Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: MiaK - 09.11.2019, 09:13:32
-
Hey,
samasta topicista on ollut jo aiemmin juttua, kaikki on ainakin välttävästi luettu läpi ja apuakin olen saanut.
Apu ei kuitenkaan ole riittänyt vian poistumiseen saakka, joten tässä uusi avunpyyntö.
Ajovalot (lyhyet, Xenon) pimenivät otsikon Vulvasta. Ihan virallisella (AD) korjaamolla käytin, kun ensiajatus oli, että sulakkeet pimeänä ja olin vasta saanut auton käyttööni enkä näin ollen vielä tullut niin tutuksi. Tämä pimeyttä edeltävä insidenssi oli se, kun sammui ajosta, samaisella korjaamolla konehuoneesta löytyi kyrvähtänyt johtosarja jonka uusimisella mennään edelleen.
Nyt kuitenkin siis uusi vika, nuo lyhyet ajovalot. Toiminta loppui yllättäen. Ensin funtsattiin katkaisijavikaa joka nyt poissuljettu; ostin uuden käytetyn katkaisijan ja vaihdoin; ei apua.
Oranssi kolmio kera huutomerkin palaa mittaristossa. Saksankielinen viesti kertoo etuvalojen lampuissa olevan jotain vikaa.
Sähköä ei tule sulakkeille saakka (mikä täältä löytämäni neuvon mukaan kuulemma normaalia, kun molemmat lamput pimeillä).
Edellispäivänä uusi yritys kera CEM- kaavion printin. CSH4 vaihdettu uuteen, ei vaikutusta. Kaikki piuhat ja liittimet runkattiin läpi, tuloksetta.
Kysymykseni kuuluu: mitä seuraavaksi?
Rakkain terveisin,
Mia
-
En nyt löydä omaa ohjekirjaani vastaavasta autosta, mutta lähivaloille saattaa olla sulakkeita sekä konehuoneen sulakerasiassa että kojelaudan päädyn sulakerasiassa, onhan nämä kaikki tarkastettu? Minulla meni vettä umpioon, sulake kojelaudassa paloi, viikkoa myöhemmin toinen xenonpolttimo paloi.
Jos sähköä ei lähde cemmiltä niin sitten vika voi olla cemmissä jos uusi valokatkaisin toimii varmasti. Joku volvojen sähköihin erikoistunut korjaamo saattaisi olla hyvä näissä, en tiedä missä olet niin Sercap, Carcom, Samppasport mitä näitä nyt on.
Onko muita oireita kuin lähivalot, toimiiko mittaristovalot ja radion valot ja valokatkaisimen asennon vaihto vaikuttaa esim. pitkiin valoihin?
Mikä se aiempi topicci olisi niin ei tulisi vanhan kertausta?
-
Aiempi topicci samalla/samantyylisellä otsikolla, kymmeniä sivuja vastauksia.
Sulakkeet on katsottu kaikkialta, niille ei tule virtaa (minkä faktan löysin aiemmista kirjoituksista, eli jos lähivalot pimeinä, sulakkeelle ei tule virtaa).
Umpiot ok ja *molemmat* valot pimentyivät samalla rysäyksellä.
En ole sanonut, että CEMmiltä ei lähtisi sähköä. Sulakkeille ei tule sähköä, se on kokeiltu.
CEMmin CSH4- shuntin moduulin vaihto olisi nyt seuraavana meidän listalla. Turussa olen.
Kaikki muut toimii eikä mikään muu vaikuta mihinkään.
S*
-
Niin no sit jäljität sitä sähköä että mistä asti se tulee ja minne katkeaa..
-
No jos leikitään, että mä en tuolla kylmässä konehallissa jäljitä yhtään mitään (ajan ennen sumareilla) niin oisko sitten Turun seudulta suositella jotain asiantuntevaa autosähköpaikkaa? Rouvali taisi mun Audin tsekata aikoinaan?
T: nimimerkki "sähkölaitteista ymmärrän yhtä paljon kuin k**** evankeliumista"..
M
-
Soitteleppa
nolnelkuus 6878386
ropaaja
-
Jos kerran sulakkeille ei tule virtaa, niin vaikuttaa sisäiseltä vialta CEM-yksikössä.
