Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Vmax - 07.12.2019, 21:25:46
-
Pitääpä tänne laittaa kysymys kun en oikeen muualta varmaa vastausta löydä.
Paljonko on D5 lohkon tarkka korkeus? Itse en ole päässyt kunnolla mittaan kun ei ole irtolohkoa. Täällä luki jossain topikissa että 240mm ja ACM SE sivuilla on mitta 236.5mm. Rullamitalla olen yhdestä moottorista saanut mitan joka on alle 240 mutta tarkka mitta uupuu. Tarvisin mitan jotta voin miettiä kanki ja mäntä kombinaatioita.
Sitten noista eroista bensalohkoon, öljypohjan puolella on yksi isohko soikea kanava keskivaiheilla jota bensalohkosta ei löydy, mikähän se mahtaa olla? Muitakin eroja on esim suodatin on ulkoisessa kotelossa jossa huohotin samassa, miten lie ne muut kanavat alapuolella, että sopiiko tinakutosen muokattu öpohja? Vesikanavissa on kansitasossa eroja. Passanneeko Bensakoneen kannenpultit? Liekkö korvakoille kaikki samat pultinreijät kuin bensalohkossa?
-
D5 dekin korkeus (luultavasti koneistamaton, 195tkm ajettu)
(https://i.ibb.co/pfN9908/IMG-20191208-121440.jpg) (https://ibb.co/pfN9908)
Vesitilan korkeus D5
(https://i.ibb.co/265syWc/IMG-20191208-121357.jpg) (https://ibb.co/265syWc)
Vesitilan korkeus T5 (81mm poraus)
(https://i.ibb.co/N3jjxZX/IMG-20191208-121336.jpg) (https://ibb.co/N3jjxZX)
Kuva D5 Korsetista (lohkonpuoli koneistamatta :-D)
(https://i.ibb.co/hBqZsYf/IMG-20191208-121451.jpg) (https://ibb.co/hBqZsYf)
Tähän koneeseen laitan D5:sen oman kampiakselin 93.2 iskuinen, vinokoneen 158mm pitkät veivit ja koneistan alapesät millin isommiksi jotta tinakoneen Kk laakeri sopii (helppo homma) ja Takomännät on CP:n STD(81mm) normi tinakoneen mitoilla ja korsetti tottakai :D ;)
-
Noniin eli acm sivuilla on väärää tietoa jota epäilin jo alkuunkin kun karkeat mittaukset rullamitallakin näytti että yli sen tuo korkeus on. Kumma homma, mukava kun joku ostelee veivit ja männät sen tiedon pohjalta ja männät hyppääkin millitolkulla dekistä yli.
Minkä tekemät veivit sulla on? Onko CP:llä ihan listoilla tuota T5 mäntää vai oletko teettänyt? Olen CP listoja selannut eikä niistä ainakaan volvon mäntiä löydy.
Osaatko noista moottorikorvakon paikoista sanoa täsmääkö ne bensalohkon kanssa?
Laitteleppa hintaa ja tietoa tuosta korsetin asennuksesta yv:llä
-
Veivit on tuolta https://www.autoracing.fi/kiertokankisarja-volvo-94953 (https://www.autoracing.fi/kiertokankisarja-volvo-94953) ja siihen yksi irtoveivi..
Männät on ilmeisesti mittojen mukaan teetetetty (ostin ebaystä) :-D
Moottorikorvat ei sovi.
Soitteleppa niin keskustellaan korsetista !
-
Millaisia tehoja täällä suunnitellaan?
-
Millaisia tehoja täällä suunnitellaan?
Isoja tehojahan sitä ruukataan aina suunnitella :)
Itse lähinnä tässä puntaroinut kaikkia vaihtoehtoja moottorikombinaatioista.
Kerkesin ostaa jo ruottista valmiit moottorinkorvakot niin taidan eka version nyt tehdä kuitenkin bensalohkoon kun siihen korvakot sopii suorilta. Tarkoitus tehdä sellainen moottori että se riittää hyvinkin pitkälle jos nälkä kasvaa, kuten varmasti käy ennemmin tai myöhemmin. Katsoo nyt mitä keksii, voisihan se ensimmäinen alakerta versio olla hyvin perinteinenkin. Ei ole nyt mahdollista juurikaan kasvattaa aikataulua moottorin kanssa kun vakaa aikomus on ensikesänä ajaa tuolla autolla, voihan sitä alkaa jo rinnalla rakenteleen uutta moottoria ajan kanssa. Bensan lohkoon nyt nopein tehdä kun siihen on jo paljon osia hankittuna.
-
Tässä yksi resepti
D5 lohko - stanu korkeus
159 mm veivit
mäntä 35,9 puristuskorkeudella (vakio)
90 mm akseli (bensakoneesta)
Mäntä asettuu 0.3 mm ylemmäs mitä vakio D5.
-
Tässä yksi resepti
D5 lohko - stanu korkeus
159 mm veivit
mäntä 35,9 puristuskorkeudella (vakio)
90 mm akseli (bensakoneesta)
Mäntä asettuu 0.3 mm ylemmäs mitä vakio D5.
Korsetoinnin jälkeen on hyvä plaanata tasosta 0.10-0.20mm pois koska korsettilevyä kun lyö paikoilleen niin tasoon voi tulla jälkiä. ;) jolloin männistä joutuu ehkä (tapauskohtaisesti) koneistamaan siivun.
-
Missä hinnoissa avaimet käteen korsetointi liikkuu?
-
Tässä yksi resepti
D5 lohko - stanu korkeus
159 mm veivit
mäntä 35,9 puristuskorkeudella (vakio)
90 mm akseli (bensakoneesta)
Mäntä asettuu 0.3 mm ylemmäs mitä vakio D5.
Paljonko vakio D5 kangen mitta on ja mihin kohtaan tuo mäntä asettuu vakiona? yli vai ali dekin ja kuinka paljon? Tuo D5 suhteellisen vieras itselleni niin siksi kyselen ::)
-
Paljonko vakio D5 kangen mitta on ja mihin kohtaan tuo mäntä asettuu vakiona? yli vai ali dekin ja kuinka paljon? Tuo D5 suhteellisen vieras itselleni niin siksi kyselen ::)
D5 kanki: 147 mm
D5 männän pk: 46 mm
D5 isku: 93.2 mm
Nyt en muista tuota männän tarkkaa asemaa YKK:ssa.
-
Tuolla Jlunkan mittaamalla lohkon korkeudella mäntä tulee .25mm dekin yli 147mm veivillä ja 46mm PK:lla
Lohkoissa on varmasti minimaalisia eroja tehtaan jäljiltä niin dekin ylitys voi olla hieman vähemmän tai enemmän tuosta .25mm arvosta.