Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tamalkki - 25.10.2011, 09:08:36
-
Justiinsa laitoin -98 V-seitenkymppäsen :hello:... huomasin tuossa että 20-tappinen bensa ei katkase polttoaineen syöttöä moottorijarrutuksessa. Onko kyseessä joku vika vai ominaisuus?
-
Mitäs ajotietokone näytää pitäsi nollaa näyttää
Nykyautoissa moottorin ohjauselektroniikka osaa kytkeä polttoaineensyötön pois päältä, jolloin jarrutus on tehokkaampaa ja kulutus nollassa näin kertoo teknillinen selvitys
-
Justiinsa laitoin -98 V-seitenkymppäsen :hello:... huomasin tuossa että 20-tappinen bensa ei katkase polttoaineen syöttöä moottorijarrutuksessa. Onko kyseessä joku vika vai ominaisuus?
Onko manuaali vai automaatti? Itsellä on ollut S70 automaatti ja S60 automaatti enkä ole kummassakaan saanut ajotietokonetta näyttämään nollaa koskaan moottorijarrutuksessa :)
-
Eihän se automaatti toimi jarruttava kuten tiedät ,tiukka mutka heittää pientä pesään kyllä se vauhti hiljenee manuaalilla, nämä jutut automaatilla on pois suljettu
-
manuaalilootalla, eikä mene ajotietokoneen lukemat nollille... eihän tuo nyt muuten menoa haittaa, mutta bensaahan siinäkin menee ja taloudellisen perheauton leima kärsii....
-
Moottorijarrulla tuo pitäisi aina katkaista syöttö, omassa V70 2.5T:ssä tuo sen ainakin tekee ja kulutus tippuu nollille kun antaa kelata riittävän pitkään.
-
Kyllä se syötön katkaisee, se ajotietokone vaan on hidas...
Ite oon seosmittarista seuraillu, heti kun kaasusta päästää, niin tipahtaa näyttämään viivaa vaikka ajotietokoneessa vielä hyppii jotain litroja.
Sen olen huomannu, että kierroksia pitää olla tarpeeksi jotta katkaisee, muistaakseni alle 1700rpm ei katkaise syöttöä.
Eli kun moottorijarrulla alkaa "jarruttamaan" vaikka 3000rpm kohdalla, niin syöttö tulee takaisin siinä noin 1700rpm kohdilla.
-
luin, opin ja kokeilin... eli otin reilummin kierroksia ja jätin rullaamaan, ei mennyt nollille, vaan pysyi siinä neljän tuntumassa. Heti kun painoin kytkimen pohjaan, eli kierrokset laskivat tyhjäkäynnille, putosi hetkellinen kulutus hieman alle litran. Eli olettaisin että jossakin kohtaa on joku vika. Eikö katkaise polttoaineen syöttöä, vai onko jossakin anturissa mätää... Ei kenelläkänsä ole vastaavasta kokemusta?
-
täsmennyksenä vielä että rullatessa kulutus taas nousi kun nostin kytkimen ylös... kierroksien mukaan pumppaa....
-
Meirän ässässä putoo lukemat nolliin kun oottelee ja kierrokset pysyy yli 2500rpm, sen alle alkaa taas antamaan ainetta.
Voihan siellä olla läppäkytkin väärässä säädössä?
-
en saanu koneesta irti niin korkeita kierroslukemia että olis vetäny mittarin viivalle...
-
Onko kaasuvaijerissa löysää? Tarkoitan että jos on joku tyhjäkäynti ongelma korjattu kiristämällä kaasuvaijeria, ja näinhän sitä ei tehdä. Kaasuläppä kuuluu olla kiinni tyhjäkäynnillä
-
Onko kaasuvaijerissa löysää? Tarkoitan että jos on joku tyhjäkäynti ongelma korjattu kiristämällä kaasuvaijeria, ja näinhän sitä ei tehdä. Kaasuläppä kuuluu olla kiinni tyhjäkäynnillä
Tämä vois olla.
en saanu koneesta irti niin korkeita kierroslukemia että olis vetäny mittarin viivalle...
En täysin varmaankaan ymmärtänyt tätä.. :P.
Jos siis et paina kaasua moottorijarrussa vaikkapa vitosvaihteella ja annat sen moottorin jarruttaa, kulutus on nolla kunnes kierrokset laskee 2500rpm, sen alle kierroksilla alkaa taas ruiskutus.
Jos näin ei ole, autossa on joku vika.
Suuttimet kusee tai sitten ohjelmassa joku vika.
-
olet ymmärtänyt oikein, kierrosluvusta riippumatta polttoaineen syöttö jatkuu kun poljinta ei paina. Moottorijarrutus tuntuu tehottomalta, menen juurikin tarkastelemaan vaijereita ja sitä kaasuläppäkoteloa (jonka sijaintia en vielä tiedä :buck2:). Käytin vulvaa johdon päässä huoltovalon nollauksessa, ei löytynyt vikakoodeja. Jännää on
-
Toihan on rehellinen -98 eli sulla on vielä vaijerilla kaasu? Varmistan vaan että tiedän mistä puhun... :D
-
Tuossa kuvien kanssa selvitetty missä kaasuläppä sijaitsee.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=191.0
-
joo... ruuvailin stopparia ja vaijeria hinpan löysemmälle... ei juurikaan vaikuttanut. Sain yhden kerran kulumittarin näyttämään nollaa, tämä tosin vaati rullaamisen aloittamisen sadannel...sadankah... rajoitustenmukaisesta nopeudesta ja sen verran pitkän ajan että jos tuo on oikein toimiessaan noin hidas niin ei se normaalikäytössä koskaan tule nollaa näyttämään
-
jaa'a... intterin netti on hauska paikka... jostakin googlen takaa löyty vanhahko(?) keskustelu jossa tätäkin asiaa on puitu... sen mukaan näyttäisi tuo tietokone edellisen viidentoista sekunnin keskiarvoa eikä täsmällistä hetkellistä kulutusta... selittäisi paljon...
ja kiitokset tuosta linkistä... saan viikonloppuna sotkettua sormeni verellä kun alan askartelemaan
-
saan viikonloppuna sotkettua sormeni verellä kun alan askartelemaan
Ei siinä verta pääse tulemaan! -H-
-
Muista ostaa se kaasuttimen puhdistusainetta siinä painepullossa että saa sen kaasuläpän kiilltämään puhtautta.Ei tarvitse ostaa esiapulaukkua siihen asennus jutskaan
-
manuaalilootalla, eikä mene ajotietokoneen lukemat nollille... eihän tuo nyt muuten menoa haittaa, mutta bensaahan siinäkin menee ja taloudellisen perheauton leima kärsii....
Oma kottero on juurikin samanikänen ja manuaalilootalla myöskin. Tämä aihe herätti suurta kiinnostusta että meneekö omassa moottorijarruttaessa 0:lle. Aikaisemmin en ollut kiinnittänyt asiaan edes huomiota niin pienen "testi ajon" kun tein mäkisellä tiellä niin kyllä se vain nollaa näytti kun antoi moottorin jarrutella. Ja tuosta kaasuläpän putsauksesta sen verran että itse olen jarrucleanerillä putsaillut pari kertaa vuodessa.