Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Poikarukka - 23.10.2011, 17:15:40

Otsikko: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 23.10.2011, 17:15:40
Onko kokemuksia tai tietoa auton pidempi aikaisesta seisottamisesta. Itsellä tilanne on se että olen työkeikalla pidemmän aikaa ulkomailla ja auto jää Suomeen. Taloudessa ei ole muita, joka autoa käyttäisi. Auto on kyllä avokatoksessa ettei sää pääsee kovin ankarasti siihen tekemään tuhoja. Ei siis jää hankeen niin sanotusti. muutaman viikon ehkä kuukauden välein pääseen ajamaan sitä. Nyt kysynkin ottaako auto pahasti itseensä tästä. Autoilakin on tunteet... ne tykkää kun niillä ajetaan S*. Ei vaan aikuisten oikeasti tarkoitan mekaanisesti yms. Onko kokemuksia pitemmästä säilyttämisestä kuten YK joukot tms kun auto joutuu seisomaan varastossa / varastoituna pidemmän aikaa.

Akku luultavasti arin joten se menee ylläpitolaturiin joka lataa 2h vuorokaudessa (ctek+kellokytkin). Dieselit vaihtuu talvilaatuun ja tankki täyteen. Nämä nyt itsestään selvinä asioina jo työnalla.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: elfuego - 23.10.2011, 17:32:24
B200E 740:stä seisotin helmikuusta elokuuhun. Jarrut oli menny jumiin, ja ne piti putsata.
Ohjaustehostimen öljyt oli kanssa mennyt ilmeisesti huonoksi, kun kesäkuumalla täryytti rattia oikein kunnolla. Viileämmällä kelillä ei täryyttäny.
Säilöin auton peltitalliin betonialustalla, laitoin tankin täyteen 98:a ja liikuttelin väh. kuukauden välein hieman, ettei laakereita paina koko ajan samasta kohtaa.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Volvo745D - 23.10.2011, 17:39:53
Ite lisäisin sen että yleensä ottaen ainakaan näillä keleillä ja tänä vuodenaikana kun lämpötilat heittelee plussan ja miinuksen molemmin puolin, ja muutenkin kosteat olosuhteet, niin elektroniikka ja sähköosat ottavat todennäköisesti itseensä.. Ellei sitten säilytä tosissaan joko kylmässä, tai sitten todella lämpimässä missä ilma vaihtuu. Puoliksi lämmin on kaikkein pahin, isäukon V40:sestä meni ABS pumpulta jotain johtoja huonoon happeen, oli sitten kallis diagnoosi kun ruvettiin vikaa etsimään.... Sitten varmaan juuri edellämainitut , jarrut , yms yms.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 23.10.2011, 21:02:29
Ulkona se auto normaalistikin on... Mutta olisi kyllä hyvä että käy kone lämpimänä ja sisustasta vaihtuu ilma. Auto on takuun alainen jos jotain päättää hajota niin ei nyt mahdoton ongelma muodostu, mutta harmittaa uutta autoa seisottaa. Ei ollut tiedossa autoa hankkiessa että tulee reissu eteen. Ostakaa joku pois tuo? Täytyy pyytää joku ajamaan silloin tällöin lenkki sillä vaikka kerran viikkoon. Itse käydä lomilla sitä ajamassa sitten isompi lenkki.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Volvo745D - 23.10.2011, 22:47:33
Missä päin asustelet,  miksei vaikka joku luottohenkilö löytyisi joka kävisi silloin tällöin lenkin ajamassa ettei auton tarvi seistä jatkuvasti :)
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 10:45:31
Ongelma ei niinkään ole vapaaehtoisten saamisesta...
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: D5GT - 24.10.2011, 11:03:19
Pesu ennen seisottamista lienee paikallaan, jarrut kannattaa ajaa kuiviksi, ettei levyt ole heti ruosteessa.

Akun lataus ei varmasti ole pahasta, kuten totesit. Varmaan riittää jos Suomessa käydessä laturin käyttää kiinni? Renkaat voi kuoleentua, jotkut ovat suositelleet pukeille nostamista. Riippuu varmaan seisonta-ajasta onko tarpeellista. Pieni paikan siirto sillointällöin ja rengaspaineiden nosto ajaa saman asian?
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Nercs - 24.10.2011, 11:17:08
Lukaise tämä linkki kun siinä on kaikki mitä tarvitaan turhaa niitä toistamaan "muista vaihtaa uudet öljyt sinne koneseen".Lukuhetkiä toivoo hän.
http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html#_Toc3730460
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 11:32:13
Tuossa onkin paljon luettavaa. Jää vaikutus että koskee enemmänkin vanhempaa harraste autoa todella pitkälle säilytys ajalle. Itsellä seisonta aika jää muutamaksi kuukaudeksi ja autoa pyritään ajamaan kerran viikkoon parikymmentä kilometriä ja pidemmin kerran kuukaudessa. Tosin talvikuukausille sattuu tämä. Siinä rajoilla rupeaako tulemaan vahinkoa. Öljyt kyllä vaihtuu tiheämmin kuin huoltokirja edellyttää jo muutenkin.

