Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tassu70 - 13.01.2020, 09:24:04

Otsikko: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 09:24:04
minulla 940 -91 volvossa kylmäkäynnistys vähän nihkeää, olisin hallunnut tietää mistä se kylmäkäynnistys venttiili saa sähköimpulssin mikä sen avaa,, ymmärtäisin että ehkä se avaa sen vain kylmänä, luulisi että lämpimänä lisäannos bensaa olisi jo liikaa, jos joku osaisi selittää toimintaperiaatteen olisi helpompi hakea vikaa, ei sen tietysti välttämättä vian olla kylmäkäynnitys systeemissä mutta jostain se olisi lähdettävä vikaa hakemaan
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: Lankku - 13.01.2020, 11:10:10
Moottorinohjainlaite sitä aukoo lämpötilan mukaan. Oisko vain lämpöanturissa vikaa.
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 12:48:33
Jaa,a siinäpä herää kysymys, mistä on kysymys, Tarkoitat varmaan moottorin lämpötunnistinta ? pitää nyt yrittää selvittää tuleeko virta venttiilille, onko lämpömittarille oma anturi ? lämpötunnistin oma ?
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: Lankku - 13.01.2020, 14:13:53
Mittarille on oma anturi kakkospytyn kohdilla ja moottorinohjaukselle kolmospytyn. Boksin päästä pystyy mittaamaan anturin kunhan kaivelee liittimen esiin.
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 14:53:46
Ok, kiitos, Löytyihän se moottorin lämpötunnistin , on vain aikamoisen hässäkän takana, ettei ihan helpolla pääse käsiksi,,
siinä on varmaan sen lämpömittarin anturin alla nakutin tunnistin  ?
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: Kankikari - 13.01.2020, 16:16:06
Kyllähän siihen käsiksi pääsee mutta ainakin omat kädet on aina nahkat ruvella.

Jos vaihdat anturin uuteen ota selville mistä saat ja tarviiko tilata yms. Liitin irtoaa puristamalla se rautalankalukko alas ja vetämällä liitintä kuskin iskaria päin. Käsi mahtuu laturin kohdilta imusarjan alle ilman isompia purkamisia. Poisottoon pitkä 19 hylsy ja väännin. Älä väännä uudesta anturista liittimen rungosta varmista että hylsy menee päälle kunnolla.

Mun mielestä sen amturin mittaaminen on ajan hukkaa. Siinä se 9/10 tapauksista vika on jos lähtee kylmänä huonosti käymään.

Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 16:34:19
joo, olen tullut siihen tulokseen pähkäilyissäni että se ei saa bensaa kylmänä tarpeeksi, se on sellainen jännä juttu, kun starttaan ensimmäisen kerran, vaikka sitten sahaan 5-10 sekunttia ,ei edes lupaa, nyt olen huomannut että jos starttaan parin sekuntin nykyjä 2-3 kertaa,  se lähtee heti, kun se lähtee käyntiin se pelaa kuin junan vessa, tuntuisi ettei se tällä ensimmäisellä starttauksella saisi bensaa ollenkaan kun ei edes lupaa, ,mutta  nämä lyhyet nykyt ruikkisivat  bentsiiniä sen verran sylinteriin jo valmiiksi, ja sitten normaali starttaus niin lähtee käyntiin,, nyt ei tietysti ole kovia pakkasiakaan ollut, pitää yrittää vaihtaa se anturi, se ei kai maltaita maksa
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 16:38:02
siinä on kyllä pirusti johtosarjaa ja vesiletkua edessä, ei sitä näe kun imusarjan päältä,  ja siitäkin huonosti,, sekin  kylmäkäynnistin venttiili on siinä edessä, mutta eiköhän se siitä lähde :)
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: puliukk0 - 13.01.2020, 16:40:28
Osta boschin anturi, muita on turha edes kokeilla.
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: Kankikari - 13.01.2020, 18:49:03
siinä on kyllä pirusti johtosarjaa ja vesiletkua edessä, ei sitä näe kun imusarjan päältä,  ja siitäkin huonosti,, sekin  kylmäkäynnistin venttiili on siinä edessä, mutta eiköhän se siitä lähde :)

Jos mun kädet mahtuu etukautta imusarjan alle ni mahtuu monen muunkin.

Joku täällä saa kätensä siitä sivustakin sinne mut ite oon vapari 740 joutunu ottaan imuputken irti ennen kaasuläppää.

Yläkautta sitä ei saa pois edes Houdini. Mutta jos entinen suomen pääministeri rupeis sitä koittaan ni ehkä.
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 13.01.2020, 19:50:40
 :D Ok,,,Ja Kiitos pitää kysellä sitä anturia ja alkaa sitten punnertelemaan  :) tai pyytää pääministeriä apuun :)
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: dneproshin - 14.01.2020, 12:04:52
Linkitetään tännekin lämpöanturi-FAQ:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: tassu70 - 23.01.2020, 12:56:30
Osta boschin anturi, muita on turha edes kokeilla.
:D Ok,,,Ja Kiitos pitää kysellä sitä anturia ja alkaa sitten punnertelemaan  :) tai pyytää pääministeriä apuun :)

pitää kyllä olla melkoiset kumikädet jos meinaa päästä anuriin käsiksi, se on tuoon kylmäkäynistin anturin takana, juuri ja juuri sormi ylettää koskettamaan  :) Ehkä tuon pumpun tossa oikealla ja sen kiristysraudan kun irrottaa, sitten ehkä pääsee anturiin käsiksi,,,, mikä tuo pumppu oikein on ??
(https://i.ibb.co/WxH3WdT/IMG-3694-3.jpg) (https://ibb.co/WxH3WdT)
Otsikko: Vs: kylmäkäynnistysventtiili.
Kirjoitti: dneproshin - 24.01.2020, 21:13:02
Jos tarkoitat tuota:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283360/325319?ajoneuvo=658

...niin sillähän on monta nimeä. Venttiili, jolla säädetään tyhjäkäyntiä.