Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VolvoVector - 30.12.2019, 19:48:22

Otsikko: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 30.12.2019, 19:48:22
Meni hyvin epäselväksi, osaako joku antaa aukottoman vastauksen ?

3 merkkihuoltoa ja 1 Ad huoltamo, joka ennen oli Volvon merkkihuolto, antoi aika ristiriitaista tietoa.

Volvo XC70,2.4 D5 AWD, 2012. Kilsoja nyt 240000 km
Jakopää, kiristimet, rullat, hihnat x2, vesipumppu vaihdettu  vuonna 2017, 150000 kilometrissä.

Nyt kaksi liikettä vaihtaisi apulaitehihnan tässä 240000 huollossa, kaksi liikettä vaihtaisi toisen apu hihnan nyt ja toisen 270000 kilometrissä. Yksi liike vaihtaisi molemmat apuhihnat vasta 330000 kilometrissä jossa tulee vastaan myös uusi jakopään remppa ( jos viisi vuotta ei tule aiemmin vastaan ).

Mikään huolto ei vaihtaisi automaatti laatikon öljyjä, itse olen ne vaihtanut 60000 km välein. Kaksi liikkeistä sanoi että älä käytä missään nimessä JWS/ATF 3309 Mobilin öljyä .

Että mitenhän tätä nyt tulkitaan  :idiot2:
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: KariL - 30.12.2019, 21:05:16
Apulaitehihnoissa ei kannata nuukailla. Ne ovat halpoja kuin saippua, mutta pahimmillaan rispaantuessaan aiheuttavat moottorin täystuhon.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: Maatti - 30.12.2019, 21:51:44
Vaihteiston öljyt on hyvä vaihtaa 60-80tkm välein. Ja tosiaan tuohon laatikkoon kuuluu AW1 tai JWS3324 luokituksen öljy (volvo 31256775). Myös kulmavaihteen, haldexin ja perän öljyjä kannattaa vaihdella, koska eivät huolto-ohjelmaan kuulu.

Edit. Toki jos ensimmäinen vaihteiston öljynvaihto, niin pikku riskillä mennään. Kannattaa harkita kunnon pesuhuuhtelua.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: mulugren - 30.12.2019, 21:57:53
Apulaitehihnat on halpoja ja helppoja vaihtaa. Vaihdatuta pois vaan mutta ei halvinta.

Laatikkoöljyt vaihdatutan aina sinisellä 60-80tkm välein miten sattuu mätsäämään muiden huoltojen kanssa. Tuleepahan oikeaa öljyä ja oikea määrä. Muista myös öljynvaihdot awd järjestelmään (kulmavaihde, haldex, perä)
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 31.12.2019, 14:02:33
Kiitokset vinkeistä.

Hämmästelen tuota Mobil 3309 öljyn sopimattomuutta kun foorumilta luin että se on ollut " Samaa öljyä jota Volvo käyttää alkuperäis öljynä ", ilmeisesti sitten aikoinaan ?
Itse sain huollosta öljylle koodin 31256774 ja sen hinta on 24,50e  Tämäkin on kai päivittynyt jos uusin on ..6775 loppuinen ?



Itsellä on tilat ja taidot tehdä niin kannattanee vaihtaa molemmat hihnat kerralla eikä odotella sitä seuraavaa huoltoa. Volvo on uusi tuttavuus niin vähän hakusessa vielä nuo osat, osaako kukaan linkata että mikä on se " oikea " öljy jota AWD järjestelmään käydään laittamaan ja löytyykö " hyvää "OE vaihtoehtoa, sama tietysti  tuossa automaattilaatikko öljyssä että onko siihen hyvää OE laatua olemassa ?  Nettihän löytää vaikka mitä mutta kertokaa asiasta enemmän tietävänä.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: tuomaril - 31.12.2019, 14:34:00
Tuo Mobil 3309 öljy on tosiaan samaa tavaraa mitä Volvon purkissa myydään vanhemmille laatikoille. 2011 vuosimallista eteenpäin öljyvaatimukset muuttuivat. Edellä mainitut "31256774" ja "31256775" osanumerolla kulkevat öljyt ovat yksi ja sama. Toinen on litran purkin osanumero ja toinen vissiin neljän litran. Oikea öljy joka tapauksessa. Jos tahtoo säästää, niin esim. Motonetistä saa hiukan halvemmalla ostettua Comman MVATF+ öljyä joka sopii kanssa tuohon laatikkoon.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 31.12.2019, 15:59:57
Haldex öljy lienee tuo 31367941, suodatin vaihdettava samalla.