Toinen vaihtoehto voisi olla ajaa auto kohde maahan ja käyttää siellä sitä. Jotenkin tuntuu että vaihtoehdot ovat kaikki aika huonoja auton kannalta. Suomessa seisottaa parin viikon jaksoja tai ajaa lommotettavaksi etelään.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Nercs - 24.10.2011, 11:44:55
Muistaa vaan että  auto ei homehdu säilytyksen aikaa eli se hommaa on pois suljettu.Jos autollaa ajetaan kerran viikossa sen verran että akku latautuu ja kone lämpiää kunnollaa ja sisäpaikat kuivuu .Varmaakin kannattaa laittaa hyvät kaukalomatto ohjaajan paikalle jos ajaja ei muista katsoa että tuleeko lunta kengistä sinnee sisälle. Ajattelin vai sitä jos auto laitetaan oikeasti seisomaan kun autolla kummiskin noin vähän ajetaan.Kun talviajo ei ole hyväksi autolle ajetaan suolassa laitetaan seisomaan.Kyllä parempi on akku lampimään ja auto laitetaan seisonta kuntoon kerralla vakuutukset katkeaa ja varmaakin auto on paremmassa kunnossa ilman näitä lyhykäisiä ajolenkkejä.
 
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 11:53:55
Akku pitäisi säilyttää viileässä. Lämpö kiihdyttää reaktioita akussa ja vanhenee nopeammin. Lämpimässä ollut akku tuntuu toki virkeämmältä ja ottaa virtaa herkemmin vastaan latauksessa, mutta säilytykseen lämpö on huonoa. Laturi auttaa vähän ettei pura. Tätä tässä pohdin että laitanko kokonaan seisomaan vai annanko sen olla "ylläpito ajossa". Kuitenkin Suomessa käydessä on hyvä olla itsellä auto käytössä. Seisonnan rahallinen hyöty on kuitenkin aika pieni koska ensimmäiselle vuodelle volvon tarjoaman vakuutuksen erät eivät käytännössä laske vaikka seisottaa.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Nercs - 24.10.2011, 11:59:35
No jos on tarvetta autolle niin eihän se sitten eroa mitenkää normaalikäytöstä siitä että ajomatkat lyhenee.Laita pissapoikaan vahvat litkut ettei siellä mitään jäätymisiä tapahdu.Tämä juttu oli varmaakin tässä sitten.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: D5GT - 24.10.2011, 12:39:08
Muutaman kuukauden auton voi seisottaa ilman sen suurempia konservointeja. Varsinkin jos parin kuukauden välein saa vähän liikuntaa. Kerran viikossa kuullostaa jo hätävarjelulta. Laita vaan seisomaan ja aja kun käyt.

Veneissä käytetään ns. kuivapalloja, jos kosteutta sisätiloissa pelkää. Haittaakaan siitä ei ole.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 13:08:37
Vainoharhat iskee päälle... :idiot2:

Vähän tähän suuntaan itsekin järkeillyt asiaa, mutta kokemukset kiinnostaa. Ehkä se laturi ja satunnainen ajelu riittää. Kyllä se pari viikkoakin on pitkä aika ja huomaa autosta.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: joonak - 24.10.2011, 15:08:56
Itse olen merillä töissä ja aikanaan kun ei ollut muijaa ja tein pitempiä reissuja niin saattoi olla kolmekin kuukautta auto parkissa pihalla, ei se siinä miksikään mene. Kun tuli kotiin niin startista käyntiin ja kovaa ajoa. Nykyään on eri homma kun reissut kestää vaan 4 viikkoa kerrallaan ja vaimo ajelee autolla sillä aikaa.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: D5GT - 24.10.2011, 16:51:42
"Naapurin" BX seisoo / on seisonut kadun varressa talvet paikoillaan, korkeintaan kerran liikenteessä -yleensä hinataan lumitöiden tieltä. "Hyvin" toi on sietänyt kohtelun.

Pesuakaan auto ei ole hoidoksi tarvinnut, kesällä puista tippuu jotakin möhnää, joka ei talvellakaan lähde pinnasta. Sammalta löytyy etuovenkahvan tienoilta. Jäkälää katosta. Ihme kärry ei näytä niin ruosteiselta kuin luulisi. Sisusta ei ole homeessa, muuten kyllä repaleinen. Olisko joku city-hiiri asustanut jonkun talven. Ihme että kesäisin on liikenteessä muutaman kerran, useamman viikon -käviskö mökillä tjsp.

