Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jormuli - 23.12.2019, 18:38:37
-
Auto oireilee välillä otsikon mukaisesti, eli lämpösenä autoa ei meinaa saada käyntiin. Kaasupolkimen painallus auttaa yleensä asiaan. Akussa riittää kyllä virtaa ja startti kuulostaa normaalilta. Joskus saattaa jopa sammua tyhjäkäynniltä. Mistähän tuommoista vikaa kannattaisi lähteä selvittelemään? Kylmänä tuntuu lähtevän hienosti käyntiin. Mittarissa n. 180tkm ja 1.6 T3 bensamoottori kyseessä.
-
Auto oireilee välillä otsikon mukaisesti, eli lämpösenä autoa ei meinaa saada käyntiin. Kaasupolkimen painallus auttaa yleensä asiaan. Akussa riittää kyllä virtaa ja startti kuulostaa normaalilta. Joskus saattaa jopa sammua tyhjäkäynniltä. Mistähän tuommoista vikaa kannattaisi lähteä selvittelemään? Kylmänä tuntuu lähtevän hienosti käyntiin. Mittarissa n. 180tkm ja 1.6 T3 bensamoottori kyseessä.
Onko moottori tällöin varmasti käyttölämmössään kun oireilee? Jääkö vikakoodeja? Toimii normaalisti ajaessa kuitenkin? Entä täydellä kaasulla?
-
Onko moottori tällöin varmasti käyttölämmössään kun oireilee? Jääkö vikakoodeja? Toimii normaalisti ajaessa kuitenkin? Entä täydellä kaasulla?
(https://i.ibb.co/qyRpXGK/Capture3.png) (https://ibb.co/qyRpXGK)
Vikakoodeja löytyy kyllä. En tosin ole varma mitkä noista on syitä ja mitkä seurauksia huonosta tyhjäkäynnistä. Turbon bypass-venttiili on kuitenkin varmasti jumissa äänistä päätellen. Kone oli varmasti käyttölämmössään pitkän matka-ajon jälkeen tänään. Normaalissa ajossa en huomaa mitään outoa täydelläkään kaasulla pl. turbon supsatus kun kaasun päästää. Tuli mieleen vuoto alipainejärjestelmässä, joka selittäisi ehkä tuon bypass-venttiilin toimimattomuuden sekä ilmamääräanturin herjan?
-
(https://i.ibb.co/qyRpXGK/Capture3.png) (https://ibb.co/qyRpXGK)
Vikakoodeja löytyy kyllä. En tosin ole varma mitkä noista on syitä ja mitkä seurauksia huonosta tyhjäkäynnistä. Turbon bypass-venttiili on kuitenkin varmasti jumissa äänistä päätellen. Kone oli varmasti käyttölämmössään pitkän matka-ajon jälkeen tänään. Normaalissa ajossa en huomaa mitään outoa täydelläkään kaasulla pl. turbon supsatus kun kaasun päästää. Tuli mieleen vuoto alipainejärjestelmässä, joka selittäisi ehkä tuon bypass-venttiilin toimimattomuuden sekä ilmamääräanturin herjan?
Kaasun kun päästää täydellä kaasulla, niin suhahdus pitääkin kuulua. Turbo kun on het siinä tulipellin takana. Erikoinen tuo laihasta seoksesta tuleva vikakoodi. Oletko katsonut pitkän ja lyhyen ajan fuel trimmit? Oletko milloin viimeksi nollannut vikakoodit? Että kuinka moni tullut nollauksen jälkeen?
-
Kaasun kun päästää täydellä kaasulla, niin suhahdus pitääkin kuulua. Turbo kun on het siinä tulipellin takana. Erikoinen tuo laihasta seoksesta tuleva vikakoodi. Oletko katsonut pitkän ja lyhyen ajan fuel trimmit? Oletko milloin viimeksi nollannut vikakoodit? Että kuinka moni tullut nollauksen jälkeen?
Eilen nollasin ja sen jälkeen ajanut reilun 100km matkan edes takaisin. Kerran tällä matkalla pysäytin auton huoltoaseman pihassa ja moottori lähes sammui tyhjäkäynniltä. Luin trimmit matkan jälkeen kun kone oli seis (pitäisikö olla käynnissä?) ja long term oli -3,4%, short termiä en muista. Resetoin tänään ajojen jälkeen adaptation arvot, mutta ei ollut vaikutusta ongelmaan kun kävin pienen lenkin heittämässä.
