Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JuniorV40 - 06.11.2019, 14:23:41

Otsikko: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: JuniorV40 - 06.11.2019, 14:23:41
Onko noissa takapyörän navoissa mitenkään merkittäviä eroja kun esim: Motonetissä on kahden hintaisia napoja
ja tuolla linkissä on myös ollut monenhintaisia saatavilla.
https://www.autonvaraosat24.fi/metzger/7080581
Molemmat on menossa vaihtoon, samoin kilvet.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: kupari s40 - 06.11.2019, 20:07:24
Ero laaduissa ja näkynee hinnoissa lähinnä noilla eri merkkisillä..
Omaan otin aeromotors.fi  eteen skf valmistamat laakerit joista toinen jo vaihdettu ja toinen varalla. Taakse ei vielä ole tarvinnut ja sinnehän tulee navan mukana.

Merkeistä mm Skf, Ina/Fag, Timken perinteisesti laatuosia ollut.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: Volovo40 - 07.11.2019, 01:11:44
Onko tuo 2003 vuosimallinen vielä mitsun alustalla oleva vai onko jo uudempaa mallia?
Empä sanois nykyaikana noista skf:n ja muista merkkivehkeistä olevan niin laatua, valmistusta tapahtunee nykyään samoilla tuotantolinjoilla kuin tuntemattomilla merkeillä.

Jonkin verran kuullut juttuja että suhteellisen vähän kilometrejä on kestäneet nuo merkkilaakerit.
Omaan 40 Volvoon mitsun alustalla olevaan pitäis hommata uus takalaakeri niin mietin että jos ostais halvimmasta päästä, ja noita GSP merkkisiä osia nähny laitettavan jonkin verran ja pari tukkuriakin niitä on alkanut suomeen välittämään niin ei luulis niiden huonoimpia varaosia olevan.
https://m.autonvaraosat24.fi/gsp/8379392

https://hlgroup.fi/product/laakerisarjat/
http://www.kahaviesti.fi/gsp-varaosat/
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: Volovo40 - 07.11.2019, 01:40:24
Mitähä tuo tarkoittaa tuola aeromotorsin sivulla kun periaatteessa sama 40 Volvon gsp:n takalaakeri napa on listalla kaks kertaa ja toinen on puolet kalliimpi.
https://aeromotors.fi/kataloog/search/gha230071

https://aeromotors.fi/kataloog/search/gha230071k
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: JuniorV40 - 07.11.2019, 11:51:00
Onko tuo 2003 vuosimallinen vielä mitsun alustalla oleva vai onko jo uudempaa mallia?
Mitsu-yhteistyön tulosta on.
Noita laakereita on näemmä myynnissä/myyjiä pilvin pimein, valinnanvararaa on hinnan suhteen joka lähtöön,
alkaen n 25 €:a ja kallein yli 180€:a. Joten laadussakin lienee jotakin eroa.
Itse aion tyytyä noin 50 - 60 €:n osaan.
Navan vaihtohan ei sinällään ole kovin monimutkainen homma.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: Volovo40 - 07.11.2019, 13:18:37
Niimpä niin joka myös laittaa miettimään että tuskin jokainen tai puoletkaan itse valmistaa tuotteensa. Eli varmaan aika pitkälle samaa vermettä eri merkkisenä ja eri paketissa. Empä tiiä sitten tuoko hinta laatua noissa, etenkään siinä keskihintaluokassa.

Joo ei ole kummonen homma vaihtaa noihin volvoihin napapaketti, kovimmat hommat on aukasta napamutteri ja saaha jarrusatula sen verran syrjään että tulee työskentelytilaa kun ei ole raskittu laittaa jarruletkuun pituutta ja jos ei jaksa käsijarruvaijeria irrottaa satulasta.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: kupari s40 - 07.11.2019, 17:29:42
Nykyään kaikki taidetaan tehdä missäpäin tuotanto on halvinta, volvon orkkisosatkin mm Puola, Rmania ja Kiina on valmistusta, sachs iskarit mm turkissa  tehty mitä S60 vaihdossa niiden valmistusmaan paketista katsoin.

