Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: csell - 24.10.2011, 17:27:06

Otsikko: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 24.10.2011, 17:27:06
B230F moottorilla, automaattilaatikolla ja ruiskulla. Kesken ajon sammui. :'( Sitten hetken päästä sain taas käymään  :pomo: monen yrityksen jälkeen. Sitten ehkä 600 km ilman ongelmia ja sitten sammui taas kesken ajon :idiot2:. Tämän jälkeen ei millään lähde ???. Startti pyörii laiskahkosti. Seuraavat toimenpiteet tehty: Uusi akku, uudet tulpat, uusi ruiskun ohjainyksikkö, uudet sulakkeet, uusi bensapumpun rele. Kipinää tulee, bensaa tulee, mutta ei auta! Vikakoodiksi tulee 1-1-1, eli ei pitäisi olla probleemaa.  >:(

Nyt on hyvät vinkit arvokkaat!

APUAAA!!!
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 24.10.2011, 17:42:08
Sulkeutuuko bensapumpun releen molemmat kärjet?
Minulla oli tuon releen liittimessä yksi löysä apiko joka ei saanut kontaktia releeseen ::)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: s73 - 24.10.2011, 18:49:37
paljonko ajettu? Onko auto sinulle uusi? Maadoitukset katsottu?  suutin rele hajalla?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 24.10.2011, 19:43:32
240:issä ei ole suutinrelettä joka löytyy kyllä 700/900 sarjasta
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 24.10.2011, 22:25:09
JEEEEE!!! VIKA LÖYTYI!!! :pomo:


NYYYHK, JAKOPÄÄN HIHNA POIKKI  :'(

No, tulipa sytytys ja pensapuoli käytyä läpi...

Kiitos hyvistä neuvoista!!!
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 24.10.2011, 22:30:23
Kävi mielessä mutta en uskonut vian olevan siinä ::). Onneksi remontti ei ole kallis eikä vaikea :)
Kerrohan sit montako venttiiliä mutkalla? :)
Edit: Eihän B230F:ssä mene venttiilit mutkalle. Ajattelin B200F:ää :facepalm:
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 29.10.2011, 20:55:51
No tuli uusi remmi ja heti perään 1000 km koeajolenkki 12h putkeen :nohnoh
Totesin että kulutus jossain 16 l/100 tietämissä  :o :'( :(. Nyt muutama päivä myöhemmin aluksi tyhjäkäynti pomputtaa kunnolla ja kaasua kun antaa niin yskii ja köhii. Niin, ja lambdavalo palaa...

Mahtaako nyt olla tuo Ilmamassamittari? >:(

Onko kellään ylimääräistä kohtuuhintaista?
0280212016 BOSCH
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 29.10.2011, 20:58:47
Jako hampaan pielessä?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 29.10.2011, 21:18:32
Meinaatko jakohihna väärin asennettu??
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: The moose - 29.10.2011, 21:23:12
samaa meinaan itsekkin (jako pielessä)  ja lisäkysymyksellä kuinka auto aiemmin kävi jos remmi oli poikki, vai oliko vaan hampaita irti?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 29.10.2011, 22:03:10
Auto kulki kunnes sammui kesken ajon. Oletan että matka päättyi juuri remmin katkeamiseen, sillä hinattuani sen kotiin kokeilin kaikkia aiemmin mainitut temput jotka eivät toimineet ja viimeisenä epätoivoisena yrityksenä tarkistin remmin joka osoittautui olevan poikki.

Mutta meinaatte siis että "jako on pielessä". Eli takaisin korjaamolle ja jako uusiksiko???

Auto käy oikein hienosti kun on vaihdissa, mutta tyhjäkäynyi yskii ja on todella epätasainen ja myös kun antaa kaasua se kuulostaa kuin meinaisi sammua...

Eli ajatuksenne ovat että ilmamassamittari ei ole tämän oireilun takana?

Ja selittäisikö pielessä oleva jako myös lambdavalon palamisen??

