Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zimppari - 17.01.2020, 03:53:28
-
Elikkäs 2008 2.4d
Auton startatessa kaasuläppäkotelon läppä menee kiinni ja auto sammuu.
Kun ottaa liittimen irti auto käynnistyy ja käy nätisti.
Vikakoodit kuvan mukaiset
(https://i.ibb.co/QHMdRH7/20200117-015102.jpg) (https://ibb.co/QHMdRH7)
-
Purin läppäkotelon ja rattaat ehjät jne
-
Tarkista johtosarja joka menee moottorin etupuolelta akkukotelon alle, siitä löytyy monesti puhki/poikki hiertyneitä johtoja jotka voi aiheuttaa monenlaisia vikoja.
-
Sen olen jo avannut ja katsonut. Ei mitään
-
Mikäs on tilanne tuolla imusarjan läppien ohjaimen luona? Toimiiko, onko tanko paikallaan tai tekeeko kalibroinnin kun virrat sammuttaa? Vaikuttaako kaasuläpän toimintaan jos sen johdon irroittaa?
-
Imusarjan läpät ohjelmointiin pois, kaasuläppä, dpf ja egr. Vielä tuota johtosarjavikaa täytyy selvittää
-
Enään ongelmana täysi tehottomuus eli limp mode ilman varotusvaloja? Pitäisi ko tuon toisen lämpötilasensorin näyttää jotain lukemaa? Toinen noista on katissa ja toinen siinä dpf... onkohan tuo ykkönen mikä ei näytä nyt mitään lukemaa tuossa katissa?
(https://i.ibb.co/J7Fzf5g/15792990017701775252396883491957.jpg) (https://ibb.co/J7Fzf5g)
-
Enään ongelmana täysi tehottomuus eli limp mode ilman varotusvaloja? Pitäisi ko tuon toisen lämpötilasensorin näyttää jotain lukemaa? Toinen noista on katissa ja toinen siinä dpf... onkohan tuo ykkönen mikä ei näytä nyt mitään lukemaa tuossa katissa?
(https://i.ibb.co/J7Fzf5g/15792990017701775252396883491957.jpg) (https://ibb.co/J7Fzf5g)
Juu on toi ykkönen lämpöanturi mykkä. Vie totaalisesti vadot pois kun hajoaa. Onneksi nykyään ei enää hirveitä maksa.
-
Anturi vaihdettu alkuperäiseen ei vaikutusta. Mitäs sitten? Ainoo vikakoodi mikä enään on löytyy tästä
(https://i.ibb.co/QfkPsKk/20200118-215819.jpg) (https://ibb.co/QfkPsKk)
-
Kokeile ottaa johto irti kakkosanturista, muuttuuko lukema vai ei. Ihan vaan varmuuden vuoksi että tuli vaihdettua oikea anturi. Muussa tapauksessa taitaa joutua perkaamaan johtosarjaa.
-
Kokeile ottaa johto irti kakkosanturista, muuttuuko lukema vai ei. Ihan vaan varmuuden vuoksi että tuli vaihdettua oikea anturi. Muussa tapauksessa taitaa joutua perkaamaan johtosarjaa.
Koitan sen kohta. Vielä on hässäkkää tässä
(https://i.ibb.co/1sjgDy7/20200118-224715.jpg) (https://ibb.co/1sjgDy7)
-
Testattu. Oli oikea anturi mikä vaihdettiin. Kaasuläpän vikakoodit ohjelmointiin pois, mutta testasin silti kun laitan liittimen kiinni. Auto käynnistyy ja sammuu heti kun tuo läppä menee kiinni. Mistä tuo saa ohjauksen?
-
Jos tulkitsen tuota yhtä vikakoodia oikein, tarkoittanee se sitä että 5v jännitteellä toimivilla antureilla joku ottaa maahan ja katkoo sen. Siitä varmaan johtuu tuo. Onko näistä kellään ecuja mennyt rikki?
-
Voisiko se silti olla tuo taaempi lämpötila-anturi? Se ei meinaan anna siitä vikakoodia vaikka sen irroittaa? Muista antureista antaa vikakoodin?
