Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: topcatti - 04.12.2019, 07:04:09
-
Jees päivää. Tuli ostettua tossa kuukausi sitten 2.5t black sapphire malli ja olisipa pitänyt arvata että autossa on jotain kun myyjä vaikutti niin epäluotettavalta.
Elikkäs tyyliin viikko ostosta alkoi auton sähköt kettuilemaan niin että kun moottori on kylmä niin ajovalot ja ilmastointi pätkäsee 0.1sec ja takas päälle, noh eipä nyt tossa mitään? Jatketaan ajoa sen suurempia googlailuita ja sama vika jatkuu sillon tällöin. 2vk sitten ajoin 800km matkan, 300km jälkeen alkoi kaikki virrat pätkiä moottoria myöten, mittariin syttyi abs hätä jarruta varoen viat ja hyytyi koko mittari. Auto sivuun, tsekkaillaan ulkoisia vikoja, ei ole, auto käyntiin ja seuraavat 500km ilman mitään vikaa paitsi nyt palava srs valo.
Googlailu kertoi että tämä johtuu cem yksiköstä jonka maanantaina sitten otin käteeni ja pällistelin enkä nähnyt mitään näkyvää ongelmaa. Toivoin että releiden irroitus olisi maagisesti ratkaissut ongelman mutta tänään 5min työmatkalla auto taas pätkäisi pari kertaa.
Elikkäs mitäs nyt?
Autoon asennettu edellisen omistajan toimesta eflexfuel.
Moottorin tukikumi tällä hetkellä saanut huomautuksen, voisko aiheuttaa ongelmia tärinän kautta?
-
Vika on cem-yksikössä, eikä näy päällepäin.
Meillä Sercap.fi onnistuu korjaus ja takuuta 12kk mukaan.
-
Vika on cem-yksikössä, eikä näy päällepäin.
Meillä Sercap.fi onnistuu korjaus ja takuuta 12kk mukaan.
Kerro toki kuinka tommosta lähdetään korjaamaan ja missä vika yleensä on :)
-
Kerro toki kuinka tommosta lähdetään korjaamaan ja missä vika yleensä on :)
Mielikuvitusta, kylmää, kuumaa ja ammattitaitoa. Näiden avulla pääsee alkuun jos haluaa itse harrastella. Toki työ vaatii myös osien vaihtoa, juotostaitoa ja ohjelmointilaitteistoa.
Meillä myydään toimivaa lopputulosta, jolle saa myös takuun. :)
-
Huhhuh ei oo ennen tullu vastaan harrastefoorumia jossa ihmiset mainostaa firmaansa sen sijaan että antaa oikeeta jeesiä muuta kuin mitä google antaa "cem korjaus" haulla korjaamoita.
"Hähhäh tiiän mutta en kerro, mut anna 350e niin autan"
Mietin tuota ongelmaa niin en oikein tajua kuinka sähkökomponentissa on vika joka kumminkin käyttäytyy kuin kosketushäiriö eli vika ei ole kokoajan vaan valot vaan välähtää joskus ajaessa.
-
Turha tuosta on mieltänsä pahoittaa. CEM-vialta tuo tosiaan haisee. En ainakaan itse amatöörinä lähtisi tuota CEM-yksikköä räpeltämään, vaan antaisin ammattilaisen korjata yksikön.
-
Huhhuh ei oo ennen tullu vastaan harrastefoorumia jossa ihmiset mainostaa firmaansa sen sijaan että antaa oikeeta jeesiä muuta kuin mitä google antaa "cem korjaus" haulla korjaamoita.
"Hähhäh tiiän mutta en kerro, mut anna 350e niin autan"
Mietin tuota ongelmaa niin en oikein tajua kuinka sähkökomponentissa on vika joka kumminkin käyttäytyy kuin kosketushäiriö eli vika ei ole kokoajan vaan valot vaan välähtää joskus ajaessa.
"Hähhähhää" taisi tulla oman pään sisältä, ei minun. Ihan oikeasti nuo vinkit, jotka annoin auttavat pääsemään vian jäljille ja harrastamaan asian parissa. :)
Juuri tämä vika / oire aiheuttaa kovasti päänvaivaa alan yrityksille, jotka tekevät samaa kuin mekin autoelektroniikan parissa. Näitä parsitaan sitten aika-ajoin.
