Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: joosua - 18.12.2019, 19:43:12

Otsikko: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 18.12.2019, 19:43:12
Tervehdys hyvät Volvoharrastajat!

Voiko kaasuläpän asentotunnistimen vika sammuttaa FB230 moottorin?  Hyvin kostealla kelillä, moottori on lämmin, tyhjäkäynnille tai alhaisilla kierroksille mennessä aina välillä kone sammuu.  Muutaman minuutin kuluttua lähtee taas käyntiin.
Voiko asentotunnistimen huoltaa, puhdistaa tms?  Vai vaihdetaanko aina uusi?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: jen - 18.12.2019, 19:49:11
katso nyt ensin sen säätö et on säädetty oikein!
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 18.12.2019, 20:04:28
Eli oliko jotenkin niin että kun kaasuläpän akseli, ja tietysti kaasuläppä samalla, vähän liikahtaa niin pitäisi naksahtaa ja kytkeä tai vastusarvo keskimmäisen ja jonkun muun johdon välillä muuttua?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: puliukk0 - 18.12.2019, 20:15:53
Eli oliko jotenkin niin että kun kaasuläpän akseli, ja tietysti kaasuläppä samalla, vähän liikahtaa niin pitäisi naksahtaa ja kytkeä tai vastusarvo keskimmäisen ja jonkun muun johdon välillä muuttua?

En muista kumminpäin, mutta pitäisi siis avata kärjet tai kytkeä kaksi johdoista yhteen. Eli kyllä.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 18.12.2019, 20:22:10
Pihalla kävin kokeilemassa  kun vähänkin liikauttaa kaasuläpän akselia niin pieni naksaus kuuluu tunnistimesta. Eli säädössä ei välttämättä olisi vikaa?  Mutta likainen voi hyvinkin kyllä olla ja johtoliitoskin pitää huomenna tallissa tarkastaa. Vähän hapettuneelta näyttää.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: puliukk0 - 18.12.2019, 20:25:46
Pihalla kävin kokeilemassa  kun vähänkin liikauttaa kaasuläpän akselia niin pieni naksaus kuuluu tunnistimesta. Eli säädössä ei välttämättä olisi vikaa?  Mutta likainen voi hyvinkin kyllä olla ja johtoliitoskin pitää huomenna tallissa tarkastaa. Vähän hapettuneelta näyttää.

Ei säädössä sitten ole vikaa, mutta tarkista vielä mittaamalla. Joskus ne naksuu vaikka on totaali rikki, tai sitten kulunut niin, että naksuu mutta ei kytke/irrota(ja säätö auttaa).
Sisällä on ihan muutaman sentin mikrokytkin jos haluaa leikkiä, mutta purkuosat on muutamia euroja.

Kannattaa myös putsaa tyhjäkäyntisäädin, ne voi jumitella karstasta ja aiheutella ongelmia.

Auto ei lähde siis käyntiin heti jos sammuu? Jos näin niin, mahdollista: suutinrele, bensapumppujen rele, ykk anturi.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 18.12.2019, 20:57:54
Mistäpäin tyhjäkäyntisäädin löytyy?

Kun tuo asentotunnistin näyttää olevan yksi vikamahdollisuus ja on myös tosi vanha ja paljon käytetty, aion uuden kyllä hankkia. Niitä näkyisi ainakin nettikaupoissa olevan.  Täytyy ensin kysyä paikallisesta tarvikeliikkeestä. Hämeen Autosähkölläkin voi olla. Bilia voi Scandinavian partsin tjsp tunnistimen tilata, 347€, vähän kalliilta vaikuttaa.

Noi releet, polttoainepumppu rele sieltä tuhkakupin takaa ja suutinrele paisunta-astian kyljestä,  ykk-anturi, molemmat bensapunput ja polttoaineen paineensäädin ja polttoaineen suodatin on jo vaihdettu.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: jen - 18.12.2019, 21:02:25
Mistäpäin tyhjäkäyntisäädin löytyy?

Noi releet, polttoainepumppu rele sieltä tuhkakupin takaa ja suutinrele paisunta-astian kyljestä,  ykk-anturi, molemmat bensapunput ja polttoaineen paineensäädin ja polttoaineen suodatin on jo vaihdettu.
imusarjan alla,tulee liitin perään ja siinä2 letkua,ihan helpossa paikassa se pötkylä,otat letkut ja liittimen irti ja vedät sen pois siitä kumisesta pannasta,senkin voit koklaa et otat käydessä sen liittimen irti mitä tapahtuu? nouseeko kierrokset?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 18.12.2019, 21:06:29
Hyvä, kiitokset neuvoista!  Nyt tietää jo paremmin mitä kannattaa tehdä.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 20.12.2019, 22:05:01
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia? 

Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: puliukk0 - 21.12.2019, 00:40:06
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia?

Ne kaksi suutintukin kiinnitysruuvia, niiden alle tulee ecun maadotus ja jonkun toisen... En muista ulkoa.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.12.2019, 09:54:38
Ne kaksi suutintukin kiinnitysruuvia, niiden alle tulee ecun maadotus ja jonkun toisen... En muista ulkoa.
ECU (bensaboksi) ja EZK (sytkäboksi).

Niiden maiden löysällä oleminen saa jänniä aikaan. Saattaa ihan ykskaks alkaa menemään bensaa todella paljon tai moottori käy miten sattuu. Voi olla myös ettei vaikuta mitenkään.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.12.2019, 10:19:22
Noniin, nyt on vaihdettu uusi kaasuläpän asentotunnistin, EPS-merkkinen Motonetista. Säädin sen niin kuin täällä on neuvottu eli naksahtaa kun kaasuläpän akseli ihan vähän liikahtaa.   Samoin irroitin tyhjäkäyntisäätimen ja pyyhin puhtaaksi ja käytin ilmamassa mittarin puhdistussprayta puhdistukseen. Paineilmalla kuivasin ja suhautin autoteknikkokaverin neuvosta vähän silikonisprayta voiteluksi.
Luin toisaalta että suutinrelen maadoitus on jossain oikean etuvaloumpion takana. Pitää huomenna etsiä se ja tarkastaa. Onkohan jossain muualla jotain polttoainelaitteiden maadoituksia?
Parkkipolttimoiden "vieressä" taitaa molemmin puolin olla maapisteet. Ne kannattaa molemmat tarkistaa.
Ovat semmoisia abikoliitin "rimoja". Käyttää abikot irti, pyyhkäisee hiomapaperilla ja sen riman kiinnityspultin käyttää pari kertaa löysällä ja vääntää takaisin kiinni.

Samalla toki kannattaa silmäillä moottorin maapisteet. Itellä laturin maa (laturin perästä imusarjaan) oli todella heikossa kunnossa. Näkyvin oire oli latausjännitteen heittely ja herätteen "hidas herääminen" (=laturi ei heti lähtenyt lataamaan), mutta polttoainepuolta säätäessä huomattiin omituista käytöstä myös ECU:n kanssa, joka loppui kyseisen laturin maan korjaamisella.

Maaviat ovat semmoisia, että niistä ei oikein tolkkua ota. Ne saattavat tehdä "mitä vaan". :idiot2:

Oletko imuvuotoja etsinyt? Eli imusarjan liitoksiin kannen ja kaasuläpän välillä suihkii brake cleaneria tms. palavaa nestettä (ole varovainen, ettei pala koko auto) ja jos käynti muuttuu ---> imuvuoto. Omassa oli imusarjan sekä kaasuläpän tiiviste (molemmat, eli kannen ja imusarjan välillä, sekä imusarjan ja kaasuläpän välillä) aikanaan aivan morjens.

Toinen "yleinen" alipainevuotopaikka on EVAP-pöntön (polttoainehuurujen keräys ja suodatus järjestelmä) alipaineletkut. EVAP-pönttö löytyy kuljettajan puolelta ajovalon alta ja sinne menee kaksi alipaineletkua suoraan kaasuläpän päältä. Vanhuuttaan kun letkut kovettuvat, voivat irrota herkästikkin kun irroittaa vaikkapa ilmansuodattimen (turboissa ei, koska suodatin on toisella puolella). Minulta joskus irtosi toinen niistä letkuista ja oireet olivat samanlaiset kuin sinulla, että tietyissä tilanteissa meinasi sammua ja konehuoneesta kuului ihan pienellä pintakaasulla vihellys.

