Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Romppa12 - 01.01.2020, 17:40:54
-
Eli volvo täristää ku nostaa kytkimen tuntumaa ja sen jälkeen ylhäälläkin kun ajaa matalilla kierroksilla. Oakittaessa oikeen ärsyttävää ku ahtaasta tilasta huljaa öeruuttelee.
-
Jos manuaali, niin kaksoismassapyörä/kytkin..
-
Joo tätä kanssa mietin siihenki varmistusta halusin. Tärrää meinaa ilkeesti. Onhan se jo ajettukki 700tkm ;D
Niin ja vähänki ku laittaa enemmän kierroksia niin on tasasta kyytiä.
-
Kaksoismassa kaput. Varmaan ääntelee?
-
Joku siellä helidee ja rallattaa en tiiä sit onko pakoputken lämpörauta taikks sit vauhtipyörä.
Loppuuko tuo vauhtipyörän helisy sitte ku laittaa vähän kierroksia? Meinaa tuo ääni loppuu täytyyli kuunnella paremmin.
-
Kyllä se vauhtipyörä siellä ääntä pitää erittäin suurella todennäköisyydellä. Kannattaa ruveta remonttiin mahdollisimman pian, en usko että tuo matalien kierroksien tärinä on kovin terveellistä voimansiirrolle.
-
Yleisin oire on rallatus tyhjäkäynnillä joka hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan.
-
Itselläni tekee kans tota tärinää ja veikkaisin omassani kumityynyjä, varsinkin moottorin ylimmäistä.
Oma kumminkin D5 ja 15tkm vaihdettu uusi kaksoismassa vauhtipyörä.
Tarkista ne kaikki kumityynyt nyt ensin kunnolla.
-
Kokeile ilmanputsarilta moottorin kannatin tyynyille lähtevän kumiputken alipainetiiveyttä. Sen pitäisi tyhjäkäynnillä imeä tyynyihin alipaineen - ja pitää se. Eli ei saa vuotaa, vaan on pidettävä alipaine.
-
Joo kesällä vihdettu 2 koneen kannatinta. Ylempihän sillä TAAS on väljä. Auto siis ei oo mulla juuri ollenkaa vaan tutun auto jota laitellu. Se tärisee tyhjäkäynnilläkin reippaasti. Ja ei ääni hiöjene kun kytkintä painaa eli siellä taita kaikki olla kunnossa.
Eli kuinka nuo alipaine tyynyt siis toimii? Tyhjäkätnnillä kovat vai löysät?
-
Tyhjäkäynnillä pitäisi alipaineen imeä ne löysiksi
-
Aaa oon sins ymmärtäny nuo toisten päi ;D eli jos tyhjäkäynnillä täristää boi olla alipaineessa vikaa taikka tyynyissä. Eli alipsine imee ne alle 1500 kierroksessa löysäks? Ja siitä ne sit jäykistyy kun alipaineen kulku suljetaan?
-
Jep :)
-
Okei :)
-
Volvon tärinä senku pahentuu. Tyhjäkäynnillä resenoi kaikki muovit sisällä jo kun kauhea tärinä. Yritetty paikantaa vikaa, mutta tuloksetta.
Missä kaikkialla on moottorin tuennat? Äsken yritin vilkasta onko taka osassa tuentaa mutta en äkkiseltään nähnyt kun takimmaisen alipainetyynyn. Tosiaan nyt vaihdettu jakopään puoleinen tuki, etummainen tuki ja ylätuki. Alipainetyynyihin ei ole vieläkään koskettu.
Niin ja jyrisee nyt tyhjäkäynnillä kunnolla. Sivuääniä ei sen paremmin kuulu. Jyristää lämpimällä koneella vielä pahemmin. Pysähtyessä esim liikenne valoihin niin kamala jyrinä ja tuntuu et sisustan muovit lähtis jo irti ku tärrää sen verran paljon. Eli kylmänä ei niin paha mutta kuumana tosi paha.
-
Jakopään alla on oikeanpuoleinen tuki. Hajoaa vanhemmiten varsinkin jos kone vuotaa öljyä jakopään puolelta.
-
Aikoinaan vaihdoin ihan kaikki tuet (jopa apurungon puslat) D5 koneeseen eikä mitään vaikutusta tärinöihin. Se kuuluisa alipainehässäkkä toimi ja oli tiivis mutta mitään varsinaista iloa siitä ei ollut. Ajelin hyvän tovin letkut irti enkä huomannut mitään eroa. Kaikki tuet oli uusia Volvo oem osia eli niitäkään ei käy epäileminen.
Ehkä voisi tunkilla varovasti nostatella konetta eri tukien kohdilta ja kuulostella että vaikuttaako tärinöihin. Kumitalla väliin. Jos joku tuki on silmin nähden oikeasti tohjona niin ilman muuta vaihtoon. Tosin esimerkiksi se etupään tuki on erittäin löysä jo uutena. Voi käsivoimin venytellä.
Luulenpa että sinullakin vika on jossain muualla kuin moottorin tuennassa. Minulle jäi mysteeriksi että mikä oli pielessä
Edit: joku muuten joskus kirjoitti että se ylätuki oli saatu jotenkin linjattua väärin ja aiheutti ääntä. Sehän on yhteydessä siihen poikittaistukeen ja tulipeltiinkin(!). Kävi kerran mielessä kokeilla kokonaan ilman sitä tukea mutta ei jaksanut. Sekin tuki on sellainen erikoinen ”höty”, äkkiä katottuna rikki jo uutena
-
Joo, siis jakopään alapuoleinen tuki ja koneen etutuenta vaihdettu.
