Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: niilo94 - 25.11.2019, 15:23:59

Otsikko: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: niilo94 - 25.11.2019, 15:23:59
Terve!

93 Classicin ohjekirja kertoo että vaihdelaatikkoon kuuluisi laittaa ATF G:tä tai jotain volvon omalla koodilla olevaa öljyä. Mitä mahtaa olla ATF G ja mistä sellaista löytyy. Vanhaan nelivaihteiseen M45 lootaan lorottelin mitä tahansa ATF:ää ja ei ole menoa haitannut.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: Keppi - 25.11.2019, 17:48:04
Mä oon käyttäny ihan ATF 220 muistaakseni M47 lootassa. Toiset taas sanoo, että moottoriöljyä tai ihan oikeeta loota-öljyä.

Ilmeisesti sitä "Type G:tä", ei oo saatavilla enään, mutta toi 220 ajaa saman asian.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: Taavi.H - 25.11.2019, 18:10:37
M47 ei ole erityisen vaatelias öljyn suhteen. ATF220 on varma valinta, mutta itse huomasin aikoinaan laatikon toimivan paremmin täyssynteettisellä 5W-40 moottoriöljyllä.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: niilo94 - 26.11.2019, 05:50:29
Vähän aattelinkin, että tuskin tämäkään loota kovin tarkka on öljyistään.. Moottoriöljystä en oikein tiedä  ;D
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: Dmies - 26.11.2019, 14:30:47
Saako tässä samalla kysäistä vähän ot:na. saa siirtää jos on tarvetta. Viime keväänä rupesi volvo 240 m47:ssa takkuamaan vaihteet. Nelonen ei aina tahtonut mennä hyvin päälle vaan meinasi aina menna osittaain 2-vaihteen puolelle. Vaihdoin öljyt jolloin tuntui, että vaihteensiirto parani. Aikaisemmin oli mobilin 80w-90 gl4 laatikossa ja nyt laitoin comman 75w-80 laatikkoon. Joskus kesällä mökille ajaessa jossain mutkassa koitti vaihteisto vähän ulista, mutta se loppui. Laatikko toimi muuten koko kesän hyvin, mutta nyt syksyllä ennen talvisäilöön laittoa auto seisoi n. kuukauden ja lähdin sitten viimeisen kerran tankille niin vaihteisto ulvoi koko matkan. Ääni loppui, kun löi kytkimen pohjaan ja vaihtoi 3->4 ja sitten, kun 4 oli silmässä ja nosti kytkimen niin ääni jatkui.

Töissä mietittiin, että olisiko seisomisen aikana joku laakeri päässyt kuivaksi ja antautunut. Yksi kaveri mietti, että voiko kardaanin tukilaakeri ääntää ja siitä tulla tuo ulina ? Ite mietin, että voisiko tuon vielä pelastaa jos vaihtaisi vielä kerran ne mobilin 80-90 sisään ja tekisi rvs-käsittelyn.   

https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l   Tätä oli alunperin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590321/Comma-MVMTF-75W-80-1L-GL-4-vaihteistooljy ja tätä on nyt.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: AnteroL - 26.11.2019, 17:40:27
Vihreekantinen taitaa suositella m45,46 ja 47 laatikoihin ATF type F. Löytyy motonetista. Alla viel kuva vihreekantisesta jos jotain kiinnostaa.


(https://i.ibb.co/hs2ZwJt/17-F996-A9-74-FA-4005-B0-C4-0-F39389-B1-EB1.png) (https://ibb.co/hs2ZwJt)
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: Taavi.H - 26.11.2019, 18:59:19
M46 onkin paljon tarkempi öljyn suhteen koska ylivaihde.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: niilo94 - 26.11.2019, 20:43:55
Vihreekantinen taitaa suositella m45,46 ja 47 laatikoihin ATF type F. Löytyy motonetista. Alla viel kuva vihreekantisesta jos jotain kiinnostaa.


(https://i.ibb.co/hs2ZwJt/17-F996-A9-74-FA-4005-B0-C4-0-F39389-B1-EB1.png) (https://ibb.co/hs2ZwJt)

Jos oikein ruotsia kielitaidottomana luen, listaa kirja tyypin F tai G sopivaksi. Type äffää sopivasti löytyykin Fordi projektien ylijäämänä..
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: Mäkimies - 19.07.2021, 18:44:05
Mitä nykyisin M47 laatikkoon? Laitatin aikoinaan volvon omaa öljyä, atf öljyä en sinne nyt sotkea.
Otsikko: Vs: M47 Öljylaatu
Kirjoitti: HembalanD - 20.07.2021, 16:50:22
ATF type F ja G.hän siinä seisoo, niinkuin Volvon ohjekirjoissakin.

Sellaistahan löytyy kaupoista kyllä.