Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: hessu80 - 22.11.2019, 18:06:43
-
Rouva ilmoitti, että V40 vm. -16 lämmitin ei toimi enää. No, piuha kiinni ja vikakoodi ulos:
CPM-B1D2993 Ei käynnisty, edes uudelleen yritettäessä. Komponentin vika. Ei toimi. Pysyvä.
Nämä kaikki tiesin toki ilman vikakoodiakin. Nollasin koodit ja laitoin tulille. Eka yritys toi savut pihalle, mutta toisella yrittämällä lähti käyntiin ja jäi pohisemaan.
Kysymys kuuluukin, että mitä osia varaan remonttiin vai selviääkö mahdollisesti pelkällä puhdistuksella? Miten tuo laitos tulee ulos VEA moottorin takaa?
-
Itse itselleni vastaten. Tähän työmaahan ryhtyvällä pitää olla:
1. lämmin talli
2. pitkät kädet
3. rautaiset hermot
4. päivä aikaa
5. mielellään nosturi
Eberi tulee ulos sinällään ilman suurempia purkamisia, mutta on tosi ahdasta. Volvoinsinööri olisi voinut keksiä jonkin tavan tuon moottorin ilmanottokanavan purkamiseen. Sen irrotus helpottaisi ainakin näkemistä ja antaisi vähän liikkumavaraa. En keksinyt miten sitä olisi saanut pois ilman moottorin korvakkeen irrotusta ja moottorin siirtämistä eteen päin. Siihen en kuitenkaan lähtenyt.
Hain uuden palopesän Volvolta (ovh. 214 euroa) ja laiton sen kiinni. Ekalla lähti nyt tulille.
Osan olisi toki saanut halvemmalla eberi-liikkeestä, mutta kun ovat huonosti auki lauantaina.
Vanha ei ollut varsinaisesti rikki, mutta ilmareiät olivat karstaisia ja todennäköisesti verkko myös, josta polttoaineen pitäisi mennä läpi.
Huomenna on sitten varsinainen koetinkivi, kun laitetaan kylmästä tulille. Melkein itku tirahtaa, jos ei tullutkaan kuntoon. Lähes 8 tuntia tuota ähelsin ja ranteet ovat likimain vereslihalla, kun oli "vähän" ahdasta.
-
Ainakin sympatiat on puolellasi :) Muuta tässä ei ole nyt jaettavaksi.
-
Ainakin sympatiat on puolellasi :) Muuta tässä ei ole nyt jaettavaksi.
No.. kiitos! Itsepä lähdin korjaamaan ilman ohjeita.
Tänään eberi testattu -5 asteen pakkasessa. Lähti heti käymään ilman savumerkkejä tai ylimääräisiä ääniä. Saattoi tulla kuntoon.
Eniten temusin sen moottorin ilmanottoputken kanssa, jota en lopulta edes saanut pois tieltä. Nyt kun tietää, mitä on tekemässä, niin kait tuon eberin tunnissa saisi irti autosta ja toisen tunnin ottaa laittaa takaisin. Kolmannessa tunnissa eberin purkaa atomeiksi ja kasaa uusilla osilla, jos ne ovat valmiiksi olemassa.
Olisin kasannut eilen vanhoilla osilla, mutta palopesän pahvitiiviste mureni irrotuksen yhteydessä. Volvolla sellainenkin olisi ollut, mutta varastoautomaatti oli rikki eikä sitä saatu koneesta ulos. Nyt kun miettii työmäärää, niin ihan hyvä kun laitoin uuden palopesän. Jos taas menisi seuraavat 4 talvea.
Seuraava ongelma olikin sitten, että mitä pakkasnestettä tuonne olisi pitänyt lisätä. Alkuperäisen väri oli keltainen. Hain mukamas keltaista X64 nestettä Motonetistä, joka oli kuitenkin vihreää. No sitä lantrasin ja lisäsin 3 dl paisariin. Oli nyt sitten oikeaa tai väärää ainetta.
-
Ei sitten tullutkaan kuntoon. Monta kertaa toimi perä jälkeen, mutta tänään auto kylmänä. Kello kuitenkin pyörii mittaristossa, joten yrittänyt se on.
Mikäs tuossa nyt neuvoksi? Toimii ihan oikein, jos vaan liekki syttyy. Hehkuun tai liekkivahtiin liittyviä koodeja ei ollut ainakaan edellisellä kerralla.
Onko polttoainepumpussa joku suodatin, joka voisi olla tukkeessa?
-
Ei sitten tullutkaan kuntoon. Monta kertaa toimi perä jälkeen, mutta tänään auto kylmänä. Kello kuitenkin pyörii mittaristossa, joten yrittänyt se on.
Mikäs tuossa nyt neuvoksi? Toimii ihan oikein, jos vaan liekki syttyy. Hehkuun tai liekkivahtiin liittyviä koodeja ei ollut ainakaan edellisellä kerralla.
Onko polttoainepumpussa joku suodatin, joka voisi olla tukkeessa?
Eihän vaan vedä ilmoja polttoainelinjan jostain liitoksesta? Käy liitokset läpi vaseliinin kanssa.
-
Eihän vaan vedä ilmoja polttoainelinjan jostain liitoksesta? Käy liitokset läpi vaseliinin kanssa.
Eberin vikakoodi oli 52 eli käynnistyksen varoaika ylitetty. Koska hehku kaikin tuomariäänin toimii, niin silloin laitos ei saa polttoainetta. Polttoainepumppu naksuttaa, joten sekin toimii. Jäljelle jää, että pummpu saa jostakin ilmaa eli samoilla linjoilla ollaan Jannen kanssa. Eberin vikakoodit pystyy lukemaan lämmittimen diagnoosipiuhasta (sini-valkoinen) VAG-COM OBD-KKL lukijalla, netistä löytyvällä EDITH-softalla ja parilla pätkällä johtoa.
On kaksi mahdollista vikapaikkaa: liitos polttoainepumppuun ja liitos tankkiottimeen.
Otin polttoainepumpun käteen, putsasin imusihdin ja rasvasin imupuolen liitoksen. Imuputken toisen pään rasvaaminen vaatiikin kaiketi sitten tankin irrotuksen. Mittasin tulevan polttoainemäärän, joka meni spekseihin. Sormet ristiin, että josko nyt...