Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rikku - 18.12.2019, 20:01:22
-
Elikkä potilaalla seuraavat oireet:
-lamda valo palaa
-tyhjäkäynti seilaa n.500 rpm kohdilla, välillä normaalissakin arvossa. Joskus ei pysy startin jälkeen käynnissä ilman kaasua
-tasaista nopeutta ajaessa n.40 km/h auto nykii hieman, kuitenkin kiihdyttäessä tätä ei huomaa
-tuntuisi ettei oikein jaksa vetää alhaisilta kierroksilta, joskus nykäisee rajummin jos näin tekee
Antaa seuraavat vikakoodit:
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
Muuta kokeiltua:
-imm jännite 3. pinnistä tyhjäkäynnillä 2.11V
-reistanssi pinnien 2 ja 3 välistä oli ohjearvon sisällä (2.5 ohm -> 4.0 ohm)
-imm irroitus huonotaa tyhjäkäyntiä reilusti, meinaa sammua
-imuvuotoa etsitty, mutten ole löytänyt
Lisäksi viikko sitten huomasin yhden tulpan olevan muita valkoisempi, mutta en ole vielä vaihtanut niitä. Voiko johtua sytkäonglemista vai lamda/imm?
-
Oliko minkä pytyn tulppa?
Imusarjan tiiviste voi pullahtaa/rikkoutua. Yleensä ollut 3 tai 4 pytyn luota.
-
Muistaakseni oli 4. pytystä eli sopisi tuohon arvaukseen, entä kuinka mahdollinen olisi suutin vika tai sytkävika?
-
Muistaakseni oli 4. pytystä eli sopisi tuohon arvaukseen, entä kuinka mahdollinen olisi suutin vika tai sytkävika?
Yleensä sen imusarjan tiivisteen näkee jos pullahtanut (alareuna yleensä), mutta ei aina. Jos suihkit sinne cleaneria tai vastaavaa ja vaikuttaa käyntiin on imuvuotoa siellä.
-
Kävin juuri koittamassa cleaneria imusarjan juureen, eikä vaikuttanut mitenkään. Kokeilen vielä huomenna uudelleen jos saisi paremmin sinne alapuolelle suihkittua.
-
Kävin juuri koittamassa cleaneria imusarjan juureen, eikä vaikuttanut mitenkään. Kokeilen vielä huomenna uudelleen jos saisi paremmin sinne alapuolelle suihkittua.
Yks mikä voi aiheuttaa käyntiongelmia ja tulpan vaaleutta on kansipahvin vesivuoto. Yleensä oireillut paisarin korkki auki kattellen paisariin kylmästä kuumaan, ei ehjällä pahvilla tule yhtään kuplaa paisariin. Voi korottaa kierroksia niin tartte odottaa varttia. :D
Tosin vettä pitäisi hävitä...
-
Juuri vaihoin jakopään ja vesipumpumpun eikä nyt parin tankillisen aikana oo vettä hävinny, ja mitä oon seurannu välullä korkki auki niin ei ilmakupliakaan ole näkynyt :-\
Edellisessä B200F oli vastaavia käynti ja ajo onkelmia muttei sytyttänyt lamda valoa koskaan...
Mainitaan vielä että olen auton omistamut parisen viikkoa eli ei tietoa kuinka pitkään ongelmia on ollut eikä tulppien iästäkään. Voisin ne tulpat huomenna vaihdella uusiin.
-
Sain tulpat vaihettua ja loppujenlopuksi ne olivat kaikki suht saman värisiä, vähän vaaleita. Uusilla tulpilla tyhjäkäynnin seilaus parani vähän, mutta muuten kaikki edellämainitut viat löytyy. Mitä sitten kokeilisi? Kaverilta saan varmaan parin päivän päästä toimivam immun lainaan niin näkee jos auttasi.