Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Laree - 21.11.2019, 14:23:49

Otsikko: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 21.11.2019, 14:23:49
Noniin elikkäs, -97vm 1,9T4 kyseessä! Ongelmana on huono tyhjäkäynti, elikkä kierrokset seilaa siinä 800-300 kierroksen välissä ja eritoten tekee sitä kun painaa kaasua ja päästää kaasun. Starttaa ehkä normaalia kauemmin mutta lähtee käyntiin, ja hetken käynti heittelee. Vikakoodina ainoastaan tällähetkellä p0141 eli lambdan suuntaan. Ilmamassamittarin johdon kun irrottaa niin käynti paranee mutta ei poista tuota kaasuttamisen jälkeistä heijaamista. TK- moottori kokeiltu toisella ei vaikutusta.
Vetää kuitenkin ihan normaalisti ajossa.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 21.11.2019, 20:32:29
Eli  etummaisen ykkös (säätävän) lambdan esilämmityspiirin vika. Jos sulake ehjä niin uutta lambdaa tilalle.
Omassa porsinut tuokin, kävi vähän rikkaalla kun perussäädöllä seos menee ilman lambdasensorin mittausta.

Vain ntk/ngk pelaa kunnolla, tarvikkeilla kesto ja toiminta sitä sun tätä.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 21.11.2019, 20:46:15
Eli  etummaisen ykkös (säätävän) lambdan esilämmityspiirin vika. Jos sulake ehjä niin uutta lambdaa tilalle.
Omassa porsinut tuokin, kävi vähän rikkaalla kun perussäädöllä seos menee ilman lambdasensorin mittausta.

Vain ntk/ngk pelaa kunnolla, tarvikkeilla kesto ja toiminta sitä sun tätä.


Jännä homma että sekottaa tyhjäkäynnin noin pahasti, no kokeillaan lambdaa ennemmin kuin ihmetellään. Katsotaan miten käypi!
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 21.11.2019, 23:45:41
Lambda ei säädä kun esilämmityksen virtapiiri on sökö, menee silloin ecun perussäädöillä joten rikastaa liikaa. Tuo perusohjelma ns turvaohjelma on rikkaammalla tarkoituksella ettei kilahda kone laihan seoksen takia kun mittausta lambdalta ei ole. Kylmäkäynnistyksessä menee jotain kymmeniä sekunteja ettei lambda osallistu ohjaukseen mitenkään.
Jos muuta seos vikaa ja anturin säätö ei vain riitä vikaherja eri kuten esim laiha tai rikas seos.

Vuotava bensapaineen säädin voi teettää pitempää starttia muttei tuota lambdan sähövikakoodia kyllä mitenkään selitä.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 11.12.2019, 18:44:32
Vaihdoin etummaisen lambdan ntk originelliin, vikakoodi edelleen sama p0141 ja tyhjäkäynti sekoilee edelleen.  ;D taitaa olla seuraavana tuo taaempi lambda tarkistuksen alaisena, imm täytyy kattoa myös.
Voiko olla niin että tuo taaempi lambda (vikakoodin mukaan sensor 2) laittaa etummaisen säätävänlambdan pois pelistä vaikka se onkin uusittu? Ideoita otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 11.12.2019, 19:12:03
Takalambda ei ohjaa suoraan heti mitään säätöä kuten etulambda vaan mittaa katin jälkeen vaan päästöä. Sillä on vain hyvin pieni pitkäaikaisen ajon säätövaikutus..
Omassa kun meni ensin etu- ja sitten takalambda niin etummaisen hajoamisen huomasi kyllä käynnissä ja ajossa, takalambda rikki vain merkkivalo paloi mutta auto toimi muuten täysin normaalisti.

Takalambdan jos uusit niin tuo lambdaherja kyllä hävinnee.

