Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Volovo40 - 04.11.2019, 03:21:11

Otsikko: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: Volovo40 - 04.11.2019, 03:21:11
Kellään samaa ongelmaa tai ollut sama ongelma tai muuten tietoa mistä johtuu että takapyörät jäätyy Volvon jonkin ajan paikoillaan seisottua.
Pamahtavat kun volovolla lähtee ajamaan, toisinaan ovat enemmän kiinni, silloin auto pitää ryskäyttää liikkeelle.
Ongelma esiintyy vain talviaikaan.

Jarrut on hiljattain puhdistettu, samaten toisen puolen laakeri napa. Jarrukilvet puuttuu, kun ovat lahoneet pois, voisiko niiden puuttuminen vaikuttaa noin paljon?

Otsikko: Vs: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: kupari s40 - 04.11.2019, 16:58:00
Omassa viime talvella alkoi käsijarru jumittaa samaantapaan kun vaijeri jäätyi. Katkesi viimein niin syy siinä oli selvä.
Takaa myös kässärin linkun takia satulan ja liukutapit edestä joutunu muuten jarrujumien takia myös uusimaan.
Linkusta jos puuttuu palautusjousi niin voi jumia siksikin, omassa ostettaessa jousi puuuttui toisesta satulasta niin palautti hitaasti ja huonosti.

Jarrukilvet lähinnä leimalla saattavat kirjata vikalistaan jos huomaa. On ajeltu parilla autolla ilman etu/takakilpiä ja ei haitannu mitenkään muuten kuin kiviä ei välissä kilissyt.
Otsikko: Vs: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: TheReiska - 04.11.2019, 17:47:58
Tätä jäätymistä olen tavannut myös muissa merkeissä. Nissan Primera (P12), Mazda Premacy, Toyota Corolla (-11) esimerkkeinä. Veikkaisin syyksi jarrulevyn luontaista lämpenemistä jarrutuksissa ja sen seurauksena jäätyminen, kun levy on saanut osansa lumipölystä ensin lämmettyään. Ja osaa olla kovassakin kiinni joskus.
Otsikko: Vs: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: Volovo40 - 05.11.2019, 00:18:06
Itsellä tämä volovo on ensimmäinen auto missä omakohtaisesti tommosta jäätymistä tapahtuu ja on ollut itselläkin omistuksessa monia eri merkkisiä autoja ja ajanut monilla eri merkkisillä autoilla mm. Primerat P10 ja P11 joissa ei ollut mitään kyseistä ongelmaa.
Volvon jarrut on kunnossa, kuten aiemmin kerroin, jarrut ovat hiljattain putsattu ja katsastuksessa oli tasaiset hyvät arvot, tota lämpeämistä ei minun mielestä tapahdu, olen ajatellut että ennemminkin just toisin päin, ettei takapäässä lämpeä paikat tarpeeksi, joku lämmitys systeemi ois Volvon pitänyt kehittää sinne.

Toinen talvinen ongelma on takavanteiden sisäpuolelle kerääntyvä lumijää, etuvanteisiin sitä ei keräänny kun ne ilmeisesti lämpeää sen verran ettei lumi jäädy vanteeseen kiinni, ilmeisesti vetonivel ja jarru lämmittää vanteen.
Otsikko: Vs: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: Lankku - 05.11.2019, 11:11:01
Ominaisuus näissä. Sopivalla kelillä koko takapyöräkotelo muurautuu aivan umpeen vanteen sisäpintoja myöden. Muuta tilaa ei jää kuin se mitä pyörä tekee itselleen.
Otsikko: Vs: 40-sarjalaisen takapyörien jäätyminen(v40 vm.00)
Kirjoitti: Volovo40 - 06.11.2019, 00:20:34
Niin käy aina kun on lumikeli, tosin semmosella kelillä lumijäätä kerää myös edessä pyöräkotelot ja roiskeläpät täyteen.
Etuvanteet vaan silti pysyy sulana.

Saattais ne ehjät jarrukilvet takana tieten jonkin verran auttaa ettei niin lumi pääsis pölisemään sinne takanapaan sekä jarrulevyyn.

Auttaiskohan jos renkaat ois avonaisilla aluvanteilla niin lumijäätä ei ehkä niin kerääntyis ainakaan vanteeseen. Ja pitäiskö vanteet olla 16tuumaset niin jarrusatulan ja vanteen väliin jäis tilaa, 15tuuman vanteilla sitä ei pahemmin jää, hyvä että 15 tuumasissa aluvanteissa olevat liima tasapainatuspainot mahtuu pyörimään osumatta jarrusatulaan.
Eikö T4 malleissa ole vakiona 16 tuuman pyörät, onkohan niissä niin noita jäätämis ongelmia?