Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 30.11.2019, 19:30:02
-
Voi perskutarallaa sentään. 960 II 2.5 -97 lämpömittari nousi ajossa yllättäen punaiselle. Sitten hetken kuluttua laski ja nousi taas laskien jälleen. Pysäytettyäni parin minuutin ajon jälkeen lämmityslaitteen letkun rintapellin putkiliittymästä puhalsi höyryä. Vedenvähyyden varoitusvalo ei toiminut -> liian vähän vettä.
Nyt pari päivää sen jälkeen lähti kylmänä -7ºC hyvin käyntiin mutta kun muutaman minuutin jälkeen yritin uudelleen käyntiin, ei tahtonut millään lähteä. Pikkuhiljaa lupaili ja vähän kerrassaan kävi pitempään ja pitempään kunnes viimein starttasi. Ikäänkuin vanhanaikainen kaasarikone. Sama ilmiö uudelleen hieman lyhempänä kun sammutin koneen hetkeksi.
Diagnooseja? :-[
-
Otappa seuraavan starttailun jälkeen jonkun pytyn sytytystulppa irti ja kato tuleeko höyryä, tai paineistaako jo starttailun aikaan jäähdytysjärjestelmää?
-
Jälkimmäinen on aivan normaalia, tinakonetta ei saa varsinkaan pakkasesta tehdyn kylmästartin jälkeen sammuttaa :idiot2:, vaan sen tarttee antaa käydä muutamia minuutteja tai seuraavalla startilla on tulpaton mopo kun venttiilinpainimet ylitäyttyy ja venat jää raolleen.
-
Tuo ei tullutkaan edes mieleen.
Hydrauliset paininkupit. Ominaisuus. :D
Miulla tuli taas tuo kannentiiviste mieleen, kun on lämmöt karkaillut.
Kokemusta on siitä, kun kannentiiviste menny ja käynnistys ollut lopulta todella vaikeaa kun jäähdytysnestettä sitte päässy palotilaan enemmän. :idiot2:
-
Ei mullekaan tullut mieleeni tuo käyntiinlähtöominaisuus kun en ole koskaan näin kylmänä sammuttanut konetta. Nyt lähti taas hyvin käyntiin. Vesi voi olla jopa jäässä joten en saanut mitään indikaatiota paisuntasäiliön aukosta. Ei tuntunut minkäänlaista painetta käteen.
MUTTA vaikka öljyntäyttökorkki näytti ihan hyvältä, oli mittatikussa hieman harmaata mössöä joka ikävästi tuo mieleen joitain hajonneita kansipahveja menneisyydestä. Kuinka uskaltaa ajaa? Kannattaako edes kokeilla tuollaista vesitilaan laitettavaa paikkausainetta vai onko viisainta suoraan vaihtaa kannentiiviste? Ongelma on se, että invaliditeetin takia tarvitsen autoa.
Ajo on hyvin lyhyttä kaupunkiajoa eikä kone ole ehtinyt lämpiämään kuin tuon yhden kerran ja lyhyen ajan eli voisiko olla kondenssivettä? Siis korkissa öljy on hyvän näköistä mutta mittaikussa hieman harmaita juonteita.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602053/Holts-Wondarweld-moottorin-paikkausaine-500ml (https://www.motonet.fi/fi/tuote/602053/Holts-Wondarweld-moottorin-paikkausaine-500ml)
-
paikkausainetta
Joo ei missään nimessä. Ongelmia tulee paljon.
Ajo on hyvin lyhyttä kaupunkiajoa eikä kone ole ehtinyt lämpiämään
Bensaa ja kondenssivettä jää öljyyn tuolla ajolla.
Kannattaa ajaa välillä pidempää pätkää et öljytkin lämpeää kunnolla.
Öljyt tietysti kannattaa vaihtaa useammin lyhyttä pätkää ajellessa.
-
Öljyt ja vedet sekaisin kun on tikku harmaana.
Palaako lambdavalo?
-
Öljyt ja vedet sekaisin kun on tikku harmaana.
Palaako lambdavalo?
Ei välttämättä, mulla ainakin B6304F tikku oli joka talvi kevyesti harmaassa mössössä kun tuli pääasiassa vaan lyhkästä matkaa ajeltua.
-
Tsekkasin nyt, että paisuntasäiliöön ei muodostu painetta eli kansipahvi todennäköisesti OK. :pomo:
Vettä sen sijaan häipyy runsaammin kuin aiemmin koska auton alla on vettä. Kovin iso vuoto se ei ole koska paisuntasäiliöön kuitenkin kertyy hieman painetta. Ei kuitenkaan yhä paljon kuin aiemmin. Mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen pitää lisätä useita litroja nestettä.
-
Tsekkasin nyt, että paisuntasäiliöön ei muodostu painetta eli kansipahvi todennäköisesti OK. :pomo:
Vettä sen sijaan häipyy runsaammin kuin aiemmin koska auton alla on vettä. Kovin iso vuoto se ei ole koska paisuntasäiliöön kuitenkin kertyy hieman painetta. Ei kuitenkaan yhä paljon kuin aiemmin. Mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen pitää lisätä useita litroja nestettä.
Kannentiiviste.
Jos sieltä vuotaa neste ulos ja silti tekee paineen (eli painetta kertyy, vaikka on usean litran vetävä vuoto), niin kyllä sieltä sylinteripaine karkaa silloin vesitilaan.
-
Kannentiiviste.
Jos sieltä vuotaa neste ulos ja silti tekee paineen (eli painetta kertyy, vaikka on usean litran vetävä vuoto), niin kyllä sieltä sylinteripaine karkaa silloin vesitilaan.
Ei karkaa koska painetta oli vain sen verran, että korkkia avattessa hieman pihaisi. Aiemmin kun vuoto oli pienempää, painetta kertyi normaalimmin. Ja jos olisi kansivuoto niin pitäisi kyllä aikaansaada paineenvaihtelua paisuntasäiliöön jota ei nyt tule.
-
Kannentiiviste vuotaa ulospäin jos vuotava neste on moottorin oikealla takakulmalla. Sieltä yleensä vuotaa ja on hyvin todennäköistä jos kannentiiviste on vielä alkuperäinen. Huonompana vaihtoehtona on se, että lohko otti asiasta itseensä ja (alkava) pitkittäinen halkeama oikealla puolella keskellä lohkoa päätti suurentua kunnon vuodoksi. Vanha tiiviste on kuitenkin todennäköisempi.
-
Kannentiiviste vuotaa ulospäin jos vuotava neste on moottorin oikealla takakulmalla. Sieltä yleensä vuotaa ja on hyvin todennäköistä jos kannentiiviste on vielä alkuperäinen. Huonompana vaihtoehtona on se, että lohko otti asiasta itseensä ja (alkava) pitkittäinen halkeama oikealla puolella keskellä lohkoa päätti suurentua kunnon vuodoksi. Vanha tiiviste on kuitenkin todennäköisempi.
Se alkuperäinen vuoto on juurikin koneen oikealla takakulmalla josta postasin aiemmin kuvankin UV-valossa jossa neste näkyy vihreänkeltaisena. Kannentiiviste jokseenkin varmasti alkuperäinen.
(http://www.mattikaki.fi/autot/vuoto1.jpg)