Jos jatkuu tk -heilunta niin ailpainevuotoa jossain tai tk -moottori likainen. Tuohon tk moottorille menee letkut joista omaan uusin  yhden kovettuneen pää haljenneen putsauksen yhteydessä niin tk  750-800rpm välillä pysynyt sen jälkeen.
Jos etulambdaa herjaa noiden jälkeen myös pakosarjavuoto ja putkivuoto ennen ykköslambdaa sotkee mittauksen ja seoksen.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 12.12.2019, 10:28:36
Täytyy se takalambda sitten vielä vaihtaa, tk-moottorillehan menee yksiletku syyläriltä ei näyttäisi olevan kärsinyt.
 Täytyy lukea koneen ohjelmalla antaako enempi vikakoodia. Alipaineletkut ei ainakaan vuodonilmaisimella oireile .
Imm mittarin tarkistus täytynee myös suorittaa ja kokeilla toisella imm mittarilla.
Kummallinen tuo tyhjäkäynti kyllä on, että käynormaalisti, mutta kaasun kun päästää niin sitte alkaa heijaus, joka kestää hetken.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 12.12.2019, 21:47:02
Ei sieltä sitten muuta vikakoodia tullut kuin tuo p0141, kylläpä vetää kummalliseksi.
Oliko näissä x40 sarjalaisissa, joku homma että piti antaa Kaasuläpän asentotunnistimen ja tk-moottorin ”ns kalibroida ittensä” irrotusten jälkeen?
Pakosarjassa eikä putkessa ole vuotoja.
Tulpat tsekattu, puolat kokeiltu varapuolillakin, ilmanputsari puhdas, pa-suodatin uusi, pa-paineensäädin ei vuoda jos ottaa alipaine letkun irti, pa-pumppu ei kuulosta kuolemaa tekevältä vaan normisti siellä surisee.
Täytynee letkut (alipaine,ahto,imupuoli) käydä vielä läpi, josko sieltä löytyis joku mikä selittäis robleeman.
Kumma ettei tyhjäkäyntiä saa pelaamaan, jos muuten ihan mallikkaasti härveli toimii?!
 Kaikki vaihtoehdot ja ideat on tervetulleita, että sais vehkeet rokkaamaa taas!
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 12.12.2019, 22:58:44
Rojut vaan kiinni ja menoksi toimi omassa -00 kun irrotettu kaasuläppäkotelo putsattavaksi sekä myös tk -moottori putsattu ja tiivisteet uusittu..

Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 12.12.2019, 23:40:56
No tän päiväsen perusteella tuo rojut kiinni ja menoksi noilla kaasuläppä kotelolla ja tk moottorilla ei ollut vaikutusta. Siksi vähän mietin oliko kalibrointia, mutta tutkin huomenissa imuvuoto puolen vielä, joskos se vika löytys.
Jos jatkuu vielä sekoilu, niin täytyy alkaa ihmettelemään oikein urakalla, ehkä jopa porukalla.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 13.12.2019, 20:43:35
Nyt on sitte kaikkea lähestulkoon kokeiltu, tyhjäkäynti sekoilee ihan omiaan vieläkin kaasun päästämisen jälkeen.

-ohessa video josta voi ihmetellä.
Ja jos jollain on joku pienikin ideanpoikanen, niin otan vastaan mielelläni.

https://youtu.be/JcMgSCpidr0

Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Volovo40 - 14.12.2019, 02:10:20
Onko kaasupoljin sähkötoiminen? Jos niin oisko vikaa siinä, jos vaikka kaasupolkimen asennon tunnistava tunnistin on likainen.

Itelläki diesel 40:sessä humpaa tyhjäkäynti joskus, yleensä kylmällä/kylmähköllä moottorilla mutta en oo jaksanu siihen perehtyä sen enempää.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 14.12.2019, 10:55:44
Vaijeri kaasuläppä jossa asentotunnistin anturi.
Vika vaan häirittee normaalia ajoa kun käy lähellä sammumista ja ravistaa silloin aika rankasti, eikä tiedä sammuuko risteykseen yms.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 14.12.2019, 20:48:26
Putsasitko muuten oman kaasuläppäkotelon irrotuksen yhteydessä vai vaihdoitko toiseen?
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 14.12.2019, 21:19:21
Joo vaihoin toiseen sen, ja nyt eilennä vielä yömyöhään ahertaessa, vaihoin putsattuun tk-mottiin ni tyhjäkäyntiä ei oo enää ollenkaa :D kyllä se taas harmaita hiuksia järjestää.. antais ees vikakoodia jostakin mutta ei..
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 14.12.2019, 22:31:36
Ilkeä vika tuo kyllä on.
Kaasuläpän rajoitinruuvihan kaasuläpällä on ainut mekaaninen osa, jota voi kokeilla asentotunnistin kun ei ole säädettävä.
Onko tuossa evap ja jos on niin takaiskuvenat 2kpl ehjät?


Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 15.12.2019, 00:38:00
Onhan siinä evap, täytyy tsekata niiden takaiskuvenojen kunto. Eikös ne oo mahollista ottaa pois?
Hyvin mystinen vika!
Eilisen tyhjäkäynnin hukkaamisen jälkeen tänään todella pitkään joutu starttaamaan, mutta kävi taas epätasasta tyhjäkäyntiä, mutta kävi kuitenkin.
Täytyy nyt vielä sulkea tuo polttoaine puolikin pois yhtälöstä kun pitkä starttaus viittaa sinne suuntaan.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Volovo40 - 15.12.2019, 01:37:24
Minkälainen polttoainesuodatin tuossa on?
Oli tossa taannoin yks bensa japsi mihin joku oli vaihtanut uuden suodattimen niin siinä oli tullut ton tyylisiä oireita, suodattimen alapuolella tankilta tuleva letku oli solmussa/mutkalla jolloin ei saanut kunnolla bensaa.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 15.12.2019, 15:18:47
Pikaliitosmallinen suodatin kuskinpyöräkotelon etupuolella on näissä bensavehkeissä. Viat näissä jää joko vuotaa tai saatu laitettua väärinpäin.
Bensapaineen mittaa jakotukin päästä.ni selviää helpoiten siitä, pitkä startti jos muuten kierroksilla hyvin pelaa viittais enemmän säätimeen.

Kun laitat virrat päälle onko lämpötila  mittarissa nollassa kuten kuuluu vai näyttääkö jo jotain lämpöä? Jos näyttää kuten mulla aikoinaan neljänneslämpöä kone kylmänäkin niin ei meinaa käyntiin lähteä millään kun ei saa kylmärikastusta ja soppaa..

Evap solenoidilta ja letkut mm imuputken oksalta on lähdöt tulpattu ja letkuhässäkkä venoineen tk-moottorin päältä poistettu omassa. Ei sammunut mutta seilasi tk kokoajan edestakas 500-850rpm kun takaisku vuoti.

Omassa noissa vianetdsnnän  kokeiluissa resetoinut  ecun käyttämällä akun kengän irti niin lähtee säädöt perustilasta .
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 16.12.2019, 13:07:48
Vian etsinnässä Bensansuodatin vaihdettu kun ongelma alkoi, oikein päin se siellä on. Kierroksilla pelaa kyllä joo mutta nyt ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ollenkaan, startti pyörittää kyllä mutta ilman pientä kaasun painoa ei kyllä käyntiin lähde ja silloinkin vaivalloisesti. Tämä siis alkoi tk-moottorin vaihdon yhteydessä, kun otin akun navan irti samalla.
Bensapaineen säätimen letkun imusarjalle kun ottaa irti ei vuoda bensaa eikä haise pensalle, eli vois olettaa että säädin toimisi?

Lämpötila mittari on siellä nolla viivan alapuolella ja virrat päällä nollassa.

Onko sulla kupari, kuvaa tms mitkä kaikki letkut tulppasit tossa Evapin pois otossa?

Kummakun viimeviikolla se kävi ihan tasasta tyhjäkäyntiä, ellei kaasuun koskenut. Nyt ei käy siis sitäkään