Tuossa muutama autosähköihin erikoistunut korjaamo turun seudulla:
https://www.turunautosahko.fi/
https://www.kaarilahti.fi/
https://www.td-autosahko.fi/
https://www.varsinaissuomenautosahko.fi/
-
Sulakkeille ei kuulukaan tulla virtaa, jos/kun ajovalot pimeänä.
Mia
-
Sulakkeille ei kuulukaan tulla virtaa, jos/kun ajovalot pimeänä.
Mia
Eikö se sitten ole se syy, miksi valot ei toimi?
Jos sulakkeelle ei tule virtaa, niin valot ei toimi. ---> Mistä sulakkeille kuuluisi tulla virta? = Paikka, josta vika löytyy. = CEM ?
CEM-yksikössä on kaksi relettä, jotka ohjaavat ajovaloja. CMI7 rele ohjaa lyhyitä valoja. Nämä tiedot 2002 mallisen kytkentäkaaviosta, minkä äkkiä löysin netistä.
Jos rele toimii, niin silloin vika on CEM:in sisällä.
Vaihtamallesi shuntille tulee virta kojetaulun päädyssä olevasta sulakerasiasta. Vuosimallista riippuen sulakkeen numero ilmeisesti 1 lyhyille ja 2 pitkille?
http://svxc.dk/pdf/WiringDiagramsV70-2002.pdf (http://svxc.dk/pdf/WiringDiagramsV70-2002.pdf)
-
Kulmamies on ongelman ytimessä. Minua mietityttää vain se, että onko ongelma fyysinen vai ohjelmallinen.
Vikakoodit lienee luettu?
Soittopyyntö edelleen voimassa.
ropaaja
-
Minua mietityttää vain se, että onko ongelma fyysinen vai ohjelmallinen.
Tuskinpa ohjelmallinen, jos vika on ilmestynyt yhtäkkiä.
Ilmeisesti pitkät valot toimii? Niille tulee virta suoraan sulakkeelta releelle ja sieltä taas eteenpäin ajovaloille toisten sulakkeiden kautta. Lyhyiden virta kulkee sen shuntin läpi.
Jos pitkät pelaa, mutta ei lyhyet, niin voi koittaa vaihtaa reileita CMI7 ja CMI4 paikkoja keskenään ja katsoa muuttuko vika.
-
(https://i.ibb.co/vPKxkbC/Sieppaa.png) (https://ibb.co/vPKxkbC)
2/62 lyhyiden rele
2/63 pitkien rele
11C/1 11B/17 11B/18 lyhyiden sulakkeita
-
Joskus on ollut valokytkimen lin-väylä kontallaan, kun Ardikin ohjain on ollut täynnä vettä. ::)
-
..pimeys jatkuu edelleen.
Nyt on tsekattu sulakkeet, CEMmin shuntit ja releet, Vidalla löydetty ongelmanratkaisua auttava vika (open circuit in dipped headlamp relay circuit) ja tänään varmuuden vuoksi laitettiin uudet xenonit. Valokatkaisija on vaihdettu. Tänään tsekattiin myös kaikki mahdolliset ja löytyneet liittimet.
Tuloksena yhtäläinen ajovalojen pimeys, kuin ennenkin.
Poissulkudiagnoosia varten ajateltiin nyt vaihtaa ballistit molempiin lyhtyihin. Muita ehdotuksia?
(pitkät, sumarit ja kaikki muukin toimii normaalisti).
Satasen pintaan nuo ballistit näyttävät maksavan uutena/kpl, kannattaako purettuja edes kokeilla?
Kiitoksin taas,
Mia
-
Joskus on ollut valokytkimen lin-väylä kontallaan, kun Ardikin ohjain on ollut täynnä vettä. ::)
Onko autossa Ardic-lisälämmitin ?
Jos on,niin ohjainlaite löytyy kuljettajanpuolelta etupuskurin sisäpuolelta lisälämmittimen kyljestä ja puskurin muovin irroitus on vartin homma.
-
En ole kokeillut mut riittääköhän ton eliminointiin ardicin sulakkeen irroitus?