Peräöljy  Lienee GL5 80 W,

Kulmavaihteelle oma öljy ( Sae 75W/90 )

Olin siinä uskossa että perä ja "jakolaatikko / kulmavaihde " hoituisi yhdellä ja samalla öljyllä " mutta kolme siis tarvitaan.
Uskon myös että Motonetissä myytävä 5 litran kannu " Comma MVATF+ 5l automaattiöljy " on hyvä ratkaisu automaatti laatikkoon.

Mennäänkö näillä ? :)
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: Niclashki - 31.12.2019, 16:56:08
Haldex öljy lienee tuo 31367941, suodatin vaihdettava samalla.

Peräöljy  Lienee GL5 80 W,

Kulmavaihteelle oma öljy ( Sae 75W/90 )

Olin siinä uskossa että perä ja "jakolaatikko / kulmavaihde " hoituisi yhdellä ja samalla öljyllä " mutta kolme siis tarvitaan.
Uskon myös että Motonetissä myytävä 5 litran kannu " Comma MVATF+ 5l automaattiöljy " on hyvä ratkaisu automaatti laatikkoon.



Mennäänkö näillä ? :)

Muuten ok, mutta ota suoraan noita Comman 5L pönttöjä 2kpl ainakin. Myös kannattaa tsekata, onko tässä jo uudempi Haldex. Nimittäin uudemmassa ei ole vaihdettava tuo suodatin, vaan siellä on pestävä metalliverkko suodattimena. Omassa 2014 oli tällainen ja se oli jo 115tkm kohdalla melko tukossa. Tuo suodatin poistuu 2011/2012 vaihteessa. Vanhemmassa esim 2007 vm S80 mallissa mulla tuo suodatin oli vielä ja ei tainnut kyllä olla 2010/11 mallisessa xc60 -mallissa myöskään vaihdettava tuo suodatin enää.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: mulugren - 31.12.2019, 17:05:04
31259380 oli mulla laitettu sekä kulmavaihteeseen että perään. 31367940 Haldexiin. Näin ainakin sinisen kuitissa lukee. Tiedä sitten miten oikeasti mennyt. Autona 2014 XC60 jossa Gen 5 Haldex.

Koko lysti kustansi moottoriöljynvaihdon kanssa 422Eur. Bundlasivat vissiin 2.0 huollon kanssa nuo awd hommat kun olivat tarkistaneet softapäivitykset sun muut. Ei paha hinta kun ottaa huomioon että tiepalvelu tulee kaupan päälle
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 31.12.2019, 17:43:10
31259380 oli mulla laitettu sekä kulmavaihteeseen että perään.

Mietin samaa, molemmat öljyt GL5 ja viskositeetti " samassa " haitarissa.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 03.01.2020, 15:19:14
Ihan mielenkiinnosta, onko kenelläkään tietoa asiasta..jos automaatti laatikkoon laittaisi tuota vanhempaan laatikkoon sopivaa Mobil JWS/ATF 3309 niin ei kai se porsimaan käy kuitenkaan  :)
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: tuomaril - 03.01.2020, 15:43:44
Erittäin väärä paikka säästää. Ei niitä luokituksia ole turhaan sinne muutettu. Toiminnaltaan nuo laatikot eroavat huomattavasti toisistaan, joten luulisi tuon luokituksen olevan ihan perusteltu. Voi vaan tulla aika kallis kokeilu, jos laatikko ottaa siitä itseensä. Laita siis sitä luokituksen mukaista.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: Huikkoster - 03.01.2020, 16:02:27
Kitkapintojen materiaali voi olla muuttunut ja toimiiko venttilipöytä jos öljy on litkumpaa tai paksumpaa.