Lämpötila-anturi vikaantuessaan voi aiheuttaa sen, että lämmin kone saattaa sammahtaa tai puolilämmin moottori ei lähde käymään kuin pitkän sahaamisen seurauksena. Tällöin yleensä kulutus on rajua ja pakokaasu haisee bensalle. ECU:n lämpöanturi löytyy imusarjan alta noin sylinterin 3 kohdalta. Mikäli sen haluaa tarkistaa, niin mittaa suoraan ECU:lta (hantin jalkatila) ja sytkäboksilta (rattiakselin vieressä kuskin jalkatilassa) anturin vastusarvot, niin voi samalla sulkea johtosarjavian pois. Tosin, jos ei halua/jaksa purkaa ja könytä pää alaspäin jalkotiloissa, niin anturin perästä mittaamalla saa ainakin selville onko anturi ehjä.
Omasta meni tuokin aikanaan, mittaamalla anturin perästä selvisi, että toisen nastan (kaksinapainen, toinen nasta ECU, toinen sytkäboksi) antoi ihan mitä sattuu vastusarvoja.
Lämpöanturin jos vaihtaa, niin pelkkää Boschin anturia tilalle! Ei ole tainnut tulla vielä yhtään luotettavasti toimivaa tarviketta vastaan. Minä vaihdoin kahdesti tarvikkeen, kunnes uskoin ja ostin sen alkuperäisen Boschin anturin. ;D

Moottorin imuputki ilmansuodattimelta imusarjaan jos on revennyt, niin aiheuttaa samanlaisia sammuilu-oireita. Eli se iso ilmaputki irti, pesee sen ja tarkistaa lampulla "paistaako haitarista läpi" missään kohden. Tehokkaalla taskulampulla kun osoittelee sitä haitariosaa ulkopuolelta ja samalla katsoo putkeen sisälle, näkee mahdolliset halkeamat helposti.

Sitten tietysti likainen/vikaantunut ilmamassamittari (IMM) voi tehdä tuota sammuttelua. IMMu on ilmansuodatinkotelon "lähdössä" kiinni ja siitä lähtee imuputki kaasuläpälle. IMMun mittaamiseen löytyy täältä foorumilta ohjeet jostakin (en muista mistä, haulla varmaankin löytyy tai kohta joku sen tähän linkittää) ja sen voi myös puhdistaa. Motonetit yms. myyvät ihan tarkoitukseen tehtyä puhdistusainetta (Air Sensor Cleaner). IMMu otetaan autosta irti ja katsotaan sen sisälle. Sisällä pitäisi näkyä neliön muodostava hyvin hentoinen lanka keskellä olevan venturiputken sisällä. Puhdistusainetta suihkutetaan purkin ohjeen mukaisesti ilman sisäänmenoaukosta sinne langan suuntaan ja lopuksi annettaan aineen haihtua kokonaan ennen IMMun takaisin asennusta ja käynnistämistä.

Yleensä jos IMMu vikaantuu, niin oireita on kyllä muitakin kuin kierroksilta sammuva tyhjäkäynti.


Tiedä onko näistä neuvoista mitään apua, mutta ainakin yritetty on. :buck2:
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 21.12.2019, 11:15:20
Kiitokset vaan neuvoista!  Noi mainitut maadoitukset on hyvä lähtöpaikka.  Tuo lämpötila-anturi on myös hyvä vinkki, en ollut kuullut siitä.. Juuri kostealla kelillä tapahtuu tiivistämistä ja jäätymistä ja kun aina muutaman minuutin jälkeen moottori käynnistyy, siis ihan niinkuin anturi tällä välin sulaisi tai kuivuisi, tuntuu että vika voi hyvin olla siinä.  Samaa mieltä että tuollaiset mitta-tai tuntoelimet kannattaa olla hyvälaatuisia. Eli Bosch pitää hankkia.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Tucci - 21.12.2019, 11:32:55
Säilytä vanha kaasuläpän asentotunnistin, tarvikkeista ei ikinä tiedä.
Bensansuodatinta koskaan vaihdettu?
Missä kunnossa on jakajan kansi?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 21.12.2019, 17:37:48
Bensasuodatin on vaihdettu, samalla kun bensapumputkin.  Virranjakajan kansi ja pyörin myös. Tulpat ja tulpan johdot tietty. Puola oli mittauksen perusteella vähän jo huono, löytyi kohtuuhintaan uusi Bosch tilalle. Kampiaks. asentotunnistin tuli myös uusittua. Orkkis Biliasta.

Apumiehen puolen maadoituspiste oli hapettunut ja likainen. Se oli hyvä vinkki. Samoin putsasin vasemman puolenkin.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 21.12.2019, 21:55:05
Aika tarkkaan mielestäni imusarjan alle katselin ja en kyllä löytänyt imuilman lämpötilatunnistinta.  Kylmäkäynnistyksen lisäbensasuutin vaan on imusarjan alla keskellä.  Onkohan po lämpötilatunnistin imusarjassa jossain muussa koneessa kuin 230FB?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.12.2019, 22:46:07
Aika tarkkaan mielestäni imusarjan alle katselin ja en kyllä löytänyt imuilman lämpötilatunnistinta.  Kylmäkäynnistyksen lisäbensasuutin vaan on imusarjan alla keskellä.  Onkohan po lämpötilatunnistin imusarjassa jossain muussa koneessa kuin 230FB?
Ei siellä sellaista olekkaan, vaan jäähdytysveden lämpöanturi. On siis ruuvattu sylinterikanteen noin sylinterin 3 kohdalle.