Toiset meistä ovat nähneet paljon vaivaa asian selvittämiseen. Tilanne olisi tietysti eri jos tämä ei olisi elinkeinoon liittyvä asia, vaan puhtaasti harrastus. Tietotaito ei tule itsellekään juuri ikinä ilmaiseksi.
-
"Hähhähhää" taisi tulla oman pään sisältä, ei minun. Ihan oikeasti nuo vinkit, jotka annoin auttavat pääsemään vian jäljille ja harrastamaan asian parissa. :)
Juuri tämä vika / oire aiheuttaa kovasti päänvaivaa alan yrityksille, jotka tekevät samaa kuin mekin autoelektroniikan parissa. Näitä parsitaan sitten aika-ajoin.
Toiset meistä ovat nähneet paljon vaivaa asian selvittämiseen. Tilanne olisi tietysti eri jos tämä ei olisi elinkeinoon liittyvä asia, vaan puhtaasti harrastus. Tietotaito ei tule itsellekään juuri ikinä ilmaiseksi.
Samaa mieltä, tulee mieleen vanha, varmaankin tekaistu juttu. Asiakas meni läkkärille lokasuojassa olevan kolhun takia. Mestari katseli aikansa kolhua, mojautti kumivasaralla parlaakia, ja kas lommo oikeni. Asiakas iloitsi, että olipahan helppo homma, tästähän vissiin selvitään kiitoksella. Läkkäri vastasi, joo, työ ei maksa mitään, mutta tieto 300Mk.
Vähän kökösti kerrottu, mutta periaate varmasti selviää.
-
Mun pikainen tutkinta sekä kysely muualta kertoi että autoon voi yksinkertaisesti vaan laittaa vastaavan toimivan cem kiinni jos siinä on sama eeprom kuin vanhassa ja sitten vaan uuteen cemiin flashataan vanhan tiedot.
Mun ongelma on tällä hetkellä löytää 100% yhteensopiva cem. Kuulemma 2003 vaihtuu eepromi tms. silti löydän oman auton varaosanumerolla sekä softanumerolla cemejä 2002 ja 2004 vuodelta. Mä tilasin latviasta purku cemin 90€ mutta uudessa cem on jollain tapaa vähän erilainen komponentti, molemmat kyllä 28f400 mutta vähän erit. (https://i.imgur.com/B1dk7PG.png) Nyt mua arvon harrastajat kiinnostaisi tietää, mikäli joku tietää, että onko nämä nyt siis yhteen sopivia? On? Ei? Onko seuraava vaihtoehto tilailla vaan noita CEMejä kunnes sattuu oikea tilalle vai kolvata komponentti vanhasta uuteen?
E: 10min tutkinta teki taas tulosta; Used CEM Black/Gray CEM
1: Black/Gray CEM H/W number: 8645716 S/W 8688383 =INTEL TB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
2: Black/Gray CEM H/W number: 8645716 S/W 8676284 =INTEL TB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
3: Black/Gray CEM H/W number: 8688434 S/W 30657428 =INTEL AB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
4: Black/Gray CEM H/W number: 8688513 S/W 30682664 =MT 28F400B5 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
5: Black/Gray CEM H/W number: 8688513 S/W 8696035 =MT 28F400B5 and MC68376BGCFT20 MASK=0F65K
6: Black/Gray CEM H/W number: 8688513 S/W 8696035 =INTEL AB28F400 B5B80 and MC68376BGCFT20 MASK=0F65K
7: Black/Gray CEM H/W number: 9452553 S/W 8645541 =INTEL AB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
8: Black/Gray CEM H/W number: 8645716 S/W 8688562 =INTEL TB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F65K
9: Black/Gray CEM H/W number: 9494594 S/W 9494997 =INTEL TB28F400 B5B80 and MC68376BGMFT20 MASK=0F71K (has 1 more chip inside?)