Kiitos avustanne!!
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: estate - 29.10.2011, 22:05:28
Venttiili tai useampi mutkalla. Käy tekemässä ohivuoto- tai puristuspainemittaus ennen kannen aukaisua niin varmistuu.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 30.10.2011, 01:42:36
B230F koneessa ei mene venttiilit mutkalle.
Ai se lambdavalo palaa edelleen? Mitä vikakoodia se tarjoaa?
FAQ:sta löytyy ohjeet niiden lukemiseen.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: p131 - 30.10.2011, 08:31:18
Veikkaisin myös tuota jako pielessä - hommaa. Mulla -95 passatti ei kiertänyt ylös, veto tukehtui neljässä tonnissa ja vikakoodi väitti pyörimistunnistimen antavan vikakoodia. Ajelin vehkeellä pari kymppiä ja vaihdoin jakohihnan aikataulun mukaan: rupesi peli laulamaan yläkierroksille asti ja vikakoodit kuittaantuivat pois.
Ilmamassamittaristakin on tuoretta kokemusta: -93 käyttömersu muuttui ponnettomaksi alakierroksilla eikä tahtonut käydä kunnolla kylmänä: uusi IMM teki pelin taas uudenveroiseksi.
Sinuna ottaisin yhteyttä hihnan vaihdon tehneeseen korjaamoon: kerrot epäilyksesi, niin asiallisesti työhönsä suhtautuva putiikki kyllä tarkastaa jaon kohdallaan olon takuutyönä.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: AtAi - 30.10.2011, 09:42:13
No tuli uusi remmi ja heti perään 1000 km koeajolenkki 12h putkeen :nohnoh
Totesin että kulutus jossain 16 l/100 tietämissä  :o :'( :(. Nyt muutama päivä myöhemmin aluksi tyhjäkäynti pomputtaa kunnolla ja kaasua kun antaa niin yskii ja köhii. Niin, ja lambdavalo palaa...
Kato nyt ensin imuvuodot, eli imm->imusarja putki on ehjä, sekä imusarjan tiiviste ehjä, oireet kummassakin samat kuin imm vammassa.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 31.10.2011, 13:44:18
tarkistin juuri vikakoodit ja 2 pistokkeeseen kun laitoin, se antoi koodiksi 1-1-3, eli lambda anturi/ liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi).

Eli mitä tämä tarkoittaa? Onko remmin huono asennus nyt pois suljettu ja lambda anturi tai IMM sökö? Apuaaaa!!

Kun ei ongelmat ikinä voi olla helppoja, esim bensa loppu >:(

Olen kohta menossa haukkumaan mekaanikkoa huonosta remminvaihdosta, kertokaa mahd. nopeasti jos mun pitäisi pitää suuni kiinni  ;)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 31.10.2011, 14:49:12
Ja kävin äsken kokeilemassa seuraavaa:
IMM pois -> Vielä pahemipi yskiminen
IMM puhdistus -> Asennus -> käynnistys -> ei tainnut puhdistus paljon auttaa  :(

Totesin samalla että ilmafiltteri on aika likainen, mutta ei kai se yksinään voi selittää yskiminen ja 16 l/100km kulutus maantiellä??? Niin, ja kaikki muut ihmeellisyydet joita aiemmin maininnut. (lambda valo palaa, sytytys pitäs pelata ja myös bensansaanti (niin perkuleen hyvin :D).

Voiko olla lambada? Pirskatti kun nää volvot vielä oppis puhumaan!!!
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: HembalanD - 31.10.2011, 16:05:21
Sulta tuntuu nuo pienet mekaanikon hommat hoitua itseltäkin, joten ei se jaon tarkistus ole kovin vaikeampi homma kuin sytytystulppien vaihtokaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0

Katsot kampiakselin pyörältä merkin kohdalleen (siitä hihnapyörästä ja suojamuovista 0-kohta) ja sitten katsot nuo nokka-akselin ja väliakselin pallerot ovatko suojamuovien viivojen kohdilla  :)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: voimavolvo - 31.10.2011, 16:24:03
Veikkaan lambdaa jos jako on kohdillaan ja venat ei oo solmussa. Käytäppä akun kenkää irti jonkun aikaa niin saat vehkeet nollille (Voit myös kääntää avaimesta virrat "päälle" hetkeks ja pois. Sitte vaa kenkä takasin. Näin teen ite aina.) ja ajele lambdan johto irrallaan. Itellä meinaan hajos lambda ja kulutus oli aivan jäätävä. Semmonen että tulpat hajoili kuumalla koneella liian rikkaan seoksen takia ja kävi miten sattu luonnollisesti muutenkin. Mitatessa lambdan signaalin ja maan väliltä näytti koko ajan pientä jännitettä -> "laiha" seos ja lh-jetti kaataa bensaa koneeseen niin paljon ku pystyy..

