Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tertsunen - 22.10.2011, 18:48:49
-
Kuinkas tuo suodatin on kiinni, kun ei meinaa irrota?
Onko pelkästää kierteillä vai onko kannessa olevalla 10mm pultilla jotain tekemistä kiinnityksen kanssa?
Ei oikein uskalla rusikoida väkisin kun ei ole tietoa..
-
Onko tämä suodin sisäpanoksella? Mitä kummaa eikö Volvoilijalle löydy apuja kohtalotovereilta :nohnoh
-
Suodin on ihan "tavallinen" patukka, joka on kiinnitetty jonkinlaiseen kehikkoon.
Kierre siellä suodattimen keskellä on kun uudesta katseltiin, mutta vanhaa ei vain irti saatu kannesta kun ei uskalla vääntää työkaluilla.
-
Eikös näissä tdi-malleissa ollut suodatin moottoritilassa? Jos on, niin sitten seuraava kikka voisi auttaa.
Se on ihan pelkästään kierteillä kiinni. Siinä alumiinisessa osassa on sellainen 17mm kannalla oleva uloke, josta saa väännettyä jotenkuten sen suodattimen auki. Hyvä ammattilaisten käyttämä keino on, että ennen suodattimen irrotusta siitä mustasta rautatelineestä, vääntää räikällä aavistuksen sitä alumiinikantta löysälle. Tietysti vain sen verran, mitä letkut antavat myöden. Näin ei tarvitse pitää suodattimesta kiinni, vaan se pysyy siinä alkuperäisessä paikassaan, eikä lopu kädet kesken.
-
Täytyypä tutkia tänään sitä uloketta, näytti ainakin eilen että kannessa on vain letkuja 4 kpl ja sen 10mm pultti. ???
-
Muista vaihtaa siihen keskipultiin se kuparitiiviste ettei ilmaa tulee systeemiin.
Oliko se näin se juttu,pultti siinä keskellä päällä vähän auki jos on suodatin tiukassa. Suodatinta ei saa sitten kiristää enempää kuin normi öljynsuodinta (1/2 - 3/4 kierrosta)
-
Oliko se näin se juttu,pultti siinä keskellä päällä...
Ei.
-
Dodiin, kiitokset neuvoista.
Tarkennetaan sitten tähän vielä tuota irrotusta.
Eli kannessa on tosiaankin "pultti", millä sen saa väännettyä auki.
Tämä pultinkanta on samaa valua kannen kanssa, joten siitä kääntämällä koko kansi kiertyy telineessä kiinni olevasta suodattimesta irti sen verran kun letkut sallivat.
Vaihdoin autoon siis suodattimet, öljyt ja samalla vauhdilla jo 15" talvirenkaat (kitkat) ja sen jälkeen käytiin koeajolla reilut 120km.
Ajotietokone valehteli tällä kertaa keskikulutukseksi tälle reissulle 4,4/100km. :D
Valtava ero (litra/100km) kulutuksessa kun vaihtoi nuo rimpulat alle noiden leveämpien ja isompien kesärenkaiden tilalle.
-
Yleisesti diesel suotimesta kysyisin kun kaverin kanssa tehtiin iso huolto ja hän vaihtoi diesel suotimen kun samalla tein muuta niin laittoi uuden suotimen kiinni pihdeillä eli on kiristetty enemmän kuin käsi kireydelle. Suodin on nyt autossa kiinni mutta jäin miettimään että onko tuosta haittaa?
Kiitoksia avusta.