-
En ole kokeillut mut riittääköhän ton eliminointiin ardicin sulakkeen irroitus?
Tai ardicista liitin irti ohjainlaitteelta..
-
Tai ardicista liitin irti ohjainlaitteelta..
Juu se toimii kokemuksella, mietin vaan helpompaa keinoa.
-
Tämä kun on ollut pitkällinen projekti niin jos ei ole enää kiire niin viimeksi kun katsoin oli valeo-kiinaballastit tällaiseen aliexpressissä parisen kymppiä kappale. Omaan laitoin yhden ja toimii. Mut vaikea uskoa vikaan joka tappaa 2 ballastia kerralla.
-
Ardicia ei ole.
Nyt on tsekattu seuraavat:
- sulakkeet (ei tule virtaa valosulakkeelle)
- valokatkaisin (vaihdettu)
- CEMmin shuntit ja releet
- Vidalla löydetty ongelmanratkaisua auttava vika (open circuit in dipped headlamp relay circuit)
- xenonit vaihdettu ja liitännät tsekattu
- viimeisin mekaanikon ajatus: ballastit (vastine: molemmatko menneet samalla?)
Ajotietokoneen viesti: glühlampe abblendlicht def
Eiliseltä uusi viesti: motor wart.erfforderl
-Mia
-
Mihis asti se valojen sähkö on mitattu nyt tulevan?
-
(https://i.ibb.co/PWL8HMh/IMG-6310.jpg) (https://ibb.co/PWL8HMh)
upload images (https://imgbb.com/)
-
(https://i.ibb.co/p2xg7rW/IMG-6312.jpg) (https://ibb.co/p2xg7rW)
-
Onko niitä CEM:n releitä kokeiltu vaihtaa päikseen? Siirtyykö vika pitkiin, vai pysyykö lyhyissä?
-
Ei varmaan vaihdettu päikseen mutta uusia kokeiltiin tilalle. Vika pysytteli ajovaloissa.
-
Kyllä mä sitten veikkaisin vahvasti, että vika on CEM-yksikön sisällä.
-
Katsoitko Vidan kuvat? CEM lähettää signaalin valoille, mutta tuottaa avoin virtapiiri- virheen. Mun mielestä tuo osoittaa sen, että CEM toimii oikein, mutta jotain/jokin siellä sen ja valojen välissä pysäyttää virrankulun.
Mulla oli aikoinaan 00- mallinen V40 ihan uutena ostettu. SIinä oli ne riivatun äärivalot, jotka kiukutteli ensin, sitten alkoi polttamaan ajovalojen polttimoita ihan työkseen niin, että vaihdoin polttimon, ajoin 15 km päähän leimalle ja sillä välillä paloi. Tuo oli CEMmin releessä ollut tyyppivika, jonka ois saanut korjattua vaihtamalla kiinnijuotetun releen. Tuolloin vielä työelämässä ja oli varaa viedä Keskusautohalliin vaihdattamaan koko CEM jonka jälkeen toimi.
Nyt ei oikein budjetti tuohon riitä ja katsastus edessä joten olisin niin kiitollinen mahdollisista asiantuntevista arvauksistakin, millä ne valot saisi päälle.
-
Katsoitko Vidan kuvat? CEM lähettää signaalin valoille, mutta tuottaa avoin virtapiiri- virheen. Mun mielestä tuo osoittaa sen, että CEM toimii oikein, mutta jotain/jokin siellä sen ja valojen välissä pysäyttää virrankulun.
Mä ymmärtäisin asian niin, että vikakoodi viittaa releeseen.
CEM:n ja valojen välillä on rele, sulake ja johtoja. Jos kerran sulakkeellekaan ei tule sähköä, niin silloin rele ei toimi. Jos on testattu uudella releellä, niin sitten CEM ei ohjaa relettä pyydetyllä tavalla.
Onko kojetaulun päädyssä olevasta sulakerasiasta tarkastettu valojen sulakkeet? Siellä valojen ns. "pääsulakkeet"
En väitä vastaustani 100% oikeaksi, mutta noin se tuntuu järkeen käyvältä.
-
Pää- ja muutkin sulakkeet katsottiin heti ensimmäisenä, koska ne tulivat itselleni ensimmäisenä mieleen.