Jos mittaat niin lambdan jännitteen kuuluu seilata n. 0.2-0.7 voltin paikkeilla tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajaessa (huom. tällöin lambdan liitin/liittimet kiinnitettynä). By the way.. Täyskaasukiihdytyksessä esim. kolmosella aika tappiin asti pitäisi saada melkotasaista 0.8-0.9v jos jaksat viritellä piuhat konehuoneesta kabiiniin yleismittari varten.

Tota akun napojen irrotus "nollausta" kannattaa muutenkin tehdä esim. imm räpellyksen jälkeen tai kokeiltaessa ilman imm/sen kanssa.

Muutenkin vaikuttaa että turhan herkästi aina syytetään imm jostain viasta ja etenkin kun todetaan käynnin muuttuvan töpseli irrallaan. Totta kai se muuttuu ilman sitä mittaria. Mullakin on 2kpl mittareita ja tähän mennessä mikään vika (kummassakaan omistamassani volvossa) ei ole lopulta ollut imm vika vaikka näin on veikattu monta kertaa. Toki en kiistä etteikö se ole pirun herkkä ja tarkka vempele ja etteikö siihen vikaa vois tulla. Kuitenkin lähinnä likainen lanka tai poikki oleva lanka.

Ainiin ja vielä lisäys, notta oli mikä tahansa niin jossai vaiheessa on suositeltavaa kokeilla niitä uusia tulppiakin, kun ainakin ngk tuntuu melko helposti hajoomaan rikkaasta seoksesta.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: jaippi - 31.10.2011, 17:15:30
Tosiaan B230F käy vaikka jako olisi 4 hammasta sivussa.
Todistettu juttu.
Tässä jonkinmoinen kuva merkeistä:
KLIKS (http://www.volvo-club.net/gallery/displayimage.php?pid=222&fullsize=1)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Nercs - 31.10.2011, 17:25:56
Jos vaikka testaist sen happianturin toiminnan eli sen lambdan kun se viallisuus aiheuttaa tuota bensakulutuksen nousua aika kivasti jota teillä on.Muista jos vaihdat osta kerrallla se alkuperäinen.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: lateleo - 31.10.2011, 20:47:39
Täytyypi päteä kun on ite 2 päivää räpeltäny tuota diagnostiikkaa. Nollattua saa myös seuraavasti:
Diagnoosipiuha kakkoseen
-virrat päälle
-paina nappia vähintään 5 sec
-3 sec päästä valo syttyy
-kun valo vielä palaa, paina uudestaan vähintään 5 sec
-kun päästää napista, valon pitäisi sammua
Nollattu

Varmistaa voi lukemalla vikakoodit uudestaan.
Paina vähintään 1 sec, kuitenkin alle 3 sec
jos 1-1-1...nollattu

En sit tiiä tekeekö akun irrotus jotain suurempaa nollausta, esim. ohjausyksikölle
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: voimavolvo - 31.10.2011, 22:44:01
Juu ite teen puhtaasta laiskuudesta tuon navanirrotuksen ja onpahan tosiaan varmasti nollilla.  :D
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: HembalanD - 01.11.2011, 09:03:34
Helpoin konsti on ottaa moottorinohjauksen sulake irti, 700/900 sarjassa nro 1.  :)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 07.11.2011, 20:21:55
Tässä voimat olleet vähissä viime aikoina, mutta nyt on pakko jatkaa tätä HullunVolvonTaudin metsästystä. Nollattu on vaikka mitä ja ei kun sama jatkuu. käynnistin moottorin joka alhaisilla kierroksilla pöpötti  :'( itsekseen ja heilutti kaaraa niin ettei meinannut hampaat pysyä koloissaan. Kaasua annoin oikein reippaasti muutamia kertoja, ja jälkeenpäin huomasin että pakoputki oli siitä paiskonut mustaa tavaraa maahan oikein reippaanlaisesti... :o

Joopajoo. Nyt on mies väsynyt ja auto nauraa itsekseen pihalla  >:(

Enpä paljon muuta keksi kuin paiskata uusi lambda pönttöön ja ihmetellä menikö rahat hukkaan. No, onneksi on ylimääräinen tuossa tallissa.

Nyt etsimään lekaa ja lambdaa, ja eiköhän volvo soi taas...

Onko vielä viimeisiä sanoja ennen peruuttamatonta toimenpidettä  :idiot2:
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 07.11.2011, 20:31:59
Oletko tarkistanut nyt sen että jako on kohdillaan? ::)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: TVS - 07.11.2011, 20:34:51
Turha alkaa vaihtamaan lambdaa jos akun irrottelun jälkeenkin käynti on heti alussa päin seiniä.