Tietyt tarvikemerkit kierrän kaukaa, kuitenkin noissa esim ina/fag ja skf on laakerin laatu halpismaassa tehtynäkin vierekkäin katsottuna parempi kuin joku pro parts of sweden.
Esim toisenmerkkisessä vaihdettu pps etupyörän laakeri kesti huimat 6kk niin ulina jo siinäkin päällä. Tilalle laitettu skf nyt 4v kiinni ja ei mitään ongelmia tullut. Myös fag laakereita pari laiteltu muihin eikä yhtään tarvinnu uusia keston takia useidek vuosien aikana.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: Volovo40 - 07.11.2019, 20:14:50
Lainaus
Tietyt tarvikemerkit kierrän kaukaa, kuitenkin noissa esim ina/fag ja skf on laakerin laatu halpismaassa tehtynäkin vierekkäin katsottuna parempi kuin joku pro parts of sweden.
Esim toisenmerkkisessä vaihdettu pps etupyörän laakeri kesti huimat 6kk niin ulina jo siinäkin päällä


Niin minäkin kierrän kaukaa tietyt tarvikeosat, kuten motonetin ossca osat.
Missä toisen merkkisessä kesti proparts laakeri 6kk?
Laitoin reilu vuosi ja 25tkm sitten 40 volvoon propartsin raidetangon päät molemmille puolille ja hyvässä kunnossa ovat vielä. Paketissa luki made in EU
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: kupari s40 - 07.11.2019, 21:03:59
Tuohon allekirjotuksen 9000, tulee noissa navalla..
Ei mm pps enää tee osia itse vaan ostavat jostain tehtaalta satsin  ja pakkaavat ne euroopassa jakelukeskulsessa jolloin made in  eu voi pakettiin laittaa.
Toinen osien tekijä/ pakkaaja esimerkki X40 vvt- pyörä joka myydään nykyään febi bilsteinin paketissa mutta osa on orkkis valmistaja aisinin tekemä ja valmistajan merkit viilattu pakatessa pyöristä pois.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: Volovo40 - 08.11.2019, 01:29:48
Ite ensmäisen kerran kuulin koko proparts varaosamerkin silloin reilu vuosi sitten kun raidetangon päitä 40 volvoon kyselin varaosa liikkeistä ja yks varaosamyyjä sanoi että proparts on volvon edullinen tarvikeosa merkki kun ihmettelin tuota varaosa merkkiä ja ettei ole aiemmin missään varaosaliikkeessä mulle tarjottu sen merkkistä varaosaa mihinkään autoon kun en ole volvo merkkiseen autoon aiemmin osia kysellyt.

Kenenkähän valmistamat 40 sarjan Volvon orkkislaakerit on ja mitähän niissä lukee?
Minkähän verran kilometrejä 40 sarjan volvoissa on laakerit kestäneet?
Kattelin oman huoltokirjaa niin sielä lukee vain toisen etupyöränlaakerin vaihto, en jaksa uskoa että muut paikoillaan olevat laakerit ois vielä alkuperäiset 650tkm pyörineet.. Vaikka huoltokirja onkin suht hyvin täytetty reiluun puoleen miljoonaan kilomeetriin asti, mutta on sinne ainakin etuiskarien vaihto jääny merkkaamatta.
Otsikko: Vs: Volvo V40 1.8 2003 Takapyörien navat
Kirjoitti: kupari s40 - 08.11.2019, 12:45:39
Skf tai Ina ruotsalaisissa merkeissä orkkislaakerit yleensä  ollut.
Ei tullut tuosta S40 valmistajaa katsottua, vaihdettu kokonaan toinen tyhjä olka-akselil johon prässätty uusi laakeri valmiiksi. Murtui satulanpidikkeen vastaosa niin ehjä piti hommata siihen tilalle.

Proparts aika kirosana  nykyään tuossa toisesa ruotsalaisessa automerkin varaosavalmistajissa, tehnyt niihin paljon jo aikoinaan varaosia etenkin puslia. Laatu aikoinaan ollut kohtuu hyvä mutta laskenut kyllä aika selkeästi vuosien varrella.

Omassa S40 270tkm (279tkm mittarissa nyt) kieppeillä meni oikea etulaakeri, muut kolme ovat vielä tehtaan jäljiltä. Auto ollut meillä kolme vuotta ja 59tkm
Takalaakereitten kestoikää saa lyhenemään mm laahaavilla takajarruilla.