Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Tulikoni - 17.12.2019, 08:01:01

Otsikko: V70 seisontaan 6 kk akku irti vai ei
Kirjoitti: Tulikoni - 17.12.2019, 08:01:01
Volvot

V70 2010  d3   ja  v70  2007 2,4  bensa

Kumpaakin vuorotellen tarkoitus seisottaa lentokentällä pitempiä aikoja 3-6kk.
Kannattaako/voiko  ottaa akku irti että saa auton käyntiin seisotuksen jälkeen.
Kahdenlaista viestiä kuullut että ohjelmointi häviää jne.


Otsikko: Vs: V70 seisontaan 6 kk akku irti vai ei
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.12.2019, 09:58:18
Kannattanee ostaa apukäynnistin joka tapauksessa jos haluaa käyntiin ilman ongelmia. Senkin pitää toki olla ladattu.
Otsikko: Vs: V70 seisontaan 6 kk akku irti vai ei
Kirjoitti: Maatti - 17.12.2019, 12:15:41
Kannattaa ottaa irti. Ei siitä ohjelmoinnit häviä, ne on pysyvässä muistissa. Sähkölasit saattaa ehkä tarvita uudelleen kalibrointia ja kello säätää.
Kun lepovirrankulutus on esim tyypillinen max 20mA, niin 80Ah akku on 6kk jälkeen täysin tyhjä. 3kk kohdalla saattaa ehkä vielä lähteä käyntiin jos ei ole kovin pakkasta. Ja lisäksi alivarauksessa oleva akku alkaa sulfatoitua ja menee aikanaan pilalle.
Otsikko: Vs: V70 seisontaan 6 kk akku irti vai ei
Kirjoitti: insinörtti - 22.12.2019, 12:37:47
Lyijyakun litkujen pakkasenkesto alenee varauksen purkautuessa, joten sulfatoituminen ei kylmässä hallissa ole se päällimmäinen ongelma.