Nyt alkaa oman pään sulake kyrvähtämään siihen malliin, että alan vakavasti harkitsemaan koko CEMmin uusimista. Käykö siihen varaosa vai pitääkö hankkia uusi- jos joo jälkimmäiseen, niin mistä hankinta?
Mittaristo alkaa muistuttamaan lentokoneen ohjaamoa.
-
Pää- ja muutkin sulakkeet katsottiin heti ensimmäisenä, koska ne tulivat itselleni ensimmäisenä mieleen.
Nyt alkaa oman pään sulake kyrvähtämään siihen malliin, että alan vakavasti harkitsemaan koko CEMmin uusimista. Käykö siihen varaosa vai pitääkö hankkia uusi- jos joo jälkimmäiseen, niin mistä hankinta?
Mittaristo alkaa muistuttamaan lentokoneen ohjaamoa.
Vanhan voi korjauttaa esimerkiksi seuraavissa liikkeissä:
https://www.sercap.fi/
https://www.elkotron.fi/
-
En nyt löydä omaa ohjekirjaani vastaavasta autosta, mutta lähivaloille saattaa olla sulakkeita sekä konehuoneen sulakerasiassa että kojelaudan päädyn sulakerasiassa, onhan nämä kaikki tarkastettu? Minulla meni vettä umpioon, sulake kojelaudassa paloi, viikkoa myöhemmin toinen xenonpolttimo paloi.
Jos sähköä ei lähde cemmiltä niin sitten vika voi olla cemmissä jos uusi valokatkaisin toimii varmasti. Joku volvojen sähköihin erikoistunut korjaamo saattaisi olla hyvä näissä, en tiedä missä olet niin Sercap, Carcom, Samppasport mitä näitä nyt on.
Onko muita oireita kuin lähivalot, toimiiko mittaristovalot ja radion valot ja valokatkaisimen asennon vaihto vaikuttaa esim. pitkiin valoihin?
Mikä se aiempi topicci olisi niin ei tulisi vanhan kertausta?
Ois tommonen 2004 josta oikea xenon pimeänä, lamput kuitenki toimii ristiin. Onko tietty paikka mistä hakea johtovikaa?
Ps. Empä oo ennen näin sitkiä käyttöstä foorumipohjaa nähny.
Uloskirjautuminenki varmaan tarvii pankkitunnukset
-
Ei se pankkitunnuksia vaadi :2funny: ja kirjautuminen helpottuu muutaman kerran jälkeen. Ei oo sit enää niitä bottivarmennuksia.
-
Lamput toimii ristiin ja sulake katsottu, toimiiko umpion alla olevat ballastit ristiin?
-
Lamput toimii ristiin ja sulake katsottu, toimiiko umpion alla olevat ballastit ristiin?
Eikö
Ne oo saman sulakkeen takana molemmat, ainakaan kaaviosta en löytäny niitä erikseen. Koko umpion ku käyttää toisen puolen johoisa nii ei kai ballastikkas ossa vaa yhelä puolen temppuilla. Alkaa oleen kohta myyä asti ballasteja. Tarttee botti varmennuksen vastaukseenki,nii nopiammin pääsee ku tullee paikanpääle juttusille.
-
Eikö
Ne oo saman sulakkeen takana molemmat ainakaan kasvioista en löytäny niitä erikseen. Vastaukseenki tarttee botti varmennuksen nii nopiammin pääsee ku tullee paikanpääle juttusille.
Kirjoittelet vaan muutaman viestin sitkeästi niin kohta on tuokin riesa tiessään. Mutta tosiaan ne ballastit kannattaa tsekata niin kuin Mustalaatikko tuossa kirjoitteli, siellä ehjänkin sulakkeen takana voi olla toinen ballasti pimeänä.
-
Ei kai ajovalot saa olla yhden sulakkeen takana?
Tilanne, sulake palaa niin naps vaan ja täys pimeys.
Mulla sulakkeet on kojelaudan päädyssä 1 ja 2 paikoilla mutta nuohan vaihtelee vuosimallien välillä.
Tommonen 2004... Mikä auto?
