Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Romppa12 - 27.12.2019, 19:52:18
-
Elikkäs nyt on volvo saatu moottorin pu8lesta toimimaan. Sitten tarviis käsijarru saada että katsastus mies hyväksyy sen.
Emi viimevuonna vaihdoin palat ja herkistelin vaojjerot ja laitoin siihen käsijarruvaojjereiden tasaajaan toiselle puolelle jousen kabiinin puolelle kun ei kuskin puolen käsijarru oikeen pelannut ettei palauttannu. Sillä meni läpi. Mutta mitäs tekisin tällä kertaa että sais käsi jarrun toimiin kunnolla.
Kannattaako tuo motonetin säädin osataa H raudan tilalle?
Ja auto tosiaan v70 2005.
-
Ne säätöpalat rumpuun on mainiot, suosittelen. Just säädin omaa katsuria varten. Toinen on sitten että sitä käkkäriä kannattaa käyttää pysäköidessä säännöllisesti.
-
Joo niin sitä on käytetty :) eli jos nuo säätöpalat toimii täytyy käydä hakemassa motonetistä ja niillä kasata kos sais toimimaan ;D
-
Säätöpalikoiden lisäksi vasemman puolen vaijeri vaihtoon jos se kerran jumettaa.
-
veikkaan kanssa vaijeria kokemusta on
-
Joo sitä jo vuosi sitte aattelin mut sai sen verran pelaa et meni katsastuksesta läpi niin vähän jäi sit...
-
Omasta olin jo vaihtamassa vaijeria, ennen kuin huomasin käsijarrukenkien käyttövivun olevan täysin jumissa (mustan möhnän peitossa, hädin tuskin sai käsinkään liikkumaan). Uuden, kevyesti liikkuvan kanssa toimii taas kuin unelma. Vanhastakin varmaan tulisi ihan toimiva jos vain liottaisi puhtaaksi.
-
Joo sitä vipuakin viimeks hrrkistelun ;D täytyy varmaa liotrlla ja teräs harjalla putsailla.
Taitaa olla isotöinen tuo vaijjereiden vaihto? Mitä kaikkee täytyy purkaa ja mitä reittiä vaijjerit menee?
-
Laittaa narut vanhoihin vaijereihin kiinni ja vetää niillä uudet paikalleen ei tarvii niin paljoa purkaa. Tossa on maksimi mitä pitää korkeintaan purkaa https://www.youtube.com/watch?v=FTLZuz70nEk (https://www.youtube.com/watch?v=FTLZuz70nEk)
Mulla viimeks parissa katsastuksessa toinen jarru toimi myöhemmin kuin toinen sanoi katsuri, nyt uudet kengät ja säätöpalat niin käkkäri tasapainossa
-
Laittaa narut vanhoihin vaijereihin kiinni ja vetää niillä uudet paikalleen ei tarvii niin paljoa purkaa. Tossa on maksimi mitä pitää korkeintaan purkaa https://www.youtube.com/watch?v=FTLZuz70nEk (https://www.youtube.com/watch?v=FTLZuz70nEk)
Mulla viimeks parissa katsastuksessa toinen jarru toimi myöhemmin kuin toinen sanoi katsuri, nyt uudet kengät ja säätöpalat niin käkkäri tasapainossa
Oho! Olihan tehty videossa tiedettä vaijerien vaihdosta. :o
Ei se ihan noin vaikeaa ole, että auto pitäisi atomeiksi purkaa.
Vaihdoin vaijerit, kengät ja hilut autokatoksessa, peruutin auton vain ajoramppien päälle. Keskikonsolia sen verran irti, että saa nostettua takaosaa noin puolimetriä ylös, että vaijerin päät ja ruuvit näkyy. En muista enää laitoinko edes narua helpottamaan uuden paikalleen vetoa, se on kyllä hyvä idea. Vain toista vaijeria en vaihtaisi, samalla ne laittaa sinne molemmat puolet ja samoin kengät ja jouset molemmin puolin, niin ei tarvi herkistellä jatkuvasti. Ei nuo osat niin paljoa kustanna. Ja toiselle puolelle tosiaan se säädettävä tanko kenkien väliin, niin saa säädöt helposti tasan. Yksi helpoimpia hommia, vaikka en jatkuvasti näpit rasvassa autoa ruuvaakaan. :D
Se tuli opittua, että niillä Motonetin halpis kengillä pärjäsi just vuoden - tai siis yhden leiman. Ne on pehmeät kuin purukumi. Ei tarvinnut yrittää niillä toiselle leimalle. Viimeksi laitoin ne "oem-laatua" olevat. Näky olevan ainakin keväällä Brembron kengät. Oli ihan eri tuntuiset jo kädessä, pinta kova/jämäkkä, eikä ihan pehmeää hötöä. Katsuri tuumas, ettei muista äkkiseltään noin hyviä jarruja Volvossa. No, voi olla katsurin muistikin hatara. :)
-
Joo tarkotus on vaihtaa molemmat vaijjerit. Ja juu keväällä ostin sillon pslat ja asennussarjan nii olivat simlon bremboa :)
Kiitos kainille vastauksista täytyy käydä hakee osat samalla kuin volvon vikakoodin lukija motonetistä.
-
Nyt on vaijjerit vaihdettu ja tarvii vielä käydä hakemassa kösijarrulengät olihsn niistä kitkapinnat menny.
-
No hyvä että ei ollut pyörää jumittaneet. Itse vaihdoin äskettäin 6v/150tkm vanhat kun levyt meni vaihtoon ja kengät oli vielä ehjät ja piti.
-
Joo, nuo olivat vuoden vanhat ;D ja olivat brembot.
-
Käkkärikäännöstä ei noilla uskalla tehdä mutta pysäköinnin ja katsastuksen ja veneen laskua/nostoa nuo kesti mulla. Saas nähdä vähentyykö autosi nuhaisuus kun tuo korjaantui.
-
Se voi olla ;D ;D
-
Ninhän siinö kävi et meni ekalla ilmsn mitään läpi :)