Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: nitketti - 14.11.2019, 10:40:47
-
Terve,
Viisaammilta tarvitaan neuvoja kipeästi.
Ajelin eilen paksulla lumella volvolla, jolloin ajotietokoneelle tuli ilmoitus "vaihteisto vaatii huoltoa". Välittömästi sammutin auton ja käynnistin uudelleen, jolloin huomasin, ettei autoni starttaa normaalisti (kun KERRAN painat nappulaa, niin auto lähtee automaattisesti käyntiin), vaan nappulaa piti painaa pohjassa, että auto käynnistyi.
Lähdin tämän jälkeen ajelemaan eteenpäin, jolloin tuli taas ajotietokoneelle ilmoitus "moottori vaatii huoltoa" ja hetki tämän jälkeen "vaihteisto vaatii huoltoa".
Kävin nyrkkipajalla vikakoodien luvussa jossa testeri ilmoitti:
-Startti on oikosulussa ja saa maata
-Vaihteistolla tiedonsiirto virheellinen tjsp.
-Moottorin tiedonsiirto virheellinen tjsp.
Merkkitesteriä ei ollu käytössä, mutta korjaamon ehdotus oli, että startti vaihtoon. Vähän epäilyttää, että startti menisi kesken ajon hajalle?
Ränkkäsin avainta ees taas sekä käynnistelin autoani ja muutaman kerran avain ei lähtenyt kotelostaan poissa, vaikka oli P-vaihde päällä ja näytöllä luki "laita P-vaihde päälle, että avaimet saat pois"
->Tähän päivään. Aamulla käynnistin autoni ja se lähti ihan normaalisti käyntiin, kun nappia painoin pohjassa, mutta ajotietokone näyttää että "moottori vaatii huoltoa" ja kun lähden liikkelle "vaihteisto vaatii huoltoa"
Motonetissä käyty motomaatilla akun kunto testaamassa sekä vikakoodit luettua ja todettu, että akku on ok
Vikakoodit:
Järjestelmä : Moottori, d5244t4 MT/AT Diesel
P085029 Kytkin Parkki/vapaa pysyvä
Järjestelmä : Vaihteisto, Vaihteisto AT Diagnoosi
P081711 Käynnistinmoottorin toiminnaneston piiri Satunnainen.
Tässäpä sitä nyt ollaan ja apua kaivattaisiin? alanko vaihtamaan starttia vai miettimään onko vaihteiston asentotunnistin? vai mikä lie hajalla?
Anteeksi pitkästä postauksesta, vaan yritän olla mahdollisimman tarkka kuvailemaan.
-
Varmaan helpoin keino edetä niin että siirtyy laadukkaan monimerkkitesterin tai vida piuhan nokkaan. Sieltä tarkkailee vielä koodit ja livedataa että miten vaihteistonohjainyksikkö näkee kepin asennot jne. Palaako kepin juuressa oikean vaihteen kohdalla valo ja sama mittaristossa?
-
Luulisi, että samalla vaivalla kävisi merkkiliikkeessä vikadiagnoosissa.
-
Valitettavasti Oulun merkkiliikkeisiin on kahden viikon jonotus.
-
Varmaan helpoin keino edetä niin että siirtyy laadukkaan monimerkkitesterin tai vida piuhan nokkaan. Sieltä tarkkailee vielä koodit ja livedataa että miten vaihteistonohjainyksikkö näkee kepin asennot jne. Palaako kepin juuressa oikean vaihteen kohdalla valo ja sama mittaristossa?
Joo kyllä palaa ja vaihtuu normaalisti mittaristossakin vaihde
-
Oisko virtalukossa häikkää?
-
Tossa hieman tietoa.
284: ECM-P085029 Pysäköitiasennon / Vapaan kytkimen tulopiiri. Yleiset signaaliviat. Signaali kelpaamaton
Mahdollinen lähde
Hae vian syy vaihteiston ohjausyksiköstä (TCM).
437: TCM-P081711 Käynnistysmoottorin piiri viallinen. Yleiset sähköviat. Piiri oikosulussa maahan
Mahdollinen lähde
Kosketusresistanssia liitännöissä.
Signaalijohtimessa oikosulku maattoon.
Vaihteiston ohjausyksikön (TCM) sisäinen vika
Sytytysvirta katkaistuna.
Tarkasta vaihteiston ohjausyksikön (TCM) liittimestä A (16-napainen), onko siinä kosketusresistanssia tai hapettumaa.
Tarkasta johdin maahan suuntautuvan oikosulun suhteen.
Mittaa väliltä:
Vaihteiston ohjausyksikön (TCM) #A5 (#A35) ja moottorinohjausyksikön (ECM) #B15.
jännite pitää olla lähellä nollaa.
Jos nuo kunnossa, voisi olla vaihteiston ohjausyksikön vika
(https://i.ibb.co/BthVbfv/ohjausyksikk.jpg) (https://ibb.co/BthVbfv)
upload pic (https://imgbb.com/)
-
Valitettavasti Oulun merkkiliikkeisiin on kahden viikon jonotus.
Aina olen pelkän koodin luvun saanut samalla päivää ku aamulla olen halliin kävellyt ja suoraan asentajilta kysynyt. Siis pelkkä koodin luku, että pääsee kiinni jutun juonesta. Kummassakin Oulun liikeessä, SAH viimeaikoina käyttäny. Toki voi sitä omaa aikaa joutua paikan päällä päivystämään, kun muiden töiden välissä tehneet...
Omassa autossa oli akun maapiuhan runkoon menevä liitos ja koko piuha pahasti hapettunut. Vois kuvitella että tekee monenlaista mielenkiintoista vikaa. Kohtuullisen helppo ja nopea tarkistaa.
-
Kiitos Petriko! minäpä lauantaina kokeilen vähän mittailla ja laittaa vähän kuviakin mitä lukemat oli. Autosähköasiat ovat minulle utopiaa, mutta noin selvillä ohjeilla on helppo koittaa. Samallahan tulee katsottua tuo akun maapiuhakin, missä kunnossa se on.
Joo olen muutaman kerran käynyt aamusella väijjymässä SAH, vaan heillä ei kertakaikkiaan ole aikaa minulle edes vikakoodien lukuun. Wetterillä olen kerran päässyt, mutta on se tosin ikävää odotella, kun omatkin työt alkavat.