Used CEM Black CEM (all info in MCU, there is no Eeprom on this one)
1: Black CEM H/W number: 8645729 S/W 8676286 = Motorola XC511301CPV8 MASK=OK75F
2: Black CEM H/W number: 8645411 S/W 8645410 = Motorola XC68HC912D60 MASK=4F73K
3: Black CEM H/W number: 9452773 S/W 9452772 = Motorola XC68HC912D60 MASK=4F73K
4: Black CEM H/W number: 8696098 S/W 8679899 = Motorola MC9S12DG128B MASK OL85D
5: Black CEM H/W number: 9494342 S/W no number = Motorola ZC443002CPO MASK 1H56A
6: Black CEM H/W number: 8645729 S/W 8688153 = Motorola XC511301CPV8 MASK=OK75F
7: Black CEM H/W number: 8696098 S/W 8696040 = Motorola MC9S12DG128B MASK OL85D
8: Black CEM H/W number: 8651548 S/W 8651547 = Motorola XC511301CPV8 MASK=OK75F
9: Black CEM H/W number: 9494342 S/W no number = Motorola ZC443002CPU MASK 1H56A
"Hähhähhää" taisi tulla oman pään sisältä, ei minun. Ihan oikeasti nuo vinkit, jotka annoin auttavat pääsemään vian jäljille ja harrastamaan asian parissa. :)
Juuri tämä vika / oire aiheuttaa kovasti päänvaivaa alan yrityksille, jotka tekevät samaa kuin mekin autoelektroniikan parissa. Näitä parsitaan sitten aika-ajoin.
Toiset meistä ovat nähneet paljon vaivaa asian selvittämiseen. Tilanne olisi tietysti eri jos tämä ei olisi elinkeinoon liittyvä asia, vaan puhtaasti harrastus. Tietotaito ei tule itsellekään juuri ikinä ilmaiseksi.
Sen ymmärrän. Mä olen itsekkin muiden harrastuksien puolesta kerännyt aivan järkyttäviä määriä tietotaitoa mutta ei silti tulisi ikimaailmassa mieleenkään mennä harrastajafoorumille pökittämään omaa firmaa esille sen sijaan että oikeasti yrittää jeesata ihmistä.
-
Rautamuutos Cem-yksiköissä tapahtuu jossakin 2002 valmistusviikon 34 jälkeen.
Käytännössä vain rautaversiolla on merkitystä, ei varaosanumerolla.
Käytetty cem pitää resetoida jos haluaa Vidalla flashata.
Mitä tulee firman mainostamiseen niin se ei kai ole foorumin sponsoreilta täysin kiellettyä. Yp saa oikaista jos olen aivan hakoteillä.
-
Ootko olli keksinyt kuinka saada intel 28F400 toimimaan autossa jossa on ollut MT 28f400 vai pitää vaan sitten hommata cemmi missä on oikea. ;D
-
Muistit ovat yhteensopivia keskenään.
Mikä varaosanumero ja valmistusaika on siinä tilaamassasi yksikössä?
-
Mun vanhassa Cem on varaosanumero 08688513, softa 08696035. 03W411, haluaisin muuten selitystä mitä noi numerot tarkottaa, 03 on kumminkin vuosi, muutta viikkoja ei ole 411 vuodessa? Uudessa cem on osanro. 08688434 ja softa 30657428, 03W201.
-
Rautakin siis yhteensopiva. :)
Auton alustanumerolle olevaa CEM-uudelleenlatausta ei voi tehdä kertaalleen ohjelmoituun cem:n vidalla ennen yksikön laittamista tehdastilaan. Käytännössä flashiin ajetaan ns. virgin-softa.
Virgin softat olemmee yleensä ostaneet useisiin Volvoihin uuden yksikön mukana, joilla käytetyt yksiköt saa "nollille".
Tässä tapauksessa saat auton toimimaan resetoidulla cem-yksiköllä ja uudelleenlatauksella merkkiliikkeessä tai meidän korjausmenetelmällä.
-
Melkoisia selvännäkijöitä kun näkemättä tuomio on cem vika, taitaa olla vakuutus yhtiöiden lääkärit samaa porukkaa. Näissä ongelmissa kannattaa aina lähteä liikkeelle helpoimmasta päästä liikkeelle eikä aina kalleimmasta päästä.
Naurettu monet kerrat kun esim sinisen tuomioita ja korjauksia tehty ja ehdoteltu järjettömiä korjauksia, laitettu kuntoon loppupeleissä pikkurahalla.
Tutkii ensin, löytää vian ja laittaa kuntoon, näin meillä edetään ja asiakkaat tyytyväisiä.