Tuo turbosta lähtevä ääni ei ole pelkkä suhahdus, vaan enemmänkin semmoinen supsatus. Tässä videossa on vastaava ääni kohdassa 2:12 https://youtu.be/7_r6GVoAz_c?t=132
-
Eilen nollasin ja sen jälkeen ajanut reilun 100km matkan edes takaisin. Kerran tällä matkalla pysäytin auton huoltoaseman pihassa ja moottori lähes sammui tyhjäkäynniltä. Luin trimmit matkan jälkeen kun kone oli seis (pitäisikö olla käynnissä?) ja long term oli -3,4%, short termiä en muista. Resetoin tänään ajojen jälkeen adaptation arvot, mutta ei ollut vaikutusta ongelmaan kun kävin pienen lenkin heittämässä.
Tuo turbosta lähtevä ääni ei ole pelkkä suhahdus, vaan enemmänkin semmoinen supsatus. Tässä videossa on vastaava ääni kohdassa 2:12 https://youtu.be/7_r6GVoAz_c?t=132
Hukkaportti ei ainaskaan pelaa jos tuolla tavalla se turbo supattaa. Kuinkas ahtopaineet käyttäytyy, oletko katsonut livearvoja? Sinulla ilmeisesti ohjelmoitu T3? Pitäis maksimiahdot olla vakiolla noin barin luokkaa ja ohjelmoituna noin 1.4bar
-
Hukkaportti ei ainaskaan pelaa jos tuolla tavalla se turbo supattaa. Kuinkas ahtopaineet käyttäytyy, oletko katsonut livearvoja? Sinulla ilmeisesti ohjelmoitu T3? Pitäis maksimiahdot olla vakiolla noin barin luokkaa ja ohjelmoituna noin 1.4bar
Ilmeisesti on ohjelmoitu. Auto ei ole kovin kauaa minulla vielä ollut. Ahtopaineet on tosiaan tuota 1.4-1.5 bar luokkaa.
-
Ilmeisesti on ohjelmoitu. Auto ei ole kovin kauaa minulla vielä ollut. Ahtopaineet on tosiaan tuota 1.4-1.5 bar luokkaa.
Mulla oli edellisessä vuosi sitten ahtojen kanssa ongelmia. Auto kyllä starttas hyvin ja kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta ahdot seilas. Siitä tuli kanssa vastaavia vikakoodeja kuin sulla ja siihen auttoi tuon solenoidin vaihtaminen mikä on turbolla. Ei ollut kallis osa se ja sen vaihdon myötä ongelmatkin hävis
-
Mulla oli edellisessä vuosi sitten ahtojen kanssa ongelmia. Auto kyllä starttas hyvin ja kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta ahdot seilas. Siitä tuli kanssa vastaavia vikakoodeja kuin sulla ja siihen auttoi tuon solenoidin vaihtaminen mikä on turbolla. Ei ollut kallis osa se ja sen vaihdon myötä ongelmatkin hävis
Tarkoitatko tuota turboon liittyvää vikakoodia? Vai muitakin? Täytyypä kokeilla vaihtaa tuo
-
Tarkoitatko tuota turboon liittyvää vikakoodia? Vai muitakin? Täytyypä kokeilla vaihtaa tuo
Mulla oli jotain actuatoriin viittaavia vikakoodeja, samoin kaasuläpälle ja turbolle. Sitten kun vaihtoi sen solenoidin niin ykskään ei tullut takas. Välillä pelas normaalisti ja välillä se äkkäili.
-
Nostetaan vanhaa.
Sama auto, sama kone. Päästää juurikin samanlaisen äänen kuin tuossa videossa.
Tähän mennessä vaihdettu ahtopaineanturi ja bypassin venttiili/kalvo. Edelleen pitää samaa meteliä.
Ahdot liikkuu 0,6-0,7 välissä Torquesta katsottuna kun tuossa kävin kokeilemassa.
Mistäs tuota kannattaa seuraavaksi alkaa syynäämään? Ahtovuoto?
edit: enää ei anna mitään koodeja kun tuon anturin vaihdoin
-
Nostetaan vanhaa.
Sama auto, sama kone. Päästää juurikin samanlaisen äänen kuin tuossa videossa.
Tähän mennessä vaihdettu ahtopaineanturi ja bypassin venttiili/kalvo. Edelleen pitää samaa meteliä.
Ahdot liikkuu 0,6-0,7 välissä Torquesta katsottuna kun tuossa kävin kokeilemassa.
Mistäs tuota kannattaa seuraavaksi alkaa syynäämään? Ahtovuoto?
edit: enää ei anna mitään koodeja kun tuon anturin vaihdoin
Mistähän anturin vaihdosta oli kyse ?
-
Se mikä löytyy edestä katsottuna oikealta alhaalta välijäähyn putken mutkasta. Täsmälleen sama anturi löytyy myös imusarjan päältä.