Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sarppa - 09.01.2020, 12:50:20
-
Hei, kysyisin kokemuksia jakopään hihnojen kestävyydestä. Autoon vaihdettu lokakuussa 2016 hihna ja vaihdon jälkeen on ajettu 27 tuhatta km.
Suosittelisitteko vaihtamaan silti 4 vuoden kohdalla jo, vaikkei kilsoja ole siinä vaiheessa kuin noin 40 tuhatta. Tuntuu jotenkin turhalta noin vähän ajettu hihna vaihtaa....
-
Jos moottori on rakenteeltaan sellainen, ettei venttiilit kolise mäntiin hihnavaurion sattuessa, niin anna mennä vaan. Jos toisin niin kyllä mä vaihtaisin sen huolto-ohjelman mukaisesti. Onhan ne vaihtorajat tietysti asetettu jollain turvakertoimella, mutta en näe tarvetta lähteä kokeilemaan että mikä se kerroin on. Saavutettu hyöty on aika olematon jos sitä ei vaihda, varsinkin kun vaihto on pian edessä joka tapauksessa.
-
Ite ajoin edellisellä hihnalla n. 160tkm, oliko aikaa 4-5vuotta? ehjältä näytti.
-
Alkuperäisestä jäi pois, että kyseessä 2.4 T V70. Vaihtoaika tulee ensin eteen, kun kilsoja tulee vähän.
-
volvolla on suositus ruotsissa 10 vuotta hihnalle joka suomessa on puolitettu 5:n ja oulussa 4:n samoin kuin kilsojakin on aikojen saatossa vaihdeltu... sulla lie tuossa kun on 2.4T niin joku vuosimalli 2003 varmaan jolloin taisi suositus olla 140tkm ja 5 vuotta
-
:) Ei siis ihan hirveetä kiirettä vielä.
-
Omassa V70 -2002 ja 2.4 vapari vaihdettu hihna 4/2015 ja ajettu sen jälkeen 43tkm. Olisko tänä keväänä vaihdon aika ?. Auto on ollut mulla kesäkäytössä, eikä ole ajettu metriäkään talviajoa.
-
Omassa V70 -2002 ja 2.4 vapari vaihdettu hihna 4/2015 ja ajettu sen jälkeen 43tkm. Olisko tänä keväänä vaihdon aika ?. Auto on ollut mulla kesäkäytössä, eikä ole ajettu metriäkään talviajoa.
Ruotsissa ei olisi, Suomessa olisi. Eli todellisuus tuskin vielä, mutta jokainen yli 5v on täysin omalla vastuulla tietenkin.
-
Itellä edellisestä hihnan vaihdosta tuloo kans pian kuus vuotta mutta kilometrejä ei tuu nykyään ku ehkä 10 000 vuodessa, samat on ollu ajatukset, kannattaako vaihtaa kun kilometrit on pienet eikä nää talvetkaan oo enää talvia, pakkasten suhteen.
-
Iteasiassa tarkistin huoltopapereista, hihna vaihettu yli viis vuotta sitten viimeks mutta kilometrejä ei oo tullu ku 52 000 sen jäläkeen. Onpas ajot vähentyny ! :o Ei taida remmi vielä olla vaihdon tarpeessa, pikku ajoo kuitenkin muuten joka päivä.
-
Ajoin hihnalla 10 v ja n. 150 tuhatta km. Koskeeko tuo hihnan katkeaminen myös D5 - moottoria ? Tarkoitan siis moottorivaurion suhteen ?
Hihnassa ei näkynyt mitään vikaa. Nyt siis vaihdettu.
Toinen kysymykseni koskee venttiilikopan kannen avaamista D5-moottorissa, ohjekirjan mukaan 2,4 l bensiinimoottorissa kopan kansi on myös nokka-akseleiden kiinnityspukki, mutta 2,4 l D5 moottorin yhteydessä rakenne olisi toisenlainen. Mitenkä on? Kysymykseni koskee kopan kannen tiivisteiden vaihtoa.
-
D5:ssähän on tunnettua että hajoava apulaitehihnakin voi mennä jakokoteloon ja jaon seotessa kansi hajoaa
-
Omassa D5 :ssä apulaitehihnan rulla hajosi kappaleiksi, mutta hihna pysyi kuitenkin paikoillaan. Ihme kyllä ! Nyt ihmettelen, mitä löytyy venttiilikopan kannen alta ? Pitäisi päästä vaihtamaan tiiviste.
-
Volvon huolto vastasi että 4v/160 th......eli loppuvuodesta hihna vaihtoon.
-
Viikko sitten ostin tuon vm -16 D4 XC70:sen ja aiemmin jo kyselin auton kokemuksia edelliseltä suomalaiselta omistajalta ja mm sanoi, jottei ole varma, onko hihna vaihdettu vai ei, epäili jotta olis 120tkm huollossa vaihdettu. Ja kun auto tuotu Ruotsista pari vuotta sitten ja huoltovihkosesta löytyy Rejmesin leimat ja huoltoteknikon nimikin, niin ettiskelin Rejmesin yhteystiedoista ko kaverin ja kysyin asiasta. Oli lomalla mutta välitti kyselyn eteenpäin ja aamulla tuli vastaus, jotta ei ole vaihdettu ja pitää vaihtaa 180tkm/10v. Kaipa tuolla sen 28tkm uskaltaa vielä ajaa, 150tkm huollon oli myyjäliike vasta tehnyt.