-
Melkoisia selvännäkijöitä kun näkemättä tuomio on cem vika, taitaa olla vakuutus yhtiöiden lääkärit samaa porukkaa. Näissä ongelmissa kannattaa aina lähteä liikkeelle helpoimmasta päästä liikkeelle eikä aina kalleimmasta päästä.
Naurettu monet kerrat kun esim sinisen tuomioita ja korjauksia tehty ja ehdoteltu järjettömiä korjauksia, laitettu kuntoon loppupeleissä pikkurahalla.
Tutkii ensin, löytää vian ja laittaa kuntoon, näin meillä edetään ja asiakkaat tyytyväisiä.
Samaa mieltä, että lähtee loogisesti poissulkemaan vaihtoehtoja oireiden ja vikakoodien perusteella. Vian tutkimiseen on annettu jo ohjetta aikaisemmin, lämmittää CEM-yksikköä riittävästi ja mikäli vika tulee päälle on vian syykin selkeä. Toki varmistuksena voisi arvata vielä, että mittaristossa ajotietokoneen näytössä sattaa pätkäisyn yhteydessä vilahtaa "vasen takaovi auki" herja. Tuo herja yleensä "sinetöi" diagnoosin, jos ovi on kuitenkin kiinni ja tapahtuu sähköjen, tai oikeammin pätkäisy tietoliikenteessä.
Irrallisen yksikön saapuessa ensin testataan ja varmennetaan vika ennen toimenpiteitä, meillä on itse valmistettu testipenkki CEM-yksiköille, jossa voi simuloida CAN-H ja CAN-L verkkoja, sekä tarkkailla ympäristömuuttujien vaikutusta laitteen toimintaan.
Ehdotettuun diagnoosiin sisältyy (minun mielestäni) aina vastuu todentaa asia, eikä ottaa joka tapauksessa rahat pois. Tällä systeemillä on pärjätty yli kymmenen vuotta autoelektroniikan parissa.
-
Selvännäkijä pääsi tekemään testipenkissä kokeita ja CEM-yksikössä selkeä vika. Väylä kaatuu, kun yksikkö sopivasti lämpenee.
Topcatti toimitti vaihtolaitteen ja tiedonsiirto tehtiin ns. BDM-lukuna / kirjoituksena piirikortin nastojen kautta. :)
-
No purkki kunnossa, auto liikkuu ja pisteet meni .... ?
-
Tässäpäs kesti, en sitten tajunnut kirjottaa postipakettiin helposti koodia päälle jonka myötä molemmat cemmit hävisivät postiin 2 viikoksi.
Nyt on uusi (käytetty) cemmi tullut sercapilta jp_ollilta mihin vanhan tiedot siirretty. Kaikki tuntuu pelaavan hyvin eikä auto/valot enää pätki vaikka pistäis kaikki puhaltimet päälle.
Seuraavaksi sitten selvittämään mittariston vikaa joka ei poistunut cemmin myötä. Ilmeisesti sekin perusvika ja vika jossain juotoksissa. Pitää harkita pitäneekö itse yrittää kolvailla komponentteja uusiks, autosähköammatilainen vai joku TV korjaaja joka velottais tuurilla 40e ;D
En käsitä kuinka nämä molemmat hajosivat aikalailla yhtä aikaa, huonoa tuuria.
-
Noita kolvataan rutiinilla jollain 150 eurolla monessa paikkaa, missä oot. Ja mitkä oireet?
-
Vantaalla. Kilsat ja kello saattaa toimia randomilla kun auton käynnistää, sit välkkyy tai kaikkiin tulee vaan 888888. SRS valo palaa mutta en tiedä onko tämä vika cemmistä kun vikakoodeja ei vielä poistettu vai mittariston vika. Ois kätevä löytää paikka läheltä johon vois viedä tän, selailla puhelinta pihalla tunnin ja lähteä takaisin ilman että auto taas seisoo.
-
Vantaalla. Ois kätevä löytää paikka läheltä johon vois viedä tän, selailla puhelinta pihalla tunnin ja lähteä takaisin ilman että auto taas seisoo.
