Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mimma_k - 05.12.2019, 08:16:48
-
Moro!
Viime viikolla ostin otsikon mukaisen auton. Olen netistä kovasti lueskellut aiheeseen liittyen ja saantu sen käsityksen että volvo käynnistyy aina ensin bensalla, ja vaihtaa vasta sitten kaasulle. Tämä yksilö käynnistyy kuitenkin lämpimänä suoraan kaasulle. Onko tää normaalia? Ja pitäiskö tuo kaasulle vaihdon tapahtua automaattisesti? Vai onko se aina manuaalinen operaatio, et pitää ite painaa nappulasta kaasulle koneen lämmettyä?
Lisäksi kaasu-bensavalintanappulan indikointivalo sammuu välillä koneen lämpötilan ollessa varsin alhainen (kojelaudan lämpötilamittarin mukaan), ja antaa vaihtaa kaasulle. Tämä lienee kuitenkin ok, kun käy ihan nätisti?
Tähän yksilöön tosin on nyt tämän viikon aikana vaihdettu paineanturi, askelmoottori huollettu ja eilen vaihtui tulpat, sillä heti ekana päivänä kesken ajon tippui kaasu pois päältä ja bensalla tuli ajeltua kunnes pääsi pajalle remonttiin. Vielä ei ongelmatonta ajopäivää ole ollut, sillä moottorihäiriövalo syttyi heti tänä aamuna iloisesti kojetauluun ja taas on menossa pajalle...
Mietityttää siis et liittyykö nää kaasun käynnistyksen kuviot myös näihin ongelmiin, vai onko normaali toimintaa.
-
Siihen kaasun/bensan valintanappiin ei tartte koskea ellei halua ajella pelkästään bensalla. Auto tekee vaihdon kaasulle aina automaattisesti. Ja jos sulla on lämmin kone auto käynnistyy kyllä bensalla mutta vaihtaa samantien kaasulle. Kylmällä koneella kaasulle vaihto kestää pitempään. Mutta sitä nappia ei tartte painella tosiaan vaihtaakseen kaasulle. Ja tuo moottorin vika valo nyt voi liittyä ihan mihin vaan, vikakoodit kertoo tarkemmin.
-
Siihen kaasun/bensan valintanappiin ei tartte koskea ellei halua ajella pelkästään bensalla. Auto tekee vaihdon kaasulle aina automaattisesti. Ja jos sulla on lämmin kone auto käynnistyy kyllä bensalla mutta vaihtaa samantien kaasulle. Kylmällä koneella kaasulle vaihto kestää pitempään. Mutta sitä nappia ei tartte painella tosiaan vaihtaakseen kaasulle. Ja tuo moottorin vika valo nyt voi liittyä ihan mihin vaan, vikakoodit kertoo tarkemmin.
Eli jotain vikaa siis yhä on, koska kaasulle ei vaihda automaattisesti koskaan. Ja käynnistyy kylmällä koneellakin välillä kaasulla.
-
Tämä auto olikin sitten huonommassa jamassa kuin varmaan kukaan osasi odottaa... Siihen on nyt 2 kk aikana vaihdettu painesäädin, korjattu askelmoottori, vaihdettu tulpat ja puolat. Sekä nyt viimeisimpänä sen kanteen tehtiin remonttia, sillä löydettiin yhdestä sylinteristä imu puolelta vuotoa, ja kun kone avattiin, huomattiin että kaikki pakoventtiiliit ja niiden ohjurit oli todella huonossa kunnossa ja vaihdettava täysin uusiin.
Onko miten tyypillistä kaasu-Volvoille, että kaasun käyttö hajoittaa pakopuolta?
Tällä viikolla pitäisi auto saada vihdoin ja viimein ajoon kaiken tän remointoinnin jälkeen...