Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Izmo - 24.11.2019, 12:57:35
-
Nyt tarvittais kokeneemmilta moottorivelhoilta neuvoja. Ajatuksena b230et moottorin kasaus/kunnostus. Onko muut hoonanneet sylintereitä männänrengasvaihdon yhteydessä?
Itselläni tollanen mysteerilohko jonka alkuperästä niukasti tietoa, vm89 b230et se kuitenkin on ja isoilla 63mm runkolaakereilla. Sylinterin yläpäässä hyvin pieni pykälä tuntuu kynnellä koittaen, hoonausjäljet vielä seinämissä näkyvissä. Tässä vielä kuva: https://imgur.com/a/y1C1mDF
-
Kyllähän nuo vanhat hoonaukset näyttää melko loppuunajetuilta. Itse hoonaisin/hoonauttaisin ennen kokoonlaittoa uusilla renkailla. Oletko mitannut sylinterin halkaisijoita (ristiin) että onko vielä mitoissaan?
-
En ole mitannut. Tarvii käsittääkseni työntömittaa hienommat vehkeet mittaukseen :D Tekiskö esim semmosella bilteman sylinterimitalla mitään? Vai voiskohan lohkon viedä koneistamolle ja mittauttaa ammattilaisen toimesta? Paljonkohan semmosesta velottavat?
-
Ei tuo näytä pahalta, hoonaus vaan ja uusilla renkailla kasaan ja vetoi.
-
Ookoo. Mites kaikki alakerran pultit ja nippelit? Runkolaakeripukit, kiertokankien pultit? Tarviiko hommata uudet vai meneekö vanhoilla? Mites sitten männäntapit/sokat sun muut pikku hilppeet? Tulee siis vahvemmat 13mm kanget tilalle ja tietenkin myös uudet laakerit. Ja mites tarviiko kampiakselia hioa/kiillottaa vai meneekö vaan uusilla laakereilla? Tässä nyt kyselen kaikenlaista ettei mene turhaksi hifistelyksi.
-
Hifistely riippuu siitä minkälaista moottoria olet tekemässä, mielestäni konetta tehdessä mittauksista ei ole koskaan haittaa.
Kampuran kaulat kannattaa ja pitää ehdottomasti mitata, mahdollista soikeutta ja kartiokkuutta on hankala silmämääräisesti ilman mittausta todeta.
Koneistamotkaan ei mittauksien kanssa kauan turaa kun on laitteet ja lasku ei pitäisi olla mieletön. Näin tehden on vaaraa että markkinatalous iskee kynsille ja sanotaan että kaikki on paskana ja täytyy ehdottomasti koneistaa.
Hiukan kun käyttää mielikuvitusta ja näkee vaivaa niin varmasti löytyy konepajoja, oppilaitoksia ja hellämielisiä harrastajia jotka mittaavat pullan ja kahvin tai muun nimellisen korvauksen vastineeksi.
Viikko sitten mittasin kaksi tonnari saapin kampuraa, ne olivat priimat.....
-
Hifistellään tietenkin tarpeen vaatiessa ja budjetin joustaessa. Arvostan kyllä kokeneempien neuvoja/mielipiteitä ja täällä on mukava asioita kokeneempien kanssa pähkäillä.
Tässä koitetaan työkiireiden ja rahapolitiikan salliessa autoa rakentaa pikkuhiljaa. Jos nyt lähden siitä liikenteeseen että käytän lohkon ja kampuran koneistamolla näillä näkymin ja sitten viisaampana (toivottavasti) pääsisi uusia hilppeitä tilaamaan ja konetta kasaamaan. Tarkoituksena tehdä suht. pirteä kesä/hupiajelu auto. Aihiona ikäisekseen suhteellisen siisti tiilikeula 740 vm87(b200et), tehotavoitteena n.250hp? Aihiona siis b230et ja 531 kansi K-nokalla. Kannen käytän tietenkin koneistamolla myös kun sen aika on ja moottorinohjaus on varmaan viisainta miettiä uusiksi, lh? mega? Mutta asia kerrallaan.
ps. joskus sitä miettii että kaikkeen sitä tuleeki rahaa työnnettyä :D mutta voisi kai ajatella että ei huonompi sijoituksen kohde kuitenkaan ole jos kunnolla tekee.