.
-
Minulla oli vastaavaa ja etsiskelin vikaa paljonkin.
Lopulta irroitin imusarjan, jolloin löytyi imusarjan tiivisteestä kaksi vuotoa. Lisäksi ne imusarjan alla/välissä menevät huohottimen letkut olivat huonot, joten vaihdoin niihin "kumipäät" (uudet leikkasin pissapojan letkusta).
Tuo ei ihan täysin poistanut satunnaista "väsymystä" ja seilaavaa käyntiä, joten otin tutkittavaksi sen kaasuläpän vieressä olevan alipaineen jakotukin. Sieltä löytyi pari vuotoa lisää, taas uusin letkumutkia.
Lopulta minun autosta löytynyt SAS-pumppu (Secondary Air System, puhaltaa pakosarjaan ilmaa tietyissä tilanteissa päästöjen pienentämiseksi) ja sen järjestelmä (alipainekello pakosarjalla, alipaineohjaus jne) osoittautui tekevän jotain häiriötä tietyissä tilanteissa.
Tulppasin tuon systeemin alipainelinjat ja tulppasin myös sen ilmapumpulta pakosarjaan menevän letkun. Tämä generoi sitten vikakoodin ja vikavalon aina välillä, mutta nykimiset, puutumiset ja satunnainen vaeltelu/röpötys hävisi kokonaan.
Tuon jälkeen maantiekulutus asettui sinne 7-8l tuntumaan bensalla ja etanolilla 9-10l tuntumaan.
-
Eilen illalla putsailin kaasuläpän ja liekkilukon. Kaasuläppärungosta lähtevät nipat oli ihan tukossa ja läpän runko muutenkin pikeytynyt. Samalla kun pesin ilmanputsarille menevää kurttuputkea, huomasin sen halkeilleen lähes joka välistä. Sähköteipillä pikakorjaus siihen ja puhdistettu kaasuläppä paikalleen nii tyhjäkänti asettu. Tehoista ei vielä voi sano, kun tiet on luistinrata kunnossa.
-
Tänään kävin leimalta hylsyn hakemassa, kun jarrydynolla abs:n valo päätti syttyä. Vetoja autossa on kyllä todella heikosti, liikkeelle lähtiessä meinaa aina sammua vaikka kuinka luistattaa kytkintä, eikä alle 4000rpm meinaa kiihtyä huonostikkaan. Päästöt oli kuitenkin hyvät, eli mistähän tehottomuus voi johtua?
-
Tänään kävin leimalta hylsyn hakemassa, kun jarrydynolla abs:n valo päätti syttyä. Vetoja autossa on kyllä todella heikosti, liikkeelle lähtiessä meinaa aina sammua vaikka kuinka luistattaa kytkintä, eikä alle 4000rpm meinaa kiihtyä huonostikkaan. Päästöt oli kuitenkin hyvät, eli mistähän tehottomuus voi johtua?
Pitäisi saada joku joko lukemaan vikakoodit (vol-fcr) tai tutkia abs-anturit (en muista saako tässä syttymään vikavalon niin, että yhtä pyörää kerrallaan pyörittää nopeasti. Jos vikavalo ei syty ---> ei lue kys. pyörää). En muista, onko noille antureille mitta-arvoja ja ohjeita.
Omassa oli ABS-boksin tinaukset sökönä, mikä tuntuisi olevan näissä aika yleistä. Jos kolvi pysyy kädessä, niin itse korjattavissa.
Korjausohje tässä viestissä, kun rullailee alaspäin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67622.msg1061381453#msg1061381453
-
Pitäisi saada joku joko lukemaan vikakoodit (vol-fcr) tai tutkia abs-anturit (en muista saako tässä syttymään vikavalon niin, että yhtä pyörää kerrallaan pyörittää nopeasti. Jos vikavalo ei syty ---> ei lue kys. pyörää). En muista, onko noille antureille mitta-arvoja ja ohjeita.
Omassa oli ABS-boksin tinaukset sökönä, mikä tuntuisi olevan näissä aika yleistä. Jos kolvi pysyy kädessä, niin itse korjattavissa.
Korjausohje tässä viestissä, kun rullailee alaspäin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67622.msg1061381453#msg1061381453
Abs:n vikaa mietin, nii voi johtua kyllä ihan jarrudynosta. Konttorilta lähtiessä vikavalo sammu eikä nyt töistä kotiin ajellessakaan enään syttynyt.
Tehottomuus kyllä pitäisi saada selvitettyä. Kokeilin huippu nopeutta, niin 120km/h pääsee, kun oikein jaksaa hangata, mutta siitä kovempaa ei pääse kuin alamäessä. Vertailuna 1.9 vapari diiseli felisia on luonteeltaan samanlainen...
-
Abs:n vikaa mietin, nii voi johtua kyllä ihan jarrudynosta. Konttorilta lähtiessä vikavalo sammu eikä nyt töistä kotiin ajellessakaan enään syttynyt.
Tehottomuus kyllä pitäisi saada selvitettyä. Kokeilin huippu nopeutta, niin 120km/h pääsee, kun oikein jaksaa hangata, mutta siitä kovempaa ei pääse kuin alamäessä. Vertailuna 1.9 vapari diiseli felisia on luonteeltaan samanlainen...
