Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: sempalo - 22.10.2011, 18:41:12
-
lämmityslaitteen puhallin ääntää joskus.. osaako kukaan sanoa onko kallis osa ja voiko helposti korjata itse?
-
kuulemma pitää purkaa puoli autoa ja joku erikoistyökalu pitää olla asennukseen. auto on vissiin rakennettu sen föönin ympärille
:-\
-
jotenkin tätä pelkäsinkin :'(
Onko osan hinnasta tietoa?
-
make84 taitaa olla oikeassa. Yläpuolelta muovien alta näkyy tämän verran ja alapuolelta ei senkään vertaa...
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/lammitin%20ja%20pyyhinkoneisto/001.jpg)
-
Joo, on hankala vaihtaa.. mutta ainahan sitä joku osa pitää olla, joka on lähtökohta auton rakentamiseen, jokainen osa ei voi olla viimeisenä asennettava :D
-
Samaa vikaa minulla, että hieman puhallin vikisee, etenkin nyt kun kelit viilenneet. Pienestä tuntuu olevan kiinni äänen syntyminen, kun esim. kiihdytyksessä ääni katoaa ja voi alkaa taas uudestaan auton pysähtyessä vaikka liikennevaloihin.
Kysymys herää, voiko puhallinta yrittää voidella jotenkin? Jostain muistan aiheesta lukeneeni.
-
Kysymys herää, voiko puhallinta yrittää voidella jotenkin? Jostain muistan aiheesta lukeneeni.
Voihan sitä yrittää, mutta se on käytännössä tekohengitystä. Saksalainen moottorin suunnitellu insinööri on tehny sen kestovoidelluksi, ei määräaijoin öljyttäväksi. Olen kuullut jonkun polttaneen autonsa epäonnistuneen rasvauksen jälkeen. En tiedä mitä rasvaa ja minne on tunkenu, mutta jotenkin siinä onnistunu. Kyseessä kuitenkin eräs saksalaismerkki jossa sama moottori.
-
Kyllä sen juuri ja juuri kojelautaa irroittamatta vaihdettua saa. Hanskalokero pois, cem pois, cemin valkoinen pelti. Sitten noin puolen metrin syvyydessä lämppärissä on 3 tai 4 torx-ruuvia, jotka saa auki melko pitkävartisella avaimella. Sitten irtoaa puhaltimen päältä sisä/ulko läppä. Aika iso muoviosa kuitenkin. Vasemmalta puolelta mittari pois ja sitten taas noin puolen metrin syvyydessä on puhaltimen töpseli :( ja pieni muovinen lukitusklipsu jonka tuntee sormilla. Oikealla puolella peltihaarukka tungetaan puhaltimen siivekkeen läpi puhaltimen runkoon jolloin kiertäminen onnistuu. Sitten tarvitaankin apumies joka vääntää moottoria työkalulla ja toinen vääntää klipsua ratin puolella ja samalla voi kääntää moottoria. Kääntösuuntaa en muista.
-
Jossain aikaisemmassa viestissä kirjoitin kitisevästä puhaltimesta. Se kitinä tulikin ilmastointikompressorin hihnapyörän laakerista ennen kuin leikkasi kiinni. Menee muuten sopivasti päälle samalla kuin puhallinkin.
-
Tässa vähän tarinaa mun lämppärinmoottorin asennuksesta, löytyy myös hintatietoja.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14835.0
-
Just, jotain juuri näin mukavaa jumppaa oletinkin olevan tiedossa. Menee kyllä uusi osa hankintaan, jos alan tappelemaan tuon kanssa, saa voitelut jäädä. Ei sillä etteikö se vikinä voisi loppua hetkeksi, mutta tuo työmäärä laittaa miettimään kannattaako sitä riskiä ottaa. Minusta ei
-
Ehdottomasti uusi osa, niin sillä on kitinä pois taas moneksi vuodeksi.