Muoks: kato nyt perusjutut, eli että se jako on kohdillaan, sitten tuumii lisää. Lambdan vika ilmenisi hetken käynnin jälkeen, ja tämänkin vaihtoehdon voi sulkea pois ihan vaan irrottamalla se lambdan signaalijohto.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 07.11.2011, 21:29:49
Siistiin tyhjäkäyntiin kone ei tarvitse periaatteessa mitään antureita. Lambdan ja imm:n voi irroittaa johdoistaan. Tällöin mennään peruskartalla. En sit tiedä miten toimis ilman lämpöanturia ::).
Epäilen vahvasti että jako on pompannut joltain akselilta hampaan tai kaks...
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Hannu_264 - 07.11.2011, 21:32:33
Missä päin tämä ongelmatapaus sijaitsee?  Jos lähistöllä niin voin tulla vilkaisemaan...

Tulpat kannattaa kokeilla vaihtaa, etenkin jos vanhoja millä kokeilla. Samalla voi mitata puristukset niin voi sulkea pois vääränajoituksen, vuotavat venttiilit jne. Sytkäennakonkin voisit tarkistaa, noissahan taitaa olla se jakaja vielä käytössä...
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 07.11.2011, 21:57:28
Jakaja on joo mutta se ei tee muuta kuin jakaa oikeaan sylinteriin kipinää. Ennakkoa ei voi säätää. (voi jos osaa kikkalla hieman sytkäboksin kanssa)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 08.11.2011, 14:56:56
Tämä kiero peltikasa sijaitsee Kaarinassa, olisi mahtavaa jos olet jossain lähellä!

Täytyykö muuten tuo propelleri :-[ irrottaa kyylärin takaa kun aukaisee sen remmikotelon, jospa uskaltaisin tarkistaa ne hampaat... ::)

Haluuko joku muuten ostaa tämän punaisen pedon minulta =)
Isompi motti ruiskulla ja automaatilla, kuulemma aika harvinaine yhdistelma...Ja vielä näillä kaikilla ongelmilla kaupan päälle, ei varmaan löydy toista samooilla spekseillä  ;D
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Jakelfin - 08.11.2011, 15:23:40
Ettei sielä katti ois ottanu itteensä ja menny samannäköseksi mitä posliinikauppa norsun jälkeen. Eli putki tukossa?

Jakopään koppa lähtee ko irrottaa tuulettimen/laturin/tehostimen hihnat ja ottaa ne 10mm kannala olevat pultit mitkä pitää sitä muovia kiini, samoin siinä keskellä oleva 12mm kannalla oleva(saatto olla 13mm) kannattaa irrottaa ettei mee repimiseksi. Sitten se irtoaa ko vähän kääntelee sitä, toki tuulettimen propellin irrotus helpottaa toimitusta muttei ole välttämätön. Kampiakselin hihnapyörän irrottamalla pääsee kunnolla käsiksi koko jakopäähän mutta se pultti voi olla tiukassa, samoin jäähytinpuhaltimen koppa on hyvä ottaa edestä jos haluaa paneutua asiaa kunnolla, ainaki ite oon irrottanu ko oon jakopään vaihtanu. Pelkkään tarkistamiseen toki riittää pelkästään sen jakopään kopan poisto.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Kisko - 08.11.2011, 18:56:15
Jakopään koppa lähtee ko irrottaa tuulettimen/laturin/tehostimen hihnat ja ottaa ne 10mm kannala olevat pultit mitkä pitää sitä muovia kiini, samoin siinä keskellä oleva 12mm kannalla oleva(saatto olla 13mm) kannattaa irrottaa ettei mee repimiseksi.
Kannattaa aukoa myös se yläreunassa takapuolella oleva pieni ruuvi.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Hannu_264 - 09.11.2011, 12:51:01
Tämä kiero peltikasa sijaitsee Kaarinassa, olisi mahtavaa jos olet jossain lähellä!

PK-seutu, kysäises YV:llä josko tuo "BuuBBa" joutaisi käydä jeesaamassa.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 09.11.2011, 17:52:32
Moi,
Otin vähän työkaluja käteen ja rupesin riisumaan osia ;)
En kyllä ole varma jos edes aukaisin oikeat paikat, mutta ainakin yhden valkosen täplän löysin ja remmissäkin oli valkoinen kaksoisviiva. Nämä kaksi eivät kuitenkaan kohdanneet, vaan kaksoisviiva osui "viereiseen hampaaseen". Yritän laittaa tuosta kuvankin...