Mistähän päin mahollisesti keksittäs seuraavaa ratkasua, olis ees yks vikakoodi mikä antais oireelle pientä osviittaa.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 16.12.2019, 14:11:04
Nyt rupes käymää tyhjäkäyntiä kun pidin jonku aikaa kaasulla sitä käynnissä, lämmettyään tyhjäkäynti seilaakin sitten kokoajan. Vaikka alussa olikin taas tuo pelkän kaasun päästämisen jälkeen tapahtuva heijailu.
Lämmöt mittarin mukaan puolessa välissä? Pitääkö sitten paikkansa ei tiedä
Flektikin heräsin mutta sammui kun sammutin auton?
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 16.12.2019, 15:27:02
Evap
Nuo lähdöt löytyy kun seuraa letkuja, en noita kuvia oikein osaa laitella.
- solenoidi on lukkopellin alla ihan näkyvillä tk- moottorin kohdilta katsetta siirtäen keulaanpäin, siitä letkut irti ja omaan kiersin eristeteipillä  solenoidin aukot sekä tulevien putkien päät umpeen,ja piuha jää kiinni.
- imuputkeen sivuttain imm jälkeen tulee letku nippaan josta nippa tulpata, omassa oli nippakin hajonnut joten silikonilla tiivistys ja oli siis vuotanut myös siitä.
- imusarjaan muistaakseni tuli letku, omassa hyödynsin sen lähdön ahtopainemittarille. Letkunpätkä vaikka pultilla tulpaksi.
- letkuhässäkkä telineineen pultilla lähtee kokonaisena pois

Lämpötila- anturi sulla siis ainakin pitäs olla ok, omassa vikatilassa näytti mittari virrat vain päälle laittaessa jo neljännestä kone 12h seisonnan jälkeen eli täyskylmänä viimetalvena pakkasella ja lukijalla 43 astetta.
Toinen miten lämpöanturi voi hajota on kuumana pienen kauppakäynti seisonnan jälkeen näyttääkin täyskylmää eikä puolilämmintä, näin mun ,-00 edellisellä omistajalla oli käynyt. Nuo anturiviat vaikuttaa enemmän starttauksiin ja polttoaineen kulutukseen.

Tk- moottori muuten voitelitko millään putsauksen jälkeen vai kuivana kiinni? Vaatii jotain liukastetta sisään wd40, crc jne.

Yksi eliminoita olisi myös  tankki.Jos avaat bensakorkin onko kevyt vai tiukka jolloin suhahtaa? Jos kevyt aueta niin kaikki ok,  jos taas tiukka vastaanpaneva suhahtaen ei saa tankki korvausilmaa ja painemuutoksen takia pumppu ei jaksa työntää.
Tuossa ongelmassa pikaratkaisu korkki löysälle tai 2-3mm reikä korkkiin.
Ollut ennen S40 olleessa  b vectrassa tuommoinenkin vika eikä meinannu lähteä eikä pysyä käynnissä. Siinä myös tk-moottorikin hajosi eikä siinä edes putsaus enään auttanut.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 16.12.2019, 15:40:15
Evapin letkut tukittu ja poistettu ylimääräset, oisko pikkusen paremmin käynyt omasta mielestä.

Lämpömittari sitten taitaa pelittää, ei ainakaan nopeesti sitä lämpötilaa tipauta.

Tk:moottorin voitelin suihkauksella tuota wd:40 kun laitoin kiinni.

Kaasun päästöä se ei vaan kestä, hyvin kummallista.

Bensatankki suhahtaa vähän? Ei vaikutusta käyntiin vaikka korkki on auki.0
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 16.12.2019, 17:27:08
Mitä näitä muita kokemuspohjasia  tk häröä tekeviä muita olisi.
Oletko suihkinu suuttimien o - renkaisiin brakecleaneria? Ettei ylätiivisteestä joku ime ilmaa, alatiiviste korppu/ halki kusis jo bensaa ulospäinkin.
Voisi piruuttain kokeilla kiertää kaasuläppää stoppariruuvista hiukan aukipäin, jos ei muuta parempaan niin ottaa säätö takaisin niin ei sekoita jatkossa mitään.
Pari kertaa pitänyt vuosien varrella tulppiakin jälkeenpäin kiristää, pahimmillaan kiertynyt pelkällä varrella sormivoimin. Joku kökö kiinnilaittaessa välissä niin jääny löysälle.
Kaksi kertaa ahtoputket löystynyt ja kerran bypass vuotanut, toimintaperiaate noissa autoissa kyllä hiukan erilainen eli iat eikä imm ohjaus.

Oma jos olisi puristuspaineet sekä pa- paineen mittaisin.