-
Lisää häikkää. En tiedä liittyykö tuohon limp modeen mutta kaasupolkimen asentotunnistin näyttää jatkuvaa 7% ja maksimipolkaisulla 75%. Vidan mukaan pitäs olla 0-99. Tiedä liittyykö tuohon short circuittiin.
Johtosarjat avattu kokonaan, ei mitään. Pitäisikö ecu avata ja katsoa miltä näyttää vai vielä jatkaa penkomista?
-
Samoin tuo Lamda arvo on väärin. En jaksa uskoa että nuo sensorit ovat hajalla. Jossain ottaa maihin. Mitähän kaikkia sensoreita näihin 5v kuuluu ja miten ne mitataan?
-
Naapurifoorumilta löyty samanmoinen. Kaasuläppä sulkeutuu kun käynnistää, tuo sama vikakoodi ja tehot poissa. Ecun vaihdolla korjaantunut....
-
Hyvät herrat. Nyt loppuu ymmärrys.
ECU vaihdettu. Lenkki ajettu ja lähti toimimaan niinkuin pitää? Ehkä vähän laiska? Mutta ei missään limp modessa enää...Vaihteiden kanssa oli mielestäni jotain häikkää.
Tuntu että ei suostu vaihtaan isommalle kunnolla vaan yrittää jumittaa pienellä loppuun asti.
Kumminkin hevosvoimat tuli takaisin.
SILTI nuo vikakoodit ja ja auto sammuu kun kaasuläpän liittimen laittaa kiinni??
Ei jumalauta pysty ymmärtämän. Mikä antaa kaasuläpälle käskyn kääntyä kiinni?
Samoiten ensimmäisen lämpötila-anturin ja lamdba lukema on yhtä jäissä kun ennenkin. Joku homma nyt kusee
-
Jälleen puuhasteltu. Tulos ei miellytä.
CEM otettu irti. Putsailtu.
Useita antureita otettu irti ja katsottu että niistä tulee vikakoodi.
Avattu lisää johtosarjoja. Ei mitään.
Luulen että pääsisin eteen päin kun keksisin mikä antaa tuolle kaasuläpällä tuon sulkemiskäskyn... tai sitten jossain erittäin mystisessä paikassa vielä johtorikki.
Yöpuhteena muutamaa johtokaavioo tsekkailen.
Voiko vika olla jossain anturissa? Vaikkei anturin omaa vikakoodia anna?
-
Etupuskurin takaa oikealta tälläinen liitin ja johto poikki. Mikä mahtaa olla?
(https://i.ibb.co/qk76G6y/20200202-220034.jpg) (https://ibb.co/qk76G6y)
Ja itse liitin
(https://i.ibb.co/z76Mz7q/15806749307238058726137549523076.jpg) (https://ibb.co/z76Mz7q)
-
Vaikka pyörreläpät on auki. Onko siinä moottorissa vielä joku anturi?
Yritän kuumeisesti selvittää lähinnä mikä saa tuon kaasuläpän sulkeutumaan kun se on ainoa selvä vika.
Samoin mietin mikä johtaa seuraavaan tilanteeseen, että muut arvot ovat kunnossa, mutta
Lamdan arvo on jäätynyt ja ensimmäinen lämpötilasensori.
Kaasupolkimen asentotunnistin näyttää myös tuota jatkuvaa 8% ja painaessa kaasun pohjaan 25%.
Mistä löydän ecm releen?
-
Eikös ECM rele ole siellä moottoritilan sulakerasiassa?
Ootko tutkinu johtosarjaa sieltä ecun kamman lähistöltä? Sellanen tuli mieleen et jollain oli hankaantunut etupyöränkoteloon menenvä johtosarja läpiviennistä maihin, mutta onkohan siellä noiden antureiden jännitteitä en oo varma..
-
Enään ongelmana täysi tehottomuus eli limp mode ilman varotusvaloja? Pitäisi ko tuon toisen lämpötilasensorin näyttää jotain lukemaa? Toinen noista on katissa ja toinen siinä dpf... onkohan tuo ykkönen mikä ei näytä nyt mitään lukemaa tuossa katissa?