Voiko tämän huomion perusteella todeta että remmi on päin mäntyä?(https://dl-web.dropbox.com/get/IMG_4769a.jpg?w=a5f8f126)
Onnistuinkohan kuvan kanssa???
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: The moose - 09.11.2011, 17:56:12
katto kuva jakomerkeistä täältä..

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.msg80452#msg80452

Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: HembalanD - 09.11.2011, 18:09:28
Moi,
Otin vähän työkaluja käteen ja rupesin riisumaan osia ;)
En kyllä ole varma jos edes aukaisin oikeat paikat, mutta ainakin yhden valkosen täplän löysin ja remmissäkin oli valkoinen kaksoisviiva. Nämä kaksi eivät kuitenkaan kohdanneet, vaan kaksoisviiva osui "viereiseen hampaaseen". Yritän laittaa tuosta kuvankin...

Voiko tämän huomion perusteella todeta että remmi on päin mäntyä?(https://dl-web.dropbox.com/get/IMG_4769a.jpg?w=a5f8f126)
Onnistuinkohan kuvan kanssa???
Siltähän se nyt vähän vaikuttaa. Jos kaikki muut merkit ovat samanlailla yhden pielessä niin sitten asia ok.

Kuva ei näy.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: TVS - 09.11.2011, 19:54:03
Moi,
Otin vähän työkaluja käteen ja rupesin riisumaan osia ;)
En kyllä ole varma jos edes aukaisin oikeat paikat, mutta ainakin yhden valkosen täplän löysin ja remmissäkin oli valkoinen kaksoisviiva. Nämä kaksi eivät kuitenkaan kohdanneet, vaan kaksoisviiva osui "viereiseen hampaaseen". Yritän laittaa tuosta kuvankin...

Voiko tämän huomion perusteella todeta että remmi on päin mäntyä?(https://dl-web.dropbox.com/get/IMG_4769a.jpg?w=a5f8f126)
Onnistuinkohan kuvan kanssa???
Hihnan merkit ei auta tässä kohtaa, vaan hihnapyörän täplä tarttis kohdata muovikopassa olevaan merkkiin, ja apulaitehihnapyörän pieni viiva suoraan yläspäin sytkän nollamerkkiin.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 10.11.2011, 14:50:53
Ahaa, täytyy katsoa uudestaan, minä kun luulin hihnaviivojen ja rattaassa olevan täplän myötä löytäneeni ratkaisun maailman kysytyimpään kysymykseen...Mikä volvossani mättää  ;D :nohnoh.
Mutta en viitsisi lähteä propelleria ym osien purkua. Mun tuurilla puolet pulteista häviää ja propelli takaisin väärin päin ;D
Se pikku kansiosa ihan ylimmäisenä on siis nyt irti joten näen ylimmän rattaan ja rattaassa olevan täplän....
Ei kun seikkailemaan moottoritilaan...

Palataan likaisena asiaan  :2funny:
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 10.11.2011, 19:39:51
Tulee tässä heti päällimmäisenä pari kirosanaa mieleen >:( Kuka on nyysinyt 10mm lenksun? Etsimiseen meni niin paljon aikaa etten ehtinyt mitään muuta teklemään. Huomenna Bilteemaan hakemaan uutta!