-
Mikä täsä on niin vaikia tajuta jos täydellinen oikia umpio ballasteineen ja täydellinen vasen umpio ballasteineen pelaavat täydellisesti vasemmalla puolella mutta ei oikealla. Joko meni perile? Vika EI ole umpioissa, ballasteisa, sytyttimissä kuten myös ite xenoneisa. Vika on virran syötössä nii mitä tuota jankkaatta jos ette osaa alkuperäiseen kysymyseen vastata, kun näie kans aivan ekakertaa pappia kyyisä ole. KYSYIN aika selkesti onko johtosarjassa joku heikko kohta, kun en volvoja sillain tunne, enkä kehtais alkaa purkamaan kokoautoa ja sulakaavion mukaan MOLEMPIEN puolten syöttö tulee samalta sulakkeelta. Jos siinä lukee että head LIGHTS low beam nii tuo S tarkottaa monikkoa. Ne mille siinä on omat molemmille puolille on yksikössä eli light. Sulaketaulussa on yksi vapaa paikka nro.20 mille ole selitystä mutta ei ole edes pinnejä. Johtosarjassa se on 1000% varmuuela. Siitä kyseli vinkkejä mutta täälä jankataa kaikki muut monneen kertaan. Kummaa sakkia
-
Kummaa sakkia
Onneksi sinä vaikutat kuitenkin hyvinkin sivistyneeltä, niin jos vaikka täällä ihmiset oppisivat käyttäytymään.
-
Konehuoneen sulakerasiassa on sulakkeet erikseen vasemmalle ja oikealle ajovalolle. Ohjaamon sulakerasiassa on vain "pääsulakkeet" ajovaloille.
Ja jos autossa on uuden mallinen CEM, eli vuosimalli -05, niin silloin pitäisi löytyä CEM-boksista sulakkeet 22 ja 23 erikseen oikealle ja vasemmalle.
-
Tulihan sieltä jotain tietoa. Eli samalle toiminnolle on kahessa eri boxissa sulakkeita, weird. Auto on 2004 vm
-
Konehuoneen sulakerasiassa on sulakkeet erikseen vasemmalle ja oikealle ajovalolle. Ohjaamon sulakerasiassa on vain "pääsulakkeet" ajovaloille.
Ja jos autossa on uuden mallinen CEM, eli vuosimalli -05, niin silloin pitäisi löytyä CEM-boksista sulakkeet 22 ja 23 erikseen oikealle ja vasemmalle.
Kiitokset. Sieltähän se oli sulake pimiänä. Mietin vaa mitä varten tuo kabiinin sulake on ees olemasa kun se on 20a ja erillissulakkeet moottoritilassa 10a kpl tuskin oisin ikinä löytäny kun en nuie volvojen( paitsi muijan ) kans oo paininu. Ja ohjekirjakin nii sinikeltainen ettei tajua siitäkään mitään.
-
Jeejee :) Sitten vaan selvittämään mikä sen lie sieltä rikkonut ;)
-
Olen lähes sanaton. Tämäkin saattaa ratketa kun uskoo että sulakkeita on enemmän kuin yksi.
Toivotaan parasta.
Ei. Ei menny mulle vieläkään perille kunnolla mutta aika hyvinhän tuo on jos foorumilta päivässä ja vieläpä pyhinä saa tiedon.
Johtosarjassa ei ole mitään tyyppivika paikkaa.
Kumma sakki vaan jatkaa jankkaamista täällä. :2funny: :facepalm:
Ai. Se ratkes jo. Se kävi nopsasti. :tickedoff:
-
No niin, hyvä että täällä on sellaisiakin jäseniä jotka asioista jotain ymmärtävät, hyvä me O0
Sitten sellainen juttu että jos vastauksen jälkeen tuleekin uutta, täydentävää tietoa niin totta kai se auttaa asiaa.
« Vastaus #34 : 18.04.2025, 09:18:05 »
« Viimeksi muokattu: 18.04.2025, 09:21:40 kirjoittanut Kippis »
-
Itse sanoisin että kannattaa mennä korjaamolle heiluttamaan setelinippua ja aukomaan päätänsä jos ilmaiset neuvot on vastenmielisiä 8)