Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kanistaja - 21.10.2011, 20:03:20
-
Tänä aamuna oli taas uusi yllätys kun käynnistin volvon tämän vaihdelaatikkovian lisäksi: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10132.0
Auto on aina minulla ollessaan mielestäni "käynyt hieman rikkaalla" ja tyhjäkäyntiä käydessä joskus huomannut että kierrokset tuppaa laskemaan välillä mutta äsken vika olikin sitten aika paha jo. Paikaltaan myös ei ole ottanut oikein kunnolla yli 3 tuhatta kierrosta. Ja muutenkin auto ei mielestäni ole käynyt "puhtaasti" koskaan.
Lamdavalo on myös palanut aina. En tiedä miksi. Ei anna mitään vikakoodeja.
Autossa 3 tuuman kokorosteriputkisto.
Uusi ilmamassamäärämittari JUURI vaihdettu, ja auto kyllä toimi sillä ainakin ennen ja eilen sen ajokuntoisena talliin ajoin. Ulkomailta jostain tilattu tuo mittari.
Viime katsastuksessa oli päästöt tosi tiukilla....
1.
Auton käynnistys täysin kylmänä: http://imageshack.us/clip/my-videos/6/p7o.mp4/
Kaasupolkimen painaminen ei nosta kierroksia ollenkaan.
2. http://imageshack.us/clip/my-videos/846/enjv.mp4/
Uudelleenkäynnistys auton vähän aikaa lämmettyä.
3. http://imageshack.us/clip/my-videos/195/ckx.mp4/
Outo räminä kun autolle antaa kierroksia ja laskee kaasun pois, kuuluu välillä videossa. Ehkä putki jostain liitoksesta löysällä? Tai itseasiassa se onkin löysällä yhdestä liitoksesta vähän, en usko kuitenkaan sen aiheuttavan tätä vikaa...
Aika sanattomaksi vetää, kellään mitään ideoita? Aivan saatananmoinen bensan kätky ainakin lähti vehkeestä tarttui vaatteisiin ihan kun kävin autotallissa...
-
Jos putki vuotaa ennen lambdaa, se saa happea, ja luulee seoksen olevan laiha->rikastaa seosta->bensaa kuluu ja haisee. Eipä näissä oikeen muu aiheuta epämääräistä käyntiä kuin IMM, kaasuläppä ja lambda... Imuvuoto voi olla yksi kans, silloin moottori imee ilmaa IMM ohi ja sit taas lambda rikastaa jne vaikka IMM näyttää toista lukemaa jne....konflikteja jne... ::)
Ruiskuttele puhdistusspraya ympäri imusarjaa, jos moottori kiihtyy on jossain vuoto. Ne kumiletkut siinä imusarjan edessä/alla murtuu ajan kanssa....
-
Kiitoksia, näillä liikenteeseen.
-
Mitä jos putki vuotaa lambdan jälkeen?
Mitään lamdaan viittaavia vikakoodeja auto ei anna,.
Niin ja bensa tuntuu kelpaavan.
Päästöt katsastuksessa:
Tyhjäkäynti:
CO% 0.03
CO2 14.8
HC ppm 44
O2 1.1
Kierroksilla:
CO% 0.22
CO2 14.9
HC ppm 54
O2 0.75
Lamda: 1.03
O2 0.75
-
Siellä on 2 lambdaa, ennen kattia ja jälkeen katin. Ei saa liitos vuotaa niiden läheltä. Jos lambdan jälkeen vuotaa se ei haitaa, kunhan se vuoto ei ole esim 5-10cm päässä lambdasta. 1.03 lambda tarkoittaa että rikkaalla on. Ja ei tosta vikakoodeja tulekaan, yleensä nää volvot herjaa sitä lambdan lämmitystä.....mutta se ei aiheuta kovaa bensansyöntiä.
Pitäisi saada testerin näyttämät arvot etu ja taka lambdasta. Koska tietenkin myös lambda voi olla itsessään vialinen ja näyttää väärin.
-
Mitä jos putki vuotaa lambdan jälkeen?
Mitään lamdaan viittaavia vikakoodeja auto ei anna,.
Niin ja bensa tuntuu kelpaavan.
Päästöt katsastuksessa:
Tyhjäkäynti:
CO% 0.03
CO2 14.8
HC ppm 44
O2 1.1
Kierroksilla:
CO% 0.22
CO2 14.9
HC ppm 54
O2 0.75
Lamda: 1.03
O2 0.75
Tyhjäkäynnillä pitäs arvojen olla lähellä, jos ei täysin nollassa, itellä tyhjäkäynnillä kaikki nollassa, mutta ajokki on 2,5T joten eroja voi olla
Kierroksilla oli seuraavat:
CO% 0,02
CO2 15,6
HC ppm 20
O2 0,2
Lambda 1,01
-
Vanha topikki, mutta mulla on usein tullut tuo "vika" esille. Yleensä syyllinen on löytynyt lähes poikkeuksetta rikkinäisestä puolasta. Toki ETM voi temppuilla myös.
-
Juu ei toi munkaa mielestä mitenkää imuvodolta tai vastaavalta vaikuttais..
Jos lambda pasana, se pistää kierrokset hummaamaa.. Eli 500rpm-3000rpm. Kokemuksia on.. ;)
kaasuläppäkotelo vaivoista olen vain kuullu, mut yleensä jos vaihdetaa kaasuläppäkotelo, vika korjaantuu puolella. Sama immussa. Yleensä lambda sieltä hajoilee. Sen vaihtoväli oli joissai autoissa 150tkm. Sen jälkee rupee heikkenemää.
Rikkinäisellä lambdalla saa kyllä muutaki rikottuu..
Mut takas tähän vaivaan...
Äänien perusteella kuulostais kyl pätkimiseltä.. Niinku rååkeri sano.
-
Mulla oli T6.ssa paljon kanssa aikanaan vikaa. Tuo kuvailemasi vika voi johtua myös CVVT-solenoidista, noitten kaasuläppäkotelon ja lampda-anturin lisäksi.
Miksiköhän siitä ei saa vikakoodeja ulos, vaikka auton oma tietokone vian havaitsee(lamda valo palaa).
-
Auto nykyään uudella omistajalla ei tarvi enää tuota murehtia ;)
On kyllä vihoviimisiä nää s80 ja malli t6