Niitä moottorin lämpötila-antureita on kaksi, joista se "helposti näkyvä ja löydettävä" (noin sylinterin 1-2 kohdalla) on mittariston anturi. Se moottorin toimintaan vaikuttava on siellä sylinterien 3-4 tuntumassa, sylinterikannen kupeessa, kaksinapaisella sähköliittimellä.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 21.12.2019, 23:41:48
Ahaa. Vähän väärin ymmärsin aiemmat ohjeet. Sen toisen ämpötila-anturin kannessa huomasinkin.  Ja kun se kerran on tekemisissä käynnin kanssa niin menee kyllä hankintaan.  Ja kuten puhuttiin niin ei mitään tarvikeosia.  Kiitos tarkennuksesta.

Nyt on sen verran korjaustoimia tehty että on hyvä väli koeajaa ennen lämpötila-anturin vaihtoa,  ja jos toimii ilman häiriöitä niin vähän voi arvioida missä vika oli.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: dneproshin - 23.12.2019, 14:32:07
Tuolla lämpöanturista juttua:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 21.01.2020, 18:23:50
Osui silmiin juttua Hal anturista.  Ainakin joissain malleissa on virranjakajassa, pyörimen alla olevan muovilevyn alla.  Onko -91 940 230 FB:ssä myös?  Mikä sen tehtävä on?  Jos on käyntihäiriöitä niin kannattaako vaihtaa?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Lankku - 21.01.2020, 20:20:27
Osui silmiin juttua Hal anturista.  Ainakin joissain malleissa on virranjakajassa, pyörimen alla olevan muovilevyn alla.  Onko -91 940 230 FB:ssä myös?  Mikä sen tehtävä on?  Jos on käyntihäiriöitä niin kannattaako vaihtaa?
Hall-anturi jakajassa hoitaa periaatteessa samaa hommaa kuin kampiakselinasentotunnistin, mutta vähän suppeammin. Molempia ei ole samaan aikaan. 940:ssä ei ole Hall-jakajaa.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Kankikari - 21.01.2020, 20:48:00
Millastas ongelmaa tässä vielä on?



Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 22.01.2020, 10:31:54
Kaikkien korjausten jälkeen muutama viikko sitten jätti tielle.  Taas oli hyvin märkä keli ja auto oli seissyt vähän aikaa, ehkä 1/2h, edellisen ajon jälkeen ja sitten muutaman km:n ajon jälkeen liikennevaloihin hiljentäessä vähän nyki ja sammui. (aina kun stumppaa, se tapahtuu pienille kierroksille laskiessa)Ekalla startilla hiukan yritti käydä mutta sitten ei enää mitään.  Muutaman minuutin seisomisen jälkeen käynnistyi. Kun käynnistyi niin ensin käynti oli pienen hetken nykivää ja sitten toimi normaalisti.

Lisävaikeuden tuo häiriön harvinaisuus.  Ostin stroboskooppilampun jonka ajattelin ensi kerralla kytkeä niin näkyy tuleeko kipinä. Ja led-lamppukynä on myös ja ajattelin sen laittaa 1-sylinterin suuttimen pistokkeeseen niin näkisi startatessa tuleeko suuttimille ohjausvirta.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Kankikari - 22.01.2020, 23:00:49
Onko releet vaihdettu? Bensapumpun rele tuhkiksen takaa ja konehuoneesta suutinrele, paisarin kupeessa.

Tarkat paikat ja kuvat google kuvahaku. Tai täältä faq 7-900 @ takaveto korjaamo.

Edit on vissiin jo vaihdettu.

Mitä bensaa tankissa?
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 24.01.2020, 23:21:46
Joo, releet on molemmat vaihdettu.  Sytytyksen pääteaste, tai sytkäboksiksi kai kutsutaan, on vaihtamatta vielä. Voi ehkä antaa jotain häiriödataa eculle?  Mistäpäin muuten tuo sytkäboksi löytyy?
Bensana olen käyttänyt pelkästään 98 oktaanista. Siis E5 bensaa. Aikaisemmin Shellin V-poweria mutta nyttemmin muidenkin ketjujen 98:a.   95E:tä en ole käyttänyt ollenkaan.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: puliukk0 - 25.01.2020, 00:45:39
Joo, releet on molemmat vaihdettu.  Sytytyksen pääteaste, tai sytkäboksiksi kai kutsutaan, on vaihtamatta vielä. Voi ehkä antaa jotain häiriödataa eculle?  Mistäpäin muuten tuo sytkäboksi löytyy?
Bensana olen käyttänyt pelkästään 98 oktaanista. Siis E5 bensaa. Aikaisemmin Shellin V-poweria mutta nyttemmin muidenkin ketjujen 98:a.   95E:tä en ole käyttänyt ollenkaan.

