Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: petmik - 23.10.2011, 18:55:33
-
moottorista kuuluu kova nakutus paitsi ei tyhjä käynnillä niin kova (egr kunnossa , turbo ok, )
vika koodiksi "uknow faultcode 18080"
esim samalla näytti jäähytys neste -260 astetta , imuilman lämpötila -273 astetta
missä vika antakaa vinkkejä???
-
Jos tollasia lämpöjä näyttää nii oisko anturi rikki, tai huono kontakti, yms...
-
entäs toi kalkatus voiko anturi vika aiheuttaa siis kalkatus on huomattavasti suurempi kun olisi esim egr putki poikki
-
egr:hän on diiselissä kahesta syystä parantaakseen päästöjä ja lämmittääkseen konetta, joten noilla lämmöillä varmaan ecu koittaa tehä jotain ihmeellisiä lämmitys yrityksiä tms. en kyllä ole tommosta tavannut enkä tiiä noista commonraileista mitään joten en osaa sanoa voisko kalkatus olla peräsin pumpustakin tms.
-
moottorista kuuluu kova nakutus paitsi ei tyhjä käynnillä niin kova (egr kunnossa , turbo ok, )
vika koodiksi "uknow faultcode 18080"
esim samalla näytti jäähytys neste -260 astetta , imuilman lämpötila -273 astetta
missä vika antakaa vinkkejä???
Jos en väärinmuista niin tässäkin ennakkoa säädetään lämpötilan mukaan. Voi aiheuttaa karkeaa käyntiä virheellinen lämpötila. Aiheutti tai ei ensimmäinen asia on että parametrit pitää olla kunnossa. Sen jälkeen voi alkaa ihmetellä onko ajoitus oikeasti pielessä vai räkiikö joku sumutin pisaroina polttoaineen sylinteriin vai onko kangen laakeri hajalla.
Jos testeri on asianmukainen ja parametrilukemiin voi luottaa niin mittaa anturien syötöt ja signaalimaatto. Mittariston lämpötila näyttämästäkin voi jotain päätellä. Tässä lienet ei ole kuin 1kpl jäähdytysneste antureita. Haiskahtaa siinä kohtaa että molemmat olisi mennyt rikki. Mahdollista kyllä.
Tarteis tietää moottorityyppi ja suihkutusjärjestelmän tyyppi.
-
D4192T3 melkovarmastikkin kone... commonraili
-
Minulla kuului kans tyhjäkäynnillä kova nakutus ja tuntui,että koko kone taitaa hajota. Vaihdoin kumitiivisteen ahtoilmaputkeen kohtaan, jossa se tulee lauhduttimelta takaisin imupuolelle. Liitos kolmella ruuvilla kiinni. Sisällä kuminen tiivisterengas, joka alkaa vuotamaan.
Sen juuresta oli aavistuksen tihkunut oljyä. Sen jälkeen ei ole nakuttanut. Minulla S 40 common rail diesel vm. 2001, kone 4192 T3.
Vaimon Meganessa sama vika ja samalla lailla korjaantui.
-
Kone tyypin käyn huomenna kurkkimassa kun olen taas kerran konepellin alle menossa kun "auto" porukoitten pihassa odottamassa kuntoon laittoa ... Vika muuten tuli moottoriin kiidytyksen aikana jolloin myös vähän nykäsi samlla
koneella päästelty 300tkm ilman suurempia remontteja paitsi imusarjan vaihto
-
onkos varma että kalkatus tulee moottorista ettei olis kaksoismassavauhtipyörä joka kalkattaa? tuo vikakoodihan vois olla ihan sattumaakin...
-
vihdosta viimein saatiin projekti päätökseen ..aikaa vian etsintään kului vaivaiset 2x20h ...
vika olihyvinkin yllättävä jakopään hihnan suoja kotelo joka oli repeytynyt ja vääntynyt sinne kotelon sisäpuolle ja aiheuttaen koneen kalkatuksen... Olihyvin lähellä ettei tullut kokokonetta purettua, mutta onneksi oli vain tuollainen pikku vika eikä tarvinnut koneistuttaa mitään osia uudestaan
vika koodit oli ihan sattumaa onneksi..
kiitos kaikille neuvoja antaneille.....