Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 1tumppi - 04.11.2019, 17:39:15
-
Meillä vollessa alla alkuperäinen koko eli 235/65-17 michelin north-ice renkaat. Ihmetyttää miten peräpää on herkkä "etsimään tietä" eli saattaa yhtäkkiä viskaamaan pershettä.
Kesällä katsastukseen vaihdettu uudet jouset ja monroen iskarit. Mietiskelin että onko tuo renkaan leveys syynä tai eikö misukka vaan istu tuohon autoon. Lie joku testivoittaja olevinaan...
Onko kellään vastaavaan ongelmaa, mietinnässä on että laittas kapeampaa mutta kantavuus ei sitten varmaan riitä?
-
Jos puslissa on väljää niin rengas hakeutuu urien suuntaan?
Rengas vaikuttaa tietysti kans, mutta jos samat edessä ja takana niin kyllä se etupääkin tarttuilisi uriin.
-
Hi
- oikeat rengaspaineet ja valmistajan suosittelema rengaskoko.
- vanteiden ET mitta oikeissa rajoissa
- XC90 ET vuosimalleissa 2002-2004 on et min 42 ja et max 50
- XC90 ET vuosimalleissa 2005-2014 on et min 42 ja et max 49
- voihan se olla myös vika vääränlaisissa renkaissa tai viallisissa renkaissa,tai sitten takapään tuennassa on jotain häikkää,mutta jos kesärenkailla ei ollut ongelmia niin?
Tsemppiä
-
Voi olla myös pyöränkulmat keturallaan. Käytä nelipyöräsuuntauksessa, siellä katsovat myös pyöräntuennan väljyydet eri tarkkuudella kuin katsastusinssi jolle usein riittää että pyörä jotenkin roikkuu mukana. (Olen itse joutunut erikseen huomauttamaan totaaliräjähtäneestä taka-akselin puslasta, kun halusin nähdä kummanmallinen siellä on jotta osaa ostaa varaosan. Autossa piti vaihteenvaihto kompensoida ratilla kun takarengas meni eestaas senttikaupalla.)
-
Voi olla myös pyöränkulmat keturallaan. Käytä nelipyöräsuuntauksessa, siellä katsovat myös pyöräntuennan väljyydet eri tarkkuudella kuin katsastusinssi jolle usein riittää että pyörä jotenkin roikkuu mukana. (Olen itse joutunut erikseen huomauttamaan totaaliräjähtäneestä taka-akselin puslasta, kun halusin nähdä kummanmallinen siellä on jotta osaa ostaa varaosan. Autossa piti vaihteenvaihto kompensoida ratilla kun takarengas meni eestaas senttikaupalla.)
Hi
tämä on hyvä tieto!!!
-
Kuivalla asfaltilta auto kulkee kuin juna. Joutuu ajelemaan paljon ns. syrjäteitä, nähtävasti 235 on liian leveä ja siks on niin uraherkkä. Kaverilla on samanlaisessa 215 levee ja menee hienosti. Outoa, ei oo entiset volvot noin käyttäytyny.
-
Kyllä mäkin suosittelisin nelipyöräsuuntausta.
-
Vaihda rengas merkkiä.
-
Kuivalla asfaltilta auto kulkee kuin juna. Joutuu ajelemaan paljon ns. syrjäteitä, nähtävasti 235 on liian leveä ja siks on niin uraherkkä. Kaverilla on samanlaisessa 215 levee ja menee hienosti. Outoa, ei oo entiset volvot noin käyttäytyny.
235 ei ole ollenkaan huono koko XC90:n itellä on nokian hakkapelitat ja ei muuten muljua yhtään joten joku vika varmaan on joko renkaassa itsessään tai ripustuksissa. tokihan hiekkatiellä missä on polannetta jne on vähän talvirtenkailla levoton ja saman tekee myös löllössä ajaessakin mutta kyllä tiellä on pysytty vaikka on 235 levynen rengas... toki itellä on 235/65R17 sulla vissiin on matalampi profiili?
-
235 ei ole ollenkaan huono koko XC90:n itellä on nokian hakkapelitat ja ei muuten muljua yhtään joten joku vika varmaan on joko renkaassa itsessään tai ripustuksissa. tokihan hiekkatiellä missä on polannetta jne on vähän talvirtenkailla levoton ja saman tekee myös löllössä ajaessakin mutta kyllä tiellä on pysytty vaikka on 235 levynen rengas... toki itellä on 235/65R17 sulla vissiin on matalampi profiili?
Voin kanssa allekirjoittaa tämän. Itsellä on kokoa 235/60R18 kesä- ja nastarenkaat. Pehmeällä/mutaisella hiekkatiellä on levoton ja hakee selvästi, mutta muunlaisella tiellä on kyllä vakaa ajettava.
-
Ja ei olis ensimmäiset Michelinit jotka on löysät.
-
No nyt menee hienosti!! Viskasin alle uudet trianglen ice-linkit kokoa 225/65-17. 8)
Ei vikuroi ja tarraa tiehen kuin tauti. Samalla kun laitoin alle niin ei löytyny muitakaan välyksiä. Misukka ei näköjään vaan toiminu tun auton alla.
Oltiinkin vaimon kanssa ihmeissään kun on ensimmäinen volvo joka käyttäytyy tuolla tavalla.
Nyt tarraa tiehen kun tauti, yks huono puoli on siinäkin... vauhti karkaa fysiikanlain ulottamattomiin ja vaarana on että lopulta "kuusikko kutsuu" ja syvältä! ;D