Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jöyssi - 03.01.2020, 03:17:56

Otsikko: 945 perä jurraa
Kirjoitti: Jöyssi - 03.01.2020, 03:17:56
Noniin uusi takapotku volvo omistaja ilmoittautuu hädissään ongelmineen  8) Eli kyseessä 945 (s?) -96 vuosimallia b230fk koneella ja m90 laatikolla,perän tyyppi ei tiedossa onko lukolla vaiko ei. Vedättäessä kovemmin kuuluu takaa jurinaa ja tuntuu että oikealla takana joku vähän "nykii". Viittais varmaan vetariin? Näissä on kai jäykkä perä?

Toisekseen kuuluuko näiden "jarruttaa" näin kovasti kun päästää kaasun nopeaa kovasta kiihdytyksestä? Paria takaveto volvoa olen ajanut ja mielestäni teki samaa, mutta entinen -02 v70 ei tee vastaavaa ollenkaan, kantsiiko huolestua?

Samaan syssyyn vähän muuta, vasemman
eturenkaan suunnasta kuuluu vinkumista/sirinää ajoittain, lakkaa jos kääntää rattia tiettyyn suuntaan. Laakeri kai menossa? Jostain sain kuvan että
näihin ei voi vaihtaa pelkkää laakeria erikseen eteen? Onko suositeltuja merkkejä muuta kuin skf tai fag, onhan ne hyviä mutta niin on kyllä hintaviakin  :D

Kiitos ja anteeksi, mä menen vihdoin nukkumaan

Otsikko: Vs: 945 perä jurraa
Kirjoitti: far960 - 03.01.2020, 11:42:34
Auton perä pitää nostaa ilmaan.
Toki joku tukivarsien hela voi väljistyä?
Kardaanin ristinivelet ja
kannatinlaakeri ovat vikakohteita.
Samalla selviää jumittaako jarrut.
Jäykän perän veto -akseleissa kuuluu tuntua päittäisvälys reilusti.
Ei ongelmaa.
Laakereita voi lisärasvata kun jarrut ja veto-akseli ovat puretut.
Jopa Optimal on pyörinyt ongelmitta multilink perän vetoakselilla,viisi vuotta.
Ihan Motonetista.
Timken,Koyo ..
Etupyörän napoja on erilaisia,kait se sielläkin aukeaa?
Otsikko: Vs: 945 perä jurraa
Kirjoitti: Kankikari - 03.01.2020, 21:37:51
Etunavat näissä jo erikseen vaihtuvat. Mutteri auki ja napa käteen. Ensin vaan puretaan jarrut edestä pois. Kiinnitys muistaakseni 120nm tai enemmän. Ei kuitenkaan pulttipyssyllä.

120e skf laakeri eteen ni ei tarvi tapella jatkuvasti ja vaihtaa takuuseen yms pelleilyä.
Otsikko: Vs: 945 perä jurraa
Kirjoitti: far960 - 06.01.2020, 12:25:51
Etunavat näissä jo erikseen vaihtuvat. Mutteri auki ja napa käteen. Ensin vaan puretaan jarrut edestä pois. Kiinnitys muistaakseni 120nm tai enemmän. Ei kuitenkaan pulttipyssyllä.

120e skf laakeri eteen ni ei tarvi tapella jatkuvasti ja vaihtaa takuuseen yms pelleilyä.
Kyllä varmaan?
Toki juuri SKF on maailman kopioiduin laakeri.
Silläkin itse otin(riskin?) ihan saksalaisen Optimalin pyöränlaakeriksi,n.50€.
Viisi vuotta jo ajeltu,toimii tarkoitetulla tavalla.
Aloittaja kyseli halvemmista vaihtoehdoista?