(https://i.ibb.co/J7Fzf5g/15792990017701775252396883491957.jpg) (https://ibb.co/J7Fzf5g)
Miten tuo TMAP lämpotila, onko tuohon lämpöön poljettu paljonkin paikallaan?
Minä lähtisin nykimään yksitellen kaikkia 5v piirin sisässä olevia antureita ja toimilaitteita irti, ja katsoisin testerillä miten ne vaikuttaa muihin arvoihin. Joku anturi tai johto sieltä haukkaa liian ison palan 5v kakusta.
-
Eikös ECM rele ole siellä moottoritilan sulakerasiassa?
Ootko tutkinu johtosarjaa sieltä ecun kamman lähistöltä? Sellanen tuli mieleen et jollain oli hankaantunut etupyöränkoteloon menenvä johtosarja läpiviennistä maihin, mutta onkohan siellä noiden antureiden jännitteitä en oo varma..
Pyöränkotelot tsekattu kunnossa oli.
Joo oon sieltä kattonut kanssa.
Toi tmap on muistaakseni myös jäätynyt.
Jännä että osa noista arvoista on jäätynyt ja osa ei. Mistähän se mahtaa johtua? Esim turbon paineet ja tuo taaempi lämpötila-anturi näyttää arvoja
Vidassa muistaakseni luki että nuo lämpötila-anturit saattaa olla rikki mutta näyttää silti jotain arvoja koska laskee sen jostain.
Pääsen perjantaina mittaileen resistanssit ja jännitteet.
Olen tähän mennessä ottanut anturit irti ja kaikista tullut aina vikakoodi kun anturi irti, myös noista missä jäätynyt arvoja
-
Antureihin jotka ei toimi plus kaasuläppäkotelo saavat 0.6v jännitteen. 5v pitäisi olla. Resistanssit mittailemalla ecun pistokkeista on johdotus ja anturit ehjät.
Syötte ecun B porttiin akulta ja maadoitus kunnossa. Nämäkin mitattu.
En keksi enää mitään muuta kuin tuo käytetty ecucin on rikki... taitaa mennä paaliin tuo vehje.
Kellään vinkkejä? Kuka osais tarkastaa eculta toimiiko siellä tämä 5v piiri oikein?
-
Antureihin jotka ei toimi plus kaasuläppäkotelo saavat 0.6v jännitteen. 5v pitäisi olla. Resistanssit mittailemalla ecun pistokkeista on johdotus ja anturit ehjät.
Syötte ecun B porttiin akulta ja maadoitus kunnossa. Nämäkin mitattu.
En keksi enää mitään muuta kuin tuo käytetty ecucin on rikki... taitaa mennä paaliin tuo vehje.
Kellään vinkkejä? Kuka osais tarkastaa eculta toimiiko siellä tämä 5v piiri oikein?
Tuleeko tuo 0,6V syöttö, kun anturit ovat kiinni vai myös silloin, kun anturit ovat irti? Jos anturit irti eculta tulee 5V, niin antureissa vikaa. Jos aina vain vajaa voltti, niin ecussa tai maadoituksissa lienee häikkää.
-
Kiitos vastauksista. Menisikö nyt maaliin!
Tämä liitin irti ja vikakoodi katosi. Putsaus ja takaisin kiinni niin koodi on poissa myös muutaman minuutin käytön jälkeen. Toivotaan nyt parasta. En kertaakaan sitä oo nyt aikaisemmin saanut pois. Nyt kasaan koko läjää... katotaan mitä tulee!!!
Mistä tämäkin ois nyt pitänyt tietää
-
(https://i.ibb.co/tJ6F45C/15811939061356707994462583109796.jpg) (https://ibb.co/tJ6F45C)
-
Ei tuuletella,, tuli takaisin... mutta tuon liittimen irroittaminen sen kadotti hetkeksi... selvitellään
-
Tuleeko tuo 0,6V syöttö, kun anturit ovat kiinni vai myös silloin, kun anturit ovat irti? Jos anturit irti eculta tulee 5V, niin antureissa vikaa. Jos aina vain vajaa voltti, niin ecussa tai maadoituksissa lienee häikkää.
