Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: kuraralli - 01.11.2019, 19:15:23

Otsikko: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: kuraralli - 01.11.2019, 19:15:23
Moro, alko 2004 vuosimallin v50 oireilemaan. 2,4liiitterisellä benssiinikoneella. Siis kyseinen vika ilmeni pari päivää sitten kun huomasin ettei lämmöt nouse normaaliin lyhyellä ajolla lainkaan, eli nousee todella hitaasti normaaliin jos ollenkaan. Tänään töistä tullessani alkoi pakokaasunpuhdistusjärjestelmän merkkivalo palaa, luin vikakoodit autosta ja tuli tälläinen:

P0128

Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
Alijärjestelmä: 1 = Polttoaine ja ilmanotto
Vikakoodi: 28 = Tarkka kuvaus (Tehottoman jäähdytysnesteen lämpötila, ei riitä)
Koodin selitys suomeksi: Tehottoman jäähdytysnesteen lämpötila, ei riitä¨

volvon oma selite: Coolant Thermostat (Coolant Temperature Below Thermostat Regulating Temperature)

Koodin selitys englanniksi: Insufficient Coolant Temperature for Stable Operation

Eli mistä alhainen moottorinlämpötila voisi näin äkkiseltään johtua ja onko veikkauksia johtuuko pakokaasujärjestelmän häiriö taas sitten alhaisen lämpötilan aiheuttamasta epäpuhtaasta palamisesta, joka nokea/tukkii pakokaasuanturit ?
Otsikko: Vs: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: Lankku - 02.11.2019, 13:42:34
Kuten vikakoodin ja lämpötilan perusteella voi päätella, termostaatti vaihtoon. Lambda-anturien tukkeutumisen takia se ei ilmoittele, sille on oma koodinsa. Kylmänä käyvä kone käy liian rikkaalla, kuluttaa enemmän ja varmaan pääsyynä koodille on siinä samalla tulevat korkeammat päästöt.
Otsikko: Vs: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: kuraralli - 03.11.2019, 17:45:31
Osaako joku antaa vielä neuvoa mistä löytäisin vm.2004 v50 2,4  140hp bensakoneeseen jonkinlaisen jäähdytysjärjestelmän purkukuvan. Huomasin että yksi letku vuotaa, netistä en ole mistään parin päivän etsinnällä löytänyt sopivaa osaa, aina on alkavaksi 2005 vuodesta ja poikkeaa hieman tästä. Paikallisesta volvoliikkeestä en ole vielä ehtinyt kysyä letkua. Mistä moinen voisi johtua että vesiletku oli myös huomattavan rutussa, ei siis taitoksellaa vaan "alipaineen" sisäänvetämänä? Letku on käsittääkseni alavesiletku, haarautuu termostaatille ja toinen haara menee lämmityslaitteen kennolle? tämä lämmityshaara lommollaan ?
Otsikko: Vs: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: anssi68 - 03.11.2019, 19:41:43
Osaako joku antaa vielä neuvoa mistä löytäisin vm.2004 v50 2,4  140hp bensakoneeseen jonkinlaisen jäähdytysjärjestelmän purkukuvan. Huomasin että yksi letku vuotaa, netistä en ole mistään parin päivän etsinnällä löytänyt sopivaa osaa, aina on alkavaksi 2005 vuodesta ja poikkeaa hieman tästä. Paikallisesta volvoliikkeestä en ole vielä ehtinyt kysyä letkua. Mistä moinen voisi johtua että vesiletku oli myös huomattavan rutussa, ei siis taitoksellaa vaan "alipaineen" sisäänvetämänä? Letku on käsittääkseni alavesiletku, haarautuu termostaatille ja toinen haara menee lämmityslaitteen kennolle? tämä lämmityshaara lommollaan ?

Tuolta pitäisi löytyä kuvia ja orkkisnumerot osille:
https://www.volvopartswebstore.com/
Otsikko: Vs: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: kuraralli - 03.11.2019, 20:25:16
Tuolta pitäisi löytyä kuvia ja orkkisnumerot osille:
https://www.volvopartswebstore.com/

Harmillista kylläkin että etsin tuolta ja antaa moottorivaihtoehdoksi vain 2,5 turbon.... letku on sikälimikäli erilainen. Kiitos yrityksestä mutta tämä ei tuottanut apua ;)

edit: tosin oli siitä sen verran apua jotta löytyi oikeanlainen osa s40 kohdalta, josta löytyi oikea konekoko. Huomenna selviää lisää paikallisesta!
Otsikko: Vs: Lämpötila+pakokaasu häiriö
Kirjoitti: kuraralli - 03.11.2019, 20:59:05
Lisäksi vielä sellainen kysymys kun joku äly ja väläys on suunnitellut tämän kyseisen homolootan! Että siis termostaatin ja letkun vaihtamiseksi pitää irroittaa "ilmanottokotelo" kotelon reunassa on myös kiinni ECU- ohjainyksikkö, tämän liittimet pitää irroittaa tilan saamiseksi aikaan. Aiheuttaako ecun johtojen irroitus jotakin toimenpiteitä, että ei mene esim ajonestot yms mitään sellaista päälle joka tarvitsisi tietokoneess käyttöä ?

Taidampa vaihtaa takaisin 80-luvun autoihin niin riittää rautalanka ja teippi korjaukseen  :D