Mulla olisi tuliterä uus käyttämätön tk moottori jolla vielä voisi testata jos kaakkois- suomen alueelta sattumalta olisit. Samoin löytyy lukija jolla voi 96-00 kaasuläpän asento, imm,  lambdat, lämpötila ja pa- säätöäkin ainakin käynnissä ollessa seurata. Tuo lukija parempi 01-04 jossa voi lukea lähes kaiken, 96-00 saa vain perusjuttuja näillä ulos.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: pikkis60 - 16.12.2019, 19:58:20
millanen lukija kupari sulla on.mulla s40 2001 ja olen meinannut hankkia siihen lukijan mutta ei oikein löydy mikä kävis 2001-2004 malliseen.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 16.12.2019, 20:33:05
Icarsoft vol 2 volvo/saab oma, S60 t5 -01 ja d5 -04 tuo pelittänyt kaikinpuolin luku, seuranta, kuittaus ja muita tietoja kone, abs, srs, ardic, automaattiaatikko jne.
Samoin muutamasta S/V40 01-04 ja emännän veljen v50 myös selannut vikaluvun yhteydessä muutakin.yhteystietoa, omassa -00 sitten antaa vain ecun tietoja.

Icarsoft löytyy myös I906 versio joka on halvempi.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: pikkis60 - 16.12.2019, 23:39:11
okei.kiitti.täytyy hommata semmonen.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 17.12.2019, 19:32:50
Hmm kaasuläpän rajoitin ruuvilla hiukan kiertämällä että tiukkaa vaijerin niin, käynti aikalailla 700-800 ei heijaa oikeastaan? Mielestäni jo aikahyvä? Jäiköhän siihen nyt vika vaan piiloon?
Tarkotus olisi saada vehje myyntiin, eikä nyt ideana ole mitään patentti kasaa uudelle omistajalle tarjota siksi jäi mietityttämään. Täytyy ajella lenkki ja todeta paremmin.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 17.12.2019, 20:51:53
Hyvä ainakin ettei sammuile ja tk : lla pitää taseen käynnissä. Tk näissä taitaa liikkua sen 50rpm jos kaikki ihan tikissä, mm kompura päällee kytkettäessä 100rpm voi nytkähtää.
Myyntiin jos menee voihan mainita että stopparia on hiukan säädetty, läpän säätöosatkin kun on kuluvaa osaa ja muutenhan tuo ruuvi ei olisi säädettävää mallia. Vaijerilla vähän löysää pitäisi oikeaoppisesti kyllä olla.

Jos vika muualla niin tulee ajastaan kyllä jotain koodia.  Lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäynti toimii sekä vetää nätisti kiekat eikä sammu moottorijarrutuksen puolella niin myyntikunnossakin. Tarinan mitä ollut ennen myyntiä voi kyllä kertoa, ostajalle, itse ainakin arvostan faktatietoa mitä tehty.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 17.12.2019, 21:22:28
Kuulostelen huomenna auton elämää liikenteessä vähän enempi! Pidetään peukkuja, että toiminta olis nyt kunnossa.
Joo niin ajattelinki mainita, ettei tule p**kan maku kauppojen jälkeen, jos tuleekin häikkää!
Ainakin pikaisen lenkin jälkeen syöttää ihan mainiosti, ei sammunut moottorijarrulla, eikä kummempia ääniä ollut. Pientä hienosäätöä ja siitä saa joku, innokas volvoilia vielä kulkuvälineen vuosiksi! Palailen tähän keskusteluun huomenissa, jos täytyy alkaa raapimaan päätä taas porukalla! Kiitokset nyt näin alkuun Kuparille!
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 20.12.2019, 17:42:30
Ihan nyt vielä aiheeseen palaten, muuten pelittää hyvin mutta satunnaista tyhjäkäynnin tipahtamista nyt on. Bensapumppu surraa kokoajan en muista että se noin pirun äänekäs on ollut, voisikohan kaikki tk:sekoilu olla sieltä lähtösin. Meinaan katsastus setä ei varmaan tykkää jos tyhjäkäynti on säädetty ns:kohdilleen kaasuläpällä  :nohnoh
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 20.12.2019, 19:49:25
Omassa piti pumppu lopuillaan nfernaalista ulinaa mutta tk toimi kyllä suht ok.. Oireet muuten oli selvä voiman puute kiekoilla ja nypytys kuormituksella pintakaasulla, pieneenkin mäkeen piti painaa lisää kaasua. Kulutus myös nousi selvästi.
Mitatenhan se tk paine (3bar - alipaineesta riippuen eli esim 0,6 alipaineella 2,4bar) ainakin selviää.
Omassa jo uudemman mallin pumppusysteemi joka eroaa mm pumpun kierrätyksen osalta sun vanhemmasta.


Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.12.2019, 20:20:34
Ettei tuo johdo jostakin imuvuodosta tuo huono tyhjäkäynti. Niin ja tosiaan noissa vanhemmissa ei ole polttoainelinjassa paluupuolta ollenkaan tankille. Vaan se on toteutettu bensapumpun koteloon muistaakseni.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 20.12.2019, 20:36:41
Uudemmas on irrotettava sihti suoraan pumpun pohjassa, se ainakin omassa oli aika tukkeessa.

Ihan perusjutut kai jo tsekannut eli tulpat tiukalla eikä joku jäänyt löysälle.  Imuvuodoita imusarja samoin on kunnolla kiinni ja tiivis,

Jarrutehostin onko noissa vanhemmissa sama  tai samanlainen lähtöputki imusarjassa, siinähän myös joku tiiviste alla. Omassa putki on hiukan väljä imusarjan päässä eli nousee kevyesti ylöspäin vaikka hihalla vahingossakin muttei tuo mulla kyllä vaikuta käyntiin.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 04.02.2020, 22:32:19
Noniin pitkästä aikaa.
Nyt on kunnon ohjelmalla luettu vikakoodit(nollattu)ja seurattu livedataa, lambda antaa jännitteet oikein.
= tyhjäkäynti toimii ilman mitään ylimäärästä säätöä, vedot tallessa ja auto pelittää.
Vikakoodiksi jää edelleen lambdan lämmityspiiri ja ilmeisesti etummaista lambdaa herjaa,vaikka sen juuri vaihdoin alkuperäiseen.
Kumma juttu kun käynti ei muutu vaikka ottaa molemmat lambdat irti.
Täytyy vaihtaa imm, ja tarkistaa suuttimien sielunelämä vielä, kun saattaa olla niilläkin tekemistä asian kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 04.02.2020, 23:11:20
Takalambda kun ei  mitään ohjaa niin piuha irtikään aiheuta muuta kuin vikakoodin tulon.
Etulambda piuha irti menee ecun osalta silloin tehtaan perussäädölle. Sama siis kuin huonolla käynnillä esim emännän t5 otti  imm piuhan irti.testiä varten jolloin kun oli rikki niin käynti parani kun ei viallinen anturi enää ohjannut vaan tehtaan perussäädöllä mentiin. .

Lämmityspiiri koodina on vika joka estää esilämmityksen anturille, jos anturi johdolla liittimelle on vaihdettu orkkisosanakin ja piiriä vieläkin herjaa niin vika vastaliittimessä esim pinnissä / johto pinniin tai lämmityspiirin johto siitä liittimeltä eteenpäin on rikki. En muista minkä värinen niistä neljästä johdosta oli tuolle lämmityspiirille. Muut esim imm ei voi tuota lämmityspiirin koodia tehdä vaan herjaisi silloin lambdan mittausta ja säätöä

Ps. Tuossa allekirjoituksen sabassa painin tuon lämmityspiirin takia pitkään, siinä kolmejohtoinen lambda. Läpiviennin kohdalta etuiskarin yläpään vietestä löytyi viimein poikki mennyt kohta ja sai anturinkin toimimaan.  Toikihan se jotenkuten vikavalo päällä mutta muulloin ollut pirteys sekä kaasuherkkyys ajossa puuttui, bensa kelpasi ja tk:lla hyvin raskas käyntinen.
Otsikko: Vs: Volvo s40 1.9T4 -97 Tyhjäkäynti ongelma
Kirjoitti: Laree - 05.02.2020, 13:39:41
Täytyy tutkia kun vika on aika minimissä enään! Polttaa vaan tuota vikavaloa, ni täytyy selvittää!