Aina vajaa voltti. Olen vetänyt eculta uuden maadoituksen. Ei auttanut.
Laturilta kuuluu outo sivuääni, kun virrat laittaa päälle. Koitin kyllä tänään toisella akullakin mutta ei vaikutusta. Ehkä tämä vielä tässä ratkeaa. Onkohan laturissa mitään tuohon B circuittiin liittyvää
-
Laturista ei kyllä pitäs kuulua mitään virrat päällä ollessa. Jotain hajalla laturissa tai kiertää virtoja sen kautta.
Ootko mitannu koko pirssin virrankulutusta akulta, kun kaikki on pois päältä ja ovet lukittu?
Mitä näyttää antureiden 5V linjajännitteeksi diagnostiikassa?
-
Tämän ikäisissä ohjataan käsittääkseni latausta jo LIN-väylän tms. kautta eli ihan hyvin voi olla siellä vikaa. Kokeile ottaa se pieni pistoke pois laturilta onko vaikutusta.
-
Laturista ei kyllä pitäs kuulua mitään virrat päällä ollessa. Jotain hajalla laturissa tai kiertää virtoja sen kautta.
Ootko mitannu koko pirssin virrankulutusta akulta, kun kaikki on pois päältä ja ovet lukittu?
Mitä näyttää antureiden 5V linjajännitteeksi diagnostiikassa?
Kiitti vinkistä. Pitää tuo laturi tutkia tänään. Ohjaustehostin odottaa myös vaihtoa kun on rikki. Siinä ei taida mitään sähköistä tässä mallissa olla.
Pitää katsoa tuo linjajännite myös.
-
Lambda heräs. Näyttää maksimissaan täyspolkasulla ykköstä.
-
Tyhjäkäynnillä 0.13-0.17. Vidan mukaan pitäisi olla 1.5-4.0.
-
Ja se sirinä kuuluu kompressorista. Sieltä toinen anturi irti ni kompura lakkas sirisemästä. Eli sekin taitaa olla entinen... hohhoijaa
-
Soitin sercapille jos ottaisivat tuon ecun työn alle. Voikohan siellä mennä joku bitti poikittain?
Eculle syöttö kunnossa. Maadoitus eculta kunnossa. Maadoitus akulta kunnossa.
Vaihdoin yöpuhteena koko moottorin johtosarjan. Ei poistunut vikakoodi
-
>:( onpa harvinaisen kovassa tuo vika.
Voimia sulle, mää mietin itse aina kun tällanen vastaava tulee omalla pajalla kohille että ei oo mikään jääny vielä korjaamatta 8) 8)
-
Kyllä tästä vielä työvoitto otetaan.
Tuli mieleen että se vois olla tuossa ecussakin kun osu silmään jp_ollin iänkaikkisen vanha viesti jostain D5 missä ecu cloonaus ei auttanut vaan piti resetoida kun oli kaasuläpän kanssa joku probleema. Katotaan tää korttikin nyt.
-
Voisin tuota meidän Kalajoen pisteellä itse vilkaista.
Muistaakseni tuohon on tehtävissä testerillä sopeutuskin. Ei enää muista. ???
Eeprom-muistin dataa pitää jonkin verran pyöritellä.
-
Vidalla oon yrittänyt kaasuläppää sopeutella ilman vaikutusta. Voin soitella sinne Kalajoelle päin huomenna.
-
Turha on sopeutella kaasuläppää kun se on poistettu ohjelmasta.
-
Aivan. Vaikka otettiin pois ohjelmasta niin mikä sen ajaa kiinni käynnistäessä?
Sitä oon tässä pohtinut. Onko joku varotoimenpide kun ei saa tarpeeks tietyt anturit jännitettä?
-
Aivan. Vaikka otettiin pois ohjelmasta niin mikä sen ajaa kiinni käynnistäessä?
Sitä oon tässä pohtinut. Onko joku varotoimenpide kun ei saa tarpeeks tietyt anturit jännitettä?