Hm, kone käy kuitenkin hyvin? Tasaisesti eikä täristele? Oletko käyttänyt akkua irti hetken aikaa (sopeumien nollaaminen)?
-
Hm, kone käy kuitenkin hyvin? Tasaisesti eikä täristele? Oletko käyttänyt akkua irti hetken aikaa (sopeumien nollaaminen)?
Nätisti pyörii ja lähtee pakasellakin laakista käyntiin. Akkua on irti pidetty, kun ostaessa ei akkua ollut nii joutu laina akulla siirtelemään.
-
Noniin. Tämäkin murheenkryyni on pieniä askeleita eteenpäin ottanut, joskin muut kamppeet joutu nopeammin liikenteeseen, kuin tämä.
Autossa on vieläkin havaittavissa tehottomuuttaa ja liikkeelle lähtiessä rykii kuin kylmä kaasarikone. Tulpat ja polttoaine suodatin on vaihdettu, eikä startti pilotillakaan löytynyt imuvuotoja. Mitään vikakoodiakaan auto ei tee.
-
Jakaja/johdot?
-
Jakaja/johdot?
Jakaja ja johdot uuden näköiset ja kun ne mittaisin nii vaikuttas olevan ok.
-
Jakaja ja johdot uuden näköiset ja kun ne mittaisin nii vaikuttas olevan ok.
Okei.
Vaikea keksiä muuta, mutta meinaa mennä hakuammunnaksi. Lämpimänä toimii hyvin?
Kauanko kylmällä koneella käynti on ontuvaa?
Kylmällä koneella on polttoaineseos rikkaampi ja rikas seos vaatii voimakkaan kipinän. Sillä tuota taisin jäädä miettimään. Omassa 850;ssä oli nykimistä enemmän ja vähemmän pitkän aikaa ja viimeisenä vaihdoin tulpanjohdot....loppu.
-
Tyhjäkäynti normalisoitui, kun vaihteli kaikki alipaineletkut ja ilmanputsarin kurttuputken. Vedot on edeleen hukassa ja ei ole väliä onko kylmä vai kuuma kone. Lähtee käyntiin ilman mutinoita ja paikallaan kaasutellessa ei röpötä tai muuta, mutta kun lähtee liikkeelle, saa kytkinen kanssa olla aika varovainen eikä ohituksia ole toivoakaan tehdä.
-
Mites onko puristukset mitattu?
-
Bensapumppu sanoutumassa irti/suuttimet tukossa ;)
-
Mites onko puristukset mitattu?
En oo puristuksia kerinny mittaamaan.
-
Kampiakselin tunnistin (minkä mukaan syttykin kai säätyy?) on ainakin oman kokemuksen mukaan aiheuttanut merkistä riippumatta monenlaisia ongelmia, eikä ne ole välttämättä näkyneet selvinä vikailmoituksina. Ja näitä kokemuksia itellä sekä väylävehkeistä, että vanhemmista.
Vanhasta 940 -93, kun meni imm, niin sen aiheuttamat ongelmat oli kanssa hiukan samanlaisia kun tuolla aiemmin kuvattuja.
-
Kampiakselin tunnistin (minkä mukaan syttykin kai säätyy?) on ainakin oman kokemuksen mukaan aiheuttanut merkistä riippumatta monenlaisia ongelmia, eikä ne ole välttämättä näkyneet selvinä vikailmoituksina. Ja näitä kokemuksia itellä sekä väylävehkeistä, että vanhemmista.
Vanhasta 940 -93, kun meni imm, niin sen aiheuttamat ongelmat oli kanssa hiukan samanlaisia kun tuolla aiemmin kuvattuja.
Tässä kun ei oo imm. Ja jos kampuran tunnistin ois menossa niin luulis oireilevan muutenkin.
Puristukset ja bensapaineet pitää yrittää jossain välin mitata.
-
Noniin. Nyt lumet suli ja tämä kampe tuli taas työn alle
-
Lambda-anturi on erittäin yleinen vikakohde näissä 10V-koneissa, eikä anna vikakoodia. Vaihto-osan pitää olla oikean värisillä johdoilla, olikohan keltainen, punainen, sininen ja valkea.
-
Lambda-anturi on erittäin yleinen vikakohde näissä 10V-koneissa, eikä anna vikakoodia. Vaihto-osan pitää olla oikean värisillä johdoilla, olikohan keltainen, punainen, sininen ja valkea.
Tuotapa en älynny aatellakkaan. Auto kuitenkin meni viimeks ku konttorilla käytin päästöistä läpi.
-
Nonii. Tänään tuli sitten tähänkin leima. Tehottomuutta, kun tutkin, niin bensapaineita mitatessa tuli mielenkiintoiset tulokset. Kun virrat kääntää päälle paine nousee 2bar ja pyöriessä tippuu 1,5. Vaikka paluulinjan vetää pihdeillä läjään, ei paine silti nouse. Onko pumppu siis entinen vai onko jossain välissä vielä toinen paineen säädin, sen jakotukissa olevan lisäksi.
-
Voisiko vikaa aiheuttaa ruiskupumpun rele?
-
Voisi epäillä pumppua tai paineletkua tankin sisällä jos pumppu on vaihdettu joskus. Tarvikeletkut ei ole välttämättä kestäneet bensaa montaa vuotta.