Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Tulikoni - 17.12.2019, 08:01:01
-
Volvot
V70 2010 d3 ja v70 2007 2,4 bensa
Kumpaakin vuorotellen tarkoitus seisottaa lentokentällä pitempiä aikoja 3-6kk.
Kannattaako/voiko ottaa akku irti että saa auton käyntiin seisotuksen jälkeen.
Kahdenlaista viestiä kuullut että ohjelmointi häviää jne.
-
Kannattanee ostaa apukäynnistin joka tapauksessa jos haluaa käyntiin ilman ongelmia. Senkin pitää toki olla ladattu.
-
Kannattaa ottaa irti. Ei siitä ohjelmoinnit häviä, ne on pysyvässä muistissa. Sähkölasit saattaa ehkä tarvita uudelleen kalibrointia ja kello säätää.
Kun lepovirrankulutus on esim tyypillinen max 20mA, niin 80Ah akku on 6kk jälkeen täysin tyhjä. 3kk kohdalla saattaa ehkä vielä lähteä käyntiin jos ei ole kovin pakkasta. Ja lisäksi alivarauksessa oleva akku alkaa sulfatoitua ja menee aikanaan pilalle.
-
Lyijyakun litkujen pakkasenkesto alenee varauksen purkautuessa, joten sulfatoituminen ei kylmässä hallissa ole se päällimmäinen ongelma.