Voi se porsiakkin tai sitten ei. Kukaan ei oo viitsinyt kokeilla.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: hessu80 - 03.01.2020, 16:12:59
Öljyluokituksille on tietysti syynsä, mutta olennaisempaa kuitenkin lienee, että öljyä on oikea määrä.
Jos öljy ei toimi laatikossa, niin aika pian huomaat sen epänormaalina käyttäytymisenä. Epäilen vahvasti, että et huomaa mitään eroa toiminnassa.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 03.01.2020, 16:55:52
Isompia lentokoneita huoltaessa öljyjen suositukset muuttuu hyvinkin useasti.
Eli kun tietoisuus kasvaa niin suositus muuttuu. Käytänössä siis öljy voi muuttua hyvinkin vähän ja karkeasti jos sanotaan niin sillä vanhalla öljysuosituksella lennetään 5000 tuntia ja uudemmalla voidaan lentää 5005 tuntia. Eli Rolls Royce takaa että uudempi kestää " vähän " paremmin.

Tottakai on selvää että vanhempi öljy jota ei enää suositella ( vaikka toimii 100 % varmasti ) ja moottori leikkaisi kiinni sen öljyn johdosta, ei valmistaja tule vastaan millään tavalla.

Rolls Roycesta Volvoon,  :D , Suosituksen mukaiset öljyt on menossa mutta perinteisellä tyhjennyksellä en saanut ulos kuin 3.5 litraa. Viikonlopun joutaa seisomaan nosturilla mutta Onko huuhtelu ainut vaihtoehto saada laatikko suurin piirtein tyhjäksi.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: janne81 - 03.01.2020, 21:12:26
Näissähän oli sellainen ero että uudempi eli AW1 on ohuempaa kuin JWS3309, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt. Volvon omassa purkissa muuten lukee että vuosimalli 2010 ja eteenpäin tolla uudella öljyllä.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: hessu80 - 03.01.2020, 22:13:19
Ja lievempään öljyyn on päädytty lähinnä polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi.
Esim. Motonetissa myytävä Comman synteettinen öljy käy suunnilleen kaikkiin automaattiaskeihin mitä maa päällään kantaa.
Otsikko: Vs: XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?
Kirjoitti: VolvoVector - 12.01.2020, 09:29:08
Automaatin vaihteisto öljyt, kulmavaihteen öljyt, perän öljyt, ja Haldexin öljyt vaihdettu.
Autona siis 2012 XC70 D5

Automaatti laatikkoon laitoin " puhdistusajoon " Mobil JWS  ATF3309 ". Oli aikaa ja riskinottovalmiutta niin mikäs siinä. Laatikko muuttui kahdessa päivässä jouhevammaksi ja pehmeämmän tuntuiseksi, kuin samettia olisi  ;D. ( autossa oli Volvon omat 60000 km ajetut öljyt. )
Öljy on testerissä mitattuna paremmin voiteleva ja hivenen jäykempi kuin Volvon uusi suositus
Viikon jälkeen huuhtelin ja laitoin tilalle " oikeamman " öljyn, Comman MVATF.

Kulmaan olemassa omakin 75w/90 öljy. Volvon oma 31367237

Perään öljy (  GL-80W ) Volvon oma 31259380 ( tämä käy myös kulmavaihteeseen, tarkistin Volvolta ja näin myös tekevät huollossa )

Haldex öljy 31367940

Ensi kertalaisille tiedoksi että omaaa työskentelyä helpottaakseen kannattaa olla hyvä sähköinen pumppu jolla voi imeä öljyä. Oma Dieselille tehty pumppu ei jaksanut imeä ja uutta kun en heti saanut niin tein perinteisen imun ( Letkun pää säiliössä, toinen pää maassa astiassa, letku suuhun ja imua, painovoima hoitaa loput. Tosin pirun hitaasti tällä menetelmällä mutta jos aikaa on.. Kulmasta sain ulos noin 4,5 dl , perästä noin 5,5 dl.

Motonetistä saatava Öljynvaihtopumppu 12V ( 80-3090 ) toimii tässä hommassa varmasti hyvin.

Kulmaöljyn täytössä kannattaa laittaa tavaraa sisään niin kauan että alkaa tulla ulos, sitten 100 ml esim:ruutalla pois ja korkki kiinni. Perässä sama mutta ulos otettava määrä vain 50 ml

Haldexin öljyt on hankalampi ja työläämpi vaihtaa, jos haluaa näperrellä ja työkalut on ollut kädessä ennenkin niin mikäs siinä, jos ei , niin vie huoltoon.