Pääteaste on ilmanputsarin vieressä, lokasuojaa vasten. 95 toimii ihan mainiosti B230fb koneessa, eikä 98:lla saa muutakuin kevyemmän lompakon.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: LAIRA - 25.01.2020, 10:30:39
Voipi olla, että tästä ei ole mitään apuja, mutta juuri samanlaisia oireita ja vain sateisilla keleillä aiheutti vuoden ikäinen alkuperäinen Bosch- virranjakajan kansi. Vaikka näytti sisältä täysin virheettömältä niin sinne ilmeisesti oli kuitenkin kerääntynyt jonkinlainen ehkä öljyn ym aikaansaama hieno kalvo, joka johti kostealla kelillä kipinät mihin sattui? Kun tuota sisäpuolta ja ne pyörijän vastepinnat vaan huolellisesti siivosin, niin oireet loppu. Voi tietysti olla vaan pelkkää sattumaa mutta nyt mennyt jo pitkään ihan hyvin.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: joosua - 27.01.2020, 16:41:08
Pääteaste on ilmanputsarin vieressä, lokasuojaa vasten. 95 toimii ihan mainiosti B230fb koneessa, eikä 98:lla saa muutakuin kevyemmän lompakon.
Kiitos tiedosta tuon pääteasteen sijainnista.  Se taitaakin olla ainoa osa jota ei ole tullut vaihdettua.  Kannattaako muuta kuin Boshin tekemää tilalle laittaa?

Varmaan ei ole mitään, ainakaan merkittävää, eroa moottorin toiminnassa 95E ja 98E bensoilla, mutta yksi kaverini, mielestäni pätevä autoteknikko, sanoi kerran että etanoli kuivaa kumiosia. Ja aika monta kumiosaa matkalla onkin ennenkuin bensa on tankista siirtynyt palotilaan.  Sitä mikä on sitten todellinen ero eri bensojen vaikutuksella, en tiedä.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.01.2020, 19:43:19
Kiitos tiedosta tuon pääteasteen sijainnista.  Se taitaakin olla ainoa osa jota ei ole tullut vaihdettua.  Kannattaako muuta kuin Boshin tekemää tilalle laittaa?

Varmaan ei ole mitään, ainakaan merkittävää, eroa moottorin toiminnassa 95E ja 98E bensoilla, mutta yksi kaverini, mielestäni pätevä autoteknikko, sanoi kerran että etanoli kuivaa kumiosia. Ja aika monta kumiosaa matkalla onkin ennenkuin bensa on tankista siirtynyt palotilaan.  Sitä mikä on sitten todellinen ero eri bensojen vaikutuksella, en tiedä.
Volvon mallit tainneet olla etanolikestäviä jo jostain 1980 alusta asti.

Omalla 940:llä ajettu 499tkm. Tuosta 90tkm itse, 95e10:llä noin 50tkm ja e85:llä loput. Alkuperäiset pumput, polttoainelinjat jne.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Pepo - 17.06.2024, 18:05:42
Pitäisikö polttoaineen syötön katketa joka kerta ajaessa kun irrottaa jalan kaasulta?
 944 fk:ssani pa-syöttö on katkeaa vain silloin tällöin satunnaisesti (silloin eflexfuelin appi näyttää 0% suuttimille). Vika vai ominaisuus?

Jotenkin olisi parempi jos se olisi aina moottorijarrutuksena jarrujen apuna. Kaasuläpän asentotunnistin kyllä yhdistää ne kaksi pinniään ennen naksausta.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2024, 20:49:38
Se ainakin vaikuttaa mikä kierrosluku on.
Yleensä n. 1500rpm alkaa ruiskuttaa että pysyy käynnissä.
Otsikko: Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
Kirjoitti: Pepo - 18.06.2024, 13:14:08
Se ainakin vaikuttaa mikä kierrosluku on.
Yleensä n. 1500rpm alkaa ruiskuttaa että pysyy käynnissä.
Joo niin oli, yli 2000rpm että aloittaa, ja n. 1600rpm asti.