Tarkistin tuon täpläjutun, ja nyt ymmärrän ainakin tuon ylimmän rattaan mysteerin. Mutta täytyy siis purkaa propelli tm suojat jotta näkee ne muut rattaat ja jos se hihna on väärin laitetu?? Olinko nyt oikeassa?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: TVS - 10.11.2011, 20:43:30
Siinä apulaitehihnapyörässä on kyllä ihan näkyvä merkkiviiva ja alemmassa jakopäänkopassa sille asteikko, viivan tarvii olla 0-kohdalla kun nokan pyörä on merkissä.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Huikkoster - 10.11.2011, 20:55:49
Olettaen että sen hihnapyörän vulkanointi ei ole pettäny ::)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: estate - 11.11.2011, 11:03:45
Onko sytytyksen ajoitusta tarkistettu? Ettei olisi apuakselin ajoitus ja sitä myöten sytytysennakkokin pielessä? Ainakin mitä ole noita rassannut niin se apuakselin vastamerkki taustapellissä on joskus todella onnettomasti näkyvissä ja menee helposti hampaalla pieleen remmiä asentaessa. Jos jakopään kaikki kolme merkkiä ovat kohdallaan ota ventiilikoppa auki ja tarkista ventiilivälykset, jos jossakin on reilusti isompi välys niin venttiili on todennäköisesti mutkalla.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: voimavolvo - 11.11.2011, 16:57:17
Tuosta apuakselin ajotuksesta. LH-jetissä pääsee helpoimmalla, kun ottaa vaan jakajan kannen auki ja katsoo pyörijästä vaan suunnilleen ykkössylinterin kohdan apuakselia pyörittelemällä. Sytkäennako kun tulee kuitenkin boksilta, niin riittää että pyörijä osoittaa vaan "sinne päin" eli ykköselle lähtevää piuhaa päin (merkkaa ennen kannen irroitusta vaikka jakajan jalkaan pienen viivan ykköselle lähtevän piuhan kohdalle). Tai sitten mulla on käyny vaa kauhee tuuri..  ::)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: Jakelfin - 12.11.2011, 10:45:56
Kannattaa aukoa myös se yläreunassa takapuolella oleva pieni ruuvi.

Ei mulla oo yhessäkään ollu, ei semmosta voinu siksi muistaakkaan..  :D

Kyllä tämä kuva on ihan kurantti merkkien osalta.
(http://www.volvo-club.net/gallery/albums/userpics/Jakopaa.jpg)

Joko se katti on tarkistettu... ::)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: puppet - 12.11.2011, 11:14:04
Mulla röplätti, nyki ja työnti mustaa räkää putkesta, laiskana ihmisenä käytin irti kaikkia antureiden johtoja, kunnes lopulta lämpötila-anturin johdon heiluttelu tuotti tulosta  :)
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: TVS - 13.11.2011, 22:59:44
Kyllä ne on näin kuin tässä kuvassa oikeasti.

(http://www.volvo-club.net/Jakopaa.jpg)
En toki tiedoksi voi sanoa, mutta tiemmä noin kymmenkunta vinokonetta on sitten joku itse muuttanut Jakelfin:in linkittämän kuvan mukaisiksi. Sikälimikäli tuolla nyt mitään todellista merkitystä asian tiimoilta on.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: HembalanD - 13.11.2011, 23:33:25
En toki tiedoksi voi sanoa, mutta tiemmä noin kymmenkunta vinokonetta on sitten joku itse muuttanut Jakelfin:in linkittämän kuvan mukaisiksi. Sikälimikäli tuolla nyt mitään todellista merkitystä asian tiimoilta on.
No voä hel*etti muistin väärin  :facepalm: hyvä kun korjasit.
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: csell - 14.11.2011, 19:11:20
Nyt oon tarkistanut hihnan, ja se on oikein laitettu. Nyt mietintämyssy taas päälle >:(
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: The moose - 14.11.2011, 19:13:32
Nyt oon tarkistanut hihnan, ja se on oikein laitettu. Nyt mietintämyssy taas päälle >:(

entäs se jakajan pyörijän asento merkit kohdillaan ? onko 1 tulpanjohtimeen, vai joku muu mikä?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: TVS - 14.11.2011, 19:15:10
Ilmeisesti käyntihäiriö tuli tuossa jakohihnan katkeamisen yhteydessä? Kokeiles napata yksi kerrallaan suuttimenjohtoja irti, ja vertailla, vaikuttaako joku käyntiin enempi kun toinen. Iski vaan fiilis, että olisko sittenkin sattunu joku venttiili hipasemaan mäntää sevverta, että venttiili vuotaa?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: The moose - 14.11.2011, 19:16:10
No voä hel*etti muistin väärin  :facepalm: hyvä kun korjasit.

(http://www.threefattigers.com/Protocore/Volvo/TimingMarks.jpg)

varmuudeks vielä ihan oikea kuvakin.. kuinkahan muuten tuollanen väärä kuvatus voi olla esim volvoclub sivuilla jakomerkkejä etsiville näkyvissä?
Otsikko: Vs: Annan periksi, Volvo 240 SE 1991 voitti
Kirjoitti: estate - 15.11.2011, 10:41:04
Kyllä se nyt vahvasti ventiilivialta tuntuu jos jako ja sytytys on kohdallaan. Kehottaisin suorittamaan ohivuotomittauksen.