Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: xc90 - 15.11.2019, 22:05:20
-
Vaihdetaanko tähänkin öljyt sinisellä huuhtelemalla/käyttämällä oikeaan lämpötilaan vidan avulla niinkuin vanhemmassa 6v laatikossa. Ja onko hintaa yhä noin 300€?
-
Vaihdetaanko tähänkin öljyt sinisellä huuhtelemalla/käyttämällä oikeaan lämpötilaan vidan avulla niinkuin vanhemmassa 6v laatikossa. Ja onko hintaa yhä noin 300€?
Kun alkuvuonna omaani XC60 D4 vm-15 ja 8-vaihteiseen automaattiin vaihdettiin öljyt, sininen mainitsi että näihin uusiin laatikoihin ei enää pysty tekemään vaihtoa huuhtelemalla. Mainittiin syykin mutta en sisäistänyt, muista sitä.
Hinta oli juuri 295-300 euroa.
-
Kyllä mulle tehtiin ainakin V70 2014 D4:seen. Hinta oli tuota luokkaa ainakin muun huollon yhteydessä.
Edit: tais olla tosin niin, että heidän ”ohjelmisto” tarjosi vaihtoa vähemmällä öljyllä, mutta sovittiin, että tehdään isommalla määrällä huuhtelemalla. Hinta tosin muiden huoltojen yhteydessä eli varmaan tarjous.
-
Sinisellä ja muissakin huolloissa kannattaa olla itse seuramaassa vieressä, että öljynvaihto tehdään huuhtelemalla. Nimim. kokemusta on, ajalta jolloin autoja käytin vielä muiden huollettavana.
-
Sinisellä ja muissakin huolloissa kannattaa olla itse seuramaassa vieressä, että öljynvaihto tehdään huuhtelemalla. Nimim. kokemusta on, ajalta jolloin autoja käytin vielä muiden huollettavana.
Ei kai ne sentään laskuta 8-10 litraa jos sellaista määrää ei oikeasti kulu? On meinaan severta iso se ero että jossain vaiheessa täytyy jo kirjanpitoakin alkaa väärentämään ::)
-
Mulle puhuttiin kahdesta kannusta, joka näkyi myös öljyn hinnassa. Eli onko ne sit 4 tai 5 litran pönttöjä siinä tapauksessa. Täytyy kattoa kuitista vielä.
-
Pistoolista kai ne yleisimmät öljyt ottaa. Siis sinisellä. Minulla ainakin litrat vaan merkattu kuittiin
-
Pistoolista kai ne yleisimmät öljyt ottaa. Siis sinisellä. Minulla ainakin litrat vaan merkattu kuittiin
Kyllä tämä Volvo vaihteistoöljy oli myyty näemmä ihan kappaletavarana sinisellä.
-
Vaihdoin laatikon öljystä noin puolet. Avasin propun ja pois tuli vajaa 4 litraa. Kaadoin laatikkoon saman verran samanlämpöistä uutta öljyä. Näin aion tehdä parin vuoden välein.
-
Vaihdoin laatikon öljystä noin puolet. Avasin propun ja pois tuli vajaa 4 litraa. Kaadoin laatikkoon saman verran samanlämpöistä uutta öljyä. Näin aion tehdä parin vuoden välein.
Mistä kaadoit? Eihän näissä ole täyttö korkkia.
-
Mistä kaadoit? Eihän näissä ole täyttö korkkia.
Kyllä ainakin 6 vaihteisissa on, isohko Torx laatikon päällä.
-
Vaihdoin laatikon öljystä noin puolet. Avasin propun ja pois tuli vajaa 4 litraa. Kaadoin laatikkoon saman verran samanlämpöistä uutta öljyä. Näin aion tehdä parin vuoden välein.
Juurikin näin ne öljyt vaihtuu. Tuossa vaihtuu puolet öljystä, mutta jos vaihtaa useammin niin pysyy hyvänä.
Torx:in kautta tai letkulla alakautta.
-
Kyllä ainakin 6 vaihteisissa on, isohko Torx laatikon päällä.
Jaahas, tämä olikin uusi tieto. Missä päin torx on. Tuollein vois itekki alkaa vaihtamaan välillä öljyt..
-
https://www.youtube.com/watch?v=EAb9p8Wph-M
-
Ja kun vaihdon jälkeen käyttää, tyhjentää ja täyttää uudestaan niin sehän on sitten melkein huuhteluvaihto
-
Koska öljyn määrän mittatikkua ei ole, niin ennen totaali tyhjennystä kannattaa sellainen itselleen tehdä.
-
Tikkua ei ole mutta öljyntason näkee poisto putkesta. Huuhtelu on käytännössä kahteen kertaan tyhjennys ja täyttö. Tosin kotioloissa likasta hommaa, mutta tehtävissä.
-
Saa vaihdettua kierrättämällä kotioloissakin. Vaihteiston kyljessä on termostaatti jossa lämmönvaihtimelle menevät öljylinjat on kiinni. Irrottaa ylemmän vasemmalle etuviistoon osoittavan linjan, työntää 10mm letkun termarin lähdön päälle ja toinen pää purkkiin. Täyttö em. tavalla. Noin 2,5l kerrallaan pois ja täyttö.
-
Joo ei oo mikään ihmeellinen homma, kunhan saa mitattua jollakin kamppeella vaihteistoöljyn lämpötilan. Itse olen irrottanut aina vaihteiston päästä paluulinjan. Helpompi irrottaa ja saa helposti klemmarilla letkun kiinni.
-
Vanhemmissa ei ole termostaattia, niissä lämmönvaihtimen paluulinjan irroitus laatikosta toimii. Termostaatillisessa on eri juttu. Laatikon lämpötilan näkee testerillä. Jos pois tulleen öljymäärän mittaa, niin hyvin lähelle pääsee oikeaa ilman lämpötilatietoakin. Mutta tottakai testerillä katsottava jos tarkasti haluaa ja tehtävä myös öljynvaihtolaskurin nollaus.