Elkotron Tuusulassa:
https://www.elkotron.fi/?gclid=EAIaIQobChMI_8CY0aiu5wIVRrYYCh3npgX6EAAYASAAEgIYSPD_BwE
-
Ja ton mittariston pystyy pihassa tarvittaessa itse irrottamaan ja kiinnittämään alle 5 minuutissa kun on pari meisseliä mukana https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY (https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY)
-
Jees. Vilkaisin tuota mittaristoa. Irrotin, rupee toimimaan kun väännän vasenta ylänurkkaa itteeni päin. Porukkahan on tehny näihin vaikka mitä tee-se-itse fixejä, muunmuassa poraa jäähdytyssiilin ja piirilevyn läpi reiän ja pistää siitä ruuvin ja mutterin pitämään sitä pänningissä. No tää mittarihan on 4 ruuvilla kiinni... joka kulmasta... Laitan vasemman ylänurkan ruuvin kiinni ennen mittaria jotta se pistää sitä pänninkiin ja kiristän loput normaalisti. No tuntuuhän tää toimivan, eka pelas vähän aikaa, uudelleen säädöllä tuntui pelaavaan pikkusen pomppuisan kaupan parkkipaikka-taajama-parkkihalli pätkän. Seurataan innolla josko tää oikeasti toimisi pidemmän aikaa. :smoke:
Ruuvin löysennystä = enemmän pänninkiä (https://www.youtube.com/watch?v=hZ5k_-uot4Y)
Tuntuu toimivan (https://www.youtube.com/watch?v=TPMpUXPYSaY)
-
Tarpeeksi kauan kun antaa mittariston pätkiä menee softa sekasin ja sen korjaaminen ei sitten enää menekkään ainoastaan juottamalla...
-
Jaaha! Mistä moinen johtuu? Sitten pitää keksiä jotain varmasti toimivaa
-
Katkokset tai toisin sanoen murtuneet juotokset, jotka ennalta arvaamattomasti vaikuttavat prosessorin toimintaan, voivat saada aikaan sen, että flash-muistissa oleva data korruptoituu.
Tällöin pitää juottelemisen lisäksi vaihtaa prosessorin softa toimivaan siihen sopivilla työkaluilla.
-
Kiitoksia tiedosta!
-
Kysyin iltapäivällä Elkotronilta huoltaako tätä mittaria, juu. Koska vapaata aikaa ja 30min päästä olinkin siellä pihassa ja 15min päästä kolvailtu. Kaikki pelaa ja srs valokin poistui.
-
Paljonkos maksoit
-
150e, mitä kyselin muualta ja googlailin niin on kyllä halpa, puhumattakaan kuinka kätsy kun ei tarvitse purkaa osia ja lähetellä muualle.
-
Tämän ketjun osaajilta löytyiskös tietoa, yritän selvittää pystyykö V70 mk2 2.5tdi cem:n kloonaamaan mihin tahansa ennen tuota 2002 rautaversiota olevaan p2-volvon cem:iin? Minulla on hyllyssä yksi bensa s80 vm. -98 cem ja yksi bensa s60 vm. -01 cem. Eli onko nuo cemmit ennen 2002 kaikki yhteensopivia p2-volvojen kesken vai missä menee raja? Ulkoisestihan ne näyttää samalta.
-
Yhteensopivuuden raja kulkee suhteellisen tarkasti 02W36 valmistusvuoden ja viikon tienoilla.
Toki kurkkaamalla prosessorialueen komponenttisijoittelua käy ilmi, mitkä ovat samanlaisia / yhteensopivia yksiköitä. Uudemmissa sijoittelu on hieman erilainen.
Tällä periaatteella ollaan jo kymmenkunta vuotta toimiteltu vaihtolaitteita tiedosiirrolla tai tehdastilassa 12kk takuulla.
-
Kiitos tästä tiedosta, tulkitsen että ennen tuota viikkoa on kloonaamalla yhteensopivia. Olen kyllä teidän mainioita takuulla varustettuja vaihtobokseja muistanut markkinoida, tässä kai kaveri haluaa ottaa riskin ja selvitä vielä halvemmalla. Eräältä tunnetulta purkamolta sanottiin että pitää olla hyvin tarkka yhteensopivuudesta tai auto menee ihan sekaisin.
-
Kyllä, tulkinta on oikea. :)
Tunnettu purkaamo ei ole tainnut tehdä oletusta enempää väitteen tueksi. ::)