Siis rikkinäinen kaasuläppä on jo poistettu ohjelmasta? Ei kait sitä piuhaa enää tarvii kiinni laittaa. Käytä uudelleen samalla softapajalla ja pyydä poistamaan asiaan liittyvät vikakoodit.
-
Läppä on pois ohjelmasta ja vikakoodit pois myös. Volvotdi hoitanut homman kyllä.
Ei tartte pitää pistoketta kiinni. Lähinnä että tämä mikä ajaa kaasuläpän kiinni käynnistyksessä. Koska läppä ei ollut rikki kun sen avasin. Rattaat ehjät ja asentoanturi yms ehjät.
-
Samoim läpän vidassa olevat resistanssit pitää paikkaansa kun ne mittaa
-
Aivan. Vaikka otettiin pois ohjelmasta niin mikä sen ajaa kiinni käynnistäessä?
Sitä oon tässä pohtinut. Onko joku varotoimenpide kun ei saa tarpeeks tietyt anturit jännitettä?
Liitin pitää olla auki kaasuläpästä, EGR:stä ja imusarjan läppämoottorista. Nuo komponentit ei ainakaan jännitettä alas, mutta joku muu sen saa.
Jos sinulla on tiedossa ecun pinnit, mistä lähtee 5V syötöt niin jätä kaikki liittimet auki konehuoneesta ja mittaa lähdöt. 5V lähdön voi pudottaa myös CEM, johon eculta menee johtoja. Piirikaaviosta selviää kytkennät.
-
Ewd ja vida kyllä helpottaa työtä. Ainoa mistä en ole päässyt selville varmuudella mitä kuulu tuohon B circuittiin. Tietäskö joku sitä. Tähän on tankinpään pumppu vaihdettu 6kk sitten. Toivottavasti siellä päässä ei toimi mikään tässä samassa circuitissa. Ei kiinnosta tankin irroitus :D
-
Avaa liitin sieltäkin ja mittaa ecun päästä ettei ole oikosulkua tai resustanssia muihin sen nipun johtimiin.
-
Laturista ei kyllä pitäs kuulua mitään virrat päällä ollessa. Jotain hajalla laturissa tai kiertää virtoja sen kautta.
Ootko mitannu koko pirssin virrankulutusta akulta, kun kaikki on pois päältä ja ovet lukittu?
Mitä näyttää antureiden 5V linjajännitteeksi diagnostiikassa?
Vida ei tässä autossa näytä 5v linjajännitettä. Vanhemmassa volvossani muistaakseni ECM alta löytyi tässä ei
-
http://xc60-club.ru/xcforum/topic/7780-d5244t4-zavoditsya-i-glohnet/
Tässä identtinen.
Sama sirinä jopa tuolta kompurasta. Google translatella mennään, kai tuo viimeinen postaus tarkoittaa ECM eikä CEM. Tiedä miten google tuon kääntää
-
Turha on sopeutella kaasuläppää kun se on poistettu ohjelmasta.
Ok. Sitten pitää kokeilla nikkaroida bittejä eepromilta, josko auttaisi vaivoihin.
-
Ok. Sitten pitää kokeilla nikkaroida bittejä eepromilta, josko auttaisi vaivoihin.
Mikä sen olisi sekoittanut? Sieltä pitäisi tulla koodia jos eeprom on sekaisin?
-
Mikä sen olisi sekoittanut? Sieltä pitäisi tulla koodia jos eeprom on sekaisin?
Syytä en tiedä. Yksi vastaava tapaus on ollut vuosia sitten työn alla. Silloin eeprom piti muokata ja sillä tuli kuntoon, eikä ollut mitään vikakoodeja eepromista.
Katsotaan toimiiko samat niksit tähän tapaukseen.
-
Kunnia kestävän palkka. Jäähdytinnestesäiliön vierestä ilman minkäänlaista päällisiä vauroita johtoja rikki!
-
(https://i.ibb.co/kBg31dW/15818572238878680587346392134480.jpg) (https://ibb.co/kBg31dW)
-
Tuon paksuimman sisältä
-
-H-
Niin ne vaan löytyy, ennemmin tai myöhemmin.