Seurannut menoa hyvmyillen n. 10 vuotta..
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: D5GT - 24.10.2011, 16:58:41
Unohtui;

Jos diesel auto alkaa seisomaan pitkään kannattaa tankki tyhjentää. Diesel alkaa kasvaa jotakin levän sukulaista. Mut tuohon prosessiin ei taida edes vuosi riittää..

Happaneehan bensa-auton bensatkin, ilmeisesti nopeammin kuin diesel.

Miten muuten virran riittävyyden teoria? missä vaiheessa kunnossaoleva akku purkautuu niin paljon ettei ole toivoa käynnistymisestä -jos auton vaan jättää parkkiin.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 17:47:49
Uusissa autoissa ei tarvi kuin pari viikko olla käyttämättä niin ei tarvi miettiä starttailua. Haamu kulutusta virrassa niin vietävästi. Kaikki tietokoneet lepotilassa ottaa virtaa samoin kuin ovien kaukosäädön vastaanotin kyttäilee tuleeko aukaisua. Lisäksi sellainen akun kiduttaminen ilman latausta tasaisella kulutuksella tappaa kyllä akun äkkiä. Ylläpito laturi ratkaisee tämän ja laitan vielä kellokytkimen taakse ettei kiehuta akkua piloille.

Polttoaineet kerää ainakin ilmasta kosteutta. En tiedä miten nykyään kun on suljettu järjestelmä jossa kaasut talteen otetaan hiilipömpeliin, mutta kuitenkin paras ajaa niitä ja välillä uutta sisään. Bensa varsinkin sillä E-alkoholilla kerää herkästi vettä. 95E10 ja 98E5 ei hyviä säilöntää. jos niistä pitää valita niin mitä vähempi E:tä niin sen parempi. Dieseli alkaa kaiketi kerrostumaan ajan kanssa. tämä mutuna.. Neste on joskus julkaisut dieselistä aika kattavan info paketin. jos löytäisi sen voisi nopailla tästäkin. mutten nyt jaksa alkaa etsimään nettiä.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: VäLKKy - 24.10.2011, 20:07:26
Neste on joskus julkaisut dieselistä aika kattavan info paketin. jos löytäisi sen voisi nopailla tästäkin. mutten nyt jaksa alkaa etsimään nettiä.

Olisko tämä...? (http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3361;3558;3559&page=3559&field=FileAttachment&version=4) :)
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: Poikarukka - 24.10.2011, 20:53:09
Sehän se... Tosin ei tuokaan pidemmästä säilöstä autossa puhu muutakuin että kesälaatuinen kiteytyy ja kerrostuu. lienee isommassa säiliössä tämä ongelma. mutta talvilaatua tankkiin kun alkaa saamaan.
Otsikko: Vs: Auton pidempi ajamattomuus
Kirjoitti: D5GT - 25.10.2011, 15:08:35
Eli talvidieseliä tankkiin, kuten jo aiemmin totesit laittavasi. Jos en väärin ymmärtänyt, lämpimässä kesälaatukin pelittää. Muutoin varastointiongelmat tullee vasta kun säilytetään vuosikausia..

Totta että auto kuluttaa jonkin verran sähköä kokoajan, mutta ovet lukossa ja laitteet suljettuna melkoisen vähän, suhteessa akun kapasiteettiin. Viime talvena kakkosauto -05 D5 V70 seisoi ulkona käytön puutteessa 1-1,5kk koskematta, jos satunnaisia ovien avauksia ei lasketa. No lumitöitä piti tehdä melko usein, ettei hautaudu. Lähti käyntiin ongelmitta, kun pakkasta oli -23. Liikkeellelähtö ja lämpeäminen tuntui (kuullosti) pahalta. Uuden akun, alkuperäisen tilalle, kärry sai saman vuoden syksynä.

Silloin kukaan ei (muistaakseni) osannut kertoa missä kipukynnys menee, kauan auto voi seistä ennen kuin akku on tyhjä/virta ei riitä käynnistymiseen.

Onko ohje, jonka joskus sain wanhemmilta venemiehiltä väärä? Suositus oli ladata akku täyteen syksyllä, varastointi viileässä tasalämpöisessä varastossa ja säilytyksen puolivälissä akkua puretaan esim. 5-15w lampulla ja taas ladataan täyteen.

Ohjetta en ole ikinä noudattanut. Perusholto on ollut katkaista päävirta ja startata keväällä. Omat vehkeet on vaihtuneet useammin, kaverin -02 veneen akku on hoitamatta, veneessä säilytettynä , ilman latauksia edelleen kunnossa. merkki muistaakseni Delco.