Ongelma siis kun kone lämmin niin autossa ei pysty sisällä istua enään tyhjäkäynnillä ku tärisee/jyrisee niin voimakkaasti.
-
Sinuna tutkisin sen ylätuen että ei ole mitenkään kummasti tai ihan tohjona. Se kun on kiinnitetty tulipeltiin (eli moottoritilan ja matkustamon väliseen seinään..) ja sylinterikanteen. Konehan makaa alempien tukien varassa eli juuri se yläosa heiluu eniten. Itse asiassa vasta Volvojen kanssa olen törmännyt näihin sylinterikanteen kiinni tuleviin ”tukiin”. Hieman erikoinen viritys. Voi olla että tämä on joku nykydieselien normihomma. Minulla ollut enemmän bensoja.
Mutta kuten sanottu niin vika todennäköisesti jossain muualla. Minulla kans pauhasi huumaavasti tyhjäkäynnillä ja pieni kierrosten nosto vaimensi äänen. Ei koskaan tullut kuntoon
Edit: sori, ei se ylätuki mihkään tulipeltiin tule kiinni. Ainostaan siihen poikittaistukeen. Mutta tutkiisn silti että ei ole jotenkin vinksallaan tai jopa jotenkin löysästi kiinni
-
Kiitos taas avusta. Tuli semmonen mielee että kun kaasua laittaa paikoillaan ja kuuntelee niin ihanku puhaltas jostain, kuulistas ihanku ois ahtovuoto.
-
Hetken taas mietin vikaa. Tuli mieleen et ennen tuli käyntihäiriöitä 20-30 sekunnin välein ja kesti sen 2-5 sekunttia et kävi "terävämmin" ja sillon aina täristi. Nyt tuntuu et kävis koko ajan sillain. Ja läpinäkyvän letkun laitoin polttoaine letkuks ja sieltä menee ilmaa aika reippaasti. Oliskohan tuossa vika, täytyy alkaa selvittään mistä vuotaa ilmaa.
-
Suodatin yksi aika vahva vaihtoehto
-
Joo tutkin illan volvoo. Ja yhden letkun kum sain kuntoon niin kävi 5 sekunttia ihan tasaseen kunnes alkoi uudelleen. Ja se alko heti seuraavaks vetää ilmaa mukaan seuraavalta liitoskohalta.
Ja kone joskus volvoo vaihettu niin ovat leikanneet letkut vaan katki ja laittanneet liittimen väliin.
Alan uskoo et vika on tossa ilmassa ku kävi hetken tasasee kunnes alko siitä seuraavasta välist vetää ilmaa. Täytyy käydä hakee polttoaine letkua ja vetää uudelleen pitkän matkaa, jos sais kuntoo :)
Tankillahan näissä on siirtopumppu? Tuli mieleen että voiko letkuy vetä ilmaa väliin vaikka siellä on paine. Luulis että vuotaa ulos? Viko siirtopumpussa olla jotain vikas että ilmaa tulee letkuihin?
-
Vaihdoin nafta suodattimen tänään volvoo. Oli se oma homma ku tankkasin epähuomiossa täyteen ;D joutu purkaa sisustaa et pääsi polttoaine pumpulta ottaa letkun irti niin ei valuttannut sen jälkee enää.
Oli vuotanut suodattimelta ilmaa aika reippaasti. Itse ekaa kertaa vaihdoin kyseiseen volvoo suodattimen. Laitoin uuteen tiivisteeseen öljyä reippaasti ja kierteisiin vaseliinia nii meni pehmeesti paikoilleen.
En täyttännyt suodatinta ja käytin muutaman kerran ennen starttia virrat päällä. Sen jälkeen 3 starttausta ja lähti käymään. 10 min kytin ja sen jälkee vähän poljin nii ilmakuplat melkein hövis kokonaan ku 10 min seurasin tyhjäkäynnillä. Tulee vielä ajoittain enemmän ja sit on taas pitkä tauko ettei tule ollenkaan. Ja käyntiääni pehmeni huomattavasti. Kävi aika tasaseen kone.
Mutta vielä se täristää tyhjäkäynnillä aika reippaasti. Tuntuu ihan rungossa,penkissä ja ratissa ku täristää. Aavistuksen ku nostaa kierroksia niin ei mitään ongelmaa. Voiko olla jompikumpi alipaine tyyny?
-
Voiko olla jompikumpi alipaine tyyny?
Tuskin. Tarkista nyt kuitenki että tuottaa oikeat paineet oikeilla kierrosluvuilla. Itse käytin jotain bilteman halppis ahtopainemittaria. Mulla oli uudet oem tyynyt ja kaikki kunnossa. Ei sitten niin mitään vaikutusta kun irroitti letkun. Huvittava "systeemi".
Auto iäkäs ja runsaasti ajettu. Säädätytä tyhjäkäynti hitusen korkeammalle ja porskuta menemään ;)
-
Joo tuota tyhjäkäyntiä mietin. Paljonko se näissä yleensä on? Nyt on 650-700 kierrosta. Ja ku kaasulla nostaa 800 niin ei mitään ihmeempää tärinää.
-
650-700rpm raksuttaa lämpimänä.
-
Okei kiitos kaikille avusta. Nyt on ajettu suodattimen vaihdon jälkeen niin ei se enää täristä niin paljoa. Kyllä tuolla nyt ajaa :) vielä kyllä enemmän mitä pitäs niin täristää mutta kyllä se menee.