Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: travol - 28.12.2019, 21:11:39
-
Teki Volluska semmoisen tempun tännään että sylkäisi naftasuodattimen kannen välistä dieselit pihalle käydessä tyhjäkäyntiä, ja sammahti. Suodattimen jalasta oli muutama kierre katkennu.. laitoin uuden suodattimen paikalleen ja väänsin kannen kiinni lopuille kierteille mutta kun virrat kääntää päälle että siirtopumppu alkaa surista niin poksauttaa koko suodattimen kannen irti. Kysymys olisikin että onko tankin siirtopumpussa jokin sisäinen paineensäädin? ja paljonkohan lienee kuuluu olla tuon siirtopaineen? että onko tuo muovinen jalka vain tullut tiensä päähän ja ei enään kestänyt painetta, vai onko vika jossain muualla kuitenkin....?
Vikakoodejakin katselin niin antoi kyllä polttoaineen siirtopumpun releestä jatkuvaa vikaa... mutta kun kokeilin niin virrat kun laittoi päälle niin meni rele aktiiviseksi ja sammui samalla kun siirtopumppukin....
Ja autona v70 d5 vuosimallia 2007
-
Ei ole muuta korjausta kuin uusi suodatinjalka. Suodattimen kotelo ei kestä paikallaan koska kierre on rikki. Kotelo on luultavasti kierretty väärälle kierteelle tai pohja osunut jonnekin.
Siirtopumpun releestä voi tulla vikakoodi silloin kun pumppu alkaa olemaan väsynyt tai liitokset huonot tankin läpiviennissä. Taisi tässäkin pumpun virrat mennä läpi tankin vasemmalta puolelta ja huono kontakti siinä läpiviennissä on aika yleistä. Kääntää takapenkin vasemman istuinosan eteen tai poistaa kokonaan, siirtää lattianmattoja sivuun ja avaa alla olevan kannen. Näkee jo päällepäin onko läpiviennissä yksi johto ottanut lämpöä.
-
Siihen tulokseen minäkin tulin mutta en alkanut uutta suodattimen runkoa ostamaan, laitoin jonku vanhemman dieseli volvon suodattimen siihen letkujen väliin vain ja hyvin rokkaa taas. Täytyypä kurkata se läpivientikin varsin viellä kun ehtii. Kiitos vinkistä.